Gå til innhold

Jeg er mer redd folk som har barn og folk som nettopp har hatt korona


Gjest Warrior

Anbefalte innlegg

- Folk med barn fordi jeg føler de er mer utsatt for korona på grunn av barna går på skole og barnehager. Det har jo vært mye korona i skolene og barnehager. Alle jeg kjenner med barn har hatt korona. Noen har hatt korona lett og noen har hatt det tungt. Derfor prøver jeg å unngå fremmede barn, og når jeg skal møte noen med barn så spør jeg alltid på forhånd om de er frisk og om barna er frisk at de ikke har noen symptomer, selv om jeg ikke skal møte barna. Det er viktig for meg å vite på forhånd. 

- Folk som jeg vet nettopp har hatt korona selv om de er frisk og skal være smittefri fordi jeg er så redd de skal ha noe smitte likevel. Til og med flere uker etter de er frisk er jeg redd. Når de er smittefri for lengst. Men hjernen min stoler ikke på det. Så tenker jeg hvordan vet de egentlig sikkert at folk er helt smittefri etter en hvis tid? Hvordan kan man være 100% sikker? Hvorfor tenker jeg sånn?

Jeg vet dette er teite tanker av meg. At jeg skal være redd at folk med barn kan smitte meg lettere enn andre, korona rammer jo tross alt alle ikke bare barn. Å være redd når folk er blitt frisk fra korona. Virus lever ikke lenge etterpå folk er frisk. Jeg vet det så godt. Jeg prøver å tenke at hva med alle de jeg møter og er med som har hatt korona, kanskje nylig også, som jeg ikke vet om? Det er liksom bedre å ikke vite at folk har hatt korona, men når noen forteller meg at de har hatt det så blir jeg redd. Hva hvis de fortsatt er smittsom? Så blir jeg redd og irritert for alt resten av uka når jeg vet eller har fått vite de har hatt korona. Eller gruer meg i hjel på forhånd for å møte de jeg vet har hatt det. Jeg hater at det skal være sånn. 

Det hjelper ikke at folk sier det går som oftest bra. Det hjelper ikke å prøve å tenke at det ikke er grunn til å være redd. Redselen er der hele tiden og det er slitsomt. Har ikke fått slappet skikkelig av etter pandemien startet. Jeg tror jeg ble veldig skremt når den kom, og etter jeg var så syk og hadde så vondt på grunn av influensa. Det har skremt meg veldig. Etter det har jeg ikke klart å slappe av som før og hjernen min kommer med hva som er «farligere» enn annet og egne regler og kontrollerende. Jeg er redd folk skal tro jeg er gal så prøver å holde det skjult så godt jeg kan for folk jeg ikke kjenner fra før. Jeg slapper litt mer av når jeg gjør ting jeg elsker, men kan ikke forvente å gjøre det hele tiden 24/7.

Jeg kan heller ikke unngå folk med barn og folk som nettopp har hatt korona. Så jeg må jo bli mindre redd de, men hvordan? Når ingenting hjelper så blir jeg frustrert :( Hvorfor tenker jeg sånn at de kan være mer smittsom enn andre?

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har opprettet utallige tråder om dette temaet gjennom koronaperioden, jeg tviler på at noen her kan hjelpe deg med den irrasjonelle frykten din dersom ingenting som har blitt sagt i dine tidligere tråder har hjulpet deg til nå. Søk hjelp hos profesjonelle.

Anonymkode: 17dd8...77a

  • Liker 12
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvorfor, men det høres utrolig vondt ut å ha det sånn. Skulle ønske jeg kunne hjelpe, men vet for lite. Det eneste jeg kan gjøre er å spørre om du får hjelp med disse tankene? Hvis ikke, kan du be om hjelp, eller går det ikke? 

Og om du egentlig får hjelp, men det ikke hjelper deg: Er det mulig å bytte behandler? 

Anonymkode: d3151...74d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg vet ikke hvorfor, men det høres utrolig vondt ut å ha det sånn. Skulle ønske jeg kunne hjelpe, men vet for lite. Det eneste jeg kan gjøre er å spørre om du får hjelp med disse tankene? Hvis ikke, kan du be om hjelp, eller går det ikke? 

Og om du egentlig får hjelp, men det ikke hjelper deg: Er det mulig å bytte behandler? 

Anonymkode: d3151...74d

Har prøvd forskjellig psykologer og snakket om det men har ikke hjulpet og de har ikke kunnet gjort mer. Har også vært innlagt. 

Jeg har fått vite at det beste for å få bort angst er å oppsøke/gjøre det man er redd for. Det går nok for folk som er redd for for eksempel store folkemengder, insekt, høyder osv. Men det er jo ikke så enkelt når det er snakk om sykdommer. Kan jo ikke akkurat oppsøke sykdom med vilje og bli syk med vilje, og smitte andre. Jeg er så redd for å smitte andre også, at de skal bli alvorlig syk på grunn av meg. Hadde det vært andre ting jeg hadde angst for så hadde det kanskje vært enklere å få bort angsten, men å være redd for sykdom er ikke enkelt. 

Endret av Warrior
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan aldri være 100% sikker på noe. Hvis du skal prøve å oppnå noe som er umulig så vil du bli veldig, veldig sliten. Foreslår at du bestemmer deg for å gir opp det 100%-sikker prosjektet. Det kan bare gjøre deg syk. Og det er jo litt ironisk?

Anonymkode: b3897...787

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du over 70 eller har du mange sykdommer?   Det er disse som stort sett blir syke eller i verste fall dør av det.  Hvorfor er du ikke like redd for influensa?  Den kan også være farlig og føre til livstruende lungebetennelse- 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Djungelvrål skrev (42 minutter siden):

Er du over 70 eller har du mange sykdommer?   Det er disse som stort sett blir syke eller i verste fall dør av det.  Hvorfor er du ikke like redd for influensa?  Den kan også være farlig og føre til livstruende lungebetennelse- 

Nei er ung, og ikke i noe risikogruppe, men likevel ble skikkelig syk av influensa, var rett og slett vondt og det skremte meg så jeg er redd influensa også, men mer redd korona. Influensasmitte er også som oftest mest av i vinterhalvåret mens korona er tydeligvis hele året. 

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Du kan aldri være 100% sikker på noe. Hvis du skal prøve å oppnå noe som er umulig så vil du bli veldig, veldig sliten. Foreslår at du bestemmer deg for å gir opp det 100%-sikker prosjektet. Det kan bare gjøre deg syk. Og det er jo litt ironisk?

Anonymkode: b3897...787

Det er sant, prøver å tenke at man aldri kan være 100% sikker men hjelper ikke. Er som om hjernen min nekter å gi seg med å være redd.

Endret av Warrior
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 4 barn, alle har hatt korona men jeg (som er uvaksinert til og med) er ennå ikke blitt smittet. 
men synes du skal snakke med legen din eller noe, denne angsten er ikke bra for deg. Lykke til🤗

Anonymkode: 8ffd0...f29

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Warrior said:

Det er sant, prøver å tenke at man aldri kan være 100% sikker men hjelper ikke. Er som om hjernen min nekter å gi seg med å være redd.

Du har vel vært redd lenge nå? Siden pandemien startet? Da er det ikke gjort over natta å få det bort. Det vil sannsynligvis ta litt tid og øvelse å endre på det. Du får prøve å snakke fornuft til deg selv, øve, gi det tid og ikke gi opp. :klem:

Anonymkode: b3897...787

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det beste du kan gjøre er å fortsette å lage tråd etter tråd her inne om akkurat dette temaet, konsekvent ignorere alle råd om å slutte med det og skaffe deg profesjonell hjelp, samt fortsette å utøve vold mot omgangskretsen din. 👌✌️👍

Anonymkode: a72e9...038

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Warrior skrev (7 timer siden):

Har prøvd forskjellig psykologer og snakket om det men har ikke hjulpet og de har ikke kunnet gjort mer. Har også vært innlagt. 

Jeg har fått vite at det beste for å få bort angst er å oppsøke/gjøre det man er redd for. Det går nok for folk som er redd for for eksempel store folkemengder, insekt, høyder osv. Men det er jo ikke så enkelt når det er snakk om sykdommer. Kan jo ikke akkurat oppsøke sykdom med vilje og bli syk med vilje, og smitte andre. Jeg er så redd for å smitte andre også, at de skal bli alvorlig syk på grunn av meg. Hadde det vært andre ting jeg hadde angst for så hadde det kanskje vært enklere å få bort angsten, men å være redd for sykdom er ikke enkelt. 

Ingenting fungerer fordi du alltid lager unnskyldninger for deg selv. Det er jo den harde sannheten. Eksoneringsterapi mot irrasjonell frykt for Korona handler selvsagt ikke om å eksponere seg for folk som er smittebærere, det handler om å eksponere seg for folk som ikke er smittebærere, men som din irrasjonelle frykt fortsatt tror er farlig å være rundt. Men det vil du jo åpenbart ikke. Og det er helt greit, men da må du jo bare godta at livet ditt blir som det er.   Det hjelper ikke lage tråd etter tråd eller gå til psykolog etter psykolog når du ikke er villig til å følge rådene du blir gitt. Da er det bedre å bare si til seg selv: Livet mitt er som det er fordi jeg ikke er villig til eller ikke orker å gjøre det som trengs for å få det bedre. 

Skjønner at du er i en kjip situasjon. Men det er vel bedre at du får høre sannheten og håper at du har psykologer som forteller det samme som det jeg gjør. For om du har psykologer som bare jatter med deg så blir du i hvert fall ikke frisk. 

Anonymkode: ebed1...624

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså tester folk fortsatt etter korona?
Siden du snakker om folk du «vet nettopp har hatt det». 
Jeg jobber med folk i risikogruppe (på sykehjem) men ingen som tester noen lenger altså. Det behandles bare som en forkjølelse nå. Er det kun korona du er så redd for eller gjelder det andre sykdommer også? Har du hatt korona selv enda? 

Anonymkode: 06b20...f7c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Ingenting fungerer fordi du alltid lager unnskyldninger for deg selv. Det er jo den harde sannheten. Eksoneringsterapi mot irrasjonell frykt for Korona handler selvsagt ikke om å eksponere seg for folk som er smittebærere, det handler om å eksponere seg for folk som ikke er smittebærere, men som din irrasjonelle frykt fortsatt tror er farlig å være rundt. Men det vil du jo åpenbart ikke. Og det er helt greit, men da må du jo bare godta at livet ditt blir som det er.   Det hjelper ikke lage tråd etter tråd eller gå til psykolog etter psykolog når du ikke er villig til å følge rådene du blir gitt. Da er det bedre å bare si til seg selv: Livet mitt er som det er fordi jeg ikke er villig til eller ikke orker å gjøre det som trengs for å få det bedre. 

Skjønner at du er i en kjip situasjon. Men det er vel bedre at du får høre sannheten og håper at du har psykologer som forteller det samme som det jeg gjør. For om du har psykologer som bare jatter med deg så blir du i hvert fall ikke frisk. 

Anonymkode: ebed1...624

Jo jeg eksponere meg for folk som kan være smittebærere i følge meg selv. Altså som jeg er mer redd for. Sånn som folk med barn og folk som har hatt korona men som er blitt frisk nå. Jeg møter de selv om jeg er redd. Derfor jeg kommer med spørsmål før jeg møter de og må vite at de ikke har korona. Likevel blir jeg så redd etterpå og kan bli irritert lenge etterpå av redsel. Det er så slitsomt at det ikke blir bedre. Det skjer ikke etter jeg møter andre jeg føler meg tryggere på. Redd er jeg alltid, men noen ganger blir det sterkere når jeg føler meg mer utrygg. Så sterkt at det går utover humøret resten av uka.

Jeg følger alltid råd og prøver å følge råd. Ikke alltid alt jeg klarer å følge alle råd, men jeg prøver. 

Tankene og redselen går bare ikke bort og da blir jeg frustrert. Samme med dårlig humør etter jeg har gjort noe som gjør meg mer redd. Prøver og prøver å bli bedre. Det sies det skal bli bedre, men hvor lang tid skal det ta.

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Altså tester folk fortsatt etter korona?
Siden du snakker om folk du «vet nettopp har hatt det». 
Jeg jobber med folk i risikogruppe (på sykehjem) men ingen som tester noen lenger altså. Det behandles bare som en forkjølelse nå. Er det kun korona du er så redd for eller gjelder det andre sykdommer også? Har du hatt korona selv enda? 

Anonymkode: 06b20...f7c

Er korona og influensa jeg er redd. For det er kraftigere virus. Har ikke hatt korona enda men har hatt influensa for noen få år siden og det skremte meg.

Ikke redd forkjølelse, omgangssyke eller andre virussykdommer, men liker så klart ikke å være syk uansett. Det er jo noe dritt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eksponering må gjøres riktig for å få bedring. Du må oppleve mestring. At du blir stolt over egen innsats, at du får energi og vilje til å fortsette. At du får bekreftelse på at det gikk bra og at det ikke var farlig. I stedet bruker du tryggingsstrategier (sjekker med dem du skal møte for å prøve å bli sikrere på at de ikke er syke). Tryggingsstrategier er som regel med på å opprettholde angst. Du sitter antagelig med de samme tankene om fare og smitte under eksponeringen og den samme redselen etterpå. Da er det vanskelig å bli bedre. Det kan til og med gjøre det verre.

Endret av Kaida
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.9.2022 den 23.24):

Altså tester folk fortsatt etter korona?
Siden du snakker om folk du «vet nettopp har hatt det». 
Jeg jobber med folk i risikogruppe (på sykehjem) men ingen som tester noen lenger altså. Det behandles bare som en forkjølelse nå. Er det kun korona du er så redd for eller gjelder det andre sykdommer også? Har du hatt korona selv enda? 

Anonymkode: 06b20...f7c

Husk at Corona sees ikke på som en forkjølelse ovenfor risikopasienter i andre land. Når man ser på ReOpen EU har veldig mange land beholdt krav om munnbind i alle deler av helsevesen og på apotek. Mange har også påbud om munnbind i kollektiv slik at risikopasienter kan reise trygt. Det er bare tragisk slik Norge holder på å behandler risikopasienter med null respekt. Derfor dør ukentlig 50-100 risikopasienter av Covid hver uke og Norge har under sommeren hatt overdødelighet. De fleste som har dødd av Covid i Norge har dødd under Omicron. Det viser godt at for risikogrupper er ikke Omicron en forkjølelse. Jeg tenker at mange av disse dør unødvendig fordi de har blitt smittet i helsevesenet og på sykehjem av ansatte uten munnbind og for at de ansatte ikke tester seg og går smittsomme på jobb. Det er ikke de ansatte sin feil , reglene bestemmes jo av FHI. Men Norge behandler Covid som forkjølelse, du har rett i det. Men i andre land sees Covid  på som Covid. 1 million folk har dødd i verden siste halvår av Covid.  Derfor jobber WHO fortsatt med å oppfordre regjeringer i land til fortsatt å se på covid som covid og beskytte de sårbare. Det er Norge som ikke følger WHO. 
 

Endret av J.E
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er nok om du bare holder deg hjemme om du har sånn frykt for corona og ikke noe av tipsene du har fått i alle de andre trådene dine gjennomføres.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

J.E skrev (22 timer siden):

Husk at Corona sees ikke på som en forkjølelse ovenfor risikopasienter i andre land. Når man ser på ReOpen EU har veldig mange land beholdt krav om munnbind i alle deler av helsevesen og på apotek. Mange har også påbud om munnbind i kollektiv slik at risikopasienter kan reise trygt. Det er bare tragisk slik Norge holder på å behandler risikopasienter med null respekt. Derfor dør ukentlig 50-100 risikopasienter av Covid hver uke og Norge har under sommeren hatt overdødelighet. De fleste som har dødd av Covid i Norge har dødd under Omicron. Det viser godt at for risikogrupper er ikke Omicron en forkjølelse. Jeg tenker at mange av disse dør unødvendig fordi de har blitt smittet i helsevesenet og på sykehjem av ansatte uten munnbind og for at de ansatte ikke tester seg og går smittsomme på jobb. Det er ikke de ansatte sin feil , reglene bestemmes jo av FHI. Men Norge behandler Covid som forkjølelse, du har rett i det. Men i andre land sees Covid  på som Covid. 1 million folk har dødd i verden siste halvår av Covid.  Derfor jobber WHO fortsatt med å oppfordre regjeringer i land til fortsatt å se på covid som covid og beskytte de sårbare. Det er Norge som ikke følger WHO. 
 

Stort sett alle europeiske land har hatt overdødelighet i 2022, om enn i noe forskjellige perioder. Norge utmerker seg ikke på noen måte i denne forbindelsen. De eneste som utmerker seg er det utskjelte Sverige, som ligger rundt normalen totalt sett. For en del land er det imidlertid ikke rapportert noe for de siste ukene.
Hvilke land er det da du mener har hatt slik suksess med bruk av munnbind??

https://ourworldindata.org/grapher/excess-mortality-p-scores-average-baseline?time=2022-01-02..latest&country=DNK~CZE~CYP~FRA~FIN~GRC~DEU~Scotland~PRT~CHE~GBR~ITA~AUT~NOR~HUN~ISR~SWE~ESP~EST~BEL~NLD~MLT~GIB~ISL~LTU~LIE~LUX~LVA~SVN~SVK

(Redigert, tillegg: Det er for mange land til at man ser Norge tydelig, men det er en da de med grå skrift mellom Slovenoa og Sverige. Kan ses ved å følge linken over)

excess-mortality-p-scores-average-baseline.png

Endret av Enda en tulling
Utydelig tekst i bilde
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykt å tenke på at slik som Warrior tenker nå, slik tenkte flertallet av den norske befolkning for bare noen måneder siden. 

Har folk reflektert litt over dette eller? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...