Gå til innhold

Cecilie Fjellhøy (tindersvindleren)

Gjest Månestråle1979

Anbefalte innlegg

Egenskap skrev (På 11.9.2022 den 12.56):

Men var ikke jobben hennes å bære økonomi forvalter i London?

Nei, hun jobbet med IT. Mulig det var noe web design.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

HelloMindy skrev (7 timer siden):

Nå har jeg valgt og se dokumentaren igjen for jeg ble fascinert av episoden på Luksusfellen. Her er hva jeg tenkte mens jeg så på:

Hun sier blant annet at hun er lykkeligst når hun er forelsket og vil det skal være som på film. Magisk. Når de fikk match, sjekker hun hans Instagram, og det hun trekker frem er at hun blir fascinert over hvor mange følgere han har. Hun sier helt innledningsvis at han har et annet liv enn hun noensinne ville få, så det hadde vært kult og møtes. Kun fokus på det materialistiske. Når hun snakker om han, fniser hun og smiler mye, hun har stjerner i øynene. Hun bruker igjen ordene at det er som på film, når bilen henter henne for og dra på privatflyet ned han etter ett møte. 

Hun snakker om penger med en fascinasjon og iver: ikke sjokk eller vantro. «Jeg måtte ta opp lån hver gang han var tom». Hun er også helt bevisst at hun har ni kreditorer etter seg, og får mail fra dem med krav. Til og med da virker hun nokså uberørt. De andre jentene fremstår som mer jordnære og føler mer på en tristhet og skam. Hun har sagt ved flere anledninger at hun aldri har fått noe av pengene, men hennes og de andre jentene har jo bidratt til at hun også skal leve som på film, så dette forstår jeg heller ikke. 

Hun sier også i dokumentaren at hun skulle ønske han var ekte; hun fortsatte elske han selv om alt var avslørt. Og hun spiller på at han var  ond fremfor sin rolle i dette. For meg fremstår det som at hun skulle ønske det var ekte i form av at han elsket henne, de ikke tok opp masse lån for og leve denne livsstilen og at ting ikke ble som de burde ha vært på film. Det kan jeg forstå når man er forelsket. Jeg klarer likevel ikke få bort følelsen av at det ligger noe mer bak. At hun har vært mer bevisst hva som har skjedd. Jeg tenker at hun har vært et offer for svindel til og begynne med, men dette livet som hun tenkte hun aldri ville kunne leve, har fristet litt for mye til og avslutte det. At det kom ikke til og bli oppdaget eller satt krav mot en svindlet søt jente. 

Dette er bare min subjektive opplevelse nå i etterkant. Jeg tenkte aldri på det slik første gang jeg så dokumentaren.

Hun fremstår som lite troverdig, ja.

Endret av Lorieen
  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er noe som ikke stemmer med den damen der…… Sto ikke hun i balmain jakke på luksusfellen? Har vel en del penger og bruke på gjelden sin da 

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun vil leve på dette videre...er jo det man forstår nå. Være offer, bruke det for alt det er verdt 😅

Skulle nesten tro dette var noe de gjorde sammen, fra starten av.

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

HelloMindy skrev (2 timer siden):

Hva er tankene dine etter å ha sett denne snutten? :) 

Mine tanker er at hun nekter å gi slipp på offerrollen. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minitroll skrev (15 timer siden):

Hvorfor snakker hun med amerikansk aksent når hun har studert og bodd i London i mange år?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
Felis skrev (På 13.9.2022 den 17.34):

Det er nok for å ikke fremstå som fullstendig blåst. 

Den svenske damen ble groomet i 8 måneder før hun ga han penger. I løpet av disse 8 månedene hadde hun tilbragt mye tid med Simon og sett den ekstravagante livsstilen hans på nært hold. Man kan lettere forstå hvordan hun ble lurt. Cecilie pøste ut penger etter 2 møter og noen telefonsamtaler. Hvordan ellers skal hun forklare det, enn at hun var så fryktelig forelsket? Forelskelse gjør blind, det vet jo alle. EGENTLIG har hun en sekser i økonomi, altså...

Det var nok en form for satsing, tilsvarende å kjøpe aksjer med høy risiko. Hun satset penger på at hun kunne få denne mannen og hans luksusliv. Og når hun først hadde begynt å gi ham penger, måtte hun fortsette, ellers var jo alt tapt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tough cookie skrev (56 minutter siden):

Hvorfor snakker hun med amerikansk aksent når hun har studert og bodd i London i mange år?

Hører den engelske aksenten der. Handler nok om at det er slik hun snakker engelsk etter å ha bodd i England. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tvil om at hun har blitt utnyttet maksimalt. Hvem i alle dager tenker noen kan leve slikt med luksus fly etc. Ingen. Han fant en ny person han kunne utnytte. Ikke alene, men med hjelpere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ramona1970
Egenskap skrev (På 11.9.2022 den 9.28):

Men livsstilen hennes formidler jo henne som person. Hvem avslutter jobben sin å starter og blir på fulltid en blogger og formidler dyr livstil?

Uansett 120 000 kan hun betale veldig raskt om hun avslutter å bo i London og får seg kjæreste og mann.

Eller kan undre seg hvorfor har hun ikke kjæreste idag, og hvem har vært hennes kjæreste før? Hun er ikke ungdom, men kvinne som har passer 30 år. 

Hvordan er det relevant hvorvidt hun har kjæreste nå eller hvem som har vært hennes kjæreste før? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ramona1970
Diamant skrev (På 11.9.2022 den 17.33):

Hvorfor spørre Cecilie om å låne penger, når han kommer fra en styrtrik familie? (Som jo var bare bløff). Burde det ikke ringt en bjelle?

Det var nok det første jeg ville tenkt tror jeg. Hvorfor låner du ikke av familien din?

Historien hans var at han var i livsfare, så når han trakk kortet sitt så kunne de som var ute etter han se hvor han var. Han fikk derfor henne til å få seg kredittkort som han disponerte, om jeg husker det rett. Han sa altså ikke noe om at han skulle ha penger i begynnelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ramona1970
Felis skrev (På 13.9.2022 den 17.34):

Det er nok for å ikke fremstå som fullstendig blåst. 

Den svenske damen ble groomet i 8 måneder før hun ga han penger. I løpet av disse 8 månedene hadde hun tilbragt mye tid med Simon og sett den ekstravagante livsstilen hans på nært hold. Man kan lettere forstå hvordan hun ble lurt. Cecilie pøste ut penger etter 2 møter og noen telefonsamtaler. Hvordan ellers skal hun forklare det, enn at hun var så fryktelig forelsket? Forelskelse gjør blind, det vet jo alle. EGENTLIG har hun en sekser i økonomi, altså...

Hun har ikke økonomiutdannelse, så hun har ikke noen sekser i "økonomi". Hun har hatt orden på økonomien sin før dette skjedde, det er noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ramona1970 skrev (53 minutter siden):

Hun har ikke økonomiutdannelse, så hun har ikke noen sekser i "økonomi". Hun har hatt orden på økonomien sin før dette skjedde, det er noe annet.

Det med "sekser i økonomi" kommer fra at Hallgeir Kvadsheim uttalte bl.a følgende til TV2 som svar på kritikken av "Luksusfellen" episoden Cecilie deltok i:

"– Cecilie har, til forskjell fra de andre i «Luksusfellen», egentlig fulgt boken hele tiden. Hun har på mange måter hatt en sekser i privatøkonomi og gjort det riktige frem til hun møtte Simon."

Endret av Christiane_W
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ramona1970
Christiane_W skrev (15 minutter siden):

Det med "sekser i økonomi" kommer fra at Hallgeir Kvadsheim uttalte bl.a følgende til TV2 som svar på kritikken av "Luksusfellen" episoden Cecilie deltok i:

"– Cecilie har, til forskjell fra de andre i «Luksusfellen», egentlig fulgt boken hele tiden. Hun har på mange måter hatt en sekser i privatøkonomi og gjort det riktige frem til hun møtte Simon."

Det vet jeg, poenget mitt var at det ble sagt om hennes egen økonomi, og ikke om "økonomi" som helhet. Når nye kommer inn i tråden kan de misforstå "sekser i økonomi" som at hun har en eller annen spesiell kompetanse i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Tough cookie skrev (10 timer siden):

Dette lurer jeg også på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett luksusfellen, men lest hva episoden fikk kritikk for. 

Her sier nok bankene nei til "the easy way out" (sanere betydelig av gjelden) fordi damen tross alt har midler (god inntekt) og også helt selv har tatt opp disse lånene. 

Ja, man kan bli naiv og blåøyd når man er forelsket, og man kan bli så forelsket at man lar seg lure. Men er det ikke egentlig et personlig problem at man mister gangsynet når følelser herjer? At man blir impulsiv og ukritisk ?

Engangsbeløpet og en frivillig gjeldsordning på to år var egentlig en veldig god avtale. 

• Liker 22
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minitroll skrev (23 timer siden):

Mine tanker er at hun nekter å gi slipp på offerrollen. 

Grunnen til at jeg lurte hva du tenkte var for å sjekke om det var bare jeg som satt igjen med den følelsen etter å ha sett klippet.

Jeg stusset litt på introduksjonen, hvor hun sier (fritt oversatt): Når du blir svindlet, har du ikke lyst å innrømme det for deg selv, for realiteten er så vond. Det er som om du har mistet hele livet ditt hvis du innrømmer det for deg selv. Du har lyst at det skal være ekte. Du har lyst å tro på at hva han sier er ekte. Du trenger at det er ekte. For du har satset hele hjertet ditt og hele livet ditt på denne personen.

Helt subjektivt tolket, så opplever jeg det som en bevissthet om hva man står oppi, at man forstår det er en «svindel», men at man håper at det kan være et snev av sannhet i det for å leve det livet man har akkurat nå. At hun kan ha visst det når hun tok opp lånene også. Det er rekkefølgen i alt som føles rar ut. Som om historien ikke henger helt på grep. For hun fortsetter deretter å snakke om dealen han skulle gjøre, hvor han endret atferden mot henne i etterkant. Jeg blir ikke klok på det, men jeg har landet  på at det er noe mer bak som vi ikke vet, som også er grunnen til at kreditorene ikke har behandlet henne så godt som hun ønsker. 

Endret av HelloMindy
  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...