Gå til innhold

Nynorsk - De og dykk ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sliter litt med nynorsk, men jeg prøver å bli flinkere da jeg noen ganger bruker det på jobb. Kan noen hjelpe meg å finne ut forskjellen mellom de og dere?  
Jeg har lest at "de" er subjekt" og "dykk" er objekt, men jeg er redd for at jeg gjør feil. 😟 

På nynorsksenteret står det at det er "De gjev eple til meg" og "Eg gjev eple til dykk", men hva om jeg vil skrive "Dere må ta dere sammen"?  De blir jo helt feil å si "De må ta de sammen." 

Anonymkode: c3338...05e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bokmål - Nynorsk (alternativ i parantes)

dere - de

dere - dykk (dokker)

de - dei

dem - dei (deim)

De - De

Dem - Dykk (Dokker)

jeg - eg

meg - meg

hun - ho

henne - henne

han - han

ham - honom (han)

Anonymkode: 18b6b...e4c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merk at høflig form er samme som andreperson, ikke som tredjeperson som på bokmål, selv om begge bruker De

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov med "dokker" i begge formene også. Kanskje enklere? 

Anonymkode: 8239a...d2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er lov med "dokker" i begge formene også. Kanskje enklere? 

Anonymkode: 8239a...d2c

Stemmer visst det. dokker i stedet for de er visst også lov.

Men jeg ville anbefalt å bruke de og dykk. Husk at de uttales som regel som de, ikke di på nynorsk

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg sliter litt med nynorsk, men jeg prøver å bli flinkere da jeg noen ganger bruker det på jobb. Kan noen hjelpe meg å finne ut forskjellen mellom de og dere?  
Jeg har lest at "de" er subjekt" og "dykk" er objekt, men jeg er redd for at jeg gjør feil. 😟 

På nynorsksenteret står det at det er "De gjev eple til meg" og "Eg gjev eple til dykk", men hva om jeg vil skrive "Dere må ta dere sammen"?  De blir jo helt feil å si "De må ta de sammen." 

Objektsform og subjektsform slik som "Hun skal ringe henne" og "De skal ringe ham", men som i eksempelet ditt må det være noe mer

Han må ta seg sammen er jo noe man sier på bokmål. Det ville vært sprøtt med "Han må ta han sammen". "Seg" her er et refleksivt pronomen.

Dere må ta dere sammen blir da "Dere må ta dykk sammen". Dykk refererr til det første, og ikke en ny "gruppe".

På bokmål har vi f.eks. "Hun slo henne" og "Hun slo seg" som betyr helt forskjellige ting. Aldri "Hun slo hun" om man kan norsk ;)

"henne" er objektsform, "seg" er relfeksivt. Jeg tror "dykk" kan være begge deler, men ingen ekspert på nynorsk.

Anonymkode: 56f6c...ba8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

«De må ta dykk saman» er rett omsetjing til nynorsk 👍

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Svarer på nynorsk: Ville skreve det slik om setninga:" De gir eple til meg" . "Gjev" er ikkje brukt i min dialekt. Og-"Eg gje eple til dokke". "Dokker" er meir brukt i Nordnorge.  "Dere må ta dere sammen" blir: " Dokke må ta dokke sammen"    

Anonymkode: 95029...98b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillpia skrev (3 minutter siden):

Ja, selvfølgelig "saman" her. Det er en grunn til at jeg ikke er ekspert, det faller meg ikke naturlig og det er så mange lovlige sideformer på det språket, absurd.

Jeg tror spørsmålet er mer hvorfor det ene oversettes til "de" og andre til "dykk"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man er usikker kan man ofte forestille seg jeg/eg i stedet (gjelder ikke tredjeperson)

Jeg må ta jeg sammen

Eg må taka eg saman 

høres feil ut, det må bli deg andre gangen det brukes i denne setningen, dermed vet du at det blir de og dykk, ikke de og de.

Mulig det er noen unntak fra dette, men det skal vanligvis fungere

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Ja, selvfølgelig "saman" her. Det er en grunn til at jeg ikke er ekspert, det faller meg ikke naturlig og det er så mange lovlige sideformer på det språket, absurd.

Jeg tror spørsmålet er mer hvorfor det ene oversettes til "de" og andre til "dykk"...

Det er enklare om du tar vegen om eintal. Du vert de og deg vert dykk 👍

kosar du deg?  Kosar de dykk?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillpia skrev (49 minutter siden):

Dette er riktig 🙂 

Tipset om å gjøre om til entall på bokmål er også bra = 

Dere må ta dere sammen - du må ta deg sammen.

Man ville aldri sagt "du må ta du sammen" på bokmål, nettopp fordi du er subjektsform og deg er objektsform. Så da sier vi du må ta deg sammen. Hvis du slik først finner ut hva som er subjekt og objekt i setningen så er det enkelt å velge riktig ord, nå vet du at den første "dere" skal ha subjektsformen (de) og den andre "dere" skal ha objektsformen (dykk). 

Anonymkode: 5d0fd...05d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...