Gå til innhold

Hva synes du om #villebarepratelitt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det der er det dummeste jeg har lest. Se det opp i mot tilbud og etterspørsel. En svale gjør nada sommer.

Anonymkode: 3ddd7...ae6

Skjønner at menn vil ha det tilrettelagt, men damer er ikke en del av en slik pakke hvor du kan krysse av for hva du vil ha, som på McDonald’s … 

Anonymkode: 0305b...e2f

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.10.2024 den 11.48):

Alt skal vinkles slik nå for tiden. Sier du "hei" til noen, blir du anmeldt for voldtektsforsøk minuttet etter.

Det er helt sporet av.

Anonymkode: 3ddd7...ae6

Jeg stoler ikke på så ufornuftig folk som dette. Om dere ikke tar det mer serriøst og virkelig etter så mange år fortsatt ikke forstår hva et dreier seg om og syntes alle mest synd på dere selv og bagatelliserer hvorfor det ble en sak fra starten av, bare hold avstand. Det er virkelig ikke noe nød for eksempel kvinne å gå glipp av å bli kjennt med en mann som ikke tar trakkasering og overgrep mer serriøst enn dette. 

Blir så skuffet av dere, gang på gang viser mange at dere ikke forstår noe som helst 

Anonymkode: a1458...765

• Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tema.. Må si jeg ikke ante hva det her hva for noe å måtte skumlese kjapt. Snakker fra mitt perspektiv som K32 fra mindre byer. 
Jeg kan ikke si noe om det forandret noe mtp at jeg ikke hadde fått det med meg engang, men synes likevel det er absolutt en ting som burde belyses, men om den når riktig målgruppe vet jeg ikke for som man allerede har sett i en kommentar her så vil de som sikkert praktisere dette unnskylde seg med "er det ikke lov å være hyggelig lenger nå eller, får ikke lov til noe uten å bli anklaget for seksuell trakassering" e.l 
Du tar jo bare i mot kritikk om man er villig til å ta den i mot og faktisk gjøre noe med det og mange av de er jo totalt blinde og døve. 

Personlig har jeg absolutt ikke noe i mot at noen slår av en prat så lenge det er noe jeg er åpen til der og da, som et menneske i et samfunn så lønner det seg å kjenne til normale "ikke forstyrr meg er du grei" tegn, som f.eks hodetelefoner, at personen leser en bok (eneste gangene det er greit er om man trenger hjelp til noe, klokka, veibeskrivelse etc) +++
Jeg kommer heller ikke til å blame deg om du vil spørre meg på date/tlf eller whatever så lenge du legger det frem med det samme så ingen av oss trenger å kaste bort tiden vår med en haug av meningsløs smalltalk. Et enkelt "Hei, jeg synes du er flott, kunne du tenkt deg å møtes en gang til date eller forveksle nr" og er det "nei" så er det NEI, move along.. Problemet er at ofte er det ikke så enkelt. Tilfeldige folk på gata skylder deg ingenting, de skylder deg ikke å underholde deg, de skylder deg ikke tiden din osv osv, men mange krever det og mer og det er der problemet oppstår. 

Jeg har hatt flere hyggelige samtaler, men jeg har også hatt flere som har blitt veldig uhyggelige også. Som kvinne er det ikke uvanlig å vokse opp med lite tillit til menn ofte grunnet ubehagelige (ofte også kriminelle) opplevelser, så når er mann kommer opp til oss så er det ikke uvanlig at vi blir litt "stiv av skrekk" til tider, noe ofte mange menn ikke klarer å relatere til og heller ei ha empati for da. Det er absolutt synd om vi skulle nå ha et samfunn hvor vi liksom ikke skal prate sammen lenger, det er dumt det også, så dette blir jo som at det er "en som skal ødelegge for alle", så la oss heller bli nettopp flinke til dette med å lese et annet menneske, vært ærlig med en gang, aksepter avvisning osv osv, bare generelt vær en hyggelig og behagelig menneske til andre så er det virkelig ikke noe problem..

Anonymkode: cb2ca...662

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet mitt med den opprinnelige artikkelen er at det er presentert som helt uskyldig ‘villebarepratelitt’ uten noen agenda, men så leser man videre og det blir tydelig at han mener å sjekke opp jenter. Det er jo greit nok, men da risikerer man avvisning. Det er en del av pakka med flørting og sjekking.

Kvinner reagerte fordi de har mange erfaringer med menn som liksom bare skal prate for så å eskalere til flørting til trakassering eller verre. Så de foretrekker å være i fred og ikke bli oppsøkt i det hele tatt. Dette indikerer de ved å unngå øyekontakt, ha RBF og se opptatt ut med headset, bøker, telefon og så videre.

Så har motreaksjonen kommet og ‘ååå, stakkars oss vi kan ALDRI oppsøke noen, blir stemplet som bla bla bla’. Men det stemmer ikke. De kan for eksempel #pratelitt med kvinnene som melder seg på singeltreffene. De kan se etter signaler på åpenhet og se om jenta responderer positivt på smil og øyekontakt før de går bort og begynner å snakke. De kan la være å krangle og si ‘jeg ville jo bare prate litt!’ hvis kvinnen de oppsøker, svarer litt kort: Nei, er ikke interessert. Alle er ikke åpne for å bli sjekket opp, det må også være greit. Det er for mye å forvente at alle skal respondere positivt slik at artikkelforfatteren skal slippe å bli flau.

Anonymkode: a776b...61f

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...