Gå til innhold

Hva synes du om #villebarepratelitt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg skulle ønske menn var interessert i meg og ville snakke og ta på meg. INGEN vil ha meg, og feminister gjør det bare vanskeligere for oss kvinner som ønsker maskuline menn og en ordentlig familie

Anonymkode: 9c9ad...6d0

Akkurat... Jeg er faktisk ikke en feminist. Her er et knippe av mine opplevelser av VILLEBAREPRATELITT:

- Jeg har blitt forsøkt sjekket opp de aller fleste offentlige plasser. Flesteparten tar ikke nei, avvisning, ingenting hjelper. Jeg har blitt fulgt etter, presset opp mot vegger eller inn i hjørner. Flere har også fulgt etter meg og ropt ufinheter. 

- Jeg har blitt stoppet på veien av en som bare ville spørre om veien. For så å fortsette med "sjekking", da jeg avviste, forsøkte han å dra meg inn i bilen der det også satt andre menn. 

- Da jeg var yngre ble jeg flere ganger stoppet av eldre menn som begynte å prate om været, før de brått slo om til å eksplisitt fortelle hva de ville gjøre med den deilige, unge kroppen min. 

Dette er bare noen av mange eksempler. Du tror dette er grei oppførsel? For det er det virkelig, virkelig ikke. Går det utover de menn som faktisk klarer å oppføre seg som folk? Ja, absolutt, det ser jeg. Men dette er ikke damer, eller feministers, skyld. Dette er oppførselen til andre menn. Better safe than sorry, er mitt livsmotto. Det er en grunn til at det finnes sjekkearenaer. 

Anonymkode: 56e5b...a86

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kampanjen var ikke mot ham selv om det var et tilsvar til hans innlegg.

Anonymkode: 3d84b...fed

Nå virker det som vi er over i en ren semantisk diskusjon jeg ikke synes er så veldig interessant. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, det som var rart er at du fremhever det som en diskreditering av min mening. Dine meninger er også meninger og ispedd følelser, selvfølgelig. Å tro noe annet er naivt.

Om du reagerer så negativt på bruken av ordet "føler" så foreslår jeg at du velger andre ord.

Cuntzilla skrev (3 minutter siden):

Jeg fulgte aldri Twitter-tråden, men debatten som var i avisene var da voksen nok, den.

Synes nå heller det er sånne som deg som kan være litt "barnslige" som ikke vil lytte til det kvinner faktisk forsøker å si, og fremdeles klager på at menn ikke får lov til å "bare snakke litt".

Dette fremstår som en litt snurrig innvending all den tid jeg sitter på kvinneguiden og lytter til det kvinner sier. 

Sitat

Hvis denne studenten bare søkte etter venner, så kan han vel si hei til menn på banen da. Men han skriver jo nærmest rett ut at han er interessert i å sjekke opp denne jenta, og forkler alt litt i en kritikk av at vi nordmenn ikke er sosiale nok. 

Jeg leser det mer som et ønske om at vi var med åpne og sosiale generelt, og dette gjelder da selvfølgelig alle "retninger" kjønn, også mellom menn. Så bør vi nok ikke heller la oss overraske om unge menn har lyst til å ta kontakt med unge kvinner, og unge kvinner ofte ønsker denne kontakten. 

Sitat

Så forsøker noen kvinner å forklare litt hva som er problemet, men da var de vel for hysteriske for din smak eller noe.

Vi diskuterer, jeg lytter til deg og vi har tilsynelatende omforent forståelse av noe og mindre om annet. Derav diskusjonen. Hvor kommer dette fra og hvorfor den forsurede tonen?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (13 minutter siden):

Hashtagen #villebarepratelitt er dårlig.

De fleste tenker umiddelbart at det har gått for langt, uten å høre den lange forklaringen som hører til.

Det er dårlig kommunikasjon og en dårlig kampanje. Den snakker kun til menigheten.

En god kampanje skyver ikke bort dem man vil nå.

Nettopp, og ikke minst; Om en ønsker å diskutere seksuell trakassering er et angrep på en ung student som tar til orde for å si hei på en hyggelig og respektfull måte et veldig dårlig utgangspunkt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor velger alltid slike oppsøker å alltid snakke med dem som virker mest mulig uskyldig/harmløs? Hvorfor kan de ikke heller gi seg selv en utfordring og heller snakke litt med bestemt bileierne med attitude? Hvorfor er det alltid de som virker veikest og mest sårbar som skal ‘prates litt med’? Dem som ser ut til å yte minst motstand? Det blir så urettferdig! Hvis man absolutt skal oppsøke fremmede og prate litt burde det heller være med dem som er lite sårbare, men det er vel ikke noe gøy for Vil Bare Prate-mennene. 

Anonymkode: 3d095...588

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor velger alltid slike oppsøker å alltid snakke med dem som virker mest mulig uskyldig/harmløs? Hvorfor kan de ikke heller gi seg selv en utfordring og heller snakke litt med bestemt bileierne med attitude? Hvorfor er det alltid de som virker veikest og mest sårbar som skal ‘prates litt med’? Dem som ser ut til å yte minst motstand? Det blir så urettferdig! Hvis man absolutt skal oppsøke fremmede og prate litt burde det heller være med dem som er lite sårbare, men det er vel ikke noe gøy for Vil Bare Prate-mennene. 

Bileierne - boleberte 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (5 minutter siden):

Nettopp, og ikke minst; Om en ønsker å diskutere seksuell trakassering er et angrep på en ung student som tar til orde for å si hei på en hyggelig og respektfull måte et veldig dårlig utgangspunkt. 

Men han, og flere andre her inne, evner jo ikke å forstå at vi jenter og damer ikke kan vite hva en fremmed mannsperson vil. Ser dere ikke det? Etter flere fæle opplevelser med menn som kommer bort og er direkte ufine, aldri gir seg, og rett og slett skremmende, så er det faktisk ikke greit å bli tilsnakket på offentlige plasser. Det er faktisk ikke et merke i panna på fæle kryp. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

herzeleid skrev (30 minutter siden):

Nå virker det som vi er over i en ren semantisk diskusjon jeg ikke synes er så veldig interessant. 

Om du reagerer så negativt på bruken av ordet "føler" så foreslår jeg at du velger andre ord.

Dette fremstår som en litt snurrig innvending all den tid jeg sitter på kvinneguiden og lytter til det kvinner sier. 

Jeg leser det mer som et ønske om at vi var med åpne og sosiale generelt, og dette gjelder da selvfølgelig alle "retninger" kjønn, også mellom menn. Så bør vi nok ikke heller la oss overraske om unge menn har lyst til å ta kontakt med unge kvinner, og unge kvinner ofte ønsker denne kontakten. 

Vi diskuterer, jeg lytter til deg og vi har tilsynelatende omforent forståelse av noe og mindre om annet. Derav diskusjonen. Hvor kommer dette fra og hvorfor den forsurede tonen?

Jeg ser du leser på kvinneguiden, men lytter du?

Den forsurede tonen du opplever kommer nok av at du ikke leser det jeg skriver. 

Jeg ser hva du leser innlegget som, det er jo litt det som er problemet - at du ikke skjønner problemet. Du ser ikke hva kvinner leser det som. Det er dette som er hele årsaken til at det ble en debatt - menn som ikke forstår. 

Og du er en av dem. Du prøver attpåtil å hevde at kvinner flest liker disse tilnærmelsene, og avskrive debatten som om det bare er noen få som roper høyt. I tillegg påstå at innlegget bare handler om å få venner. Du er jo årsaken til at noen måtte si fra at hallo, verden ser ikke sånn ut som du innbiller deg, som setter deg inn i situasjonen til mannen og ser det kun fra hans øyne. Du er ikke jenta som står der og blir beglodd, du klarer ikke å forstå problemet er, og du nekter å tro de som prøver å gi deg kvinnens perspektiv her.

Vi kvinner har stått og nistirret i gulvet på bussen for å unngå øyenkontakt utallige ganger i livet vårt. Vi har gått hjem fra byen med nøklene plassert mellom fingrene for å lage et våpen. Vi har blitt trakassert av menn siden vi var barn. Verden ser litt annerledes ut for oss enn den gjør for deg, og i stedet for å prøve å forklare meg hva du innbiller deg eller mener at kvinner flest skal synes, så kan du kanskje heller faktisk lese og lytte til hva noen kvinner her sier.

Endret av Cuntzilla
  • Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cuntzilla skrev (8 minutter siden):

Jeg ser du leser på kvinneguiden, men lytter du?

Den forsurede tonen du opplever kommer nok av at du ikke leser det jeg skriver. 

Jeg ser hva du leser innlegget som, det er jo litt det som er problemet - at du ikke skjønner problemet. Du ser ikke hva kvinner leser det som. Det er dette som er hele årsaken til at det ble en debatt - menn som ikke forstår. 

Og du er en av dem. Du prøver attpåtil å hevde at kvinner flest liker disse tilnærmelsene, og avskrive debatten som om det bare er noen få som roper høyt. I tillegg påstå at innlegget bare handler om å få venner. Du er jo årsaken til at noen måtte si fra at hallo, verden ser ikke sånn ut som du innbiller deg, som setter deg inn i situasjonen til mannen og ser det kun fra hans øyne. Du er ikke jenta som står der og blir beglodd, du klarer ikke å forstå problemet er, og du nekter å tro de som prøver å gi deg kvinnens perspektiv her.

Jeg kan love deg at vi har alle stått og nistirret i gulvet på bussen for å unngå øyenkontakt opptil flere ganger i livet vårt. Vi har gått hjem fra byen med nøklene plassert mellom fingrene for å lage et våpen. Vi har blitt trakassert av menn siden vi var barn. Verden ser litt annerledes ut for oss, og i stedet for å prøve å forklare meg hva du innbiller deg eller mener at kvinner flest skal synes, så kan du kanskje heller faktisk faktisk lese og lytte til hva noen kvinner her sier.

Dette.

Anonymkode: b71ea...6a8

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Akkurat... Jeg er faktisk ikke en feminist. Her er et knippe av mine opplevelser av VILLEBAREPRATELITT:

- Jeg har blitt forsøkt sjekket opp de aller fleste offentlige plasser. Flesteparten tar ikke nei, avvisning, ingenting hjelper. Jeg har blitt fulgt etter, presset opp mot vegger eller inn i hjørner. Flere har også fulgt etter meg og ropt ufinheter. 

- Jeg har blitt stoppet på veien av en som bare ville spørre om veien. For så å fortsette med "sjekking", da jeg avviste, forsøkte han å dra meg inn i bilen der det også satt andre menn. 

- Da jeg var yngre ble jeg flere ganger stoppet av eldre menn som begynte å prate om været, før de brått slo om til å eksplisitt fortelle hva de ville gjøre med den deilige, unge kroppen min. 

Dette er bare noen av mange eksempler. Du tror dette er grei oppførsel? For det er det virkelig, virkelig ikke. Går det utover de menn som faktisk klarer å oppføre seg som folk? Ja, absolutt, det ser jeg. Men dette er ikke damer, eller feministers, skyld. Dette er oppførselen til andre menn. Better safe than sorry, er mitt livsmotto. Det er en grunn til at det finnes sjekkearenaer. 

Det er akkurat her kampanjen bommer.

Mange kvinner og menn tenker at det er helt ok å "bare prate litt" om man møter noen på en DNT hytte f.eks.

Det er alle de andre tingene du slenger på i hvert eksempel:

- Forsøkt dratt inn i bil.

- Kontakte tydelig uinteresserte folk

- Ikke ta hint og avvisning

- Være fysisk og ta på folk mot deres vilje.

- Snakke slibrig.

Problemet er ikke at to fremmede gubber snakker om været på bilferga til Vestnes. Heller ikke at noen ferske studenter kommer i prat på campus. Begge deler er folk som "bare vil prate litt."

Kampanjen burde heller hett #skullebarekidnappe, #manglerantenner eller #taklerikkeavvisning.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (2 minutter siden):

Det er akkurat her kampanjen bommer.

Mange kvinner og menn tenker at det er helt ok å "bare prate litt" om man møter noen på en DNT hytte f.eks.

Det er alle de andre tingene du slenger på i hvert eksempel:

- Forsøkt dratt inn i bil.

- Kontakte tydelig uinteresserte folk

- Ikke ta hint og avvisning

- Være fysisk og ta på folk mot deres vilje.

- Snakke slibrig.

Problemet er ikke at to fremmede gubber snakker om været på bilferga til Vestnes. Heller ikke at noen ferske studenter kommer i prat på campus. Begge deler er folk som "bare vil prate litt."

Kampanjen burde heller hett #skullebarekidnappe, #manglerantenner eller #taklerikkeavvisning.

Jepp, men det er jo nettopp det denne studenten, og enkelte andre menn her inne, ikke forstår. Med gjentagende dårlige opplevelser oppleves et forsøk på hyggelig prat bare et ønske om å komme seg langt, langt vekk. Fordi vi ikke vet hva som ligger bak, og er ikke interessert i å ta en sjans siden det ofte ender ille opp. 

Jeg skulle virkelig ønske det var mer fokus på hvordan gutter og menn fremdeles den dag i dag behandler jenter og damer. Der har vi virkelig en lang, lang vei og gå. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Dette! Hvis Kåre (45) er pratesyk, kan han godt egle seg innpå tatoverte, muskuløse Petter (48) og kommentere påkledning og frisyre. Så kan de prate av hjertens lyst.  Men det ville være fint om han kunne holde litt avstand til Nina (19) som er på vei hjem etter fest i fadderuka, eller Lise (30) som sitter og leser på trikken. 

Anonymkode: 6d298...291

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AprilRyan

Men fungerer denne på de som totalt mangler sosiale antenner i det hele tatt? De mangler vel fortsatt sosiale antenner hvis de bare MÅ prate med damer som ikke er åpen for å snakke. Hvis man går bort til ei (eller hvem som helst egentlig) som har headset på, ikke møter blikket ditt, ser på telefon og generelt utsondrerer "jeg vil ikke prate, jeg vil være i fred" for å prate så mangler man jo sosiale antenner. De fleste ville ikke gått bort til vedkommende i det hele tatt.

Jeg tror egentlig ikke at det er disse dette fungerer på, men om det kan få flere til å reflektere over hvordan en tar kontakt og ikke minst det å takle å bli avvist så er jo det bare bra.

Jeg synes egentlig at det største problemet med menn som tar kontakt er at mange ikke takler eller tilsynelatende hører at man sier nei. For min del er det ok å ta kontakt om det ser ut som jeg ønsker det, men da bør man også kunne si "ok, ha en fin dag videre" om man blir avvist. For det er noe man må regne med når ber ut en vilt fremmed person. Det er da ingenting å bli sur for.

Tror mange flere ville synes det var ok å snakke litt om det ikke var for disse masekråkene som ikke tar et nei for et nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kvinne blir bare fornærmet hvis hun ikke finner mannen som tar kontakt og prater til henne attraktiv.. 

Synes hun at han er pen kan han selvsagt #pratesåmyehanbarevil.

Det samme gjelder andre veien også. Selv om terskelen for hva som er knullbart ofte er lavere i disse tilfellene. 

Anonymkode: a2b9a...60b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

herzeleid skrev (36 minutter siden):

Ja, du startet den. Det var ikke en kampanje rettet mot denne mannen. Og hvis du ikke vet hvordan folk bruker ordet føle og følelse for diskreditering om dagen (noe som ditt innlegg altfor lett kan tolkes som - her kunne du gardert deg bedre, hvis du ikke mener det) bør du sutte på fingeren og putte den opp i lufta for å kjenne samtidsvinden blåse.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jepp, men det er jo nettopp det denne studenten, og enkelte andre menn her inne, ikke forstår. Med gjentagende dårlige opplevelser oppleves et forsøk på hyggelig prat bare et ønske om å komme seg langt, langt vekk. Fordi vi ikke vet hva som ligger bak, og er ikke interessert i å ta en sjans siden det ofte ender ille opp. 

Jeg skulle virkelig ønske det var mer fokus på hvordan gutter og menn fremdeles den dag i dag behandler jenter og damer. Der har vi virkelig en lang, lang vei og gå. 

Jeg er helt uenig i dette. Å sjekke opp noen i en situasjon, og ha sosiale antenner eller guts til å gjøre det, bør fremdeles være lov. Jeg oppfattet at ville bare snakke litt handlet om creeps uten sosiale antenner, ikke at vanlige menn ikke får liv til å finne en liten inngang for en prat så lenge det er ok for dem å bli avvist. Jeg har snakket med flere på kollektiv transport, altså kommet i tilfeldig snakk med hyggelige mennesker, både kvinner og menn - helt vanlige mennesker med vett i hue.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AprilRyan

En kvinne blir bare fornærmet hvis hun ikke finner mannen som tar kontakt og prater til henne attraktiv.. 

Synes hun at han er pen kan han selvsagt #pratesåmyehanbarevil.

Det samme gjelder andre veien også. Selv om terskelen for hva som er knullbart ofte er lavere i disse tilfellene. 

Anonymkode: a2b9a...60b

Hvorfor er det så merkelig egentlig? Jeg skjønner ikke hvorfor dette skrives hele tiden som om det er noe veldig merkelig.

Alle er vel mer åpen for å prate om de synes vedkommende er hyggelig og attraktiv.

Men det kan også være hyggelig å bare prate med folk som er hyggelige og ikke attraktive også. Så lenge man takler en avvisning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er helt uenig i dette. Å sjekke opp noen i en situasjon, og ha sosiale antenner eller guts til å gjøre det, bør fremdeles være lov. Jeg oppfattet at ville bare snakke litt handlet om creeps uten sosiale antenner, ikke at vanlige menn ikke får liv til å finne en liten inngang for en prat så lenge det er ok for dem å bli avvist. Jeg har snakket med flere på kollektiv transport, altså kommet i tilfeldig snakk med hyggelige mennesker, både kvinner og menn - helt vanlige mennesker med vett i hue.

Jaha, så det mener du. Og for oss som har mange, mange vanskelige og skremmende opplevelser fra sånne menn bak oss, det spiller ingen rolle? Tror du seriøst de bare kommer opp og ber oss om å flashe dem, eller hva? Dette er menn som begynner med en uskyldig kommentar, litt lett småprat, før det går totalt skeis. Og nei, de som gjør slikt, takler ikke avvisning. Det er ingen måte å finne ut av hvordan en mann er ved den første setningen. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Problemet er ikke menn som vil prate. Problemet er at de ikke gir seg når de blir avvist. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha, så det mener du. Og for oss som har mange, mange vanskelige og skremmende opplevelser fra sånne menn bak oss, det spiller ingen rolle? Tror du seriøst de bare kommer opp og ber oss om å flashe dem, eller hva? Dette er menn som begynner med en uskyldig kommentar, litt lett småprat, før det går totalt skeis. Og nei, de som gjør slikt, takler ikke avvisning. Det er ingen måte å finne ut av hvordan en mann er ved den første setningen. 

Ja, det mener jeg. Selv etter det du har skrevet. Jeg har også blitt utsatt for creeps og jeg har også hatt hyggelige samtaler med folk. At du vil ha full konsensus for at ingen mann skal skal åpne en uskyldig eller helt vanlig samtale med en kvinne, det er jeg altså ikke enig i. Jeg har også kvinner som har forsøkt tilfeldig snakk med menn de har syntes er søte eller også bare hatt samtaler med vanlige folk. Og et slikt samfunn vil jeg at vi fortsatt skal ha. Det handler selvfølgelig om kontekst.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...