Gå til innhold

Spør du etter folks foretrukne pronomen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor ofte har du gjort det i det siste? Og pleier du å fortelle hvilke pronomen du bruker når du introduserer deg for andre?

For eksempel: "Hei! Jeg heter *navn* og jeg bruker x/x pronomen." 

Anonymkode: 59531...bb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det gjør jeg ikke.  Hvorfor i alle dager skulle jeg det?   Hvis de vil jeg skal kalle de noe annet enn det de ser ut som så kan de da fortelle meg det selv. 

  • Liker 28
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope. Som utdannet biolog blir jeg pottesur når folk later som om det fins et hav av forskjellige kjønn. Det gjør det ikke. Enten er du hun eller han. Kommer an på hva jeg ser på vedkommende, for.eks. pupper eller bul ved bukseskrittet. Da blir det enten HAN eller HUN.

Anonymkode: d92e4...0a6

  • Liker 19
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart ikke. Det er helt teit å begynne en samtale på den måten. Fysj.

Anonymkode: d92e4...0a6

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. Det er såpass uvanlig å foretrekke et annet pronomen enn «standarden» at jeg håper at personer det gjelder gir meg den infoen uten å bli spurt 😊

Deretter har jeg selvsagt null problem med å kalle dem det pronomen de foretrekker. 

For meg blir det litt rart om 25 personer skal spørre hverandre om pronomen for hver 1 person som foretrekker noe annet…

Anonymkode: e4ca4...467

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, nei. Hvorfor i alle dager har dette i det hele blitt en greie? Bare idioti!

Anonymkode: 9e620...76b

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner vel bare en som har foretrukket "hen". Da fikk vi beskjed om det,og forholdt oss det.  Føler det hadde blitt rart å spørre alle jeg møter om det

Anonymkode: 6a9dd...c23

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg spør ikke og sier det ikke selv heller. Har mer enn nok med å prøve å huske folks navn.

Anonymkode: 0152d...93a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei jeg introduserer meg ikke sånn men jeg vet at dette har blitt ganske vanlig blandt de yngre og syns det er en fin ting. 

Jeg har spurt en person jeg hilste på en gang hva slags pronomen hen brukte , fordi hen kledde seg som kvinne men presenterte seg ved mannsnavn og var biologisk mann. Jeg ville spørre fordi det er ikke alle menn som kler seg som kvinner som er transkvinner. Noen liker bare å kle seg som kvinne, drag , transvesitt osv. Hen sa takk for at jeg spør og kunne lære meg at hen brukte hen som pronomen. 

Det ville vært kjipt om jeg omtalte hen som mann eller kvinne ved å bare anta det ene eller andre så da spurte jeg 

Anonymkode: 240e9...961

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg aldri gjort og det kommer jeg aldri til å gjøre. Forbanna tull! Hvis folk ikke tåler å bli tiltalt som det de faktisk er (som da er enten mann eller kvinne dvs. han/hun) kan de holde seg hjemme under et pledd!

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uglems skrev (20 minutter siden):

Nope. Sorry, men ser personen ut som en jente, sier jeg hun og jeg antar at det er jente... 

Hvordan ser en jente ut? 

Anonymkode: 240e9...961

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lorieen skrev (1 minutt siden):

Det har jeg aldri gjort og det kommer jeg aldri til å gjøre. Forbanna tull! Hvis folk ikke tåler å bli tiltalt som det de faktisk er (som da er enten mann eller kvinne dvs. han/hun) kan de holde seg hjemme under et pledd!

Ok mener du det samme om de med forskjellig legning også? At de som ser hetero ut skal man ikke bruke legningen dems om og omvendt? 

Er du klar over at de fleste transpersoner kan du ikke engang se at er trans? 

Anonymkode: 240e9...961

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, og det kunne jeg ikke funnet på å gjøre heller med mindre jeg var veldig usikker på personens kjønn.. Sier jeg feil håper jeg de retter meg og jeg skal gjøre mitt ytterste for å bruke rett.. 

 

Anonymkode: 79222...f25

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvordan ser en jente ut? 

Anonymkode: 240e9...961

Ikke skap deg 

Anonymkode: 79222...f25

  • Liker 15
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nei jeg introduserer meg ikke sånn men jeg vet at dette har blitt ganske vanlig blandt de yngre og syns det er en fin ting. 

Jeg har spurt en person jeg hilste på en gang hva slags pronomen hen brukte , fordi hen kledde seg som kvinne men presenterte seg ved mannsnavn og var biologisk mann. Jeg ville spørre fordi det er ikke alle menn som kler seg som kvinner som er transkvinner. Noen liker bare å kle seg som kvinne, drag , transvesitt osv. Hen sa takk for at jeg spør og kunne lære meg at hen brukte hen som pronomen. 

Det ville vært kjipt om jeg omtalte hen som mann eller kvinne ved å bare anta det ene eller andre så da spurte jeg 

Anonymkode: 240e9...961

Herregud... håper aldri du blir forfatter. Blir svett av å lese hva du skriver. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...