*blueberry* Skrevet 6. september 2022 #361 Del Skrevet 6. september 2022 Nutz skrev (1 minutt siden): Helt enig, det er tungt for alle som lever med kreditorer, hvorfor skal det gjøres unntak for Cecilie? Husker spesielt han som hadde vært spillavhengig og hadde en gjeld som var så høy at han aldri ville klare å nedbetale den. HAN hadde det tungt han, men han spurte aldri om å få noe slettet, samme med alle de andre deltagerne på luksusfellen. Hun er ikke noe bedre enn de andre deltakerne. Tror aldri jeg har hatt mindre sympati for en deltaker på Luksusfellen. Noen har dårlig økonomisk sans, noen har havnet der pga sykdom eller avhengighet, men alle har forventet at de må tilbakebetale. De har vært takknemlige for avtalene de har fått, og de har lært noe. Cecilie fikk ingenting ut av Luksusfellen, den PRen hun håpet på ble nok ikke helt som ønsket mtp kommentarer her og under diverse avisartikler. Folk har virkelig fått et dårlig inntrykk etter episoden. 34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ramona1970 Skrevet 6. september 2022 #362 Del Skrevet 6. september 2022 Nutz skrev (31 minutter siden): Dette her! Hun har jo fløyet privatfly, spist fine middager, vært på ferier osv, selv om moren sier "hun ikke har hatt nytte av en eneste krone av de pengene" Hun har vært på ferier for pengene som hun lånte til Simon? Det var jammen nyheter for meg. Og mener du at det å ha noen dater med en sosiopat, få milliongjeld, og så bli suicidal og bli lagt inn på psykiatrisk når man innser hva som har skjedd, er å ha nytte av pengene? Nytte kan bety forskjellige ting for forskjellige mennesker ser jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nutz Skrevet 6. september 2022 #363 Del Skrevet 6. september 2022 2 minutter siden, Ramona1970 said: og så bli suicidal og bli lagt inn på psykiatrisk når man innser hva som har skjedd, er å ha nytte av pengene? Dette er hear say. 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bustelise Skrevet 6. september 2022 #364 Del Skrevet 6. september 2022 Rart at bankene ikke politianmelder henne for dokumentforfalskningene. Norge har vel utleveringsavtaler med Storbritannia? 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 6. september 2022 #365 Del Skrevet 6. september 2022 bustelise skrev (11 minutter siden): Rart at bankene ikke politianmelder henne for dokumentforfalskningene. Norge har vel utleveringsavtaler med Storbritannia? Orket ikke lese alt nå, men er noe om ordningen her https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/kilde/jd/rus/2001/0020/ddd/pdfv/139144-g192001.pdf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest supernova_87 Skrevet 6. september 2022 #366 Del Skrevet 6. september 2022 *blueberry* skrev (1 time siden): Hun begrunnet det med at det er for tungt psykisk å ha et forhold til kreditorene så lenge. Hun har vært innlagt før og moren hintet til at kreditorene burde gi seg før det går altfor langt for Cecilie. Jeg synes det var ganske usmakelig egentlig. Det ER fryktelig slitsomt å ha kreditorer hengende over deg. Men det blir så mye bedre når folk får en nedbetalingsplan og VET at det er en ende på visa. Så mange som er kommet i økonomisk uføre tar ikke telefonen, og åpner ikke post. De er rammet av sterk angst, og det er mange som sliter med selvmordstanker fordi det virker som eneste måte å komme ut av det på. Hvis det er slik at Cecilie opplever at en nedbetalingsplan på 2 år, der hun VET at hun er ferdig med det når de to årene er unnagjort, samt at hun har en OK levestandard de årene, at dette blir for mye, så ville jeg anbefalt noen timer med psykolog der man kan snakke om hvordan dette er den beste måten. At å fortsette slik hun gjør er det som vedlikeholder den økonomiske angsten, mens å avtale skriftlig en nedbetalingsplan vil dempe angsten. Rett og slett få litt psykoedukasjon om økonomisk angst, og økonomiske vansker. Hun er IKKE den eneste som kjenner på dette, og jeg regner med at så mange av Luksusfellen-deltakerne har det sånn. Og jeg vet at mange som går til økonomisk rådgivning hos NAV eller får gjeldsordning sliter med denne angsten. En del får også magiske tanker om at hvis man dør fra gjelden så nærmest får man en ny sjanse uten gjeld. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nimbus2000 Skrevet 6. september 2022 #367 Del Skrevet 6. september 2022 Rainstorm skrev (2 minutter siden): Det ER fryktelig slitsomt å ha kreditorer hengende over deg. Men det blir så mye bedre når folk får en nedbetalingsplan og VET at det er en ende på visa. Sant og spesielt når det er en svært overkommelig nedbetalingsplan. Her er det snakk om kun 5000 i måneden over 2 år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rev. Revenge Skrevet 6. september 2022 #368 Del Skrevet 6. september 2022 Cecilie har i følge LF høyere bruttolønn enn gjennomsnittet og forkaster gjeldsavtalen LF har jobbet for. Jeg har null empati. 37 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Egenskap Skrevet 7. september 2022 #369 Del Skrevet 7. september 2022 Zoey skrev (11 timer siden): Hun får tilbud om å løse alt ved å betale 120 000 kroner over to år.... Og sier nei. Nei?! 120 000 for noen luksusnetter på hotell og 17,5 minutter i rampelyset. Får hun virkelig det tilbudet fra norske banker? Hvor står det at hun takker nei til det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 7. september 2022 #370 Del Skrevet 7. september 2022 Egenskap skrev (19 minutter siden): Får hun virkelig det tilbudet fra norske banker? Hvor står det at hun takker nei til det? Var i LF sin elendige episode 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christiane_W Skrevet 7. september 2022 #371 Del Skrevet 7. september 2022 (endret) Egenskap skrev (56 minutter siden): Får hun virkelig det tilbudet fra norske banker? Hvor står det at hun takker nei til det? I sesongpremieren av Luksusfellens sesong 24. Hun får tilbud om å betale det hun har fått inn via GoFundMe + 5.000 kr i måneden i 2 år (totalt 120.000 kr). Det takker hun (og moren hennes) nei til: "Du vil gjerne bare bli en fri person nå. I UK så har du i alle fall blitt behandlet på en god måte. Der har jeg blitt behandlet med empati, og jeg har følt meg godt ivaretatt. Og dette her er ikke en nedbetaling hvor vi ønsker å straffe deg. Her føler jeg at de ønsker å straffe meg. De skal få inn så mye penger som overhodet mulig fra et svindeloffer og det er da jeg merker at de årene komme til å bli ekstremt tunge psykisk for meg, på en helt annen måte enn dem i UK." -Cecilie Fjellhøy (Luksusfellen S24 E01 (38min 41sek uti episoden)) Endret 7. september 2022 av Christiane_W 6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wrightandrong Skrevet 7. september 2022 #372 Del Skrevet 7. september 2022 (endret) Klarer ikke ha sympati med slike mennesker som henne. Hun virker rett og slett ufordragelig fra ende til annen. Det som motiverte henne var penger, penger og atter penger. Selv om faresignalene kom på løpende bånd, ignorerte hun disse fullstendig, og bare fortsatte å peise på til det uendelige. Og medvirker til straffbare handlinger. For så å melke situasjonen for alt den er verdt. Så fortsetter hun bare å klage og vri seg unna ansvar, selv om hun har fått alt servert på et sølvfat. Attpåtil rakker hun ned på andre som har havnet i knipa, og som i mange tilfeller har en mye tyngre bagasje med seg. La oss ta en annen historie med såkalt "kjærlighetssvindel". For noen år tilbake satte Åsted Norge fokus på fenomenet, da de fortalte historien til den eldre damen Sonja. Datteren hennes var så fortvilet, siden hun lot seg rive med, av en amerikansk "offiser" som hun hadde pratet med over en viss tid. Underveis hadde hun blitt lurt for mange hundretusen kroner, og forholdet til familien hadde blitt kraftig forverret, da hun ikke i sin villeste fantasi kunne tro at dette var svindel. Da det så smått begynte å gå opp et lys for Sonja, gjennom samtaler med programleder Jens Christian, begrunnet hun situasjonen med at hun aldri hadde følt på skikkelig kjærlighet gjennom et ordinært forhold/ekteskap. Hun lengtet rett og slett etter noe vi alle har behov for på et tidspunkt. Nemlig det å bli sett og anerkjent på en romantisk måte. Noe som isolert sett er naturlig, selv om det så klart var mye fortvilelse fra omgivelsene, og etter hvert også fra hennes eget ståsted. Husker at jeg synes den historien var smått utrolig, noe den kanskje også er på enkelte områder. Likevel er det mye enklere å føle med henne, da motivet hennes tross alt bare var å bli elsket, i motsetning til denne selvhøytidelige dama med blinkende dollartegn i begge øya. Selvsagt er jo deler av historien til CF også trist, men måten hun fremstiller seg på er ganske uheldig. Endret 7. september 2022 av Wrightandrong Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Måne Rampelyset Skrevet 7. september 2022 #373 Del Skrevet 7. september 2022 Tråden er ryddet for personangrep. Måne, admin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnnePåLande Skrevet 7. september 2022 #374 Del Skrevet 7. september 2022 Ramona1970 skrev (10 timer siden): Jeg har da fader ikke uttalt meg om det i denne tråden! Nå får du lese hva jeg skriver! Jeg leser det du skriver, men du leser åpenbart ikke mine eller andres innlegg. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnnePåLande Skrevet 7. september 2022 #375 Del Skrevet 7. september 2022 (endret) Ramona1970 skrev (9 timer siden): Hun har vært på ferier for pengene som hun lånte til Simon? Det var jammen nyheter for meg. Og mener du at det å ha noen dater med en sosiopat, få milliongjeld, og så bli suicidal og bli lagt inn på psykiatrisk når man innser hva som har skjedd, er å ha nytte av pengene? Nytte kan bety forskjellige ting for forskjellige mennesker ser jeg. Det er helt utenkelig for deg at CF ble blendet av et liv i luksus?? Så blendet at hun tok opp egne lån, forfalsket dokumenter og svindlet banker. Hvorfor skal ikke CF, på lik linje som alle andre betale gjelden sin?? At hun ble lurt er ikke et argument. Det er en grense for hvor lurt en kan tillate seg å bli før det ringer noen bjeller. Fra dag en har CF tatt dårlige og lite gjennomtenkte valg. Å bli med en fremmed mann på en flyreise er så bak mål at det finnes ikke ord. Det kan være livsfarlig! Endret 7. september 2022 av AnnePåLande 28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HelloMindy Skrevet 7. september 2022 #376 Del Skrevet 7. september 2022 (endret) AnnePåLande skrev (12 minutter siden): Det er helt utenkelig for deg at CF ble blendet av et liv i luksus?? Så blendet at hun tok opp egne lån, forfalsket dokumenter og svindlet banker. Hvorfor skal ikke CF, på lik linje som alle andre betale gjelden sin?? At hun ble lurt er ikke et argument. Det er en grense for hvor lurt en kan tillate seg å bli før det ringer noen bjeller. Fra dag en har CF tatt dårlige og lite gjennomtenkte valg. Å bli med en fremmed mann på en flyreise er så bak mål at det finnes ikke ord. Det kan være livsfarlig! Jeg antar at det er det potensielle luksuslivet som har gjort at man mister sunn fornuft. Jeg kan til en viss grad forstå det, men da tenker jeg man må eie det også. Det er en del av svindelen. Tviler på at situasjonen hadde vært samme om det var Simon bondegutt fra bygda som bad en med på gården, og bad om ta ut 100.000kr på veien. Jeg hadde heller ikke hatt noen problem med at hun ble lurt, om hun ikke oppførte seg som hun gjør. Endret 7. september 2022 av HelloMindy 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnnePåLande Skrevet 7. september 2022 #377 Del Skrevet 7. september 2022 HelloMindy skrev (1 minutt siden): Jeg antar at det er det potensielle luksuslivet som har gjort at man mister sunn fornuft. Jeg kan til en viss grad forstå det, men da tenker jeg man må eie det også. Jeg tviler på at situasjonen hadde vært den samme om det var Simon bondegutt fra bygda som bad en med på gården, og bad om ta ut 100.000kr på veien. Jeg kan også forstå det, men det høres ut som en drøm. Mao for godt til å være sant. Tror ikke hun vill blitt med Simon bondegutt nei.. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnnePåLande Skrevet 7. september 2022 #378 Del Skrevet 7. september 2022 HelloMindy skrev (4 minutter siden): Jeg antar at det er det potensielle luksuslivet som har gjort at man mister sunn fornuft. Jeg kan til en viss grad forstå det, men da tenker jeg man må eie det også. Det er en del av svindelen. Tviler på at situasjonen hadde vært samme om det var Simon bondegutt fra bygda som bad en med på gården, og bad om ta ut 100.000kr på veien. Jeg hadde heller ikke hatt noen problem med at hun ble lurt, om hun ikke oppførte seg som hun gjør. Enig. Hun tar ikke ansvar eller viser evne til refleksjon over egne valg. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*blueberry* Skrevet 7. september 2022 #379 Del Skrevet 7. september 2022 Rainstorm skrev (8 timer siden): Det ER fryktelig slitsomt å ha kreditorer hengende over deg. Men det blir så mye bedre når folk får en nedbetalingsplan og VET at det er en ende på visa. Så mange som er kommet i økonomisk uføre tar ikke telefonen, og åpner ikke post. De er rammet av sterk angst, og det er mange som sliter med selvmordstanker fordi det virker som eneste måte å komme ut av det på. Hvis det er slik at Cecilie opplever at en nedbetalingsplan på 2 år, der hun VET at hun er ferdig med det når de to årene er unnagjort, samt at hun har en OK levestandard de årene, at dette blir for mye, så ville jeg anbefalt noen timer med psykolog der man kan snakke om hvordan dette er den beste måten. At å fortsette slik hun gjør er det som vedlikeholder den økonomiske angsten, mens å avtale skriftlig en nedbetalingsplan vil dempe angsten. Rett og slett få litt psykoedukasjon om økonomisk angst, og økonomiske vansker. Hun er IKKE den eneste som kjenner på dette, og jeg regner med at så mange av Luksusfellen-deltakerne har det sånn. Og jeg vet at mange som går til økonomisk rådgivning hos NAV eller får gjeldsordning sliter med denne angsten. En del får også magiske tanker om at hvis man dør fra gjelden så nærmest får man en ny sjanse uten gjeld. Ja absolutt. Mange sliter så mye med dette at de er suicidale, og det har jeg full forståelse for. Vet selv om en ung mann som tok sitt eget liv pga høy gjeld han skammet seg over. Jeg synes bare måten det ble tatt opp i episoden etter den gode avtalen var usmakelig, for det må da være mye bedre å bli ferdig med gjelden over 2 små år enn å ikke betale for seg. For meg fremsto uttalelsen i episoden som et pressmiddel og ikke en realitet. Ikke klarer hun og familien å betale ut gjelden i ett heller fordi de da må betale mer enn familien kan låne (men tilbudet er fortsatt under det originale beløpet hun lånte). Jeg forstår ikke at hun kan ha det psykisk bedre ved å sitte i England og gjemme seg for de norske kreditorene uten å betale en krone. 9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Scan Skrevet 7. september 2022 #380 Del Skrevet 7. september 2022 Det hun eventuelt hadde av sympati er nok forsvunnet etter dette programmet, så snakk om å drite i eget reir Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå