Gå til innhold

Er det trygt for venninner med hijab å overnatte i telt i naturen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid vært en spontan person. Tross min hijab er jeg eventyrlysten. Min mor er av en annen sak. Det samme er noen av foreldrene til mine venninner. Vi får gjerne kommentarer som at vi må passe litt ekstra på pga hijab og det at vi er flerkulturelle. Dette er ikke noe jeg benekter, men samtidig orker jeg ikke tenke "hva om", hele tiden...

Hva tenker du? To venninner på 19 år med hijab. Kan det lede til en skummel situasjon? Jeg selv tenker at folk legger merke til hvor vi slår ned telt på dagtid, men at mange av disse menneskene drar hjem igjen. Når vi er inne i teltet er det ingen som kan vite hvem vi er. Om natta bruker jeg dessuten en tynn pannebånd, og ikke hijab. 

Jeg velger å tro at naturlivet er fremmed for våre foreldre. Min generasjon har ikke samme tankegangen. Tross hijaben så kjenner jeg mange jevnaldrende som klatrer Galdhøpiggen og bruker naturen i mye større grad enn foreldrene. Kanskje er det derfor de har denne holdningen? Likevel er det jo sant at en god del har sin mistanke til kvinner i hijab. 

Hvilke forholdsregler tar du når du sover i naturen? Og gjør det oss mer utsatt at vi bærer hijab?

Anonymkode: 721bb...160

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan ikke tro at folk som er ute i naturen og går fjellturer er så veldig opptatt av om du bruker hijab eller ikke. For da er man mest opptatt av den fysiske aktiviteten og den roen som naturen gir og beriker livet. Du kan selvfølgelig risikere å treffe på en sprø person, men den personen vil jo være farlig for alle, hijab eller ikke.

Anonymkode: 79da7...658

  • Liker 14
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke forestille meg hva med hijab som skulle gjøre det mer eller mindre uttrykt å være på tur i Norge. Turfolk er som vanlige folk og de er der for å være på tur. I Marokko hadde jeg som kvinne ikke sovet alene i telt med det er noe annet.

Generelt vil jeg anbefale dere å først dra på tur med noen naturvante folk dere kjenner for å lære litt. Fjell er fantastisk men man må ha respekt for det og vite hvordan man oppfører seg. Dumme handlinger begått av uvitenhet er veldige mange ganger farligere enn hijab eller ikke. 

Anonymkode: 5ba2b...54e

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan ikke forestille meg hva med hijab som skulle gjøre det mer eller mindre uttrykt å være på tur i Norge. Turfolk er som vanlige folk og de er der for å være på tur. I Marokko hadde jeg som kvinne ikke sovet alene i telt med det er noe annet.

Generelt vil jeg anbefale dere å først dra på tur med noen naturvante folk dere kjenner for å lære litt. Fjell er fantastisk men man må ha respekt for det og vite hvordan man oppfører seg. Dumme handlinger begått av uvitenhet er veldige mange ganger farligere enn hijab eller ikke. 

Anonymkode: 5ba2b...54e

Uttrykt skulle selvfølgelig ha stått utrygt i stedet 

Anonymkode: 5ba2b...54e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elgen dømmer ingen… 
Jeg tøyser selvsagt, men forstår absolutt ikke problemstillingen.

Dette er ekstremt fordomsfullt og bikker over grensen til rasisme å tro at den menige turvandrer vil angripe.

Stygg tanke.

  • Liker 20
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor det?

Du går vel bare i vanlig turtøy og et hodeplagg? 🤷‍♀️ På vinterstid vil dere vel i tillegg ha lue? 
 

Anonymkode: 0fa0f...6be

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og mine venninner lå alene i telt på fjellet fra vi var rundt 12 år. Vant til det som vi var. (Aktive speidere.)

Det gikk alltid bra, men det hadde vært fint å skrive at jenter og kvinner alltid er trygge. Slik er det ikke, men det er maks uflaks å treffe på så onde mennesker at det er farlig på fjellet. Stort sett traff vi ikke på særlig mange mennesker overhodet, og de vi traff på var hyggelige. I disse tider med sosiale medier ville jeg ikke ha annonsert at man var alene på det og det fjellet, bare jenter/kvinner, men utover det kan man ikke leve livet ut fra redsel om noe som potensielt kan skje, som mest sannsynlig ikke skjer. 

Mine barn teltet alene på fjellet fra de var 14-15 år. Da ba jeg dem om å ikke legge ut bilder av det før dagen etter. Utover dette måtte jeg stole på at det helst gikk bra. De også. 

Anonymkode: 45c29...34d

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til å bli angrepet av menn, er det 100 ganger farligere i sentrum enn på fjellet, vil jeg tro. Både med og uten hijab (og med og uten telt). Elg og hoggorm bryr seg lite om religion.

(Og troll er som kjent ute etter kristenmannsblod, ikke muslimer. Hihi 😁)

Anonymkode: 60ec4...071

  • Liker 18
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette bør gå bra. Men vær litt obs på menn med caps ute i naturen.

Anonymkode: 77d1b...09c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke tankegangen din? Hva har et klesplagg med fjelltur å gjøre? 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

 Dette bør gå bra. Men vær litt obs på menn med caps ute i naturen.

 Anonymkode: 77d1b...09c

lol! hvorfor det liksom??         

Anonymkode: 71bbb...bd0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

lol! hvorfor det liksom??         

Anonymkode: 71bbb...bd0

Det var ironi

Anonymkode: ea000...59d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De eneste kvinner jeg vet om som har blitt angrepet og drept på telttur var vel de to norske/danske jentene som ble halshugget i Marokko av en flokk mannlige hijabtilhengere. Ser ikke hvorfor du tenker at det skal være utrygt for to kvinner i hijab å sove i telt? Tenker du om dere blir kvalt av hijaben er vel det like skummelt hjemme. Tenker du om nordmenn som er på tur skulle ville angripe dere på grunn av hijaben lurer jeg på hvordan i all verden du har fått et så forvrengt bilde av verden. 99,99999999 av kvinner med hijab som blir banket opp, voldtatt og drept, blir angrepet av muslimske menn, ikke av rasister.

Anonymkode: e0aa0...e95

  • Liker 17
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turtellure12 skrev (1 minutt siden):

Jeg skjønner ikke tankegangen din? Hva har et klesplagg med fjelltur å gjøre? 

Var det ikke noe greier om farge på hodeplagg hadde en viss betydning i forhold til "sjekke-status" en gang i tiden da? "The Jaaab" er vel et slags hodeplagg det også. Kanskje det er det TS er usikker på 🤔 :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det kvelningsfare du tenker på? De fleste tar vel hodepryden av seg når de legger seg for kvelden? 

Anonymkode: 77e86...9ee

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dere er ikke mer utsatt en mennesker med caps eller lue. Der er jo bare komme seg ut og gjøre det dere vil...en Hijab skal aldri stoppe dere fra å gjøre det dere vil...

Og om dere vil gå med eller ikke, det besmmer dere ❣️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har alltid vært en spontan person. Tross min hijab er jeg eventyrlysten. Min mor er av en annen sak. Det samme er noen av foreldrene til mine venninner. Vi får gjerne kommentarer som at vi må passe litt ekstra på pga hijab og det at vi er flerkulturelle. Dette er ikke noe jeg benekter, men samtidig orker jeg ikke tenke "hva om", hele tiden...

Hva tenker du? To venninner på 19 år med hijab. Kan det lede til en skummel situasjon? Jeg selv tenker at folk legger merke til hvor vi slår ned telt på dagtid, men at mange av disse menneskene drar hjem igjen. Når vi er inne i teltet er det ingen som kan vite hvem vi er. Om natta bruker jeg dessuten en tynn pannebånd, og ikke hijab. 

Jeg velger å tro at naturlivet er fremmed for våre foreldre. Min generasjon har ikke samme tankegangen. Tross hijaben så kjenner jeg mange jevnaldrende som klatrer Galdhøpiggen og bruker naturen i mye større grad enn foreldrene. Kanskje er det derfor de har denne holdningen? Likevel er det jo sant at en god del har sin mistanke til kvinner i hijab. 

Hvilke forholdsregler tar du når du sover i naturen? Og gjør det oss mer utsatt at vi bærer hijab?

Anonymkode: 721bb...160

Nei og jeg synes det utviser en del fordommer om du antar at du skal bli et offer langt ute i skogen eller oppe på et fjell fordi du tilfeldigvis har på deg hijab.

Snu på innlegget ditt: «er det trygt for en etnisk kristen norsk hvit kvinne å overnatte ute i naturen»? 
Med en slik tekst sier jeg implisitt at de som ikke er i samme kategori som meg selv vil være farlig for meg. Det er dermed hva du også insinuerer: at Ola og Kari Nordmann blir til voldsmenn fordi de ser noen jenter på fjellet i hijab.

Det er fryktelig trist om du tenker dette, hvor får du inspirasjonen fra? :( 

Anonymkode: e1193...107

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor sover du med pannebånd? Er det sånn undercap til hijaben? Det er ikke bra for håret, med mindre du bruker hårkur og skal beskytte soveposen... 

Anonymkode: f8c0d...c2b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor sover du med pannebånd? Er det sånn undercap til hijaben? Det er ikke bra for håret, med mindre du bruker hårkur og skal beskytte soveposen... 

Anonymkode: f8c0d...c2b

Ja og btw..jeg gikk opp galdhøpiggen, selvom jeg den tid brukte hijab.det gikk veldig fint og ingen glante. Tror folk er opptatt med seg sjøl tbh.. 

Anonymkode: f8c0d...c2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...