Gå til innhold

Spørsmål til dere som trener ofte - trening og klesskift


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig begynt å trene for første gang. Jeg trener nå tre dager i uka. Selve treningen går helt fint, men jeg ser at det blir mer arbeid når det kommer til logistikk og klesvask, noe som kanskje er ekstra relevant nå som alt er så dyrt.

Jeg står opp, tar en kjapp dusj (fordi jeg skal på jobb med andre på kontoret og bør som minimum være ren) og går på jobb. Etter jobb er det på trening. Skift fra jobbklær til treningsklær. Etter trening så må jeg dusje, for jeg er gjennomsvett. Dvs nytt skift av undertøy og vanlige klær. Etter noen få gangers bruk så må også treningsklærne vaskes slik at de ikke lukter (dvs treningsbuksa, toppen vaskes etter èn gangs bruk).

Nå som jeg trener tre dager i uka så er alt dette merkbart både på hvor ofte jeg dusjer og hvor mye ekstra klesskift det blir (og dermed ekstra klesvask). Jeg har vurdert å trene enda flere dager i uka, fordi jeg ser hvor godt det gjør meg rent kroppslig (og mentalt), men jeg begynner å lure på om det faktisk er bærekraftig, rent praktisk sett. Det går så mye ekstra klesskift, så mye ekstra tid i dusjing og så mye ekstra klesvask. Nå som jeg trener tre dager i uken så passer det perfekt med å vaske håret annenhver dag. Hva gjør dere som trener oftere? Jeg har langt hår og det blir gjennomsvett etter trening.

Hvordan gjør dere det som trener mer enn tre dager i uken? 

Anonymkode: 13fd8...d48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg legger alle treningsklærne til vask etter hver økt. Har flere sett, så sparer opp noen dager. Vanlige klær som jeg ikke har trent i skifter jeg ikke etter trening. Tar på igjen de jeg hadde før trening eller en kosebukse som brukes ette jobb i flere dager. 

Anonymkode: f78f0...50d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville kjøpt mer treningstøy slik du slipper å vaske hele tiden. Men vil da anbefale å henge svett tøy til tørk før skittentøyskurven/ha egen kurv så det ikke setter seg typisk sur treningsklær lukt i annet tøy. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skyller og vrenger opp veldig svett treningstøy sånn at det ikke narinerer seg i svette, så når det er tørt så er det lettere å vaske det helt rent senere. Hoper seg opp og vasker 1 gang i uka, trener hver dag. 

Anonymkode: ed0ea...49c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være en ide å trene før jobb? Dvs at jeg da ikke dusjer om morgenen men hopper rett i treningsklærne (evt med en kjapp vask med klut først), trener og så tar ordentlig morgendusj, vanlige klær og så på jobb?

TS

Anonymkode: 13fd8...d48

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener 5 dager i uken. På morgenen vasker jeg meg bare rask før jeg drar på jobb. Ser ikke poenget med å dusje når jeg skal trene senere den dagen. Håret vasker jeg hver gang fordi jeg svetter veldig mye, så håret blir alltid gjennomvåt av svette. Treningsklærne samler jeg opp og vasker en gang i uken. 

Anonymkode: af4c8...296

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skifter treningsklær for hver økt (selvfølgelig). Har masse treningsklær, så de tørkes, legges i skittentøyskurv og vaskes til slutt sammen med annen klesvask. Trener på kvelden, dusjer og legger meg etterpå. Svært sjelden behov for å dusje på morgenen i tillegg.

Anonymkode: 196d9...6b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener stort sett enten før jobb eller om kvelden. trener jeg før jeg drar jeg på trening i treningsklær uten å stelle meg. Dusj og rene klær før jobb. 
Trener jeg om ettermiddagen eller kvelden    så dusjer jeg etter trening, og tar på meg igjen klærene fra tidligere på dagen eller koseklær. Dusjer ikke om morgenen hvis jeg dusjet ettermiddagen/kvelden før. 
 

Jeg trener i trusen jeg har gått med den dagen, og bytter til ny etter trening. Sports-bh, tshirt, bukse og sokker legges til vask etter hver gang. Vasker treningstøy når jeg har full maskin. Flere i huset som trener, så 1-3 maskiner i uken med treningsklær. Jeg har en hettegenser jeg ofte bruker til/fra trening, og den får seg en vask innimellom. 
 

For min del blir det altså en del ekstra klesvask, men sjelden mer enn en dusj pr dag. 

Anonymkode: 7ef25...121

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener 4-6 ganger i uka, dusjer sikkert 8-10 ganger per uke (dvs. 1-3 ekstra dusjer), men vasker ikke håret hver gang. Treningsklær utgjør mindre enn en ekstra maskin med klær per uke. Vasker ikke klær før jeg har en full maskin. Vasker treningsklær etter hvert bruk, bortsett fra tights og shorts til uteløping som jeg bruker et par ganger hvis jeg ikke har blitt veldig svett eller løpejakke som jeg sjelden vasker. Treningsklær er jo heller ikke så veldig store.

Trening på morgenen er supert hvis det passer deg. Jeg er ikke en morgenperson. 😅 

Anonymkode: de798...755

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener 5-7 ganger i uka, veksler mellom å trene før og etter jobb. De gangene jeg trener på kvelden dusjer jeg når jeg kommer hjem, men da dusjer jeg ikke om morgenen. Det er begrensa hvor skitten jeg blir mellom 20-07 😅 Det er ikke bra for huden å dusje to ganger om dagen, ikke er det nødvendig heller, med mindre man sliter med nattesvette. Må dessverre vaske håret etter hver økt. Ikke bra for håret, men jeg løper mye og blir så svett at håret blir klissvått. 

Ellers har jeg nok treningstøy til at jeg kun trenger å vaske én gang i uka. Har med andre ord syv av alt. Da får jeg full maskin også. Bytter alt av treningstøy, som vil si tights/shorts, sports-BH og t-skjorte etter hver økt. Har også egne treningstruser og sokker. Har nok til at jeg vasker det sammen med annet undertøy én gang i uka. Koster litt med mye treningstøy, men sparer både penger på strømmen og mye tid. Etter trening på kveldstid skifter jeg til kosedress, vanlige klær om jeg trener om morgenen. Blir derfor ikke mer vask av hverdagsklær. Kosedressen bruker jeg bare et par timer etter at jeg nettopp har dusjet, så den vasker jeg sjeldent. 

Anonymkode: 9069d...aa8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er har jobbet med trening i mange år, trent det meste av livet. Økt mengde klesvask og dusjing er rett og slett en av prisene å betale, man kan ikke komme unna det men likevel finne en versjon som passer for seg.

Noen ting som har funket for meg:

- Om jeg dusjer på kvelden, så bruker jeg noen ganger kun vaskeklut på morgenen, føler meg ikke skitten bare fordi jeg har sovet.

- Jeg vasker håret en-to ganger i uken, selv når jeg trener hver dag eller annenhver dag. Opplever ikke noe lukt eller problem med det, setter håret opp på trening, og setter det opp i dusjen, og dusjen tar mindre tid. Kan evt spraye med bittelitt tørrshampo eller annen type spray beregnet på hår.

- Om det blir ofte dusjing, f eks en dag med dusj både morgen og kveld, så trenger de jo ikke vare mer enn 1 minutt, det er jo nesten bare å skylle av svette og tørke seg igjen. Så øve seg på hurtigdusjing.

- På klesvask så vaskes det meste sammen, og alt som kan gå i trommel går i trommel. Her må man tilpasse mengde treningsklær både med hvor ofte man trener, og hvor mye tilgang man har på vask og tørk.

Anonymkode: 9e59f...52f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke behovet med å dusje før jobb hvis man har dusjet på ettermiddag/kveld, med mindre jeg har svettet ekstremt eller hatt heftig sex (men da dusjer vi raskt av oss før vi legger oss uansett..). Jeg ville droppet morgendusjen, eller trent på morgenen. Jeg synes morgentrening er deiligst og opplever det som mer effektivt, fordi jeg trener best på tom mage og det øker forbrenningen for hele resten av dagen. 

Ellers henger jeg alltid opp treningstøyet til tørk, men tights bytter jeg ca hver 3 gang, topp ca hver 2 gang og sportsbh bytter jeg hver gang. Hvis noe blir gjennomsvett skyller jeg det i en liten balje jeg har på badet og vrir det opp før det henges til tørk. 

Hvis du dusjer før jobb, tar på rene klær, så ser jeg virkelig ikke vitsen med å unngå å ta på disse samme klærne igjen etter trening på ettermiddagen... 

Anonymkode: a0ba6...34d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med deg... har tre langrennsløpere og en fotballspiller i familien. Men vi vasker ikke etter hver trening. Har hver sin knaggrekke på vaskerommet der vi henger klærne til tørk etter bruk. Veksler mellom flere sett treningsklær, samler opp, og vasker ca 1 gang i uken. 

 

Anonymkode: 40e54...610

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du trenger ikke dusje på morgenen dagen etter du dusjer rett etter trening. Bare kle deg i rene klær :) det er nummer en.

Nr 2, ville heller hatt rene treningsklær hver gang, svetter mye selv og lukta setter seg.

Bytt undertøy etter dusj på jobb, men med mindre du har en aktiv jobb er jo ikke klærne skitne etter noen timers bruk? Eventuelt skift t-skjorte om du svetter en del. Men nytt antrekk er helt unødvendig. 

Jeg bruker samme bukse flere dager, og om en topp er brukt på jobb lufter jeg den og bruker den igjen noen dager senere. Dette gjør jeg om jeg trener eller ei, for klærne blir ikke så fort skitne (undertøy er selvsagt noe annet). Sjekk om det faktisk lukter. 2 antrekk pr dag er altså mye, mens bytte av truse og sokker, kanskje t-skjorte, er forståelig for meg.

Anonymkode: 37b41...0d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker godt å løpe om morgenen, og hadde nok gjort det mer om jeg ikke hadde hatt barn. For tiden veksler jeg litt på tidene jeg trener, men om jeg trener på kvelden dusjer jeg og tar på nattkjole eller morgenkåpe. Dusjer ikke igjen neste morgen. Det samme om jeg har trent på ettermiddagen og bare vært i ro hjemme etter det. Men om jeg har vært aktiv igjen etterpå, feks gått en tur, tar jeg en kjapp dusj neste morgen. Vasker så å si alltid håret etter løping, men det hender det bare skylles om det egentlig er nyvasket. Vasker ikke håret etter styrketrening, blir ikke veldig svett i håret da. Henger opp t-skjorter og bh til tørk før det vaskes etter hvert, og lufter shorts/tights og bruker disse flere ganger før vask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar bare en kattevask i dusjen etter trening, spyler kroppen litt og vasker ansiktet med klut. Ikke håret. Så tar jeg en full dusj med hår og alt bare to ganger i uka. Klær vasker jeg når haugen er stor nok til å fylle en 40-maskin.

Anonymkode: 2c099...4c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...