Gå til innhold

"Alle" på kg hater bygda...?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Flintis skrev (8 timer siden):

Hvorfor flyttet du til bygda?

Kjærligheten. Måtte rett person til for at jeg flyttet❤️

 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 18.9.2022 den 10.00):

Jeg henger mye på kg, og har også googlet mye om steder i Norge, og havner fort innpå KG. 

Jeg har lagt merke til at det virker som at et stort flertall er veldig negativ til bygda. Noen kaller til og med byer med 10k folk for bygda og synes det er helt utenkelig å bo sånn. 

Kom til og med over en kommentar som mente Oslo ikke var mer enn et tettsted😂

Jeg kommer selv fra ei lita bygd langt oppi nord. Jeg er vant til at nærmeste by har 5000 innbyggere, og nærmeste sykehus ligger 3 timer unna. Etter at jeg ble voksen har jeg flyttet litt rundt og også bodd mange år i en av de største byene i nord-norge. Og de største byene i nord-norge er jo små i forhold til Oslo, for eksempel.

Men jeg lengter alltid etter bygdelivet. Roen og naturen. Jeg vet mange prater om bygdedyret, men jeg har ikke merket mye til det.

Hva synes DU om bydga? Hater alle på KG bygdelivet? Hva er det med byen du liker? Hva liker du med bygda?

Og er egentlig Oslo en by? 😂😂

Anonymkode: 9151b...ca5

Bor i Ørsta… Skal snart flytte. Dritt sted

Anonymkode: 22bb4...efa

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært mye fraflytting fra bygdene pga sentralisering, skoler legges ned, arbeidsplasser legges også ned. Tilbud om kollektivtransport og helsetjenester blir dårligere.  I den tiden vi er inne i nå, vil mye av det gjenværende næringslivet også forsvinne.  Da ønsker ikke folk å bli boende slike steder. Det er jo dette som får folk til å flytte ut, og få kommer tilbake for annet enn ferie.

Jeg kjenner bare til en liten del av landet vårt og livet i distriktene. Telemark er slett ikke den verste plass man kan bo.

Det har vært mye negativt det siste året, men jeg håper at det vil bli noe bedre hvis/når krigen blir slutt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange fine svar i tråden min! Dette engasjerte mange😄

Jeg må legge til at jeg liker byen også, men i mindre doser. Jeg elsker å reise til storbyer rundt om i Europa (London er favoritten), og så komme hjem til natur, stillhet og ro. 

Første gang jeg besøkte London fikk jeg nesten sjokk. Det var min første tur til en ekte storby. Alle folkene, arkitekturen, luktene, butikkene - ALT! Ble helt forelsket🤩

Sammenlignet med resten av verden så har jo Norge knøttsmå byer og steder. Nord-Norge vil nok for mange andre virke som en ulevelig og øde plass. Mens for meg er det paradis!

Det er fint vi er forskjellige iallefall. 

Ts

Anonymkode: 9151b...ca5

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.9.2022 den 6.31):

Synes det virker som at mange er fra byda her jeg. Jeg hater ikke bygda, men man kan blir irritert over at folk er så uvitende om hva som skjer i kulturliv osv. og alltid skal være sånn "hææææææ, hvem er deeeet" om alt og alle. 

Anonymkode: 89fc9...140

Jeg og synes det virker som at kg er full av bygdefolk!

Jeg merker det på barne -trådene, der folk lar ungene fly gatelangs uten å ane hvor de er eller hvem de spiser hos.

Merker det og på bolig- tråder: alle elsker store hus med hager og fordømmer dem som ønsker mindre bolig. Typisk bygdementalitet. Nekter å tro at flertallet her inne er mangemillionærer med eneboliger og hage i Oslo,

Anonymkode: 1ab0c...efc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg og synes det virker som at kg er full av bygdefolk!

Jeg merker det på barne -trådene, der folk lar ungene fly gatelangs uten å ane hvor de er eller hvem de spiser hos.

Merker det og på bolig- tråder: alle elsker store hus med hager og fordømmer dem som ønsker mindre bolig. Typisk bygdementalitet. Nekter å tro at flertallet her inne er mangemillionærer med eneboliger og hage i Oslo,

Anonymkode: 1ab0c...efc

Men altså 70-80% av befolkningen i Norge bor utenfor byene, så det er jo ikke så rart! Hele Norge er jo et bygdesamfunn sånn sett. Og ikke bare det, men i allefall i den byen jeg bor i nå, en av "de fire store" så er det jo fortsatt ganske vanlig å bo i hus i byen, ikke midt i sentrum kanskje, men du skal jo ikke mange bydeler ut før du ser flest eneboliger rundt deg liksom. Og da snakker jeg ikke om de dyreste strøkene, det er normalen (noe er kanskje tomannsboliger og firmannsboliger, har utleiedel, men likevel). Det er IKKE uvanlig å bo i hus, og ikke er det så dyrt heller for de fleste, ja om man ikke velger å bo midt i sentrum da!

Anonymkode: 725e2...2c3

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fra by. Prøvde å bo ti måneder «på bygda». 800 innbyggere. Kanskje færre. Fikk stygge uhyggelige brev i postkassa. Naboer som glante mellom kjøkkengardina om vi bevegde oss ute. Naboer som gikk forbi stuevinduene og stoppa opp og glante rett inn… Lenge…

Postmannen kom og håndhilste bare av ren nysgjerrighet første gangen han leverte posten. Ikke for å være vennskapelig, men av nysgjerrighet på hvem vi var… Alle snakka om oss, ingen inviterte oss på kaffe eller var åpne for å bli kjente til tross for at barna gikk i samme klasse. 

Ingen hilste, folk var generelt fiendtlige, ble møtt med skråblikk på nærbutikken fra folk unntatt eieren som dog var overfladisk hyggelig… Folk pratet. Sa ting rett bak ryggen på butikken osv. 

Aldri i mitt liv vært så ensom og alene, det var helt grusomt. Slutta å handle på nærbutikken men handlet heller en times kjøring unna for å slippe den pratinga deres… 

 Velger hvilken som helst by fremfor å bo på bygd. Å kunne gå på café, delta i kulturliv, bibliotek, omgås oppegående intelligente mennesker har større betydning enn jeg trodde. Dessuten blir man isolert, ting er ikke lett tilgjengelige og folk der virka veldig… enkle… 

Om Oslo er en by? Ja. Men er det en storby? I internasjonal skala, nei.

De andre byene i landet er bare småbyer. 

 

Anonymkode: 12fd7...27b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er fra by. Prøvde å bo ti måneder «på bygda». 800 innbyggere. Kanskje færre. Fikk stygge uhyggelige brev i postkassa. Naboer som glante mellom kjøkkengardina om vi bevegde oss ute. Naboer som gikk forbi stuevinduene og stoppa opp og glante rett inn… Lenge…

Twin Peaks ....   Nå er jeg virkelig nysgjerrig på hvilken bygd dette var.    😮

Anonymkode: 0a352...03b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men altså 70-80% av befolkningen i Norge bor utenfor byene,

Eeeehh .....   Tror du misset litt i mattetimen på skolen gitt ......    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bullehurk skrev (4 timer siden):

Eeeehh .....   Tror du misset litt i mattetimen på skolen gitt ......    

Statistikken sier at kun 1.6 millioner bor i de største byene, så det stemmer ganske bra det

https://www.ssb.no/befolkning/folketall/statistikk/tettsteders-befolkning-og-areal

 

Anonymkode: 725e2...2c3

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Statistikken sier at kun 1.6 millioner bor i de største byene, så det stemmer ganske bra det

https://www.ssb.no/befolkning/folketall/statistikk/tettsteders-befolkning-og-areal

 

Anonymkode: 725e2...2c3

Vel, definer "De største byene.   Her en annen statistikk som henviser til sentrale strøk, dvs. byer og bynære strøk.https://www.ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/sentraliseringen-fortsetter

 

 

Anonymkode: 0a352...03b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i ei bygd med i overkant av 2000 innbyggere og jeg flytter ikke frivillig herfra! Det er noe med tryggheten, rausheten og roen jeg bare elsker ❤️

Anonymkode: 62fc5...716

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bor på et tettsted i Trøndelag, ca. 2000 innbyggere.  Jeg er langt fra A4, har slitt med rus og har barn i fosterhjem (noe jeg har valgt å være åpen om), jeg har slitt med PTSD og depresjon. Da jeg flyttet dit var det synlig at jeg var syk. 

Nå, 2,5 år senere bor jeg der fremdeles, jeg er frisk nå. Før jeg flyttet bodde jeg i 16 år i en by med ca. 14000 innbyggere. Likevel trives jeg så mye mer her. 

Folk er hyggelig, jeg har et nettverk, jeg har fått ro nok her til å bli frisk.

Bygdedyret finnes vel kanskje, det finnes vel sikkert alltid noen som snakker, men jeg bryr meg uansett pent lite om hva andre tenker og sier om meg. Dessuten opplevde jeg mer rykter og baksnakking i byen jeg bodde i tidligere - her har jeg ikke hørt noe om meg selv, så enten er det godt "skjulte" rykter eller så legger jeg rett og slett ikke merke til det😅

Tror det avhenger mye av plassen, menneskene der og hvordan du selv som person er.

Anonymkode: 115e4...5d2

  • Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Tror det avhenger mye av plassen, menneskene der og hvordan du selv som person er.

Anonymkode: 115e4...5d2

Syns ikke det avhenger på hvem man er nei. Gjorde ikke særlig jeg og ble hatet fra første dagen i bygda.

Anonymkode: c39de...706

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Bor på et tettsted i Trøndelag, ca. 2000 innbyggere.  Jeg er langt fra A4, har slitt med rus og har barn i fosterhjem (noe jeg har valgt å være åpen om), jeg har slitt med PTSD og depresjon. Da jeg flyttet dit var det synlig at jeg var syk. 

Nå, 2,5 år senere bor jeg der fremdeles, jeg er frisk nå. Før jeg flyttet bodde jeg i 16 år i en by med ca. 14000 innbyggere. Likevel trives jeg så mye mer her. 

Folk er hyggelig, jeg har et nettverk, jeg har fått ro nok her til å bli frisk.

Bygdedyret finnes vel kanskje, det finnes vel sikkert alltid noen som snakker, men jeg bryr meg uansett pent lite om hva andre tenker og sier om meg. Dessuten opplevde jeg mer rykter og baksnakking i byen jeg bodde i tidligere - her har jeg ikke hørt noe om meg selv, så enten er det godt "skjulte" rykter eller så legger jeg rett og slett ikke merke til det😅

Tror det avhenger mye av plassen, menneskene der og hvordan du selv som person er.

Anonymkode: 115e4...5d2

❤️ Håper du og barna får god kontakt igjen med tiden! :) Høres ut som om du har gjort en knallbra jobb med å komme deg på beina igjen! All respekt til deg! ❤️

Jeg har ikke slitt med rus, og har ikke barn (det føler jeg jo heller er veldig uvanlig i min alder) men er kronisk syk og vil bo på bygda akkurat for å få ro til å bli friskere. Trenger endel alenetid jeg da, men jeg lurer litt på hvordan de vil ta i mot noen som ikke kan bidra til felleskapet i første omgang. (Det er kanskje bare tanker jeg gjør meg, at når man bor på bygda så er man med å skaper "liv i bygda", er med på ting sammen med felleskapet osv.) Følte du på noe press sånn sett da du flyttet dit du bor nå?

Anonymkode: 725e2...2c3

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...