AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #41 Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): For meg og mannen min har det å bli utsatt for barnevernet vært det mest traumatiserende som har noen gang skjedd i livene våre. Det har ødelagt så utrolig mye, og vi er ikke de samme personene vi pleide å være. Vi har mistet tilliten totalt til både myndigheter og vanlige nordmenn. Men heldigvis klarte vi å stoppe ødeleggelsen av våre barn. Heldigvis har de ikke tatt direkte skade av det norske barnevernet. Det er det som er viktigst. Anonymkode: 5da5f...bc1 Føler med deg, jeg har opplevd det samme. Gikk inn med åpne øyne, tenkte ikke to sekunder på at jeg måtte bakgrunnssjekke barnevernet. Anonymkode: 9aaea...1f6 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #42 Skrevet 10. september 2022 Jeg tenker at barnevernets funksjon er noe av det viktigste vi har i samfunnet vårt og at vi dessverre har et stort behov for instansen. Som de fleste andre offentlige instanser, som i tillegg griper inn i det mest sårbare man har, er det alltid nødvendig med kontinuerlig utvikling og forbedring. Jeg tenker også at de som mener barnevernet «tar barn» osv. gjerne sliter selv (uten at de nødvendigvis ser dette selv), og/eller er altfor lite kritiske til historier som fortelles utelukkende fra ett perspektiv (ettersom barnevernet har taushetsplikt og ikke kan uttale seg om enkeltsaker) Anonymkode: 7be70...990 2
AllahBallah Skrevet 10. september 2022 #43 Skrevet 10. september 2022 Tenker at barnevernet er absolutt nødvendig. Samtidig er jeg, som flere har nevnt, skremt over hvor mye makt enkelt-personer i det systemet der kan ha. Mye bra folk, men også ganske mange dumme mennesker som jobber i BV.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #44 Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tenker at barnevernets funksjon er noe av det viktigste vi har i samfunnet vårt og at vi dessverre har et stort behov for instansen. Som de fleste andre offentlige instanser, som i tillegg griper inn i det mest sårbare man har, er det alltid nødvendig med kontinuerlig utvikling og forbedring. Jeg tenker også at de som mener barnevernet «tar barn» osv. gjerne sliter selv (uten at de nødvendigvis ser dette selv), og/eller er altfor lite kritiske til historier som fortelles utelukkende fra ett perspektiv (ettersom barnevernet har taushetsplikt og ikke kan uttale seg om enkeltsaker) Anonymkode: 7be70...990 Eventuelt skal du være evig takknemlig for å ha sluppet dem. Anonymkode: 9aaea...1f6
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #45 Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tenker at barnevernets funksjon er noe av det viktigste vi har i samfunnet vårt og at vi dessverre har et stort behov for instansen. Som de fleste andre offentlige instanser, som i tillegg griper inn i det mest sårbare man har, er det alltid nødvendig med kontinuerlig utvikling og forbedring. Jeg tenker også at de som mener barnevernet «tar barn» osv. gjerne sliter selv (uten at de nødvendigvis ser dette selv), og/eller er altfor lite kritiske til historier som fortelles utelukkende fra ett perspektiv (ettersom barnevernet har taushetsplikt og ikke kan uttale seg om enkeltsaker) Anonymkode: 7be70...990 Veldig enig , kun god erfaring herfra men det handler nok også om hvordan foreldre oppfører seg mot bv når de kommer på besøk Anonymkode: 135c8...9ac 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #46 Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Veldig enig , kun god erfaring herfra men det handler nok også om hvordan foreldre oppfører seg mot bv når de kommer på besøk Anonymkode: 135c8...9ac Man skal jo ikke bli utsatt for dårlige erfaringer med barnevernet bare på grunn av dårlig oppførsel mot barnevernet. Det er jo hvordan barnet har det hjemme som det skal handle om. At man skal oppføre seg pent mot barnevernet for å ikke havne i problemer beviser jo bare at barnevernet er både unprofesjonell og inkompetent og at det har ikke så mye med vern av barn å gjøre. Høres mer ut som et organ i et totalitært samfunn. Anonymkode: 5da5f...bc1 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #47 Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg tenker at barnevernets funksjon er noe av det viktigste vi har i samfunnet vårt og at vi dessverre har et stort behov for instansen. Som de fleste andre offentlige instanser, som i tillegg griper inn i det mest sårbare man har, er det alltid nødvendig med kontinuerlig utvikling og forbedring. Jeg tenker også at de som mener barnevernet «tar barn» osv. gjerne sliter selv (uten at de nødvendigvis ser dette selv), og/eller er altfor lite kritiske til historier som fortelles utelukkende fra ett perspektiv (ettersom barnevernet har taushetsplikt og ikke kan uttale seg om enkeltsaker) Anonymkode: 7be70...990 Hvordan var det for deg da barnevernet møtte opp hjemme hos deg? Anonymkode: 9aaea...1f6
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #48 Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): For meg og mannen min har det å bli utsatt for barnevernet vært det mest traumatiserende som har noen gang skjedd i livene våre. Det har ødelagt så utrolig mye, og vi er ikke de samme personene vi pleide å være. Vi har mistet tilliten totalt til både myndigheter og vanlige nordmenn. Men heldigvis klarte vi å stoppe ødeleggelsen av våre barn. Heldigvis har de ikke tatt direkte skade av det norske barnevernet. Det er det som er viktigst. Anonymkode: 5da5f...bc1 Du sier hva? Norske barnevernet prøvde å ødelegge barna deres ? 😅 Anonymkode: 10368...099 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #49 Skrevet 10. september 2022 Jeg tenker at det er et tveegget sverd. Alle instanser med makt tiltrekker seg gale, maktsyke personer som "vet alt". De tre sakene jeg kjenner til har ikke blitt håndtert noe bra. Anonymkode: a4a21...818 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #50 Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvem skal verne om barn som blir utsatt for omsorgsvikt, overgrep osv tenker du? Anonymkode: 02d80...c98 Hvem skal verne om barn som blir utsatt for omsorgssvikt, overgrep og det som verre er av barnevernet? Anonymkode: 5da5f...bc1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #51 Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du sier hva? Norske barnevernet prøvde å ødelegge barna deres ? 😅 Anonymkode: 10368...099 Ja. Anonymkode: 5da5f...bc1 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #52 Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Man skal jo ikke bli utsatt for dårlige erfaringer med barnevernet bare på grunn av dårlig oppførsel mot barnevernet. Det er jo hvordan barnet har det hjemme som det skal handle om. At man skal oppføre seg pent mot barnevernet for å ikke havne i problemer beviser jo bare at barnevernet er både unprofesjonell og inkompetent og at det har ikke så mye med vern av barn å gjøre. Høres mer ut som et organ i et totalitært samfunn. Anonymkode: 5da5f...bc1 Vel om du skriker og slår mot bv , så fortjener du å få høre st det ikke er greit. Nei de er ikke inkompetent av den grunn, mulig du synes det er greit at folk skriker og slår mot deg men de færreste synes nok det er greit Anonymkode: 135c8...9ac
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #53 Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja. Anonymkode: 5da5f...bc1 Høres svært usannsynlig ut 😊 Anonymkode: 10368...099
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #54 Skrevet 10. september 2022 Flintis skrev (På 8.9.2022 den 22.18): I min kommune blir en rutinemessig meldt til barnevernet om en: Søker sosial stønad Får en psykisk diagnose Barnet er borte fra skolen mer enn 14 dager. Ambulansemedarbeider finner huset for dårlig på utsiden. Det er jo så en kvier seg for å søke medisinsk eller økonomisk hjelp. Det samme barnevernet klarte glatt å overse Alvdalssaken i gjennom mange år. Det er noen koblinger som tar fokus fra det viktige. Det du nevner her er ulovlige meldinger til barnevernet. Instansene i kommunen må følge loven de også, men mange sender fortsatt bekymringsmelding bare for å skyve ansvar over på andre. Så blir man en kasteball i et kommunalt system som tydeligvis ikke fungerer. At man blir meldt til BV for å søke sosial stønad er muligens lovpålagt fra nav sin side. Svært uheldig for barn å vokse opp, med foreldre som går på sosial stønad. Da trenger foreldrene veiledning og hjelp. Det sier seg selv. Anonymkode: 10368...099
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #55 Skrevet 10. september 2022 Synes det er kjempebra vi tar barns sikkerhet og velferd på alvor. Kjenner kun til ett tilfelle hvor noen ble fratatt barnet sitt (som kun var noen mnd på det tidspunktet) og det var absolutt nødvendig. Anonymkode: 87b58...add
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #56 Skrevet 10. september 2022 Tenker det er blant de viktigste instansene vi har, og burde være svært takknemlig for at vi har det. De burde dog være mer prioritert, få litt større handlingsrom og få mer respekt. Det siste barnevernet vil, er å fjerne barn fra familien sin. Har selv stått i en situasjon hvor jeg var svært bekymret for barnefars omsorgsevne (av god grunn), men opplevde at jeg havna litt mellom flere stoler. BV mente jeg måtte verne barna mot far og vurdere hver gang han hadde samvær (samtidig som jeg ikke kunne nekte han å møte barna), og kontakte politiet. Politiet mente jeg måtte anmelde, og ta kontakt med barnevernet når det gjaldt barna. Forklaringen var at så lenge én av foreldrene var skikket, så havnet man fort litt mellom lovverket. Hadde vi bodd sammen, hadde de gått inn med en gang.. Anonymkode: 792f2...ae4
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #57 Skrevet 10. september 2022 Jeg synes det er skremmende hvor kort og mangelfull utdanning de har. Jeg skulle ønske de hadde mer kombinert utdanning, og også pedagogikk, kommunikasjon, psykologi osv. Større mengder av dette. Relasjonsbygging, både til barn og foreldre. Lettere å få med foreldre på hjelpetiltak om den ansatte fikk en god relasjon til den voksne også. Og så synes jeg det er SYKT ILLE at de har så få ressurser. Barns beste burde være en kjempeprioritet i Norge. Det burde vært mye bedre tid for hver saksbehandler. Ellers tenker jeg at det dessverre er for mye trynefaktor. Barnevernet er virkelig en institusjon der det burde sentraliseres, slik at ingen opplevde at gamle kjente var saksbehandler i dems sak. Anonymkode: d7b54...704
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #58 Skrevet 10. september 2022 Veldig takknemlig for barnevernet. Reddet livet til broren min og hans halvsøsken. Anonymkode: 4a79b...2ef 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #59 Skrevet 10. september 2022 De tok og flyttet meg og søsken fra forelder og ga oss tilbake etter 6 mnd. De suger på å gjøre jobben sin og fokusere kun på innvandrere, som om hvite folk ikke er voldelig og dårlige Anonymkode: 8484a...e85
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #60 Skrevet 10. september 2022 Barnevernet gjør en svært viktig jobb. Ingen barn blir «tatt» ut av hjemmet uten grunn. Ingen blir pålagt hjelpetiltak uten grunn. Saker som handler om omsorgsovertakelse eller pålagte hjelpetiltak avgjøres av Fylkesnemda. Det samme gjelder akuttplasseringer som blir fattet av barnevernleder, det SKAL behandles av fylkesnemda innen 2 døgn. Og når det går til omsorgsovertakelse eller pålegg om hjelpetiltak så er som regel alt annet forsøkt uten at det har avhjulpet barnets omsorgssituasjon. Og ingen fatter vedtak om hjelpetiltak alene, det drøftes alltid med flere kolleger, av hensyn til rettsikkerhet. Alle hjelpetiltak er frivillige. I saker der det går til tvangstiltak er barnets omsorgssituasjon så utrolig mangelfull på alle områder at det ikke er forsvarlig å ikke sette iverk tiltak. Men, barnevernet har taushetsplikt i alle saker.De kan ikke uttale seg når foreldre bruker media som motmaktstrategi i en avmektig og fortvilet situasjon. Selv om de blir fritatatt fra den plikten så er det i de aller fleste tilfeller ikke forsvarlig å uttale seg, av hensyn til barnet. De aller fleste som snakker ned barnevernet og stempler ansatte som inkompetente skjønner ikke hva saken dreier seg om. Ofte er de ikke veiledbar i det hele tatt. De nekter å innse at de trenger hjelp, eller de klarer ikke ivareta barnet. Ja, barnevernet kan gjøre feil. Men i de aller fleste tilfeller så gjør de ikke det. Det som er «feil» for foreldrene kan være det beste for barnet. Anonymkode: 6f055...104 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå