Gå til innhold

Nylig mistet synet på ett øye - ute og kjører bil…

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Et familiemedlem har nylig mistet store deler av synet på ett øye. vedkommende ser litt skygger/konturer, og noen ganger delvis farger… men det er det. 

Jeg mener det er seks mnd karantene på bilkjøring etter et betydelig synstap, og får bekreftet dette ved å ha googlet. 

Jeg trodde virkelig det var en automatikk i dette, men ingen har snakket med henne om bilkjøring og fastlegen hennes vet ingenting om hverken sysntapet eller tydeligvis bilkjøringen.

Fastlegens kontor er nå stengt for helgen. 

Jeg er kjemperedd… Hva kan jeg gjøre nå? :( Hun er ute og kjører nå… Jeg er selvfølgelig redd for henne, men også hva som eventuelt skjer hvis hun havner i en ulykke. Hun kan da umulig få noe på forsikringen hvis hun skader et annet menneske når hun kjører i blinde?! :( 

dette blir en vanskelig telefon merker jeg :( 

Anonymkode: 3a1b3...406

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ring i en hast og spill forskrekket: "Anette, jeg leste akkurat på nett at du ikke har lov å kjøre bil på 6 måneder! Du har ikke gyldig førerkort! Tenk om du havner i en ulykke osv."

Anonymkode: 510ff...835

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Man har lov å kjøre bil med 1 øye

Anonymkode: 61795...e6e

Men ikke når man brått har mistet synet på ett øye. Da er det karantene på seks mnd, slik at man blir vant til det nye synet.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Et familiemedlem har nylig mistet store deler av synet på ett øye. vedkommende ser litt skygger/konturer, og noen ganger delvis farger… men det er det. 

Jeg mener det er seks mnd karantene på bilkjøring etter et betydelig synstap, og får bekreftet dette ved å ha googlet. 

Jeg trodde virkelig det var en automatikk i dette, men ingen har snakket med henne om bilkjøring og fastlegen hennes vet ingenting om hverken sysntapet eller tydeligvis bilkjøringen.

Fastlegens kontor er nå stengt for helgen. 

Jeg er kjemperedd… Hva kan jeg gjøre nå? :( Hun er ute og kjører nå… Jeg er selvfølgelig redd for henne, men også hva som eventuelt skjer hvis hun havner i en ulykke. Hun kan da umulig få noe på forsikringen hvis hun skader et annet menneske når hun kjører i blinde?! :( 

dette blir en vanskelig telefon merker jeg :( 

Kommer an på om synsforstyrrelsen har kommet plutselig, eller sigende gradvis over tid. 

Anonymkode: 41331...4bc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kommer an på om synsforstyrrelsen har kommet plutselig, eller sigende gradvis over tid. 

Anonymkode: 41331...4bc

Dette kom brått på, altså akutt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis hun har vert hos legen så har garantert legen sagt ifra og notert det i journal. Mulig hun ignorerer det. Jeg ville ringt politiet og meldt ifra om bekymringen. Bedre det enn å risikere andres liv og helse.

Anonymkode: cf811...84d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis hun har vert hos legen så har garantert legen sagt ifra og notert det i journal. Mulig hun ignorerer det. Jeg ville ringt politiet og meldt ifra om bekymringen. Bedre det enn å risikere andres liv og helse.

Hun har ikke vært hos fastlegen, kun sykehuset i forbindelse med operasjonen og kontroll i etterkant. 

Ja, jeg har vurdert å ringe politiet og melde bekymring. Jeg vet rasjonelt at det er riktig, så hvorfor er dette så vanskelig å gjøre det?

Har vurdert å stille dilemma med at enten gir hun meg nøkler og førerkort, eller så melder jeg det inn.  

Jeg må sove på det, hun er ikke ute og kjører mer i dag :) 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hun mistet synet, men har ikke vært hos legen??

Anonymkode: ff0a0...3aa

Han har vært på sykehuset, men ikke hos fastlegen enda nei :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hun, mener jeg. Tastefeil 👍🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Men fastlegen har fått epikrise fra sykehuset, så han vet det jo. Dessverre er fastleger lite ivrige på vanskelige samtaler om bilkjøring. De synes det burde vært overlatt til noen andre, fordi de er redde for å ødelegge forholdet til pasienten. Jeg har selv en pårørende som kjører bil, på tross av demens. Jeg har varslet fastlegen, men han gjør ingen ting...

Anonymkode: ff0a0...3aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hun har ikke vært hos fastlegen, kun sykehuset i forbindelse med operasjonen og kontroll i etterkant. 

Ja, jeg har vurdert å ringe politiet og melde bekymring. Jeg vet rasjonelt at det er riktig, så hvorfor er dette så vanskelig å gjøre det?

Har vurdert å stille dilemma med at enten gir hun meg nøkler og førerkort, eller så melder jeg det inn.  

Jeg må sove på det, hun er ikke ute og kjører mer i dag :) 

Du skal da for faen ikke ha nøklene og førerkortet hennes! Det svaret der viser bare at du driter i reglene rundt dette, du er bare interessert i å bestemme over vedkommende. Kan ikke fordra sånne som deg som må blande seg borti hva andre velger å gjøre eller ikke gjøre. Pass på deg selv, drit i hva alle andre gjør. 

Anonymkode: 504d5...90c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Du skal da for faen ikke ha nøklene og førerkortet hennes! Det svaret der viser bare at du driter i reglene rundt dette, du er bare interessert i å bestemme over vedkommende. Kan ikke fordra sånne som deg som må blande seg borti hva andre velger å gjøre eller ikke gjøre. Pass på deg selv, drit i hva alle andre gjør. 

Anonymkode: 504d5...90c

Jeg er interessert i å hindre henne i å skade seg selv og eventuelt andre hvis hun krasjer. Dette har ingenting med å kontrollere henne bare for å kontrollere henne å gjøre…

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ring i en hast og spill forskrekket: "Anette, jeg leste akkurat på nett at du ikke har lov å kjøre bil på 6 måneder! Du har ikke gyldig førerkort! Tenk om du havner i en ulykke osv."

Anonymkode: 510ff...835

Dette er hva jeg ville gjort.

Anonymkode: d4957...520

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, i mange tilfeller er det spesialist/sykehus som må uttale seg i forhold til førerkort. Ikke fastlege. De har garantert vurdert dette på sykehuset. I dette tilfellet ser det ut til at det er øyelege eller optiker som skal uttale seg. https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/forerkortveileder/syn-9-13#nylig-konstatert-betydelig-reduksjon-av-syn-pa-ett-oye

Anonymkode: 5d6bc...095

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså, i mange tilfeller er det spesialist/sykehus som må uttale seg i forhold til førerkort. Ikke fastlege. De har garantert vurdert dette på sykehuset. I dette tilfellet ser det ut til at det er øyelege eller optiker som skal uttale seg. https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/forerkortveileder/syn-9-13#nylig-konstatert-betydelig-reduksjon-av-syn-pa-ett-oye

Anonymkode: 5d6bc...095

Nettopp. Sykehuset har ansvar for å gi henne beskjed og mest sannsynlig har hun fått beskjed men driter i det og kjører allikevel. Det er veldig strengt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nettopp. Sykehuset har ansvar for å gi henne beskjed og mest sannsynlig har hun fått beskjed men driter i det og kjører allikevel. Det er veldig strengt.

Det er vel dette jeg tenker og frykter har skjedd her… :(  

Kan jeg ringe avdelingen og si at hun kjører? 

Jeg vil at hun skal ut av trafikken. Så får hun bare hate meg hvis hun må det… :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mhm merkelig kjente ei dame som mistet ene øye i ung alder og hun hadde glassøye hun kjørte bil hun gikk bort i fjol  89 år gammel 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er vel dette jeg tenker og frykter har skjedd her… :(  

Kan jeg ringe avdelingen og si at hun kjører? 

Jeg vil at hun skal ut av trafikken. Så får hun bare hate meg hvis hun må det… :( 

Det kan du.

Maskinfører skrev (4 timer siden):

mhm merkelig kjente ei dame som mistet ene øye i ung alder og hun hadde glassøye hun kjørte bil hun gikk bort i fjol  89 år gammel 

Når man har levd med ett øye lenge nok har man lært å kompensere for det, da kan man få kjøretillatelse. Har man slag får man 6 mnd uten lappen på bil og 12 mnd på lastebil og må gjennom kontroll for å få kjøretillatelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...