Gå til innhold

Hvordan forsvare seg mot kidnapping?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

La oss si du er redd for at noen skal kidnappe deg, hvordan ville du forsvart deg mot det? Og går det i det hele tatt an å forsvare seg/forebygge at dette skal skje? Hvis du vet ikke om det skjer, du har ingen mistenkte og kan heller ikke kontakte politiet, fordi du har ingen konkret hendelse/personer som du kan nevne. Du er bare redd at det skal skje.


Bare svar på spørsmål, ikke spør :) 

Anonymkode: ec728...f0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Pepperspray? :vetikke:

Anonymkode: 4b956...736

Da er det du selv som får problemer 🙃 #norge 

Anonymkode: dda55...d54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen vil kidnappe deg, så får dem til det, samme hvor mye pepperspray og nøkler du går rundt med i hånda.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Surstrømming på spray tror jeg er effektivt og det er ikke ulovlig heller.

Anonymkode: e20e1...1a7

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overvekt. Har aldri sett en feit person bli kidnappet på tv/filmer.

Anonymkode: 963fd...ccb

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

La oss si du er redd for at noen skal kidnappe deg, hvordan ville du forsvart deg mot det? Og går det i det hele tatt an å forsvare seg/forebygge at dette skal skje? Hvis du vet ikke om det skjer, du har ingen mistenkte og kan heller ikke kontakte politiet, fordi du har ingen konkret hendelse/personer som du kan nevne. Du er bare redd at det skal skje.


Bare svar på spørsmål, ikke spør :) 

Anonymkode: ec728...f0a

Hender jeg drømmer slik, skikkelig i søvne, men likevel så jeg styrer drømmen. Jeg sloss skikkelig helt til jeg blir slått helt ut. Det er ikke noe å gjøre om slikt skjer.

Det har skjedd meg en gang. Reiste som 16 åring til en jeg trodde jeg kjente, sa ingenting til familien min. En annen mann kom ut døren, dro meg inn og låste. Tok fra meg tlf og penger. Holdt meg der et døgn. Første tanken var å holde roen for å ikke bli drept eller noe. Så jeg var så rolig jeg kunne. Klarte ikke spise maten jeg ble servert. Ble nektet å sove på sofaen. Sovnet påkledd hos han. Men etter det gikk det skeis. De gangene jeg kjempet mot voldtektene den natten så ble det vold. Så på morgenen våknet jeg og han sov ennå. Dro på meg buske og genser, igjen undertøy. Dro med meg tlf og penger fra hans lommebok og løp som faen i ukjent retning. Fant en buss og dro bare. 

Anonymkode: 247f5...626

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg først og fremst ville sørget for å aldri være alene.

Anonymkode: 6ae51...8c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Jeg tror jeg først og fremst ville sørget for å aldri være alene.

Anonymkode: 6ae51...8c1

Og passet på at noen alltid visste hvor jeg var og når jeg kunne forventes å komme hjem. Det gjør jeg for øvrig allerede, da jeg er litt engstelig av meg. Ikke nødvendigvis for å bli kidnappet, men det er jo mye som kan skje. :P  Ser for meg at det er større sjanse for å bli reddet hvis noen raskt oppdager at noe er galt.

Anonymkode: 6ae51...8c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kampsport i en seriøs klubb, som lærer deg de viktigste teknikkene og gir sjansen til å øve/trene mye på det. Det kan være effektiv mot en kidnapper, men det blir uansett mye vanskeligere hvis de er to eller flere, så da bør man øve på å løpe og rett og slett være veldig rask. 

Anonymkode: e78fa...60d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor er du redd for å bli kidnappet? Hjemme, ute, på jobb eller skole?

Det beste ville vel være en hund, helst en litt stor og skummel, kanskje en schaefer, men en liten gneldrebikkje som varsler i huset er heller ikke dumt. Ellers finnes det mange "lovlige" gjenstander og ting man kan forsvare seg med, ikke alt kan tas med hele tiden sånn uten videre. Men kniver, balltre, stålrør (gjerne spisset i enden), paintball o.l. Mindre drastisk er f.eks. signal-/lufthorn, nødbluss eller fløyte for å skremme og påkalle andres oppmerksomhet.

Om selve kidnappingen oppstår er det vel grovt regnet tre stadier: kontaktpunktet, transport og endestasjon. Kontaktpunktet er beste stedet for varsling/forsvar/unnslippe. Prøv for all del å unngå å komme til transport. Likevel er transporten et enklere sted å varsle/unnslippe enn endestasjonen. 

Anonymkode: 2e14c...893

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med hvis man blir tatt med i en bil og kjørt til utlandet eventuelt? Er det lett å bortføre noen til utlandet? 
 

Anonymkode: ec728...f0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utenom å isolere seg inne og å kun gå tett på andre mennesker når man er ute er det ikke noe man kan gjøre. Jeg har blitt overfalt og det skjedde så brått at det ville vært umulig å dra frem noe voldsalarm, pepperspray eller karatetriks.

Anonymkode: 8f031...e57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 2.9.2022 den 17.23):

Hva med hvis man blir tatt med i en bil og kjørt til utlandet eventuelt? Er det lett å bortføre noen til utlandet? 
 

Anonymkode: ec728...f0a

Nei det er det ikke. Hvorfor lurer du? Vurderer du å kidnappe noen?

Anonymkode: 8f031...e57

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En voldsalarm med GPS, kanskje? Sånn at du trykker på en knapp så sendes lokasjonen din rett til en du stoler på eller politiet eller noe. Må skjule den litt, hvis kidnapperne har en halv hjerne så fjerner de mobil og smartklokke. 

Selvforsvarskurs kan hjelpe. Det kan redde deg om du gjør motstand og lager mye bråk.

Aldri gå alene. Bare beveg deg ute på dagtid, på steder det er masse mennesker.

Ikke gå nær biler. Vær våken, følg med på omgivelsene dine, ikke gå i egne tanker.

Bryt rutiner, gå forskjellige veier til forskjellige tider.

Anonymkode: da542...948

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.9.2022 den 10.38):

Overvekt. Har aldri sett en feit person bli kidnappet på tv/filmer.

Anonymkode: 963fd...ccb

Stay safe, eat cake.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vær alene,pepper spray og voldalarm, og lære  deg teknikker for hvordan komme deg ut av ulike grep samt hvordan skade en som kommer så nært. 

Anonymkode: a4c63...7d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...