Gå til innhold

Afrikansk modell jubler i sosiale medier over dronning Elizabeths død

Million

Anbefalte innlegg

Ax2020 skrev (1 minutt siden):

Det er vel bare de religiøse som tar seg nær av "brenne i helvete" uttalelsen? Det er ikke vanskelig å se at her i tråden er det en fast Right-Winger gjeng, som ellers spyr usakligheter rundt innvandrere i andre debatter, så det er de samme debattantene som fyrer løs hardt her også. 

Vi snakker om en såkalt "dronning" som har levd et liv de fleste bare kan drømme om. Nesten 100 år, og luksus hele veien. Jeg forstår veldig godt at det finnes en del folk som ikke sørger over ei kvinne som har levd i sus og dus i nesten 100 år. 

Jeg kan si meg enig i at hun burde kanskje ikke kalt henne for "heks", men det er bare fordi hun burde ha visst at det kom til å trigge en del Right-Wingers, som uansett ikke liker innvandrere, så hun kommer til å oppleve en del hat, og "heks" uttalelsen bidrar unødvendig til det. Når det er sagt, så har jeg forståelse for at hun mener at dronninga er en "heks", men den meningen burde hun heller delt med norsk-somaliere, enn å dele den på Instagram. 

Det argentiske folket er heller ikke akkurat lei seg for at Dronninga er død, men der er det mer akseptabelt å ha de meningene, siden Argentina er ingen fan - verken av Thatcher eller av Dronning Elizabeth. Og argentinere feiret hardt og lenge da Thatcher døde også i 2013. Nå, 9 år senere, så feirer Argentina også at "Dronningen" har tatt kvelden. 

Men så var det det, hvem er det man har som publikum, og her blir en del Alternative Right trigget hardt. De uttalelsene hun kom med er så godt som standard i Argentina, og Argentina ligger ikke engang på det afrikanske kontinentet. 

Det gjelder ikke meg. Jeg er IKKE "right winger" og er veldig liberal når det kommer til innvandring. Ikke synes jeg noe om kolonisering heller, men jeg ser fra enkelte kommentarer hva du mener ja. Men det er desto viktigere for meg å få frem at også jeg, som ikke "right winger" også reagerer på denne språkbruken hennes. Hun skal ikke få lov til å gjemme seg bak rasismekortet her altså. Dette handler om å oppføre seg voksent. Jeg er ikke religiøs heller, men om noen håper at jeg brenner i helvete, så står det ganske klart for meg hva dette betyr likevel. Det er ekstremt onde ønsker som ligger bak disse ordene, og DET må være hovedfokus her. Maken til avsporinger og unnskyldninger du prøver deg på.

Hvis modellen f.eks. var min datter, så ville jeg rost henne for tanker rundt Elizabeths død og kolonisering generelt, og bedt henne skrive en gjennomtenkt artikkel uten å be noen brenne i helvete og navnekalling. Det ville jo vært mye mer effektivt, og det burde en voksen kvinne i Norge klare.

Dessuten så var Elizabeth stadig vekk i tottene på Thatcher, nettopp fordi hun var dypt uenig med hennes politiske synspunkter. Dette kommer kanskje ikke godt frem ettersom et kongehus skal være politisk uavhengige, men det var likevel ingen tvil om det i de indre kretser.

Jeg kan virkelig ikke forstå hvorfor hun synes Elizabeth var en heks. Jeg kan forstå at hun synes det om de som regjerte på 17-1800 tallet og som var direkte involvert i avgjørelsene om kolonisering. 

Og jeg kan IKKE begripe at du synes at en ikke-religiøs person ikke trenger å reagere hvis vedkommende blir bedt om å dra til helvete. Det er jo meningen bak ordene som er poenget.

• Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

eheheh er right-winger negativt? left-winger da? 

så alle som ikke er enige med denne drittkastingen og lite profesjonelle oppførselen til denne "modellen" er høyre ekstrem?

ikke rart mange sliter med å ta "dere" seriøst. dere kaster ut kallenavn i øst og vest til alle og en hver.. takk og farvel til deg!

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ax2020 skrev (3 timer siden):

Det er stort sett Right-Wingers her som blir sinte på henne, i 95% av tilfellene.  

En norsk-afrikansk dame har ingen plikt til å tilbe eller sørge over en hvit, engelsk dronning som pushet 100 år. Et langt liv full av luksus og beundring. 

Det er ikke Dronning Sonja vi snakker om her, og jeg er ganske sikker på at ho det blir snakket om her i tråden, har heller ikke noe imot Dronning Sonja.

Men Dronning Elizabeth er noe helt annet. Hun har vært statsoverhode for et Imperie, og det har vært mange blodige opprør som britene har slått ned, både før og etter andre verdenskrig. 

Det er en grunn til at britene hater Sovjet og Russland, for tidligere Sovjet støttet det meste av frigjøringsbevegelser som finnes i Afrika, Midt-Østen og andre land, slik at de blir frie fra sine britiske "herrer". En god del av de landegrensene du ser i blant annet Midt-Østen i dag, har også blitt opprettet at det britiske Imperiet i samarbeid med andre europeiske stormakter på den tiden.

Hadde det ikke vært for sovjetisk støtte til disse frigjøringsbevegelsene, så hadde Imperiet fortsatt holdt på. 

Det er også en grunn til at Russland finner mye støtte i disse landene i dag (Afrika, Latin-Amerika, Midt-Østen) med tanke på konflikten i Ukraina, for disse landene har ikke glemt at Russland, eller tidligere Sovjet, hjalp dem å kaste vekk koloniherrene for 50+ år siden.

Å kreve at ho det blir snakket om her i tråden skal "vise respekt" for en britisk dronning, blir som å kreve at det bør vises også respekt for Saudi-Arabia sitt kongehus. Saudi-Arabia er pro-vestlig alliert (stort sett) blir forsynt med vestlige våpen og kan hakke ihjel journalister med motorsag som de enn måtte ønske uten de store konsekvensene (Khashoggi drapet).

Det er to situasjoner med britisk involvering i Afrika som har blitt trukket fram i media nå som skampletter under Elizabeths tid som dronning. Den ene omhandler Kenya. Den andre omhandler Nigeria, fra da nigerianske myndigheter brutalt slo ned et forsøk på å løsrive regionen Biafra fra Nigeria. Sistnevnte situasjon er det professoren Uju Anya har siktet til som folkemord i de negative Twitter-utspillene mot Elizabeth som Anya har blitt sterkt kritisert for. Det var to land som støttet Nigeria militært i kampen for å slå ned opprøret i Biafra. Det ene landet var riktignok Storbritannia. Det andre landet som støttet Nigeria militært var....Sovjetunionen.

Endret av Klossmajor
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ax2020 skrev (4 timer siden):

Det er vel bare de religiøse som tar seg nær av "brenne i helvete" uttalelsen?

Å reagere på denne typen oppførsel som modellen fremviser er da ikke det samme som å ta seg nær av det?

Jeg tar meg ikke nær av at hun sier "brenne i helvete", men jeg blir oppgitt og frustrert over at slike giftige venstreekstreme fortsetter å kjøre på uten hensyn til andre. Jeg var for eksempel en stor fan av Bernie Sanders, men ser nå at svært mange av de sentrale personene rundt ham var nettopp slike giftige venstreekstreme.

Jeg tar meg ikke nær. Jeg blir bare veldig skuffet. Og også litt sint når mange av dem til og med klarer å støtte nazisten Putin.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ichiko skrev (På 11.9.2022 den 18.47):

Lurer på hvordan hun vil reagere om/når noen i den saudiske kongefamilien dør.

Som om de er englebarn... Mange muslimer er rasende på den arabiske kongefamilien som investerer mye penger i wahhabismen. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Skid_raw said:

Som om de er englebarn... Mange muslimer er rasende på den arabiske kongefamilien som investerer mye penger i wahhabismen. 

Det er sant.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skid_raw skrev (På 21.9.2022 den 20.04):

Jepp kjenner muslimer som tar svært sterk avstand fra wahhabismen og saudiene.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sicario skrev (På 9.9.2022 den 20.59):

Akkurat det kommer an på hvem du spør. Nok av kvinner som bruker hijab fordi det er befriende. Ikke fordi de må.

Det er befrienda pga mennenes kvinnesyn. Hadde de ikke sett på kvinner som viser hår som horer, så hadde det ikke vært befriende å bruke hijab. Jeg skjønner at de bruker det, men det ER jo et resultat av et sykt kvinnesyn og det motsatte av feminisme/likestilthet.

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulla Ullsokk skrev (1 time siden):

Det er befrienda pga mennenes kvinnesyn. Hadde de ikke sett på kvinner som viser hår som horer, så hadde det ikke vært befriende å bruke hijab. Jeg skjønner at de bruker det, men det ER jo et resultat av et sykt kvinnesyn og det motsatte av feminisme/likestilthet.

Nettopp.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ax2020 skrev (På 20.9.2022 den 14.01):

Det er stort sett Right-Wingers her som blir sinte på henne, i 95% av tilfellene.  

En norsk-afrikansk dame har ingen plikt til å tilbe eller sørge over en hvit, engelsk dronning som pushet 100 år. Et langt liv full av luksus og beundring. 

Det er ikke Dronning Sonja vi snakker om her, og jeg er ganske sikker på at ho det blir snakket om her i tråden, har heller ikke noe imot Dronning Sonja.

Men Dronning Elizabeth er noe helt annet. Hun har vært statsoverhode for et Imperie, og det har vært mange blodige opprør som britene har slått ned, både før og etter andre verdenskrig. 

Det er en grunn til at britene hater Sovjet og Russland, for tidligere Sovjet støttet det meste av frigjøringsbevegelser som finnes i Afrika, Midt-Østen og andre land, slik at de blir frie fra sine britiske "herrer". En god del av de landegrensene du ser i blant annet Midt-Østen i dag, har også blitt opprettet at det britiske Imperiet i samarbeid med andre europeiske stormakter på den tiden.

Hadde det ikke vært for sovjetisk støtte til disse frigjøringsbevegelsene, så hadde Imperiet fortsatt holdt på. 

Det er også en grunn til at Russland finner mye støtte i disse landene i dag (Afrika, Latin-Amerika, Midt-Østen) med tanke på konflikten i Ukraina, for disse landene har ikke glemt at Russland, eller tidligere Sovjet, hjalp dem å kaste vekk koloniherrene for 50+ år siden.

Å kreve at ho det blir snakket om her i tråden skal "vise respekt" for en britisk dronning, blir som å kreve at det bør vises også respekt for Saudi-Arabia sitt kongehus. Saudi-Arabia er pro-vestlig alliert (stort sett) blir forsynt med vestlige våpen og kan hakke ihjel journalister med motorsag som de enn måtte ønske uten de store konsekvensene (Khashoggi drapet).

Jeg er ikke en "right winger", men jeg liker ikke Rawda. Har aldri gjort det tidligere heller. 

Synes at man ikke skal hate alt i det nye landet som har tatt i mot deg og din familie. 

Hvis alt vestlig er så ille, så bor man kanskje i feil verdensdel. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tirben skrev (2 timer siden):

Jeg er ikke en "right winger", men jeg liker ikke Rawda. Har aldri gjort det tidligere heller. 

Synes at man ikke skal hate alt i det nye landet som har tatt i mot deg og din familie. 

Hvis alt vestlig er så ille, så bor man kanskje i feil verdensdel. 

Så hun bor i England, altså? Er hun britisk statsborger? Eller er hun norsk statsborger? Sist jeg sjekket, så har hun ikke kalt dronningen Sonja for noe "fælt". 

Jeg visste at flere her skulle bli trigget av svaret mitt, men se på fakta og fakta er at andre sine følelser i forhold til England er ikke "feil", bare fordi Norge "føler seg knyttet til England". 

Nå har jeg nevnt for en annen her i tråden, at folket i Argentina hadde en skikkelig party, både når heksa Thatcher døde i 2013, og det samme gjelder nå med "dronning" Elizabeth. 

Argentina og det argentiske folket har rett til å være glade da Thatcher - og nå Elizabeth - har tatt kvelden. Hvem er vi som skal fortelle Argentina hvordan de skal føle noe? 

Jeg kan til og med nevne for deg et annet land der vanlige folk ikke akkurat gråter over at Elizabeth har gått bort. 

Vil du vite hva det landet heter? Det heter Irland. Har du hørt om Irland? Ja, det ligger ikke så langt unna England / Wales / Skottland. 

Vanlige folk i Irland, driter hardt i "dronning" Elizabeth. Mener du at folk i Irland er "dritt" hvis de mener noe negativt om dronning Elizabeth, eller greier du ikke å sette deg inn i hvorfor Argentina, og i dette tilfellet også det irske folket, ikke er helt totale fans av "dronning" Elizabeth? 

Da ser jeg det ikke som veldig produktivt når du ikke greier å sette deg inn i hvorfor andre hvite folk (Argentina, Irland) ikke er helt fan av Elizabeth, og jeg kan også garantere deg at andre hvite folk som russere, er heller ingen fan av Elizabeth. 

Men det er alltid "koselig" når Alt-Right hvite blir trigget når en mørk dame uttaler seg skarpt, uten å ta til seg at det er mange andre hvite folk i Europa, Latin-Amerika, osv, som driter hardt i Elizabeth. Det er ikke "bare" Afrika.

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ax2020 skrev (1 time siden):

Så hun bor i England, altså? Er hun britisk statsborger? Eller er hun norsk statsborger? Sist jeg sjekket, så har hun ikke kalt dronningen Sonja for noe "fælt". 

Jeg visste at flere her skulle bli trigget av svaret mitt, men se på fakta og fakta er at andre sine følelser i forhold til England er ikke "feil", bare fordi Norge "føler seg knyttet til England". 

Nå har jeg nevnt for en annen her i tråden, at folket i Argentina hadde en skikkelig party, både når heksa Thatcher døde i 2013, og det samme gjelder nå med "dronning" Elizabeth. 

Argentina og det argentiske folket har rett til å være glade da Thatcher - og nå Elizabeth - har tatt kvelden. Hvem er vi som skal fortelle Argentina hvordan de skal føle noe? 

Jeg kan til og med nevne for deg et annet land der vanlige folk ikke akkurat gråter over at Elizabeth har gått bort. 

Vil du vite hva det landet heter? Det heter Irland. Har du hørt om Irland? Ja, det ligger ikke så langt unna England / Wales / Skottland. 

Vanlige folk i Irland, driter hardt i "dronning" Elizabeth. Mener du at folk i Irland er "dritt" hvis de mener noe negativt om dronning Elizabeth, eller greier du ikke å sette deg inn i hvorfor Argentina, og i dette tilfellet også det irske folket, ikke er helt totale fans av "dronning" Elizabeth? 

Da ser jeg det ikke som veldig produktivt når du ikke greier å sette deg inn i hvorfor andre hvite folk (Argentina, Irland) ikke er helt fan av Elizabeth, og jeg kan også garantere deg at andre hvite folk som russere, er heller ingen fan av Elizabeth. 

Men det er alltid "koselig" når Alt-Right hvite blir trigget når en mørk dame uttaler seg skarpt, uten å ta til seg at det er mange andre hvite folk i Europa, Latin-Amerika, osv, som driter hardt i Elizabeth. Det er ikke "bare" Afrika.

Jeg har sett hvordan Rawda uttaler seg om nordmenn, og det er ikke positivt.  En som ser ned på nordmenn som har gitt henne mange muligheter,  setter ikke jeg høyt. 

Har selv bodd i andre land,  men har aldri snakket ned landets innbyggere. 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tirben skrev (1 minutt siden):

Jeg har sett hvordan Rawda uttaler seg om nordmenn, og det er ikke positivt.  En som ser ned på nordmenn som har gitt henne mange muligheter,  setter ikke jeg høyt. 

Enig!

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ax2020 skrev (1 time siden):

Alt-Right hvite.. wtf

herregud du er jo helt besatt av namecalling. må ikke tro at du vinner en diskusjon bare fordi du skriker høyest de mest vulgære ordene.

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ænema skrev (På 20.9.2022 den 15.10):

eheheh er right-winger negativt? left-winger da? 

så alle som ikke er enige med denne drittkastingen og lite profesjonelle oppførselen til denne "modellen" er høyre ekstrem?

ikke rart mange sliter med å ta "dere" seriøst. dere kaster ut kallenavn i øst og vest til alle og en hver.. takk og farvel til deg!

Alltid greit å sette folk i bås i håp om at de slutter å komme med kritikk. Oppførselen til denne modellen er forkastelig. De som støtter oppom denne oppførselen innehar ingen moral. Det moralske kompasset er ødelagt. 
Kjennskap til historie er ikke akkurat noe å rope hurra for. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnnePåLande skrev (5 timer siden):

Alltid greit å sette folk i bås i håp om at de slutter å komme med kritikk. Oppførselen til denne modellen er forkastelig. De som støtter oppom denne oppførselen innehar ingen moral. Det moralske kompasset er ødelagt. 
Kjennskap til historie er ikke akkurat noe å rope hurra for. 

Jepp, enig i alt du sier.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ax2020 skrev (På 23.9.2022 den 13.57):

Jeg synes ikke du skal bli så ‘triggered’ over at ufin oppførsel påpekes. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (4 timer siden):

Jeg synes ikke du skal bli så ‘triggered’ over at ufin oppførsel påpekes. 

Jeg er ikke triggered overhodet. Det er ikke jeg som vræler her i tråden side etter side om hvor "fæl" en "afrikansk" - NORSK - modell er. 

Du vet om Irland, som er et EU-land og nordmenn kan flytte fritt til Irland og irer kan flytte fritt til Norge.

Som de sier i Irland: "Vi trenger ikke noe jævla dronning - Republikken Irland i vårt hjerte". 

Tenker at du og noen av dine likesinnede her hadde ikke vært like høye i hatten av å prøve å forsvare den såkalte "dronninga" Elizabeth i en av mange puber i Dublin, nei. 😂  Man kan vel trygt si at dere hadde fått en litt dårlig dag, for å si det mildt?

Og nei, det er ingenting ufyselig ved å la være å vise respekt ovenfor ei som har levd et luksusliv i nesten 100 år.

Det komiske med Right-Wingere er også lett å se i USA. De som plutselig begynte å forsvare den såkalte "dronningen" Elizabeth er Trumpister som er Republikanere og som egentlig ikke skal like Monarkiet, men kun deres kjære Oransje Fuhrer og denne konstitusjonen som ble skrevet for 250 år siden av hvite, gamle menn.

Men så gikk Trumpister helt berserk på vegne av Elizabeth mot ho professoren som uttalte seg kritisk om Elizabeth, kun fordi Trump Fans ble triggered av at professoren har brun farge og er ellers på venstresiden politisk sett.

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tirben skrev (På 23.9.2022 den 15.15):

Har selv bodd i andre land,  men har aldri snakket ned landets innbyggere. 

Igjen, så greier du ikke å svare på det jeg kommenterer. Hvorfor skal modellen ha plikt til å vise "respekt" for ei gammel, engelsk dame, såkalt "dronning" som har levd nesten 100 år i luksus? Du og flere andre her, sliter med å forklare hvorfor absolutt alle personer på denne kloden, må vise "respekt" ? 

Det dør titusener av barn av sult i løpet av ei uke her i verden, er det noen som holder skikkelig seremoni for de? Nei, for det er ikke så nøye, gitt, de er jo bare brune barn. Viktig å hylle en hvit, gammel, engelsk "dronning" som rundet nesten hundrings (100 år) i luksus.

Du må gjerne henvise til hva modellen skal ha sagt om nordmenn som er så "fælt", ifølge deg, men akkurat nå reageres det hardt mot modellen fordi modellen ikke gidder å vise "respekt" for en gammel, hvit, luksus-dronning fra England som har levd i nesten 100 år. 

En norsk-afrikansk modell har NULL plikt til å vise "sorg eller respekt" for en gammel, luksus-dronning i England.

På samme måte som du driter selvsagt hardt i at det dør brune barn av sult hver eneste dag. Du vet som de sier, den som tier, samtykker. Men jeg bruker det ikke mot deg. At du skiter hardt i at brune barn dør hver dag og aksepterer det 100% med god samvittighet skal jeg ikke holde mot deg, men du og dine likesinnede bør også roe ned et par hakk når noen ikke viser såkalt "respekt" for en Imperie dronning. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulla Ullsokk skrev (På 23.9.2022 den 8.16):

NEI ikke alltid. Hvofor JEG bruker hijab kan ikke DU vite. Og jeg bestemmer faen meg det selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...