Gå til innhold

Er konebytting bra?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

https://forskning.no/kjonn-og-samfunn-spor-en-forsker/spor-en-forsker-er-monogami-unaturlig/355797

85% av alle kulturer er polygame. Den "monogamien" som praktiseres kan best defineres som seriemonogami. 

Anonymkode: d3662...f6f

Sterkt misvisende oppsummering. Monogami er å involvere seg i en samlivsform med én partner. At man kan ha flere slike samliv i løpet av et liv, gjør ikke samlivsformen mindre monogam. At det i monogame samliv forekommer utroskap, er selvsagt heller ikke noe som rokker ved det grunnleggende.

Anonymkode: 5c0d4...28d

• Liker 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sterkt misvisende oppsummering. Monogami er å involvere seg i en samlivsform med én partner. At man kan ha flere slike samliv i løpet av et liv, gjør ikke samlivsformen mindre monogam. At det i monogame samliv forekommer utroskap, er selvsagt heller ikke noe som rokker ved det grunnleggende.

Fortsatt kun 25% som praktiserer denne formen. Selv i bibelen er det tilfeller av polygami. 

Du burde reise mer. 

Skrevet

(forsøple med en r forresten)

Huffameg, der satte du meg jammen fast.

• Liker 2
Skrevet

Nei, kvinner er ikke handelsvarer.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så kan jeg sikkert trekke frem at å ha flere sexpartnere ikke nødvendigvis er i konflikt med å ha en fast partner over mange år. Men sliter litt med å tro at du skjønner det. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Huffameg, der satte du meg jammen fast.

Du sitter jo litt fast allerede i at du slenger ut påstander uten dekning. Ville bare se hva du ville svare på - skrivefeilen eller spørsmålet om kildehenvisning. 

• Liker 1
Skrevet
Honey Dew skrev (2 minutter siden):

Tror kvinner i slike forhold er oppegående nok til å stå for egen seksualitet og egne valg ☺️

• Liker 3
Skrevet
Honey Dew skrev (4 minutter siden):

Da må de slutte å selge seg selv.

1. mange kvinner velger å ikke gå fra sin partner grunnet økonomi

2. mange kvinner gifter seg for å oppnå økonomisk trygghet

3. de aller fleste kvinner blir sure hvis de ikke får gaver

4. de fleste kvinner bidrar mindre økonomisk enn menn til felleskassa i hjemmet

Anonymkode: fe99f...1f5

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fortsatt kun 25% som praktiserer denne formen. Selv i bibelen er det tilfeller av polygami. 

Du burde reise mer. 

Tallet 25 % er selvsagt ikke riktig, hvis det denne andelen regnes av antall mennesker i parfohold. Monogami er dominerende i hele den vestlige verden, i Latinamerika og dessuten i store deler av de mest folkerike regionene/landene i Asia, som India, Kina, Japan og Korea. Selv om polygami ikke er uvanlig i islamske land, er monogami også utbredt der. Artikkelen som det ble vist til her, har et gjennomgående svært lavt presisjonsnivå, mangler referanser, og er tydelig preget av sensasjonalisme.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Mange ja, men det er ikke alle.

Skrevet

Tallet 25 % er selvsagt ikke riktig, hvis det denne andelen regnes av antall mennesker i parfohold. Monogami er dominerende i hele den vestlige verden, i Latinamerika og dessuten i store deler av de mest folkerike regionene/landene i Asia, som India, Kina, Japan og Korea. Selv om polygami ikke er uvanlig i islamske land, er monogami også utbredt der. Artikkelen som det ble vist til her, har et gjennomgående svært lavt presisjonsnivå, mangler referanser, og er tydelig preget av sensasjonalisme.

Ja, rimelig teit å påstå ting uten referanse 😂

Nå var poenget mitt ikke prosentandelen i seg selv. Men at polygami er utbredt. Å ha gruppesex / bytte partner en gang i blant er heller ikke farlig / ekkelt / å ville seg selv eller andre vondt. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Så kan jeg sikkert trekke frem at å ha flere sexpartnere ikke nødvendigvis er i konflikt med å ha en fast partner over mange år. Men sliter litt med å tro at du skjønner det. 

Ja, det kan du sikkert «trekke frem», men du sliter fortsatt med relevansen.

• Liker 1
Skrevet

Ja, rimelig teit å påstå ting uten referanse 😂

Nå var poenget mitt ikke prosentandelen i seg selv. Men at polygami er utbredt. Å ha gruppesex / bytte partner en gang i blant er heller ikke farlig / ekkelt / å ville seg selv eller andre vondt. 

Ingen har bestridt at polygami forekommer, men monogami er utvilsomt den dominerende samlivsformen.

• Liker 2
Skrevet

Ingen har bestridt at polygami forekommer, men monogami er utvilsomt den dominerende samlivsformen.

Nå er vi på vei et sted. Det er på ingen måte sikkert men si at vi setter at det er 51/49 fordeling i favør monogami. Betyr det at 49% av verdens befolkning "mangler" noe og liker å skade seg selv eller andre? 😂

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja, det kan du sikkert «trekke frem», men du sliter fortsatt med relevansen.

Relevansen er at du påstår det du gjør - når det fint kan kombineres med monogami ☺️

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Det høres ut som MGTOW prat her.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Relevansen er at du påstår det du gjør - når det fint kan kombineres med monogami ☺️

Du kjører nok en gang inn på et blindspor. Det vi snakker om her, er ikke primært monogami/polygami som institusjonelle samlivsformer, men den spesielle praksisen («konebytte») som HI handler om. Jeg tror at en slik praksis er uvanlig fordi den går på tvers av biologiske instinkter som de fleste mennesker er utstyrt med. Noen mennesker har ikke disse instinktene, og mangler derfor naturlige sperrer mot denne type atferd. Og blant folk som faktisk har disse instinktene intakt, men likevel driver med det,  tror jeg som sagt at bestemte personlighetstrekk, f.eks. selvdestruktive tilbøyeligheter, kan bidra til å forklare oppførselen.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Du kjører nok en gang inn på et blindspor. Det vi snakker om her, er ikke primært monogami/polygami som institusjonelle samlivsformer, men den spesielle praksisen («konebytte») som HI handler om. Jeg tror at en slik praksis er uvanlig fordi den går på tvers av biologiske instinkter som de fleste mennesker er utstyrt med. Noen mennesker har ikke disse instinktene, og mangler derfor naturlige sperrer mot denne type atferd. Og blant folk som faktisk har disse instinktene intakt, men likevel driver med det,  tror jeg som sagt at bestemte personlighetstrekk, f.eks. selvdestruktive tilbøyeligheter, kan bidra til å forklare oppførselen.

Dette "blindsporet" har du vært med på å diskutere over til side 3, men greit om du vil la den ballen ligge. 

Det jeg tror er at du kanskje ikke har tilstrekkelig forståelse for det swinger-par gjør og hvilken verdi det kan ha for enkelte. Det er like mange grunner til å gjøre det som det er par som praktiserer det. 

Om vi skal ned på instinkt - nivået er det mest gunstige for arten størst mulig genetisk variasjon og utbredt partnerbytte. 

Vet ikke hvor i biologien du finner støtte for at å bytte sexpartner av og går på tvers av instinktene, men opplys oss gjerne. Jeg tror du blander arv og miljø. Det er nok mange miljømessige tillærte sperrer mot å gjøre det - altså menneskeskapt. Men du finner ikke et gen  for monogami. 

Partnere som driver med partnerbytte er også parene som får noe ut av det. Vi får legge til grunn at det er voksne, samtykkende individer. 

Jeg synes heller du burde si "jeg liker det ikke og forstår ikke hvorfor noen gjør det". Ikke bland inn hva du tror og mener om biologi 😆

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Dette "blindsporet" har du vært med på å diskutere over til side 3, men greit om du vil la den ballen ligge. 

Det jeg tror er at du kanskje ikke har tilstrekkelig forståelse for det swinger-par gjør og hvilken verdi det kan ha for enkelte. Det er like mange grunner til å gjøre det som det er par som praktiserer det. 

Om vi skal ned på instinkt - nivået er det mest gunstige for arten størst mulig genetisk variasjon og utbredt partnerbytte. 

Vet ikke hvor i biologien du finner støtte for at å bytte sexpartner av og går på tvers av instinktene, men opplys oss gjerne. Jeg tror du blander arv og miljø. Det er nok mange miljømessige tillærte sperrer mot å gjøre det - altså menneskeskapt. Men du finner ikke et gen  for monogami. 

Partnere som driver med partnerbytte er også parene som får noe ut av det. Vi får legge til grunn at det er voksne, samtykkende individer. 

Jeg synes heller du burde si "jeg liker det ikke og forstår ikke hvorfor noen gjør det". Ikke bland inn hva du tror og mener om biologi 😆

Du vil igjen snakke om monogami istedenfor partnerbytte. Vi kan nok uten videre slå fast at sistnevnte praksis er uvanlig. Ikke bare her i vesten, men trolig over alt. Jeg finner det mest plausibelt at dette tverrkulturelle fenomet skyldes biologisk baserte instinkter, og det har sannsynligvis en evolusjonsbiologisk forklaring uten at verken du eller jeg har faglig grunnlag for å uttale oss nærmere om de evolusjonsbiologiske mekanismene som har vært virksomme i utviklingen av disse instinktene. 

At de som deltar i partnerbyttepraksiser er voksne, samtykkende individer skjønner jeg egentlig ikke hva har med saken å gjøre. Jeg har uttalt meg om hva jeg tror er forklaringen på at noen (få) mennesker faktisk opptrer slik. Jeg har ikke gitt uttrykk for et verdistandpunkt eller en etisk oppfatning.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du vil igjen snakke om monogami istedenfor partnerbytte. Vi kan nok uten videre slå fast at sistnevnte praksis er uvanlig. Ikke bare her i vesten, men trolig over alt. Jeg finner det mest plausibelt at dette tverrkulturelle fenomet skyldes biologisk baserte instinkter, og det har sannsynligvis en evolusjonsbiologisk forklaring uten at verken du eller jeg har faglig grunnlag for å uttale oss nærmere om de evolusjonsbiologiske mekanismene som har vært virksomme i utviklingen av disse instinktene. 

At de som deltar i partnerbyttepraksiser er voksne, samtykkende individer skjønner jeg egentlig ikke hva har med saken å gjøre. Jeg har uttalt meg om hva jeg tror er forklaringen på at noen (få) mennesker faktisk opptrer slik. Jeg har ikke gitt uttrykk for et verdistandpunkt eller en etisk oppfatning.

Nei, monogami snakker jeg ikke om. Premisset for hele innlegget mitt er partnerbytte innenfor monogame ("vanlige") forhold. Det kan se ut som du sliter med å skille samlivsform med mennesker som av og til har gruppesex / bytter partnere med hverandre. Det ene utelukker ikke det andre. Det er styrt som all annen seksuell adferd vil jeg tro. Noen liker partnerbytte, andre liker andre ting. Hvor dette ble trigget er det sikkert mange teorier om - men skadelig er det i alle fall ikke 😃

Det har jo noe med saken å gjøre når du tar opp at de er selvdestruktive. Det at du ikke forstår motivasjonen betyr ikke at du før falle ned på at de er det eller ønsker å "skade andre" som du åpnet med. Jeg forstår for eksempel ikke fetish for bleier (eller hva som helst annet) på annen måte enn jeg har fått det forklart. Jeg har ikke denne lysten inni meg som en drivkraft og vil aldri forstå det fullt ut. Men det betyr ikke at jeg mener at de "mangler noe" eller "liker å skade seg selv eller andre".

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...