Gå til innhold

Norske politikere redder verden, igjen, og igjen.


Gjest Paramount

Anbefalte innlegg

Gjest Paramount

Nok en sjekk på milliarder av kroner skrives ut. Runde fine tall, som ikke tyder på nøyaktige beregninger akkurat. Hva tenker dere? Jeg vet ikke hva jeg skal tro. Hadde dette vært et sjeldent tilfelle hadde jeg nok forstått. Men når slike utbetalinger skjer stadig mer regelmessig blir jeg i sterk tvil. Milliarder flyter ut av landet fra norske politikere. Og har gjort det i årevis. Det er lett å være tøff og ansvarlig når det er andre som betaler. Jeg blir mer og mer overbevist om at norske politikere har misforstått sin rolle som norske politikere. Alle vil hjelpe mennesker i nød. Men det kan virke som at norske politikere nå begynner å miste bakkekontakten. Det er lov å være bekymret. For meg ser det ut som at det er rom for å redusere skattenivået, ikke øke det slik Støre og venstresiden ser behovet for. Jeg vet det er sterk vilje i den norske befolkningen til å hjelpe Ukraina, det er veldig bra. Men dette handler mer om en generell trend og hjelp i forhold til vår nasjons størrelse, og virkelig betalingsevne i kraft av 5 millioner innbyggere som betaler enorme summer i skatt. Er det nødhjelp vi betaler skatt til? Det er 44 millioner innbyggere i Ukraina, bare så det er sagt. 

Vi er lært opp til å skjemmes dersom vi ikke hjelper mennesker i nød, men det må være plass til litt kritisk tenkning oppe i det hele. 

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/regjeringen-vil-bruke-2-milliarder-paa-gasspakke-til-ukraina.B6L6oLAkD?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row2_pos1&utm_medium=df-86-de957dec

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er nok ikke rom for å redusere skattenivå når givergleden arves fra regjering etter regjering. Kjenner ikke tallene historisk, men det er vel nå mer enn noen gang det bør stilles spørsmål ved denne "best i verden" utgiften. Den bør nå ses litt etter i sømmene.

Kanskje vi fra omverdenen utelukket blir betraktet som det nærmest rikeste landet i verden, slik at en reduksjon i hjelp i verste fall vil kunne møtes med sanksjoner. Kanskje vårt land er bundet på hender og føtter uavhengig av problemer på hjemmebane. Kjenner kun en ræva magefølelse på dette og spekulerer fritt...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paramount
PITTY skrev (2 timer siden):

Kjenner ikke tallene historisk, men det er vel nå mer enn noen gang det bør stilles spørsmål ved denne "best i verden" utgiften. Den bør nå ses litt etter i sømmene.

Bra poeng, jeg tror det er flere enn meg som verken har bedt om å få være best i verden, eller ønsker å være det. Av og til er det greit å være som andre, sånn midt på.

En bør  stille seg spørsmålet om hvorfor det er så lett å være best i verden på de områdene vi nordmenn er best på. Vi er jo stort sett kun best der det er liten konkurranse.

Hvorfor skal vi være nr 3 i verden bak USA og Storbritannia i å hjelpe Ukraina? Hvor er nabolandene? Er det noe som knytter oss så utrolig nært Ukraina på dette kartet? Nærmere enn store stater som Tyskland og Frankrike feks? Hjelp Ukraina, for all del. Men vi må ikke alltid overgå de aller fleste.

image.png.e802321341b83c210a51eeed01153604.png

Endret av Paramount
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paramount skrev (4 timer siden):

Nok en sjekk på milliarder av kroner skrives ut. Runde fine tall, som ikke tyder på nøyaktige beregninger akkurat. Hva tenker dere? Jeg vet ikke hva jeg skal tro. Hadde dette vært et sjeldent tilfelle hadde jeg nok forstått. Men når slike utbetalinger skjer stadig mer regelmessig blir jeg i sterk tvil. Milliarder flyter ut av landet fra norske politikere. Og har gjort det i årevis. Det er lett å være tøff og ansvarlig når det er andre som betaler. Jeg blir mer og mer overbevist om at norske politikere har misforstått sin rolle som norske politikere. Alle vil hjelpe mennesker i nød. Men det kan virke som at norske politikere nå begynner å miste bakkekontakten. Det er lov å være bekymret. For meg ser det ut som at det er rom for å redusere skattenivået, ikke øke det slik Støre og venstresiden ser behovet for. Jeg vet det er sterk vilje i den norske befolkningen til å hjelpe Ukraina, det er veldig bra. Men dette handler mer om en generell trend og hjelp i forhold til vår nasjons størrelse, og virkelig betalingsevne i kraft av 5 millioner innbyggere som betaler enorme summer i skatt. Er det nødhjelp vi betaler skatt til? Det er 44 millioner innbyggere i Ukraina, bare så det er sagt. 

Vi er lært opp til å skjemmes dersom vi ikke hjelper mennesker i nød, men det må være plass til litt kritisk tenkning oppe i det hele. 

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/regjeringen-vil-bruke-2-milliarder-paa-gasspakke-til-ukraina.B6L6oLAkD?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row2_pos1&utm_medium=df-86-de957dec

Er dette en spøk?

Ukraina er under angrep fra en nazi-stat, og du tror dette er en eller annen slags form for kospirasjon?

Nei, faktum er at vi må hjelp Ukraina så best vi kan. Vi kan ikke la nazistaten Russland overkjøre Ukraina og brutalisere befolkningen der.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paramount skrev (2 timer siden):

Hvorfor skal vi være nr 3 i verden bak USA og Storbritannia i å hjelpe Ukraina? Hvor er nabolandene? 

Hva er det du snakker om? Nabolandene har jo gjort mer enn noen andre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paramount skrev (4 timer siden):

Milliarder flyter ut av landet fra norske politikere.

Vi kan gjerne ha det i bakhodet at milliardene flyter inn på grunn av Putins krig

https://e24.no/olje-og-energi/i/OrBvKl/norges-oljeinntekter-kan-bli-seksdoblet

https://e24.no/olje-og-energi/i/34lbP0/norge-kan-tjene-1900-mrd-paa-olje-og-gass-i-2023-en-vanvittig-gevinst

Og det er snakk om ganske mye mer enn de milliardene som er foreslått å bruke på å hjelpe Ukraina.

Paramount skrev (4 timer siden):

betalingsevne i kraft av 5 millioner innbyggere som betaler enorme summer i skatt. Er det nødhjelp vi betaler skatt til?

ref det over, vi som i jeg og du betaler ikke så vanvittig mye skatt som går til nødhjelp. De aller fleste menneskene i Norge er minusprosjekt, vi får ut mye mer enn vi betaler inn.

Forøvrig betaler jeg gladelig mer skatt hvis pengene går til Ukraina. Mye heller det enn griske stortingspolitikere og toppsjefer i offentlig forvaltning.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Paramount
NymeriaRhoynar skrev (5 timer siden):

Forøvrig betaler jeg gladelig mer skatt hvis pengene går til Ukraina. Mye heller det enn griske stortingspolitikere og toppsjefer i offentlig forvaltning.

Kunne ikke vært mer enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paramount
jabx skrev (6 timer siden):

Er dette en spøk?

Ukraina er under angrep fra en nazi-stat, og du tror dette er en eller annen slags form for kospirasjon?

Nei, faktum er at vi må hjelp Ukraina så best vi kan. Vi kan ikke la nazistaten Russland overkjøre Ukraina og brutalisere befolkningen der.

Huff noe så lettkjøpt og idiotisk. Omtrent hele verden utenom USA og Europa trenger konstant hjelp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paramount skrev (11 timer siden):

Huff noe så lettkjøpt og idiotisk. Omtrent hele verden utenom USA og Europa trenger konstant hjelp. 

Omtrent hele verden er ikke et demokrati som blir invadert av en nazistat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...