Gå til innhold

"Alle" på kg hater bygda...?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bor i en bitteliten bygd selv å elsker det 😍  kunne aldri bodd i by da men folk må jo bo der de trives 😁 har bodd i skogen naboer,  byen å bygda , trives best i bygda , få naboer å mye dyr 😍

Anonymkode: ab9ea...a5f

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg anser ikke at jeg bor på bygda, men i noens øyne gjør jeg sikkert det. Bor i nord, kommune med ca 7.500 innbyggere, byen jeg bor i har vel drøyt 5.000. 

Jeg trives godt her. Har det meste vi trenger av butikker/restauranter. Kulturhus, basseng, sykehus fem minutters kjøretur hjemmefra, 15 min til flyplass, tar meg tjuefem minutter å gå til jobb, ca ti minutter å gå hjemmefra til sentrum. Du får en ok enebolig med grei tomt, standard og størrelse til rundt fire millioner (ikke så rimelig om du bygger nytt selv,, tomteprisene har økt her også). 

For dem som har gjort noe dumt (kjørt i fylla og mistet lappen feks), så ryktes det fort. Akkurat slike ting bryr meg ikke så mye, men " verre" at det er sånn resirkulering i partnere at da jeg ble singel fryktet jeg å ryke på en eller annen som ei venninne eller bekjent hadde hatt et forhold til eller et ligg med. Noen plages ikke av tanken på det, men det gjør jeg. Ser heller ikke for meg at jeg hadde orket dating -app siden jeg er lite flyttbar. Problemet løste seg med at jeg "importerte" en mann utenbys fra 😉

Vil ikke si jeg har merket noe til bygdedyret. Syns folk generelt sett heier på og framsnakker nyetableringer av bedrifter osv. 

Trives godt her. Ønsker meg absolutt IKKE til Oslo!  

Anonymkode: b1b45...a85

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad i både bygd og by, og ønsker vell helst å ha begge deler. Det var slikt jeg vokste opp. Definitivt på landet, men med mange gode naboer og 15 min fra byen. Nå bor jeg i Oslo, i et rolig strøk. Jeg liker byen, men bruker den egentlig lite og ønsker å flytte mer landlig. Kunne jeg valgt fra øverste hylle hadde jeg nok gått for et lite bruk i Sørkedalen, rundt Maridalsvannet, eller en av de gamle gårdene i marka. Eller tilsvarende i Asker/Bærum. Fantastisk kombinasjon av å bo både landelig og bynært. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer fra bygd i innlandet, og har masse slekt nordpå. Min erfaring er at bygdelivet er adskillig bedre i nord-Norge, der har jeg ikke opplevd bygdedyret. Man forholder seg til både naboen og resten av verden med mye større raushet der. Skal jeg noensinne bo på en liten plass igjen, blir det i nord! 

Anonymkode: 8eeb4...667

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.9.2022 den 10.00):

Jeg henger mye på kg, og har også googlet mye om steder i Norge, og havner fort innpå KG. 

Jeg har lagt merke til at det virker som at et stort flertall er veldig negativ til bygda. Noen kaller til og med byer med 10k folk for bygda og synes det er helt utenkelig å bo sånn. 

Kom til og med over en kommentar som mente Oslo ikke var mer enn et tettsted😂

Jeg kommer selv fra ei lita bygd langt oppi nord. Jeg er vant til at nærmeste by har 5000 innbyggere, og nærmeste sykehus ligger 3 timer unna. Etter at jeg ble voksen har jeg flyttet litt rundt og også bodd mange år i en av de største byene i nord-norge. Og de største byene i nord-norge er jo små i forhold til Oslo, for eksempel.

Men jeg lengter alltid etter bygdelivet. Roen og naturen. Jeg vet mange prater om bygdedyret, men jeg har ikke merket mye til det.

Hva synes DU om bydga? Hater alle på KG bygdelivet? Hva er det med byen du liker? Hva liker du med bygda?

Og er egentlig Oslo en by? 😂😂

Anonymkode: 9151b...ca5

Jeg er i fra Oslo. Født og oppvokst.

Flyttet ut av Oslo i voksen aldre/da vi ville ha barn.

Har ikke sett meg tilbake. Elsker bygda. Oslo har blitt søppel.

Anonymkode: 85b40...2f5

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troyamin skrev (På 18.9.2022 den 10.05):

Byjente som nå er innflytter i liten bygd. Har kjent litt på "bygdedyret" da jeg ikke lever et typisk A-4 liv, men det er så mange andre positive ting som veier opp for det negative, at jeg aldri skal flytte til byen igjen.

Hvorfor flyttet du til bygda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mooza skrev (På 18.9.2022 den 12.21):

Jeg bor i "bygd", DVS, det er jo et tettsted. Ved siden av en stor by der jeg har bodd tidligere. 

Jeg likte å bo i by som ung, og har bodd i atskikkelig større byer enn det som finnes i Norge. Men som voksen så vil jeg gjerne ha det landlig rundt meg. Det passer meg bra å kunne gå på fjellet fra huset der jeg bor. jeg kan gå 200 meter og være på stranda. Det koster ikke mye for en båtplass, og alt er liksom her av nødvendige butikker. Lite press på klær, gode skoler og folk som sier hei og bryr seg. Det er sikkert et bygdedyr, men føler at det i mindre grad gjelder meg som innflytter. Vi bor jo ikke langt fra en av Norges største byer heller, så der har vi jo mange venner. En del av dem flyttet hit med oss da vi dro. Det gikk opp for dem hvor mye hus man får for pengene. Så vi er et lite samfunn her av innflyttere. Veldig greie naboer, og vi har det sosisalt med dem. Veldig trygt for barna å vokse opp her. 

Men jeg er jo ikke ferdig med flytte! Jeg skal nok bo både ett par år i by, og utland før jeg kjøper det perfekte litt huset til meg og mannen og slår meg ned her for godt. 

Både fjell og strand, hvor i landet er dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flintis skrev (1 minutt siden):

Både fjell og strand, hvor i landet er dette?

Ikke meg, men… omtrent hele Vestlandet og nordover har da det? 

Anonymkode: 8eeb4...667

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ikke meg, men… omtrent hele Vestlandet og nordover har da det? 

Anonymkode: 8eeb4...667

Jeg så vel for meg en slakere gåtur enn 1000 høydemeter😊

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor skikkelig på bygda. Rundt 100 innbyggere her. Elsker det. Kunne aldri tenkt meg å bo i by igjen. Pr nå har jeg ca 35 minutter til en liten by og 1 time til hovedstaden

Anonymkode: bc3e9...a3d

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygdedyr finnes, ofte i form av offentlig forvaltning og i min kommune vil jeg ikke anbefale folk å ha barn.

Når det gjelder meg selv vil jeg si at jeg savner nærbutikken og den oversikten det ga over hvem som bor i nærmiljøet.

Jeg har bodd i småby og tettsted og bygd ca 2 km² pr person. Den småbyen jeg bodde i var såpass liten så en kunne bokstavlig talt gå på byen eller kino osv. 

Når det gjelder større byer må det kollektive fungere og jeg liker helst t bane. 

Alt har sine fordeler og ulemper. Jeg liker nok at det er relativt stille på bygda.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troyamin skrev (På 18.9.2022 den 10.05):

Byjente som nå er innflytter i liten bygd. Har kjent litt på "bygdedyret" da jeg ikke lever et typisk A-4 liv, men det er så mange andre positive ting som veier opp for det negative, at jeg aldri skal flytte til byen igjen.

Jeg tenker litt på dette, for jeg er ikke helt A-4 jeg heller, men har lyst til å flytte til en storkommune med ca. 10.000 innbyggere, et stykke fra en større by. Fikk du lett venner?

Det jeg tror jeg kommer til å savne mest er kulturtilbud, jeg legger merke til at den musikken de booker når det er fest/konsert ofte ikke er helt i min gate. Men, hjemme kan jeg jo spille hva jeg vil :)

Anonymkode: 725e2...2c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tenker litt på dette, for jeg er ikke helt A-4 jeg heller, men har lyst til å flytte til en storkommune med ca. 10.000 innbyggere, et stykke fra en større by. Fikk du lett venner?

Det jeg tror jeg kommer til å savne mest er kulturtilbud, jeg legger merke til at den musikken de booker når det er fest/konsert ofte ikke er helt i min gate. Men, hjemme kan jeg jo spille hva jeg vil :)

Anonymkode: 725e2...2c3

Det har nok litt med alder å gjøre, selv om det ikke er enten-eller. De mest populære artistene ønsker størst mulig publikum og gidder ikke å spille på små steder med få mennesker.  I litt avsides bygder er ofte ungdommen fraflyttet, men innen 10 mils avstand vil det som oftest være enkelt å finne kulturtilbud av forskjellige slag.  Jeg følger ikke så mye med på slikt lenger.

Endret av Adobyen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

trodde jeg ville til landelige forhold. vil hjem til byen. drittlei støy og rånere som anser alle veiene rundt som racerbaner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.9.2022 den 6.31):

Synes det virker som at mange er fra byda her jeg. Jeg hater ikke bygda, men man kan blir irritert over at folk er så uvitende om hva som skjer i kulturliv osv. og alltid skal være sånn "hææææææ, hvem er deeeet" om alt og alle. 

Anonymkode: 89fc9...140

Snikskrytalarm? 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er i fra Oslo. Født og oppvokst.

Flyttet ut av Oslo i voksen aldre/da vi ville ha barn.

Har ikke sett meg tilbake. Elsker bygda. Oslo har blitt søppel.

Anonymkode: 85b40...2f5

Jeg er glad for å høre at du trives der du bor. Jeg liker tydelgigvis søppel – som Oslo ble rett etter at du flyttet. For meg er det ikke  mulig å si at by eller bygd er bra eller dårlig. Bra eller dårlig for hva eller hvem? Både fordi det finnes massevis av ulike bygder og byer i dette landet, og fordi det ofte handler om livet du lever, menneskene du omgås og hva du setter pris på når det gjelder valg av sted å bosette seg. Jeg elsker ikke bygda generelt, men jeg elsker enkelte bygder der jeg har familie, gode minner fra, steder som er hjemstedet til mennesker jeg bryr meg om, eller steder jeg har hatt fine opplevelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er oppvokst i ei lita bygd (2000 inb) men flyttet til byen ganske tidlig. Synes folk fra små bygder ofte er gammeldagse, lite opplyste, har lite perspektiv, veldig tradisjonsbundet, lite tolerante og åpne for "annerledeshet", og det liker jeg ikke. Lite opptatte og opplyste om hva som skjer utenfor deres lille boble, ofte er det en del baksnakking også i små samfunn.  Liker også mengden og variasjonen i tilbud i byene, både for barn og voksne. Jeg passer definitivt best i by og i byer i Norge er det jo ikke slik at man ikke har lett tilgang på mark og natur heller.

Anonymkode: 03e02...158

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp midt i byer,men har bodd på landet i 19 år nå. Bygdedyret er dødt, men det er også kulturlivet. Med internett og bil foretrekker jeg bygda. Jeg tenker på stillheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...