Gå til innhold

Når en ektemann blir for syk til å klare seg selv hvordan løse dette best mulig?


vesla1985

Anbefalte innlegg

Hei.  Mannen til en venninne er blitt rammet av DLL.   Min venninne fungere nå som helsearbeider for son mann døgnet rundt. De har hatt avlastning noen uker  sommer da har  mannen bodd på sykehjem.  Noe han selv ikke trives med.    Hun trives heller ikke med dette.   hver gang hun får han hjem er han dårligere enn når han kom inn. Noen som    har vært borte i lignende situasjoner? hvordan kan dette løses på en bedre måte enn sykehjem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hjemmesykepleien? BPA? Hør med kommunen hva de kan tilby.

Anonymkode: a7878...c08

Jeg har foreslått bpa tidligere.   Kommunen ville ikke råde til dette, de mente støttekontakt og avlastning kunne hjelpe.   Det gjør det jo ikke når ingen av de vil.   :(

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Googler DLL, finner ikke noen sykdom som stemmer.

Hva slags løsning tenker du da? Det er jo nevnt det som finnes. Brukerstyrt personlig assistenkt eller inn på avlastning. 

Anonymkode: 68eba...be7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmesykepleie og/ eller BPA. 
Vi har hatt hjemmesykepleie og det fungerte fint hos oss, de legger opp antall besøk ila dagen etter behov, og tok seg av medisinering, toalettbesøk, dusjing, tannpuss osv. vet ikke hvilken type hjelp han behøver men det er nok viktig at de får hjelp sånn at samboeren kan fortsette å være kjæreste og ikke hjelpepleier på fulltid 😊 

Anonymkode: 3d6af...5ee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Googler DLL, finner ikke noen sykdom som stemmer.

Hva slags løsning tenker du da? Det er jo nevnt det som finnes. Brukerstyrt personlig assistenkt eller inn på avlastning. 

Anonymkode: 68eba...be7

Demens med lewylegemer er på flere måter ekstra utfordrende. Sykdommen er knyttet til Parkinsons sykdom. 

Anonymkode: 06ec9...305

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Demens med lewylegemer er på flere måter ekstra utfordrende. Sykdommen er knyttet til Parkinsons sykdom. 

Anonymkode: 06ec9...305

Auda 🙁 Er ikke dette noe for hjemmetjenester? Finne et sykehjem der han trives og får pleie? Hun kan ikke pleie han for alltid heller, han blir jo ikke friskere, heller motsatt. 

Hadde gjort alt jeg kunne for min syke mann skal få utdannede/folk som jobber i helsetjeneste, til og ta over pleie. Eventuelt sykehjem/Boas, der han kan trives og ha det godt. ❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om han er dårligere etter sykehjem, så vil det ikke si at det er sykehjemmets "feil". Det kan godt handle om kum trivsel, at han blir mer deprimert av å være der, tiltaksløs osv. Sykehjem er jo stort sett for eldre, og det er vanskelig å føle at man passer inn som yngre. 

Sjekk muligheter for hjemmesykepleie, BPA, sjekk private (om de har råd). Det er også noe som heter omsorgslønn/pleiepenger (eller noe lignende) pårørende kan få for å bli hjemme å stelle den syke. Dette er noe jeg tror andre kan søke også, altså f.eks annen familie og ikke konen. Kanskje det er mulig å dele på ansvaret? 

Da jeg jobbet i hjemmesykepleien så fikk en mann med ALS tilsyn/hjelp flere ganger i døgnet. Konen var hjemme, men fikk innvilget avlastning et par timer et par ganger i uken. Da var pleier tilstede og hjalp bruker mens konen tok seg en tur, gjorde ærender, slappet av ol. 

Anonymkode: 21191...f67

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be om et møte med koordinator i kommunen og hør hva de kan tilby. Hvis han er ung så kan det være at han kan få et bedre tilbud. Men det er begrenset kommuneøkonomi, så man må nesten ta i mot det en får. Men hjemmesykepleie er et minimum.

Anonymkode: 52f01...024

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk bpa og hjemmesykepleie. 

Jeg er alvorlig kronisk syk, og mannen er utbrent pga det nå. Vi får hjemmesykepleie 3 ggr til dagen og det hjelper, mens vi venter på bpa søknad. Han får lov å være mannen min igjen og ikke pleieren min (som ingen av oss ønsker). 

Dere har rett på hjelp, men det er ikke lett å finne ut av nei. Tok oss lang tid å finne ut hva vi kan søke på.

Anonymkode: a3ffe...c95

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg over. Fikk ikke med meg hvilken sykdom før jeg hadde skrevet. 

Det kan være sunt for pårørende å få lov til å være kone i stedet for pleier for en demensssyk. Det kan være vanskelig å senere si at man ikke orker å være pleier når man allerede har påtatt seg den rollen. 

Det er vanskelig å få innvilget plass på sykehjem, så jeg ville vært forsiktig med å takke nei. Det å finne meningsfylte aktiviteter kan være viktig. Mulig det tar tid å finne sin plass på sykehjemmet. Men hvis han ofte får besøk så kan det kanskje hjelpe. Og da kan konen være kone når hun besøker. De kan gjøre aktiviteter sammen som fungerer. Gå tur, se tv, prate, ta med god mat, spise sammen, biltur, dra i besøk (om han ikke blir dårligere), ta en tur på kafe osv. 

Har vært vitne til flere ganger at pårørende blir utslitt og til slutt blir forholdet dem i mellom så krevende at de knapt orker å besøke. Her må man gi og ta. Den ene er syk og den andre er frisk. Det er like viktig at den friske får lov til å fortsette livet som før, og ikke blir hindret til dette. Så må man finne en mellomting. Og det er viktig å ikke ha dårlig samvittighet for at man trenger litt tid uten partner også. 

Anonymkode: 21191...f67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...