Gå til innhold

Spør du etter folks foretrukne pronomen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

41 minutter siden, AnonymBruker said:

Nope. Som utdannet biolog blir jeg pottesur når folk later som om det fins et hav av forskjellige kjønn. Det gjør det ikke. Enten er du hun eller han. Kommer an på hva jeg ser på vedkommende, for.eks. pupper eller bul ved bukseskrittet. Da blir det enten HAN eller HUN.

Anonymkode: d92e4...0a6

Hva om de har både pupper og bul ved bukse skrittet? 💩

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

49 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor ofte har du gjort det i det siste? Og pleier du å fortelle hvilke pronomen du bruker når du introduserer deg for andre?

For eksempel: "Hei! Jeg heter *navn* og jeg bruker x/x pronomen." 

Anonymkode: 59531...bb9

Har aldri gjort noen av delene.

Anonymkode: 21a0c...dd2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det tror jeg bare ikke-binære gjør fordi de ikke vil defineres som noe kjønn . Andre har som regel ikke noe behov for å understreke hvilket kjønn de er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekker bare fram hånda og sier navnet mitt 🙂  har rekket fram hånden til folk uten folkeskikk det var flaut jeg så ut som Biden hånda i lufta ☹️ 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, og jeg gleder meg til denne trenden er over. Lei av at folk er forvirret over hva en personlighet er for noe. 

Anonymkode: 74a54...e64

  • Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, og jeg gleder meg til denne trenden er over. Lei av at folk er forvirret over hva en personlighet er for noe. 

Anonymkode: 74a54...e64

Ikke kall oss folk er du snill. Du vet jo ikke om det er det vi føler oss som:sprettoy:

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, og hadde blitt kjempefornærmet om noen spurte meg om det. Jeg er veldig tydelig en kvinne. 

Anonymkode: c5939...4a0

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg verken spør eller forteller selv. Men jeg har heller absolutt ingen problem med å vise respekt for vedkommende ved å bruke den pronomen de selv ønsker om de forteller meg dette.. Å gjøre narr av eller å være kranglevoren bare for "gøy" eller fordi jeg skal være sta på hva andre definerer seg som synes jeg er litt unødvendig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ok mener du det samme om de med forskjellig legning også? At de som ser hetero ut skal man ikke bruke legningen dems om og omvendt? 

Er du klar over at de fleste transpersoner kan du ikke engang se at er trans? 

Anonymkode: 240e9...961

Hvorfor skal man alltid blande homofile inn i debatter om kjønnsidentitet og transpersoner? 

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvordan ser en jente ut? 

Anonymkode: 240e9...961

Det vet du vel.. De kan komme i mange størrelser og fasonger, til felles for alle er at de ser mer feminine ut i ansiktet, har bryster og ja..underlivet er likt hos alle. Selvom man naturligvis ikke ser kjønnsorganet på random folk, er det som oftest mulig å se på ansiktet om det er mann eller dame. Menn har gjerne skjegg og kort hår.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nei, og hadde blitt kjempefornærmet om noen spurte meg om det. Jeg er veldig tydelig en kvinne. 

Anonymkode: c5939...4a0

Sjæl. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt ikke og jeg hadde blitt litt flirfull om noen presenterte seg med navn og pronomen😂 Hele greia er bare latterlig og jeg forholder meg ikke til det. 

Anonymkode: 49b7a...3e5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ok mener du det samme om de med forskjellig legning også? At de som ser hetero ut skal man ikke bruke legningen dems om og omvendt? 

Er du klar over at de fleste transpersoner kan du ikke engang se at er trans? 

Anonymkode: 240e9...961

Selvfølgelig ikke. Legning har ikke noe med kjønn å gjøre. Kjønn er biologi, legning er følelser. 
Det er for øvrig veldig enkelt å se om en person er trans, særlig om personen har gått fra mann til kvinne. Men det er ikke særlig vanskelig å se uansett.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Da får de fortelle meg det for det er så sjeldent det er noe annet enn det opplagte. Forteller de meg det, respekterer jeg selvfølgelig det.

Anonymkode: fcdd5...47f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lorieen skrev (18 minutter siden):

Selvfølgelig ikke. Legning har ikke noe med kjønn å gjøre. Kjønn er biologi, legning er følelser. 
Det er for øvrig veldig enkelt å se om en person er trans, særlig om personen har gått fra mann til kvinne. Men det er ikke særlig vanskelig å se uansett.

Eh nei. Det er ikke alltid enkelt. Min kompis som er transmann ser helt ut som en mann. Ingen vil se på ham at han er født kvinne. Det kommer helt an på hvor tidlig man går i gang med behandling. Det ville ikke falt noen inn å kalle ham dame ved å se på ham.

Anonymkode: fcdd5...47f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei det gjør jeg ikke og kan ikke se for meg at det er noe jeg kommer til å begynne med. Jeg spør heller om navnet ditt, så kan jeg bruke det.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det gjør jeg ikke. 
 

Jeg tar utgangspunkt i at de som ønsker et annet pronomen enn det navn og utseende generelt antyder forteller meg det. Frem til det bruker jeg han/hun. 
Utover det gjør jeg så godt jeg kan med å bruke ønsket pronomen. Det går stort sett greit, men unntak av en person som har flytende pronomen og stadig veksler mellom to. Det har vist seg vanskelig å forholde seg til, og vedkommende fremstår snurt og korrigerer hvis jeg sier feil (som da fjerne er det vedkommende korrigerte meg til å si sist vi møttes)

Jeg har helt ærlig problemer med pronomen. Jeg forstår at noen identifiserer seg som et annet kjønn enn de er født, og for de som faktisk bytter kjønn så er det greit. Men, jeg klarer ikke helt dette med de/dem, hen og de som stadig bytter. Men, det er min begrensning som jeg holder for meg selv. At jeg ikke evner å forstå er jo mitt problem, så jeg gjør det jeg kan for å respektere vedkommendes ønsker. 

Anonymkode: 78ed0...248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Hvor ofte har du gjort det i det siste? Og pleier du å fortelle hvilke pronomen du bruker når du introduserer deg for andre?

For eksempel: "Hei! Jeg heter *navn* og jeg bruker x/x pronomen." 

Anonymkode: 59531...bb9

Jeg har aldri spurt noen, men nå er jeg over 30 år og har aldri møtt noen som foretrekker en annen pronomen. Jeg forventer, tror jeg, at dersom det skulle være noe annet, så må folk informere om det. :) Det er faktisk ikke så vanlig. Jeg møtte derimot et par en gang, der jeg fortsatt er veldig usikker på om det var et lesbisk par, eller om det var mann og kvinne. Var livredd for å spørre... 

Endret av Blått
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke kjønnsspesifikt pronomen kun i tredjeperson? En bruker da ikke tredjeperson når man snakker med noen, er det ikke du eller navn det går i?

Anonymkode: e437a...381

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...