Gå til innhold

Kjøpe julegave til "trengende barn"


Apple-

Anbefalte innlegg

Gjennom året får Lilleeple en mynt (som oftest en krone) som må på grisen. Får han penger ellers, går ofte disse samme sted. Til jul "slaktes" grisen, og Lilleeple får 1/3 til å kjøpe noe han har lyst på, 1/3 går inn på konto og 1/3 skal brukes til å kjøpe julegave til noen som trenger det.

Vi gjorde dette første gang i fjor (han er 4 1/2), da kontaktet jeg Fattighuset i Oslo og fikk vite om en gutt omtrent på Lilleeples alder som pleide å komme til Fattighuset med moren sin. Vi fikk vite fornavnet til gutten, noe som var viktig for at Lilleeple skulle klare å skjønne hva han faktisk gjorde med pengene sine. Gaven valgte Lilleeple høytidelig ut selv, og vi leverte den til Fattighuset.

Av ulike grunner kommer jeg ikke til å bruke Fattighuset i år. Nå er jeg litt lost... Jeg vet ikke helt hvor jeg skal henvende meg for å finne et såkalt "trengende" barn, og det er snart på tide å slakte grisen. Er det noen som kan hjelpe meg? Vi trenger bare å vite at barnet er "Per, 5 år", evt. hva han ønsker seg (ca kr 2-300), og hvor vi kan levere gaven.

Tusen takk til alle som gidder å komme med innspill! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har dessverre ingen råd til deg, men jeg ville svare deg for å si at dette synes jeg er en fantastisk ting å lære barnet sitt. Å dele med de som ikka har så mye og samtidig sette unne penger på sparekonto. Kjempebra gjort :klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Bergen har i alle fall frelsesarmeen en ordning med at vi kan legge gaver under juletreet på togallmenningen, de samler dem inn hver kveld, som de gir til trngende barn. Du får ikke vite navnet på et barn da (mulig du kn spørre dem, om du kontakter dem, vet ikke) men srkiver på om det er til "gutt, 5 år" f.eks da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror jammen jeg skal bidra med en gave under frelsesarmeens tre i år. Selv om jeg ikke har noen inntekt for øyeblikket tjener mannen godt nok til at vi kan unne et barn en julegave. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dessverre ingen råd til deg, men jeg ville svare deg for å si at dette synes jeg er en fantastisk ting å lære barnet sitt. Å dele med de som ikka har så mye og samtidig sette unne penger på sparekonto. Kjempebra gjort  :klappe:

Tusen takk, men jeg kan nok ikke ta æren for denne idéen. Jeg leste om den i et amerikansk blad for flere år siden, ifm med lommepenger. En finansrådgiver ga datteren sin 3 $ i uken, 'a dollar to keep, a dollar to save, a dollar to give'.

Her i Bergen har i alle fall frelsesarmeen en ordning med at vi kan legge gaver under juletreet på togallmenningen, de samler dem inn hver kveld, som de gir til trngende barn. Du får ikke vite navnet på et barn da (mulig du kn spørre dem, om du kontakter dem, vet ikke) men srkiver på om det er til "gutt, 5 år" f.eks da

Tusen takk for innspillet, jeg er klar over Frelsesarméens gaveordning, og har denne i reserve. Jeg har snakket med Lilleeple om dette, men det er vanskelig å få ham til å forstå, så jeg hadde håpet å finne en løsning lik den jeg hadde med Fattighuset i fjor.

Noen som har flere forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller hva med å bruke litt av pengene til å hjelpe dyr i nød? Det er viktig at barn lærer seg riktig behandling av dyr. Dyrebeskyttelsen har lokalforeninger hvor du kan fjernadoptere katter(og du kan komme å besøke de på hjelpesentrene). Du får historien til katten, og pengene du betaler inn går til mat og stell av dyrene. Når katten blir omplassert, kan du velge ny adoptiv-katt. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje et skudd i blinde, men om du kjenner til hvor "lille Per" som fikk gave i fjor bor kan du jo kontakte dem direkte, uten å gå gjennom fattighuset(?)

Selvom Frelsesarmeen ikke framstår som så veldig sympatiske akkurat nå så kan det jo hende at de er villig til å hjelpe deg sånn at Lilleeple får lov å gi til en spesiell hvis du forklarer dem situasjonen.

Hvis ikke tenkte jeg på at du kan jo kanskje kontakte et asylmottak. Finnes vel flyktninger/innvandrere som er kristne og sånn sett ønsker seg å feire jul også. Da kan det hende dere kan adressere rett til mottaker.

En fin tanke, og jeg har en plan om å ta den med meg videre i tilfelle jeg selv får barn, slett ikke dumt å lære dem å dele:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig å se at det er fler som har lyst til å gjøre det samme!

Tusen takk for fler gode forslag, nå har jeg flere steder jeg kan kontakte :)

I tilfelle ingen av dem funker, tar jeg gjerne imot flere forslag!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk, men jeg kan nok ikke ta æren for denne idéen. Jeg leste om den i et amerikansk blad for flere år siden, ifm med lommepenger. En finansrådgiver ga datteren sin 3 $ i uken, 'a dollar to keep, a dollar to save, a dollar to give'.

Dette er det beste jeg har hørt om på lenge. Selv om det ikke er din idè, så er det ikke alle som ville tatt tak i det og faktisk gjennomført det slik!

Herlig. :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre barn får kjøpe to gaver hvert år.

I år er dette to søte sekker formet som dyr.Oppi dem er det puslespill, litt julepynt og julegodt.

Vi pakker dem pent inn og leverer dem på Frelsesarmeen.

Dette lærer dem at ikke alle har det så bra som dem.

Vi gjør oss mest flid med disse gavene fordi kanskje er dette nettopp den eneste gaven dette barnet får på julaften i år!!

:) La Guapa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...