AnonymBruker Skrevet 3. september 2022 #1 Del Skrevet 3. september 2022 For 3 år siden rullet kampanjen #villebarepratelitt. Formålet kan vel sies å være å sette fokus på menn som prater med, flørter og prøver å sjekke opp damer på gata / bussen etc. Belyse at dette er et "problem" og uønsket, og få menn til å slutte. Hva synes folket, har kampanjen endret samfunnet? Og har det vært på sin plass å sette søkelyset på dette og prøve å få en endring? Anonymkode: 63dcc...72f 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
herzeleid Skrevet 3. september 2022 #2 Del Skrevet 3. september 2022 Jeg synes i alle fall utgangspunktet var veldig dårlig, da kampanjen ble startet som et angrep på en ung student som skrev om at det hadde vært hyggelig om nordmenn var flinkere til å prate med hverandre på en respektfull måte i hverdagen. Det ble rett og slett noe absurd over kontrasten mellom det uskyldige forslaget fra den unge studenten og aggresjonen det utløste. https://www.nrk.no/ytring/er-det-ikke-bare-a-si-hei_-1.14588380 Så var det nok mange av de som bidro i kampanjen som ikke var kjent med utgangspunktet og ble revet med av muligheten til å "dele" egne erfaringer, men jeg er redd mange gjorde seg til nyttige idioter for en i utgangspunktet urimelig og aggressiv kampanje. Samtidig er det ikke tvil om at noen ikke klarer å oppføre seg ordentlig og at det er noe som må slås hardt ned på, men når jeg leser om frustrasjonen mange kvinner og menn føler over at sjekking i så stor grad er avgrenset til "kjøttmarkedene" er det vanskelig å ikke tenke på denne kampanjen. 7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2022 #3 Del Skrevet 3. september 2022 Poenget er kanskje at alle ‘bare vil prate litt’ med de ‘alle’ har lyst til å prate med. Det er ikke slik at den ‘pratinga’ er jevnt fordelt, liksom. Alle vil prate med dem som har et behagelig vesen og gjerne virker interessante, ingen som liksom har lyst til å prate litt med personen med rykninger, hullete klær og manglende tenner, tvert imot. Det er noen som blir ‘ofre’ av denne måten å fungere på, det er noen som må gjøre seg tilgjengelig for at disse ‘vilbarepratelitt’-folkene skal bli lykkelige. Det er faktisk FULLT AV tilgjengelige mennesker rundt omkring som sitter her og der, som henger her og der og bare sitter i ro. 😬 Man kan liksom ikke bare bestille at hun superdeilige, superinteressante blonde berta med de nydelige øynene med ambisjoner ‘bare har lyst til å prate litt’ … Anonymkode: 3d095...588 12 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #4 Del Skrevet 4. september 2022 Typisk norsk å fremstille eller tillegge andre om noen sier ;vakker dag er det ikke? Til å være metoo og seksuelt overgrep Anonymkode: 2d917...ae9 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tanuki Skrevet 4. september 2022 #5 Del Skrevet 4. september 2022 Da kan man jo bare #pratelitt med naboen, eller pensjonisten i køen på Kiwi. Det er 100 ganger mer naturlig enn å sette seg ned ved siden av en fremmed på en buss eller tog bare for å prate. Rett å slett ubehagelig om en fremmed mann setter seg ned ved siden av på bussen, når det er nok av ledige seter, og skal småprate. 21 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #6 Del Skrevet 4. september 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Typisk norsk å fremstille eller tillegge andre om noen sier ;vakker dag er det ikke? Til å være metoo og seksuelt overgrep Anonymkode: 2d917...ae9 Det er ikke Søte-Beate på 18 som plutselig får lyst til å prate litt med Gamle-Trond, for å si det sånn. Anonymkode: 3d095...588 20 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #7 Del Skrevet 4. september 2022 Men har det blitt bedre pga #villebarepratelitt? Er det færre menn som pratet til fremmede damer nå enn det var før? Anonymkode: 63dcc...72f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #8 Del Skrevet 4. september 2022 AnonymBruker skrev (På 3.9.2022 den 16.29): For 3 år siden rullet kampanjen #villebarepratelitt. Formålet kan vel sies å være å sette fokus på menn som prater med, flørter og prøver å sjekke opp damer på gata / bussen etc. Belyse at dette er et "problem" og uønsket, og få menn til å slutte. Hva synes folket, har kampanjen endret samfunnet? Og har det vært på sin plass å sette søkelyset på dette og prøve å få en endring? Anonymkode: 63dcc...72f Syntes Christine Krieg osv gjorde alle oss kvinner en stor tjeneste med #villebaresnakkelitt i kjølevannet av #meto. Jeg opplever mindre trakassering og ikke minst mindre uønsket oppmerksomhet i det offentlige rom. Jeg opplever oftere at jeg får sitte i fred på t-banen, cafe osv. Jeg elsker #villebarepratelitt 🤷🏼♀️ Anonymkode: 63183...013 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #9 Del Skrevet 4. september 2022 Villebarepratelitt var bare dårlig. Metoo derimot, veldig bra, og mye gjennomslagskraft. Har jobbet på to arbeidssteder etter det og de har gjort det klart og tydelig at man ikke skal finne seg i trakassering. Veldig bra i en bransje hvor det ellers er mye trakassering. Anonymkode: 3d84b...fed 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #10 Del Skrevet 4. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men har det blitt bedre pga #villebarepratelitt? Er det færre menn som pratet til fremmede damer nå enn det var før? Anonymkode: 63dcc...72f Jeg syntes helt klart det har blitt bedre. Opplever sjeldnere fremmede menn som bare vil småsnakke om trivielle ting i et dårlig skjult forsøk på skjule den virkelige agendaen dems. befriende 💃🏼 Anonymkode: 63183...013 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 4. september 2022 #11 Del Skrevet 4. september 2022 Merkelig at så mange hyller den kampanjen, og de samme menneskene kommer gjerne med gode «tips» til unge menn som sliter med å få kjæreste som går på at de skal være litt frampå og ta kontakt på en ok måte. Det var vel nettopp det som var poenget til han unge studenten? Tror ikke han tenkte bare på sex og forhold heller med innlegget sitt. Nordmenn er sykt seg selv nok, særlig på Østlandet. Folk tør jo nesten ikke å se på hverandre. Trenger bare å reise over til England, der er det meget lett å småprate med folk av alle kjønn og aldre. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #12 Del Skrevet 4. september 2022 Bacteria skrev (2 minutter siden): Merkelig at så mange hyller den kampanjen, og de samme menneskene kommer gjerne med gode «tips» til unge menn som sliter med å få kjæreste som går på at de skal være litt frampå og ta kontakt på en ok måte. Det var vel nettopp det som var poenget til han unge studenten? Tror ikke han tenkte bare på sex og forhold heller med innlegget sitt. Nordmenn er sykt seg selv nok, særlig på Østlandet. Folk tør jo nesten ikke å se på hverandre. Trenger bare å reise over til England, der er det meget lett å småprate med folk av alle kjønn og aldre. Tror den bommet litt. Er jo forskjell på vanlige menn som tar kontakt på en ordentlig måte og de jeg føler kampanjen ble rettet mot, som ofte er sosiale utskudd som er ekle og frempå, ofte eldre menn. Men det ble bare en eneste stor misforståelse. Anonymkode: 3d84b...fed 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjugur Skrevet 4. september 2022 #13 Del Skrevet 4. september 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Syntes Christine Krieg osv gjorde alle oss kvinner en stor tjeneste med #villebaresnakkelitt i kjølevannet av #meto. Jeg opplever mindre trakassering og ikke minst mindre uønsket oppmerksomhet i det offentlige rom. Jeg opplever oftere at jeg får sitte i fred på t-banen, cafe osv. Jeg elsker #villebarepratelitt 🤷🏼♀️ Anonymkode: 63183...013 Jeg er veldig enig, er bare usikker på hvor mange den nådde. Den var virkelig STOR på Twitter, men syntes den var mer et blaff i media og Some ellers, men ser flere sier nå de får mindre uønsket oppmerksomhet, så den har nok nådd frem, litt! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
herzeleid Skrevet 4. september 2022 #14 Del Skrevet 4. september 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Tror den bommet litt. Er jo forskjell på vanlige menn som tar kontakt på en ordentlig måte og de jeg føler kampanjen ble rettet mot, som ofte er sosiale utskudd som er ekle og frempå, ofte eldre menn. Men det ble bare en eneste stor misforståelse. Anonymkode: 3d84b...fed Nå var jo denne kampanjen rettet mot en vanlig ung mannlig student som tok til orde for å ta kontakt på en hyggelig og respektfull måte. Jeg tviler ikke på at de fleste som hev seg på kampanjen følte at den var rettet mot noen andre, men mye av "misforståelsen" virker å være egengenerert fra kampanjens deltagere. AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Men har det blitt bedre pga #villebarepratelitt? Er det færre menn som pratet til fremmede damer nå enn det var før? Anonymkode: 63dcc...72f Jeg prøvde å google om det finnes noen undersøkelse på utviklingen i forekomst av trakassering men tror ikke det finnes noe som viser utviklingen i dette korte tidsrommet. Nyeste jeg fant var denne som oppsummerer status uten trend: https://www.fhi.no/globalassets/dokumenterfiler/rapporter/2022/omfang-av-seksuell-trakassering-i-norge-rapport-2022.pdf Skal jeg gjette vil jeg tro kampanjen bidro til at færre vanlige menn tar kontakt på en ordentlig måte, mens jeg har vondt for å tro at de som virkelig var ufine og trakasserende lot seg påvirke i betydelig grad. Kanskje bidro det til å redusere tilnærmelser fra sosialt utilpasse også. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #15 Del Skrevet 4. september 2022 Jeg tror neppe den har hatt noen effekt. Men jeg skulle ønske den hadde det. Jeg vil gå på gata i fred, jeg vil sitte på bussen i fred, jeg vil gå i butikken i fred. Anonymkode: 56e5b...a86 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cuntzilla Skrevet 4. september 2022 #16 Del Skrevet 4. september 2022 herzeleid skrev (4 minutter siden): Nå var jo denne kampanjen rettet mot en vanlig ung mannlig student som tok til orde for å ta kontakt på en hyggelig og respektfull måte. Jeg tviler ikke på at de fleste som hev seg på kampanjen følte at den var rettet mot noen andre, men mye av "misforståelsen" virker å være egengenerert fra kampanjens deltagere. Jeg prøvde å google om det finnes noen undersøkelse på utviklingen i forekomst av trakassering men tror ikke det finnes noe som viser utviklingen i dette korte tidsrommet. Nyeste jeg fant var denne som oppsummerer status uten trend: https://www.fhi.no/globalassets/dokumenterfiler/rapporter/2022/omfang-av-seksuell-trakassering-i-norge-rapport-2022.pdf Skal jeg gjette vil jeg tro kampanjen bidro til at færre vanlige menn tar kontakt på en ordentlig måte, mens jeg har vondt for å tro at de som virkelig var ufine og trakasserende lot seg påvirke i betydelig grad. Kanskje bidro det til å redusere tilnærmelser fra sosialt utilpasse også. Men det var jo også litt hensikten.. ? Man kan kalle det for en overreaksjon, men ikke en misforståelse. Den debatten belyste jo det at noen menn faktisk ikke skjønner at det ikke er så kult å bli forsøkt sjekket opp i tide og utide. Uansett hvor hyggelig og høflig og ordentlig du mener det er. 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
herzeleid Skrevet 4. september 2022 #17 Del Skrevet 4. september 2022 Cuntzilla skrev (5 minutter siden): Men det var jo også litt hensikten.. ? Helt klart. Det skriver jeg jo også i innlegget du siterer. Hvorvidt kvinner flest, eller flertallet av bidragsyterne til kampanjen, egentlig ønsket dette spørs. Sitat Man kan kalle det for en overreaksjon, men ikke en misforståelse. Den debatten belyste jo det at noen menn faktisk ikke skjønner at det ikke er så kult å bli forsøkt sjekket opp i tide og utide. Uansett hvor hyggelig og høflig og ordentlig du mener det er. Misforståelse var ordene til personen jeg siterte som følte at kampanjen egentlig ikke var rettet mot "vanlige menn som tar kontakt på en ordentlig måte". 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Velvia Skrevet 4. september 2022 #18 Del Skrevet 4. september 2022 Det har vel noe med forventningen om at kvinner skal være tilgjengelige for menn til enhver tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #19 Del Skrevet 4. september 2022 herzeleid skrev (28 minutter siden): Nå var jo denne kampanjen rettet mot en vanlig ung mannlig student som tok til orde for å ta kontakt på en hyggelig og respektfull måte. Jeg tviler ikke på at de fleste som hev seg på kampanjen følte at den var rettet mot noen andre, men mye av "misforståelsen" virker å være egengenerert fra kampanjens deltagere. Jeg prøvde å google om det finnes noen undersøkelse på utviklingen i forekomst av trakassering men tror ikke det finnes noe som viser utviklingen i dette korte tidsrommet. Nyeste jeg fant var denne som oppsummerer status uten trend: https://www.fhi.no/globalassets/dokumenterfiler/rapporter/2022/omfang-av-seksuell-trakassering-i-norge-rapport-2022.pdf Skal jeg gjette vil jeg tro kampanjen bidro til at færre vanlige menn tar kontakt på en ordentlig måte, mens jeg har vondt for å tro at de som virkelig var ufine og trakasserende lot seg påvirke i betydelig grad. Kanskje bidro det til å redusere tilnærmelser fra sosialt utilpasse også. Nei, kampanjen var ikke rettet mot ham. Det var rettet mot et fenomen. Anonymkode: 3d84b...fed 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhodiola Skrevet 4. september 2022 #20 Del Skrevet 4. september 2022 Tråden er ryddet for brukerdebatt. Rhodiola, adm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå