Gå til innhold

Må man lade en ladbar hybrid? Eller kan man bruke den som en «ikke ladbar» hybrid?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe ny bil, og har sett litt på Renault Clio. Slik jeg ser det, er dette en ladbar hybrid. Jeg har ikke mulighet for å få til lading hjemme (ingen strøm mulighet der jeg parkerer).

Kan man ha en ladbar hybrid og bruke den som en ikke ladbar hybrid? Altså at man aldri lader den, men kun får strøm via kjøring? Eller er de såpass ulikt bygget opp at det vil «ødelegge» bilen?

Om man virkelig burde lade en ladbar hybrid, så går jeg nok bort fra denne bilen og ser på en annen, som Toyota Yaris som er en ikke ladbar hybrid. 

Anonymkode: 7c8c5...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil du ha noe som holder noen år er nok toyota det beste, spesielt prius. Mange kommer opp i 300-500.000 km før de må gi seg.

Anonymkode: aea30...e44

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vil du ha noe som holder noen år er nok toyota det beste, spesielt prius. Mange kommer opp i 300-500.000 km før de må gi seg.

Toyota er et bra merke det. Men var ikke helt det jeg spurte om 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (2 minutter siden):

Hybrid går jo på strøm og disel..så ja du må lade den opp. Om du ikke har mulighet til det burde du kjøpe disel bil

Merkelig, hybriden min går på el og bensin. Og den lader seg selv.

Anonymkode: fa98b...f28

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan lade ladbar hybrid?

Lading av hybridbil

Batteriet i elmotoren i våre hybridbiler kan lades i en ladestasjon hjemme eller ved en privat/offentlig ladestasjon med vekselstrøm (AC). Hybridbilene kan ikke lades på hurtigladestasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal hybridbiler lades opp?

Begrenset rekkevidde

Forskjellen på en ladbar hybrid og en hybrid er i første rekke størrelsen på batteriet og at vanlige hybrider ikke kan lades opp når de står parkert. — Hybridene lader batteriet når du bremser og når du ruller ned en bakke, akkurat som i en ladbar hybrid.
4. jan. 2016
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (2 minutter siden):

Hvordan lade ladbar hybrid?

Lading av hybridbil

Batteriet i elmotoren i våre hybridbiler kan lades i en ladestasjon hjemme eller ved en privat/offentlig ladestasjon med vekselstrøm (AC). Hybridbilene kan ikke lades på hurtigladestasjon!

Sofakona skrev (1 minutt siden):
Skal hybridbiler lades opp?

Begrenset rekkevidde

Forskjellen på en ladbar hybrid og en hybrid er i første rekke størrelsen på batteriet og at vanlige hybrider ikke kan lades opp når de står parkert. — Hybridene lader batteriet når du bremser og når du ruller ned en bakke, akkurat som i en ladbar hybrid.
4. jan. 2016

Du svarer jo ikke på spørsmålet i det hele tatt. TS lurer på om ladbare hybrider  lades i ladestasjon eller om de utelukkende kan lades under kjøring som vanlige hybrider.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (56 minutter siden):

Det står jo her.. ladbar hybrid må lades..på ladestasjonen 

Klarer kun å lese på det bilde, om ikke ladbare hybrider, som lades når man kjører.

Dette vet jeg.

Spørsmålet er de som er ladbare, om man MÅ lade dem? Eller om de kan fungere med kun lading via kjøring. Eller om de ikke i det hele tatt lader på den måten, og man faktisk MÅ lade via kabel for å få strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg ikke husker mye feil, så vil den aldri lade nok ved kjøring til at du får fylt batteriet. Det vil derfor ikke lønne seg med en sånn bil for deg. De fleste ladbare hybrider bruker mer drivstoff enn en bil med forbrenningsmotor, og har i mange tilfeller også mye mindre drivstofftank.

Anonymkode: 3f436...1bf

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Interessant at flere hardnakket mener at man MÅ lade ladbar hybrid. Var selv i samme situasjon, uten lademulighet hjemme, men valgte å kjøpe plug-in-bil av div. grunner. Selger sa at den kunne kjøres som en vanlig hybridbil, og der er det jeg har gjort i lang tid. Kun fylt på med bensin. Den lader batteriet under kjøring, men bare til et visst punkt. Har fungert utmerket, men usikker på økonomisk gevinst. Ville forhørt meg med forhandler av bilmerket du vurderer.

Anonymkode: 3a2ed...07d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Om jeg ikke husker mye feil, så vil den aldri lade nok ved kjøring til at du får fylt batteriet. Det vil derfor ikke lønne seg med en sånn bil for deg. De fleste ladbare hybrider bruker mer drivstoff enn en bil med forbrenningsmotor, og har i mange tilfeller også mye mindre drivstofftank.

Anonymkode: 3f436...1bf

Takk for et enkelt svar.

Jeg så for meg at det kanskje ville være slik, men hadde jo håpet 😅 Clio så veldig pen ut. Men får sjekke de ikke ladbare hybridene som Toyota Yaris og Mazda 2 👍🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Merkelig, hybriden min går på el og bensin. Og den lader seg selv.

Ikke ladbare hybrider er ikke billigere enn ren bensinbil på småkjøring, men skal du til hytta da lader den nok til at det blir billigere. Har en sånn og den er litt dyrere enn lik bensinbil på småkjøringen jeg bruker den til. Dvs ulønnsom for meg. Vi bruker en annen bil til langdistanse. 

En ladbar hybrid er ulønnsom om du ikke hovedsakelig holder deg til å kjøre el. Det er et tungt batteri som øker bilvekten med så mye at det forbrukes mer diesel enn med en ren dieselbil 

Anonymkode: 47c19...918

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonym Brukar0

Det blir ikke ødelagt av å ikke bli ladet, men noe av gevinsten med å ha hybrid blir jo borte når den ikke lades.

Jeg vet ikke hvordan bilavgiftene er nå, men da jeg kjøpte full-hybridbilen min var det ca. 40 000,- lavere avgift på hybriden enn på bensinutgaven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både plug-in hybrid (PHEV) og hybrid (HEV)  fungerer (og lades) med vanlig bruk. Og begge lades ved hjelp av regenererende bremser. Så når du bremser så vil motoren på hjulene brukes for å gi motstand og strømmen ut fra disse brukes til å lade batteriet.

Fordelen med en PHEV er at man har som regel større batteri som man lader opp hjemme eller på jobb, som kan helt eller delvis brukes som eneste fremdriftskilde på kortere turer.

Det er svært lite effektivt å lade disse på hurtigladere rundtomkring. Det tar lang tid og strømmen er fort brukt opp.

PHEV er kun lurt dersom man kan lade hjemme eller på jobb (helst begge steder). Kam man ikke det går man heller for en HEV, EV eller vanlig fossilbil.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Ikke ladbare hybrider er ikke billigere enn ren bensinbil på småkjøring,

Jeg skal hilse Priusen min og si det, har ikke fylt bensin på snart to måneder og da har det stort sett vært småkjøring :fnise:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes 2 typer prius. En som er hybrid og ikke kan lades, og 1 med et litt større batteri som sikkert kan gå 20-30 km på en god sommerdag. Om vinteren ? kanskje 0-10 på strøm.

I tillegg mister du masse plass i batteriversjonen og har du ikke hjemmelading er det bare tull med phev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...