Gå til innhold

Ny studie: Psykopater har ofte denne typen humor


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Høres ut som eksen min og. Som er dame. Hun likte også å si sånne ting så andre hørte det. En gang vi satt en gjeng i badekar på danskebåten, så skreik hun når jeg reiste meg opp "se på den breiflabbræva der a!". Det var bare en av mange sånne kommentarer hun kunne si.

Anonymkode: 3d005...2da

Jeg føler med deg, det er ondskapsfull humor! Går det bra med deg?

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Høres ut som eksen min. Glad de er ekser. Fy faen. 
...Og de var så greie og sjarmerende og selvoppofrende i starten, snakket godt om andre og hadde ikke åpenbare røde flagg.
Menn klager over at kvinner ikke går for "good guys" og velger drittsekker. Det er jo ikke sant. Vi velger de som fremstår som snille og redelige, og ofte har vi ikke erfaring nok til å se de bittesmå røde flaggene de flagger med underveis. 

Joke's on everyone else, for nå er jeg hypervigilant og ser røde flagg der det ikke er noen...

Anonymkode: 72c3c...113

Ja, ikke sant? Eksen min er såååå elsket i hele nabolaget, trenger naboen hjelp til å få start på bilen? Eksen min kom løpende. Trenger en annen nabo hjelp med å male huset? eksen min tok en feriedag og hjelper. Trengte kommunen hjelp med å planere en tomt? Eksen min lånet maskiner fra firmaet han jobbet i og hoppet på. Fikk bilde i avisa og alt. Han som bare er så stille og sjenert, bare vil hjelpe alle, alle har forlatt ham eller gått fra ham, og han som bare gjorde sitt beste. Han var THE good guy, de første par månedene så var han jo verdens snilleste og beste. Det ble så mye verre til slutt. Det ble slutt etter ca 6mnd, mest intense syke månedene i mitt liv.

Samme her, har innsett at jeg rett og slett bare passer best alene.. 

Kullsyrevann skrev (51 minutter siden):

Han høres jo direkte helsefarlig ut, godt du kom deg vekk! Og at du ikke sitter med negative tanker om deg selv som følge av hans sans for "humor". 

Ja, han skadet selvfølelsen min så ille, og oppførselen hans gjorde at jeg følte meg verdiløs, og unyttig, og at en ikke kan være glad i meg. Plutselig ut av løse lufta så kunne han si "åh, er så stolt av eksen min jeg, alt hun har oppnådd i livet". Mens han ser drømmende ut i lufta og kunne ikke brydd seg om jeg var der. Tok meg 2 år å bearbeide de verste tingene han så humor i, men tror det går mye bedre nå, takk. 

Anonymkode: 4b3df...558

  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 20.9.2022 den 15.11):

Håper folk også er klar over at humor faktisk er et verktøy for å ta brodden vekk fra noe skikkelig traumatiserende. I min utdannelse, intervjuet jeg en rekke brannmenn hvordan de håndterte traumer og groteske opplevelser/inntrykk de hadde fra jobben sin, og de forklarte faktisk at de ofte kunne spøke om grusomme ting i ettertid for å bearbeide det. De er neppe psykopater av den grunn.

 

Anonymkode: 6c8cc...717

Det håper jeg også. Ikke at jeg vet hvordan brannmenn og andre yrkesgrupper spøker om traumene sine, men som innlegget nedenfor sier;

AnonymBruker skrev (På 20.9.2022 den 15.14):

Å ha humor rundt egne traumer er ikke det samme som å trakassere andre og kalle det humor.

Anonymkode: c15bc...80c

 

Anonymkode: 4483b...a00

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...
AnonymBruker skrev (På 20.9.2022 den 15.11):

Håper folk også er klar over at humor faktisk er et verktøy for å ta brodden vekk fra noe skikkelig traumatiserende. I min utdannelse, intervjuet jeg en rekke brannmenn hvordan de håndterte traumer og groteske opplevelser/inntrykk de hadde fra jobben sin, og de forklarte faktisk at de ofte kunne spøke om grusomme ting i ettertid for å bearbeide det. De er neppe psykopater av den grunn.

 

Anonymkode: 6c8cc...717

Det er helt sant; datet en brannmann og han sa at de ofte spøkte om ting de hadde sett som var grufullt for å bearbeide det. Og morsom var han og. Han fant humor i enhver ting😆😀

Anonymkode: 4370e...8a5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eks ble nylig diagnostisert med narsissistisk personlighetsforstyrrelse. All ære til psykiateren, for det skjer så sjeldent. 

Vi var gift i 12 år og hans humor var svært nedlatende. Han elsket å sitte og se på folk og kommentere alle feil ved dem og le av det. Han kunne dulte borti meg og si "se på hun der, hun har puppene på knærne", "se på den barten da, snakk om å ligne Hitler", "for en stygg hårsveis, her har virkelig frisøren gått frie tøyler og gått berserk". Alt dette lo han rått av. Når jeg gang på gang sa det var ufint og at han burde kanskje ta en bedre kikk på seg selv først, fikk jeg høre at jeg var prippen og "snakk for deg selv". 

Av TV programmer hadde han en hinsides lite avansert humor, veldig enkel. Han lo seg fillete av "mot i brøstet", glemmer det aldri for jeg kunne ikke tenke meg noe kjedeligere... 

Han gikk selvsagt også løs på meg, kamuflert som noe han mente var humor. Vi skulle feks på en sammenkomst med mange mennesker en kveld og jeg pyntet meg og tok på meg en fin jakke og en fin veske. Fikk da høre "skal du virkelig gå sånn? Vil du at folk skal tro du er den nye Kardashian eller?" så lo han rått. Jeg sa jeg ble såret, hvorpå han sier at jeg må jo forstå humor. .... 

 

Anonymkode: b5611...aa9

  • Liker 3
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Min eks ble nylig diagnostisert med narsissistisk personlighetsforstyrrelse. All ære til psykiateren, for det skjer så sjeldent. 

Vi var gift i 12 år og hans humor var svært nedlatende. Han elsket å sitte og se på folk og kommentere alle feil ved dem og le av det. Han kunne dulte borti meg og si "se på hun der, hun har puppene på knærne", "se på den barten da, snakk om å ligne Hitler", "for en stygg hårsveis, her har virkelig frisøren gått frie tøyler og gått berserk". Alt dette lo han rått av. Når jeg gang på gang sa det var ufint og at han burde kanskje ta en bedre kikk på seg selv først, fikk jeg høre at jeg var prippen og "snakk for deg selv". 

Av TV programmer hadde han en hinsides lite avansert humor, veldig enkel. Han lo seg fillete av "mot i brøstet", glemmer det aldri for jeg kunne ikke tenke meg noe kjedeligere... 

Han gikk selvsagt også løs på meg, kamuflert som noe han mente var humor. Vi skulle feks på en sammenkomst med mange mennesker en kveld og jeg pyntet meg og tok på meg en fin jakke og en fin veske. Fikk da høre "skal du virkelig gå sånn? Vil du at folk skal tro du er den nye Kardashian eller?" så lo han rått. Jeg sa jeg ble såret, hvorpå han sier at jeg må jo forstå humor. .... 

 

Anonymkode: b5611...aa9

Det der minner om en i nær familie også. Han også pleier å sitte på cafe å snakke ned alt som kommer forbi. Det er så slitsom å høre på. Han hater å stå i kø og sniker seg alltid fremover om det er mulig. Går gjerne forbi køen. Virker som om han finner en eller annen glede i å lure andre, for da er de jo så dumme. Ler også alltid av at noen er dummere enn andre som feks svenskevitser etc.

Anonymkode: bf3a0...90d

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Det der minner om en i nær familie også. Han også pleier å sitte på cafe å snakke ned alt som kommer forbi. Det er så slitsom å høre på. Han hater å stå i kø og sniker seg alltid fremover om det er mulig. Går gjerne forbi køen. Virker som om han finner en eller annen glede i å lure andre, for da er de jo så dumme. Ler også alltid av at noen er dummere enn andre som feks svenskevitser etc.

Anonymkode: bf3a0...90d

Kjipt. Du vet, I egne øyne er de perfekte i tillegg til å ha fm"naturlig fortrinnsrett og tilgang" til det vi andre må stå i kø for feks. De tror de er veldig spesielle og enestående. 

Hvis han du nevner ikke har andre tegn til narsissisme, vil jeg anta han bare har lav sosio-emosjonell intelligens. Har han flere trekk, Watch out! 

Anonymkode: b5611...aa9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Min eks ble nylig diagnostisert med narsissistisk personlighetsforstyrrelse. All ære til psykiateren, for det skjer så sjeldent. 

Vi var gift i 12 år og hans humor var svært nedlatende. Han elsket å sitte og se på folk og kommentere alle feil ved dem og le av det. Han kunne dulte borti meg og si "se på hun der, hun har puppene på knærne", "se på den barten da, snakk om å ligne Hitler", "for en stygg hårsveis, her har virkelig frisøren gått frie tøyler og gått berserk". Alt dette lo han rått av. Når jeg gang på gang sa det var ufint og at han burde kanskje ta en bedre kikk på seg selv først, fikk jeg høre at jeg var prippen og "snakk for deg selv". 

Av TV programmer hadde han en hinsides lite avansert humor, veldig enkel. Han lo seg fillete av "mot i brøstet", glemmer det aldri for jeg kunne ikke tenke meg noe kjedeligere... 

Han gikk selvsagt også løs på meg, kamuflert som noe han mente var humor. Vi skulle feks på en sammenkomst med mange mennesker en kveld og jeg pyntet meg og tok på meg en fin jakke og en fin veske. Fikk da høre "skal du virkelig gå sånn? Vil du at folk skal tro du er den nye Kardashian eller?" så lo han rått. Jeg sa jeg ble såret, hvorpå han sier at jeg må jo forstå humor. .... 

 

Anonymkode: b5611...aa9

Avsporing, men litt i tråden lell. Det er forsket på at de med lavere intelligens elsker serier som denne, Karl og co, hotell Cæsar osv. Det er en grunn til at de seriene ruller og går på tv i boliger for de med spesielle behov. Så faktisk er det en ganske god observasjon av deg. 

Anonymkode: 08a64...dcc

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Avsporing, men litt i tråden lell. Det er forsket på at de med lavere intelligens elsker serier som denne, Karl og co, hotell Cæsar osv. Det er en grunn til at de seriene ruller og går på tv i boliger for de med spesielle behov. Så faktisk er det en ganske god observasjon av deg. 

Anonymkode: 08a64...dcc

Er det sant? Faktisk forsket på? Han også elsket selvsagt karl & co OG hotell Cæsar. Helt uforståelig for meg.... Det var interessant det du sier. Du har ikke tilfeldigvis noe link på det? 😊 

Anonymkode: b5611...aa9

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest mye om narsissister og sett masse video på youtube av psykologer om temaet og det handler nok om dette med å hele tiden være avhengig av å ha en overordnet posisjon. De må føle seg bedre enn andre og det gjør de enten ved å pumpe opp sitt eget selvbilde eller å snakke ned andre.

Mikser en dette sammen med at de ikke greier å identifisere seg med det andre føler, er det ikke særlig trivelige å være i samme rom med. Utbredelse av narsissistiske trekk er i følge dr.phil ca 10-15 prosent i befolkningen, og mye høyere blant feks ledere. Jeg har gitt fullstendig opp med slike mennesker, det er ikke noe poeng i å argumentere imot for målet deres er jo å vise at de er bedre enn deg og du kan ikke vinne den diskusjonen fordi de har et helt liv med trening på akkurat dette og alt dreier seg om dette for de.

Anonymkode: bf3a0...90d

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
AnonymBruker skrev (På 20.9.2022 den 15.14):

Å ha humor rundt egne traumer er ikke det samme som å trakassere andre og kalle det humor.

Anonymkode: c15bc...80c

Dette!.

Anonymkode: 6fa20...832

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.12.2022 den 16.50):

Avsporing, men litt i tråden lell. Det er forsket på at de med lavere intelligens elsker serier som denne, Karl og co, hotell Cæsar osv. Det er en grunn til at de seriene ruller og går på tv i boliger for de med spesielle behov. Så faktisk er det en ganske god observasjon av deg. 

Anonymkode: 08a64...dcc

 

AnonymBruker skrev (På 8.12.2022 den 16.59):

Er det sant? Faktisk forsket på? Han også elsket selvsagt karl & co OG hotell Cæsar. Helt uforståelig for meg.... Det var interessant det du sier. Du har ikke tilfeldigvis noe link på det? 😊 

Anonymkode: b5611...aa9

Nå ble jeg litt overrasket…

Seriene dere nevner ER jo enkel underholdning: Det er da ingen hemmelighet eller noe som må forskes på? Er da bare å kjenne etter hva man selv liker og se hva andre liker.

Det handler bl a om at humoren er forutsigbar, klisjéfylt, gjentagende og dermed enkel å forstå. Poengene er i store bokstaver. Den dumme er dum, den slemme er slem, den snille er snill. 

Jeg skjønner ikke at det er en overraskelse for dere… 

Anonymkode: 0a189...6b1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

 

Nå ble jeg litt overrasket…

Seriene dere nevner ER jo enkel underholdning: Det er da ingen hemmelighet eller noe som må forskes på? Er da bare å kjenne etter hva man selv liker og se hva andre liker.

Det handler bl a om at humoren er forutsigbar, klisjéfylt, gjentagende og dermed enkel å forstå. Poengene er i store bokstaver. Den dumme er dum, den slemme er slem, den snille er snill. 

Jeg skjønner ikke at det er en overraskelse for dere… 

Anonymkode: 0a189...6b1

 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

 

Nå ble jeg litt overrasket…

Seriene dere nevner ER jo enkel underholdning: Det er da ingen hemmelighet eller noe som må forskes på? Er da bare å kjenne etter hva man selv liker og se hva andre liker.

Det handler bl a om at humoren er forutsigbar, klisjéfylt, gjentagende og dermed enkel å forstå. Poengene er i store bokstaver. Den dumme er dum, den slemme er slem, den snille er snill. 

Jeg skjønner ikke at det er en overraskelse for dere… 

Anonymkode: 0a189...6b1

Jeg vet om høyt utdannede mennesker som bruker denne type underholdning som avkobling som igjen vil si at de følger med på en eller annen av disse seriene over tid.

Det kan være ulike årsaker til det. Folk uansett intelligensnivå kan ha opplevd ting i livet og da er dette en fin måte og koble helt av på. 

Når en professor kan gjøre det må det vel ha noe for seg?

Lav iq har vel heller dem som livredd for sitt omdømme  konsekvent plasserer folk i bås.

Anonymkode: 6fa20...832

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

 

Nå ble jeg litt overrasket…

Seriene dere nevner ER jo enkel underholdning: Det er da ingen hemmelighet eller noe som må forskes på? Er da bare å kjenne etter hva man selv liker og se hva andre liker.

Det handler bl a om at humoren er forutsigbar, klisjéfylt, gjentagende og dermed enkel å forstå. Poengene er i store bokstaver. Den dumme er dum, den slemme er slem, den snille er snill. 

Jeg skjønner ikke at det er en overraskelse for dere… 

Anonymkode: 0a189...6b1

I en tråd om nedlatenhet og psykopater er dette kanskje litt umusikalsk? Det går fint an å si det samme, uten å være nedlatende. :) 

Anonymkode: 5fea2...8af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.9.2022 den 7.41):

Forskerne fant at de som befant seg innenfor den mørke triaden, hadde en mørkere sans for humor enn andre, og at disse hadde tendenser til å engasjere seg mer i hån og latterliggjøring av andre.

Psykopatens humorstil har ifølge studien den sterkeste koblingen til en hånende type av humor, som inkluderer satire, sarkasme og kynisme. En psykopat kan ta i bruk ondsinnet humor for å senke andres status, og tar ikke hensyn til andres følelser.

Anonymkode: 3cb3b...61f

Høres ut som Atle Antonsen, Johan  Golden og Sigrid B. Tusvik dette.

Anonymkode: e786b...fdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

 

Nå ble jeg litt overrasket…

Seriene dere nevner ER jo enkel underholdning: Det er da ingen hemmelighet eller noe som må forskes på? Er da bare å kjenne etter hva man selv liker og se hva andre liker.

Det handler bl a om at humoren er forutsigbar, klisjéfylt, gjentagende og dermed enkel å forstå. Poengene er i store bokstaver. Den dumme er dum, den slemme er slem, den snille er snill. 

Jeg skjønner ikke at det er en overraskelse for dere… 

Anonymkode: 0a189...6b1

Det står da vel ingen steder at det første sitatet nevner at det er overraskende? Kun det andre sitatet. Lær deg å lese.

Anonymkode: 08a64...dcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Høres ut som Atle Antonsen, Johan  Golden og Sigrid B. Tusvik dette.

Anonymkode: e786b...fdb

Mange kjendiser og ikke minst politikere er garantert narsissister.

Anonymkode: 72613...526

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.9.2022 den 15.11):

Håper folk også er klar over at humor faktisk er et verktøy for å ta brodden vekk fra noe skikkelig traumatiserende. I min utdannelse, intervjuet jeg en rekke brannmenn hvordan de håndterte traumer og groteske opplevelser/inntrykk de hadde fra jobben sin, og de forklarte faktisk at de ofte kunne spøke om grusomme ting i ettertid for å bearbeide det. De er neppe psykopater av den grunn.

 

Anonymkode: 6c8cc...717

Intern humor kolleger imellom forstår jeg. Men ikke å projisere elendigheten  over på familie eller andre utenfor jobben. 

Anonymkode: 6fa20...832

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

 

Jeg vet om høyt utdannede mennesker som bruker denne type underholdning som avkobling som igjen vil si at de følger med på en eller annen av disse seriene over tid.

Det kan være ulike årsaker til det. Folk uansett intelligensnivå kan ha opplevd ting i livet og da er dette en fin måte og koble helt av på. 

Når en professor kan gjøre det må det vel ha noe for seg?

Lav iq har vel heller dem som livredd for sitt omdømme  konsekvent plasserer folk i bås.

Anonymkode: 6fa20...832

Vanskelig å oppfatte hva du mener her. Det er ikke jeg som gjengir hva forskning viser. 

Anonymkode: 0a189...6b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...