Gå til innhold

Stans i gass eksport fra Russland konsekvenser for Norges sikkerhet.


Tt12

Anbefalte innlegg

https://www.nrk.no/urix/nytt-kraftig-hopp-i-gassprisene-1.16091665

Det ser ut til  at Russland forsøker å strupe Europas tilgang på energi, Norge er så langt jeg vet Europas nest største engergi levrandør. 

Hva tenker dere om risikoen for at Russland vil forsøke og hindre denne eksporten ? 

https://forsvaretsforum.no/russland-svalbard/brudd-i-undersjoisk-kabel-mellom-svalbard-og-fastlands-norge/239381

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En liten korrigering: Det er ikke Russland som stanser eksport av gass til land i EU. Det er land i EU som stanser importen av gass fra Russland:

1) Polen stanset allerede i desember i fjor  import av gass fra Russland gjennom Jamal-ledningen via Hviterussland. 

2) Bulgaria har stanset import av russisk gass til EU gjennom TurkStream-ledningen fra Russland via Tyrkia. 

3) Tyskland nekter å åpne gassrørledningen Nord Stream 2, som har vært klar for bruk siden i fjor sommer. 

Hvor hadde det blitt av gasskrisa og høye strømpriser hvis Tyskland, Polen og Bulgaria ikke hadde nektet å importere gass gjennom tre gassledninger som er åpne fra Russland?

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Russland nekter å eksportere gass gjennom Nordstream 1. De hevder at det er pågrunn av vedlkieholds problemer, noe produsenten av det aktuelle utsyre simens sier ikke er sant. 

Så siden Russland hvirker å ville bruke mangel på gass og dermed energi i Europa som et press middel for å få Europa og andre til å ikke hejlpe Ukrainerne mot den Russiske invasjonen slik at de kan okkupere drepe og voldta mens de møter mindre motstand. Så vil jeg tro at Russerne ville valgt å ikke transportere gass gjennom disse rørledningen også. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tt12 skrev (3 minutter siden):

Så vil jeg tro at Russerne ville valgt å ikke transportere gass gjennom disse rørledningen også. 

"Så vil jeg tro...". 

Enn om vi kunne forholde oss til det som er fakta?

EU-land stengte to av gassrørledningene fra Russland allerede i fjor. Hva har det med krigen i Ukraina å gjøre? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tt12 skrev (21 timer siden):

Hva tenker dere om risikoen for at Russland vil forsøke og hindre denne eksporten ? 

Man vet aldri hva Russland kan finne på, men jeg tenker at å ødelegge en norsk rørledning for å skade Europa er ganske mange steg videre fra der vi er nå. Jeg vil ikke utelukke det, men tror Russland kan trøble til mange andre ting før de tar dette steget.

Endret av NymeriaRhoynar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ennå godt at Russland passer på å skyve Europa vekk fra heroinen de har pushet gjennom rørledningene sine for godt. Om man hadde ramset opp alle feilene Putin og hans sykofanter kunne ha gjort før denne krigen, så tror jeg nesten han har klart samtlige.

  • Drevet frem rekordstor investering i alternativ energi i Europa.
  • Ødelagt sitt forhold til Kazhakstan, Uzbekistan, Azerbaijan osv.
  • Knust troen alle andre i verden hadde om at Russland var verdens 2. beste hær.
  • Fått sanksjoner mot seg om ødelegger all økonomi utenfor gass og olje som selges til Kina\India.
  • Mistet mye av sin operative militære kraft.
  • Vist hvor latterlig dårlige Russiskprodusert militærmateriell er.
  • Ødelagt diplomatiet sitt for en kjempelang periode fremover.
  • Tvunget Kina til å revurdere hvor pålitelige Russland er som somarbeidspartner.

Tusen takk, Vladimir.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lonehill skrev (19 minutter siden):

"Så vil jeg tro...". 

Enn om vi kunne forholde oss til det som er fakta?

EU-land stengte to av gassrørledningene fra Russland allerede i fjor. Hva har det med krigen i Ukraina å gjøre? 

Kjenner ikke til de andre rørledningene og hvorfor de ble stengt.

Fakta er at Russland har stengt eksport av gass gjennom rørledninger som er kapable til å fortsette eksporten. Samtidig som at de lyver om hvorfor de gjør dette. Altså påstår at det er pågrunn av velikeholds problemer. Noe som produsenten av utstyre sier ikke stemmer. Da selv om de skulle ha de problemene de sier de har så nødvendig gjør ikke det eksport stop. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel EU har innført mange sanksjoner mot Russland så hvorfor skal ikke Russland slå tilbake der det gjør vondt.

Fra annen side ,USA har 'søkt' om å selge dems gass til EU ,2-3 år siden. Frakte den hit med båter. EU sa nei takk. Ikke miljøvennlig.

Nå kjøper EU gass fra USA for gode penger. Fraktes med båter. Dritt I miljø.

Samt selger USA våpen til Ukraina for store penger.

For å summere :

USA 1 poeng

EU 0 poeng

RUSSLAND 0 poeng

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mr. skrev (43 minutter siden):

Vel EU har innført mange sanksjoner mot Russland så hvorfor skal ikke Russland slå tilbake der det gjør vondt.

Synes ikke det er overaskende at Russland forsøker å presse Europa til å ikke støtte Ukraina, det å gjøres seg så avhengig av rusisk energi har vært en historisk feilvurdering. 

Men er bekymret for at Russland vil ty til hybrid krigføring for å forstyrre Norges muligheter til å lvere energi til resten av europa. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tt12 skrev (17 minutter siden):

Synes ikke det er overaskende at Russland forsøker å presse Europa til å ikke støtte Ukraina, det å gjøres seg så avhengig av rusisk energi har vært en historisk feilvurdering. 

Men er bekymret for at Russland vil ty til hybrid krigføring for å forstyrre Norges muligheter til å lvere energi til resten av europa. 

Tror ikke at noe som det skjer.

Norge har ikke nok energi for å erstatte Russland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant det men vist Norge ikke vil kunne levere samtidig som Russland slutter å levere. Så vil det sette ytterligere press på Europeiske økonomier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det vil det sikkert. 

Nå vet jeg ikke hvor mye gass Norge leverer til EU så jeg kan ikke si noe.

Strøm mengden som Norge leverer er ikke stor men selvfølgelig hvis Norge slutten å levere strøm så blir det litt ekstra press på EU men samtidig blir det press på Norge ang. andre varer og tjenester som vi får via EØS.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tt12 skrev (På 5.9.2022 den 19.12):

https://www.nrk.no/urix/nytt-kraftig-hopp-i-gassprisene-1.16091665

Det ser ut til  at Russland forsøker å strupe Europas tilgang på energi, Norge er så langt jeg vet Europas nest største engergi levrandør. 

Hva tenker dere om risikoen for at Russland vil forsøke og hindre denne eksporten ? 

Et eventuelt russisk angrep på norske olje- og gassinstallasjoner for å hindre eksport vil være et angrep på et NATO-land. Jeg klarer ikke å se for meg at russerne vil være så totalt hodeløse at de vil finne på noe slikt. Et slikt angrep ville umiddelbart bli besvart med et angrep på tilsvarende russiske olje/gassinstallasjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...