AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #1 Skrevet 7. september 2022 Hva er deres dønn ærlige tanker rundt barnevernet? Anonymkode: 240c3...0bf
Nora.A Skrevet 7. september 2022 #2 Skrevet 7. september 2022 Barnevernet har absolutt vært det beste som har hendt. Jeg kunne aldri ha levd uten barnevernet i dag. ❤️ 10 12 2
trollkjerringa Skrevet 7. september 2022 #3 Skrevet 7. september 2022 de bør finne på noe annet fornuftig å gjøre.. plukker familier ifra hverandre gang på gang uten grunnlag for det 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #4 Skrevet 7. september 2022 Jeg tenker at det er veldig viktig. Men at systemet har nok noen svakheter og noen ansatte som ikke burde hatt den jobben. Og at dette er et vanskelig fagfelt, noen ganger griper de unødig inn og noen ganger burde de grepet inn men gjør det ikke. Anonymkode: 33d2b...313 12 2
carl gustav Skrevet 7. september 2022 #5 Skrevet 7. september 2022 Det ser ut som det må være mye mentalt tilbakestående folk i dette barnevernssystemet. Det må komme regler og lover som gjør at ansatte i bv kan dømmes og fengsles, der de lyver og ikke følger reglene 2
Karma91 Skrevet 7. september 2022 #6 Skrevet 7. september 2022 (endret) Helt ærlig så føler jeg de er så redde får å gjøre den feilen at barn må være i hjem som ikke fungerer at de gjør får mye feil andre veien. Samt at av erfaring så synes jeg de brude endre fremgangsmåten kraftig. De påstår at de vil hjelpe, men alikevel kan ting de skriver om deg i en permanent sjornal være så grusomt å styggt å mer eller mindre direkte personmord at om det de har skrevet faktisk stemmer ville personen gått hjem å tatt sitt eget liv. Vi trenger et barnevern. Barna våre trenger et system som tar vare på dem, dems behov og interesser. Men systemet som vi har nå er ikke bra nok å ødelegger like mange som de hjelper. Endret 7. september 2022 av Karma91 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #7 Skrevet 7. september 2022 Som system har de alt for lite ressurser, for lite tid til hver sak og for lite opplæring og kursing etter utdanning i relevante områder og fagfelt som autisme, skolevegring, psykisk helse, kroniske lidelser og andre ting som kan påvirke og forklare hvis de skjønte og kunne sette inn riktig hjelp. Som mennesker som jobber der, vel mennesker gjør feil, det bør være et solid system som hindrer at ens personlige mening teller.. Tanken er god, de gjør mye bra men det bør bli ennå bedre. Anonymkode: 6d8e6...582 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #8 Skrevet 7. september 2022 Min opplevelse med barnevernet var både positiv og negativ. Vokste opp i et veldig voldelig hjem, mye mishandel, kontroll og undertrykkelse. Ble tatt ut av hjemmet og plassert i fosterhjem, som gikk veldig bra, problemet var at de var ute etter penger for å betale ned stor gjeld for gården de drev med. Ble kastet ut så fort det var gjort og har vært alene siden. Min ærlige tanke er at den tiden jeg bodde der gjorde mye for meg. Jeg kom meg ut av noe som har vært veldig ødeleggende, går i dag skole og jobber og konklusjonen min er at det er de verste historiene som trekkes frem. Grusomme historier? Absolutt, det er helt forferdelig å lese det. Samtidig er det viktig å huske at ingen kommer til å følge en artikkel med positiv overskrift for noe som helst. Fåtallet i allefall. Det er bare å gå innpå enhver nyhetsside, til og med sosiale media, å les over overskriftene og temaene - alt er krise, negativt og noe som påvirker oss nå! Har dere noen gang spurt dere selv hvor mange ganger en av de angivelige krisene som foregår rundt om i landet og i verden har hatt en faktisk påvirkning i hverdagen og livene deres? Se bort ifra åpenbare tilfeller som krig og pandemi. Anonymkode: 662db...fa2 1 3
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #9 Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Som system har de alt for lite ressurser, for lite tid til hver sak og for lite opplæring og kursing etter utdanning i relevante områder og fagfelt som autisme, skolevegring, psykisk helse, kroniske lidelser og andre ting som kan påvirke og forklare hvis de skjønte og kunne sette inn riktig hjelp. Som mennesker som jobber der, vel mennesker gjør feil, det bør være et solid system som hindrer at ens personlige mening teller.. Tanken er god, de gjør mye bra men det bør bli ennå bedre. Anonymkode: 6d8e6...582 Det er det du snakker om her, BV blir satt inn for å lage tiltak til. BV skal ikke vite alt om psykisk helse og autisme, BV henviser videre til BUP og andre instanser. Og med henvisning fra BV kan man også få en prioritering. BV er der for nettopp å hjelpe barn. BV setter inn riktig hjelp så sant man er ærlig og åpen med de om hva som trengs. Noen kommuner er nok mye bedre enn andre, ift BV - men det jeg ramset opp her er jo selve essensen av jobben BV gjør. Anonymkode: 10368...099 3
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #10 Skrevet 7. september 2022 trollkjerringa skrev (13 minutter siden): de bør finne på noe annet fornuftig å gjøre.. plukker familier ifra hverandre gang på gang uten grunnlag for det Hei! Nå ble jeg litt nysgjerrig her, vil du utdype hvorfor du mener dette? Og hvordan de plukker familier fra hverandre uten grunn? Anonymkode: 1f927...383 1 1
trollkjerringa Skrevet 7. september 2022 #11 Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hei! Nå ble jeg litt nysgjerrig her, vil du utdype hvorfor du mener dette? Og hvordan de plukker familier fra hverandre uten grunn? Anonymkode: 1f927...383 hvor mange eksempler er det ikke på hvor barnevernet går inn med tvang å henter ut barn for så å tape i fylkesnemnda/retten..... derpå ungene blir tilbakeført til foreldrene. i disse sakene blir det utrygge barn og forelde som senere vil frykte barnevernet livet ut kanskje?! det er ikke å stikke under en stol at bv har gjort og gjør mye feil. vi ligger på verdenstoppen i saker hvor bv taper i retten, det sier litt?? 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #12 Skrevet 7. september 2022 trollkjerringa skrev (1 minutt siden): hvor mange eksempler er det ikke på hvor barnevernet går inn med tvang å henter ut barn for så å tape i fylkesnemnda/retten..... derpå ungene blir tilbakeført til foreldrene. i disse sakene blir det utrygge barn og forelde som senere vil frykte barnevernet livet ut kanskje?! det er ikke å stikke under en stol at bv har gjort og gjør mye feil. vi ligger på verdenstoppen i saker hvor bv taper i retten, det sier litt?? Takk for et utfyllende svar. Slik jeg har forstått det, skal det mye til for at BV går inn og henter ut barnet med tvang. Og det er såklart ikke unaturlig at man kan bli litt redd når slikt skjer. Ofte vil jo det bli tilbudt frivillig veiledning og andre tiltak før det iverksettes omsorgsovertakelse. Du viser til at BV taper ofte i fylkesnemnd/retten. Hva tenker du kan være grunnen til dette? Kan det være dårlig formulering fra BV side eller at noen har gjort en feil? VI er jo alle mennesker, og feil er jo helt naturlig. Selv om det i visse saker kan få større konsekvenser enn i andre saker. Anonymkode: 1f927...383 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #13 Skrevet 7. september 2022 Bvtj gjør MYE bra, men også mye dårlig. Det er enkelte ansatte der som aldri burde ha jobbet med barn. De har er forbedringspotensiale og bør absolutt reformeres, men ikke fjernes. Anonymkode: 92b99...3f0 4
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #14 Skrevet 7. september 2022 Jeg tenker at bv er viktig i Norge. Det er en inngripende instans, men gjør mye godt. Vondt for foreldre selvsagt, men mye godt for barna. I noen tilfeller burde de absolutt gjort mer. Og de burde satt inn mer på kompenserende tiltak enn de gjør i dag. Besøkshjem, økonomisk tilskudd til fritidsaktiviteter osv burde vært hyppigere brukt. Også grupper for barn som lever i for eksempel sorg. Anonymkode: 8106d...ff1 2
trollkjerringa Skrevet 7. september 2022 #15 Skrevet 7. september 2022 trollkjerringa skrev (18 minutter siden): hvor mange eksempler er det ikke på hvor barnevernet går inn med tvang å henter ut barn for så å tape i fylkesnemnda/retten..... derpå ungene blir tilbakeført til foreldrene. i disse sakene blir det utrygge barn og forelde som senere vil frykte barnevernet livet ut kanskje?! det er ikke å stikke under en stol at bv har gjort og gjør mye feil. vi ligger på verdenstoppen i saker hvor bv taper i retten, det sier litt?? det kan være mange grunner til dette men at saksbehandlere er overarbeidet med saker som de ikke har oversikt over, det skiftes saksbehandlere veldig ofte, da de ikke holder ut i jobben pga arbeidsmengde og ansvar, det blir for vanskelig for 1 og to bv pedagoger med 17 alvorlige saker som har kanskje gått over mange år og dokument mengden er endeløs, det sier seg selv at det vil bli mye feil og grusomme avgjørelser fra bv sin side og eller andre veien.. barn lider alt for lenge før det blir gitt riktig og nødvendig hjelp. 1
trollkjerringa Skrevet 7. september 2022 #16 Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Takk for et utfyllende svar. Slik jeg har forstått det, skal det mye til for at BV går inn og henter ut barnet med tvang. Og det er såklart ikke unaturlig at man kan bli litt redd når slikt skjer. Ofte vil jo det bli tilbudt frivillig veiledning og andre tiltak før det iverksettes omsorgsovertakelse. Du viser til at BV taper ofte i fylkesnemnd/retten. Hva tenker du kan være grunnen til dette? Kan det være dårlig formulering fra BV side eller at noen har gjort en feil? VI er jo alle mennesker, og feil er jo helt naturlig. Selv om det i visse saker kan få større konsekvenser enn i andre saker. Anonymkode: 1f927...383 da disse sakene kommer i retten blir de for svake, mye rot samt dårlige begrunnelser og dokumentasjon og de ryker.. noe som igjen går utover barnet/barna det gjelder. det må på plass mer folk og et mer ryddig system i bv før dette blir bra. gode ledere som veileder godt og kurser sine ansatte på dagens barnevern.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #17 Skrevet 7. september 2022 trollkjerringa skrev (1 minutt siden): det kan være mange grunner til dette men at saksbehandlere er overarbeidet med saker som de ikke har oversikt over, det skiftes saksbehandlere veldig ofte, da de ikke holder ut i jobben pga arbeidsmengde og ansvar, det blir for vanskelig for 1 og to bv pedagoger med 17 alvorlige saker som har kanskje gått over mange år og dokument mengden er endeløs, det sier seg selv at det vil bli mye feil og grusomme avgjørelser fra bv sin side og eller andre veien.. barn lider alt for lenge før det blir gitt riktig og nødvendig hjelp. Det kan stemme det du sier, om at mange saksbehandlere blir utbrent/overarbeidet. Angående avgjørelser om barn og foreldre, må vi huske på at også barna har rett til og bli hørt, og at noen ganger veies disse hensynene tyngre enn de burde. Jeg har ikke inntrykk av at det begås så mye feil eller grusomheter i barnevernet. Klart det finnes, det er det ingen tvil om, men ofte vil aviser blåse opp disse sakene, uten at den andre part (BV) kan forsvare seg, på grunn av taushetsplikt. Anonymkode: 1f927...383 3
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #18 Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Takk for et utfyllende svar. Slik jeg har forstått det, skal det mye til for at BV går inn og henter ut barnet med tvang. Og det er såklart ikke unaturlig at man kan bli litt redd når slikt skjer. Ofte vil jo det bli tilbudt frivillig veiledning og andre tiltak før det iverksettes omsorgsovertakelse. Du viser til at BV taper ofte i fylkesnemnd/retten. Hva tenker du kan være grunnen til dette? Kan det være dårlig formulering fra BV side eller at noen har gjort en feil? VI er jo alle mennesker, og feil er jo helt naturlig. Selv om det i visse saker kan få større konsekvenser enn i andre saker. Anonymkode: 1f927...383 Rart at slike feil nesten ikke forekommer i rettsvesen på samme måte. Noe fungerer ikke når så mange saker inneholder feil. Bv skulle i større grad vært underlagt lover og regler og krav til juridisk forståelse eller utdanning. Det er for mye meninger, synsing og forhastede konklusjoner i de fleste barnevernssaker i dag. Anonymkode: 614d1...8ec
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #19 Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva er deres dønn ærlige tanker rundt barnevernet? Anonymkode: 240c3...0bf Hadde de hjulpet meg når jeg var barn, vekk fra helvete. Men nei de snudde bare å gikk. . De feilet stort! Hele barndommen og et ødelagt liv idag! Men har selv vært involvert i bv no med egne barn pga hevn. Og de var veldig flinke og greie. Og det var godt å høre når de sa jeg var en god mor og at barna var herlige.Og henlagt. Det varmer ett hjerte når du blir meldt på tull med masse løgner. Og har gjort alt du kan for at de skal få en god oppvekst med masse kjærlighet og omsorg.Og høre sånne ord. Fra noen du egentlig var litt redd for og! Redd for at dine kjæreste skal frosvinne for godt og kjempe for å få de tilbake. For noen ganger er det svikt i systemene, desverre! Og udugelige folk som aldri skulle vært der! Tenkte da også på hvor lett det er og melde noen og hvor tungt det er for en familie og bli meldt av veldig nære relasjoner. Bare på py og f. Så har du alle barna som trenger hjelp og ikke får det. De er redd hver dag og lurer på om noen kommer å hjelper de. De lever i frykt og venter bare på å dø.. Men så mange tullemeldinger, hevn osv fra folk gjør at disse ikke får hjelpen for det er så mye annet å se på før de kommer her til. Hjertet mitt griner for de! Burde vært fengselstraff for falske anklager og tull! Noen steder gjør de en utrolig innsats og god jobb og andre plasser skulle de vørt sparket for lengst! Anonymkode: 970d2...84f 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #20 Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det kan stemme det du sier, om at mange saksbehandlere blir utbrent/overarbeidet. Angående avgjørelser om barn og foreldre, må vi huske på at også barna har rett til og bli hørt, og at noen ganger veies disse hensynene tyngre enn de burde. Jeg har ikke inntrykk av at det begås så mye feil eller grusomheter i barnevernet. Klart det finnes, det er det ingen tvil om, men ofte vil aviser blåse opp disse sakene, uten at den andre part (BV) kan forsvare seg, på grunn av taushetsplikt. Anonymkode: 1f927...383 Jeg har jobbet med å fjerne tabu rundt rundt å ha vært gjennom undersøkelsessaker/vanlige bekymringsmeldinger. Svært mange blir undersøkt årlig og vi alle har flere i vår omgangskrets som har vært undersøkt. Vi vet det derimot ikke fordi det ikke snakkes om. Det er ikke i avisen du finner de verste feilene til barnevernstjenesten, det er i de vanlige sakene som blir avklart og henlagt. Sakene i avisen er få og svært graverende ja, men det er sakene og maktmisbruket og skremselstaktikkene som brukes daglig i små saker som er min store bekymring. Det er disse arbeidsmåtene som gjør at det å innrømme at man har vært utsatt for en undersøkelse av bv er så tabubelagt og ikke snakkes om. Det er disse arbeidsmetodene som bør granskes. Anonymkode: 614d1...8ec 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå