Gå til innhold

Baneheia-saken -skyldspørsmål,gjenopptakelse og etterspill. Del 2

Lana01

Anbefalte innlegg

Atheena skrev (6 timer siden):

Det er helt urimelig å diskutere foreldrene til jentene. De er også veldig sterkt rammet av dette og har trodd på norsk rettsvesen. Han ble tross alt dømt i to rettsinstanser og dommere, jury og media som var tilstede var overbevist om skyld. Så at de pårørende også har vært det er virkelig å forstå. At det vil ta tid for de å ta dette innover seg er forståelig. 

Enig. Utrolig unødvendig. 

Atheena skrev (6 timer siden):

Takk for deling av link. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, Lana01 said:

Denne var faktisk bra, og er vel ikke delt her inne

https://tv.nrk.no/serie/nytt-paa-nytt/2022/MUHH44002922#t=183s

Wow. Den hadde jeg ikke fått med meg. Det var nesten surrealistisk.

La spesielt merke til at Golden spøkefullt uttrykte bekymring for at Viggo ville få avkortning (på erstatning) for 21 år med gratis kost og losji, men jeg tror ikke han vet at staten faktisk prøvde seg på det med Liland; virkelighet overgår satire når det kommer til det norske rettsvesen. 

Endret av Vingemutter
  • Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (38 minutter siden):

Denne var faktisk bra, og er vel ikke delt her inne

https://tv.nrk.no/serie/nytt-paa-nytt/2022/MUHH44002922#t=183s

Fikk den med meg.

Hvem skulle tro at det var opp til Nytt på Nytt å redde NRKs ære i dekningen av Baneheia-saken? Kanskje man burde skifte ut redaksjonen i Debatten og inn med tekstforfatterne i Nytt på Nytt.

Endret av Djækklåsst
  • Liker 15
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

VitaSana skrev (29 minutter siden):

NRK sier de skal "gå nærmere inn i" - dette ligner vel det samme de har sagt flere ganger de siste ukene, men for det så kjører NRK Sørlandet full dekning av Jan Helge sin mor, og intervju på Dagsrevyen uten noen form for kritiske spørsmål/tanke-vekkere. Med Thomas Sommerset i spissen. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kraftwerk skrev (17 minutter siden):

NRK sier de skal "gå nærmere inn i" - dette ligner vel det samme de har sagt flere ganger de siste ukene, men for det så kjører NRK Sørlandet full dekning av Jan Helge sin mor, og intervju på Dagsrevyen uten noen form for kritiske spørsmål/tanke-vekkere. Med Thomas Sommerset i spissen. 

Ikke minst Debatten, hvor Fredrik Solvang fremstilte Siv Hallgren som en helt.

• Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atheena skrev (10 timer siden):

Takk for deling av link. Artikkelen stemmer med det som har blitt sagt tidligere, at det ikke gjort videre undersøkelser utover de prøvene i årene rett etter drapene. Tro om de hadde kunne funnet noe i dag med bedre teknologi?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sweetheaven skrev (9 minutter siden):

Takk for deling av link. Artikkelen stemmer med det som har blitt sagt tidligere, at det ikke gjort videre undersøkelser utover de prøvene i årene rett etter drapene. Tro om de hadde kunne funnet noe i dag med bedre teknologi?

Hva er det egentlig man skal forvente å finne på VKs sykkelveske som har betydning for saken?

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djækklåsst skrev (21 minutter siden):

Hva er det egentlig man skal forvente å finne på VKs sykkelveske som har betydning for saken?

...kan ikke utelukke...

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fotballjenta skrev (På 26.10.2022 den 20.38):

Ja, ett drap er uoppklart.

Men vi vet nå at Kristiansen ikke var der og han er sjekket ut av saken

Vi vet også at Jan Helge sin tilståelse er usann

At JHAs DNA er funnet på begge jentene ️ 

At JHA drepte den ene jenta ️ 

At den andre jenta ble drept på identisk vis

At JHA fantaserte om å drepe ️ 

+ utallige med ting som peker i retning av at JHA var eneste gjerningsmann. 

Jeg glemte å svare på denne da du postet den, veldig god oppsummering.

Det som gjør at det står enda mindre til troende er at Andersen hevdet at han hadde lært drapsmetoden fra en krigsfilm og at han og Kristiansen aldri hadde diskutert drapsmetoden på forhånd. Likevel dreper altså Kristiansen først, på samme metode som Andersen har lært fra en film, men ikke diskutert med Kristiansen. 

Hvorfor var det aldri noen voksne hjemme under hele politietterforskningen og i løpet av rettssakene?

• Liker 10
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sweetheaven skrev (35 minutter siden):

Hva er det egentlig du spekulerer i her? Tenker du at Kristiansen løp tilbake til sykkelen (hvor den nå enn stod ... ) for å taste meldinger på mobilen og avsatte DNA fra barna i sømmen på vesken og på glidelåsen med blodige fingre? Hvordan klarte han i så fall å avsette DNA på sykkelvesken og ikke på mobiltelefonen? Hva tror du er enklest av å fjerne DNA fra en sykkelveske uten at den blir ødelagt eller å fjerne DNA fra en mobiltelefon uten at den blir ødelagt?

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sweetheaven skrev (7 timer siden):

Takk for deling av link.

Joda  sånn bortsett av at liken virker meningsløs. Det påståes det er blod, men det kan ikke typebestemmes.

Kan det med sikkerhet sies at det var blod ?

Vel det finnes ikke noe informasjon om det.

Dette er som jeg kan huske ikke med i rapporten til GK en gang. Noe som er ekstremt rart om de faktisk viste at det var et blodspor.  

Det virker på med at de TROR det er blod, men har ingen bevis for det.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Midgard skrev (5 timer siden):

Dette er som jeg kan huske ikke med i rapporten til GK en gang. Noe som er ekstremt rart om de faktisk viste at det var et blodspor.  

Det stemmer ikke. 

Sitat

Kripos-etterforskerne fant blod to steder på en sykkelveske som ble beslaglagt hos den barnedrapstiltalte Viggo Kristiansen.

https://www.smp.no/nyheter/i/w8RB6n/blodfunn-paa-kristiansens-sykkelveske

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har altså voldtatt og drept uten å legge igjen dna,for så å ha løpt til bommen,hvor ingen har sett sykkelen hans for så å avsette blod fra jentene? 

Eller kan du forklare på en logisk måte hvordan jentenes blod havnet på sykkelvesken 

Du tror ikke det rett og slett er VKs eget blod ? 

Endret av Kardemommete
  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agder lagmannsrett vil ha sykkelveska som ble beslaglagt hos Viggo Kristiansen fremlagt i retten. Denne noe overraskende anmodningen kom fra førstelagmann Asbjørn Nes Hansen tirsdag.
...
Bente Mevåg: — Sykkelvesken ble først undersøkt på Kripos. Det kom positivt utslag på blod, og det ble gjort ytterligere undersøkelser på Rettsmedisinsk Institutt. Det er vanskelig å finne DNA-spor etter den undersøkelsen som Kripos utførte, men undersøkelsen på Kripos var nødvendig for at vi skulle kunne komme videre. Denne gang ga ikke denne analysen noe resultat.

https://www.aftenbladet.no/innenriks/i/PnJOX/lagretten-vil-ha-sykkelveska

Jeg stoler ikke på Bente Mevåg. Mer har jeg ikke å si om den saken. Hun kom ikke med denne sykkelvesken uoppfordret, lagmannsretten måtte be om den.

En av grunnene til at jeg ikke stoler på henne er at hun har unnlot ting som har talt tiltalte (VK) til gode før. Da vet jeg jo ikke om hun har avdekket noe annet om sykkelvesken som taler tiltalte til gode eller ei. Det eneste jeg vet er at hun har holdt tilbakeholdt ting som har talt tiltalte til gode før.

Endret av Gugglo
  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå ser jeg ikke på nyheter, men er det tilfelle at Viggo Kristiansen er uskyldig så skal han ha en klekkelig erstatning og hele kr.sand burde kysse han i ræva.
Altså... jeg husker saken, men har bodd en del i forskjellige land så jeg har virkelig ikke fulgt med.
Beklager om jeg virker dum her

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et viktig poeng. 

Forvaringsfanger som mener seg uskyldig dømt eller dømt på feilaktig grunnlag havner imidlertid i en meget vanskelig situasjon. Forvaringsstraffen med sitt søkelys på reduksjon av gjentagelsesfare og krav til endring fører til en grunnleggende forventning om at fangene skal «erkjenne sin kriminalitet».

Den som ikke tilstår å være skyldig i det vedkommende er dømt for blir av Forvaringsanstalten sanksjonert. Dette er sanksjoner knyttet til innvilgelse av permisjoner og prøveløslatelser og begrunnes med at fangen «mangler realitetsoppfatning», at han «ikke evner å ta inn over seg de faktiske forhold» eller at han «viser manglende endringsvilje».

https://ninaelizabeth.blogg.no/forvaringsinstituttet-og-situasjonen-der-den-domfelte-faktisk-er-uskyldig-domt.html?fbclid=IwAR35jiUsbwUXZ7QePh_u6ZFxSajyVN5M9fppqQnQ-v6RrwpuyIwoOp6Zq2s

• Liker 7
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Sweetheaven said:

Fra samme artikkel:

Et hår som ble funnet på Sløgedal Paulsen, er også forsøkt analysert. Dyvesveen kan heller ikke si hvem dette tilhører, men utelukker ikke at det kan komme fra en av dem som arbeidet på åstedet.

Så det er helt åpent for at åstedsgranskere legger igjen hele hårstrå på jentene, men at én allel som stemmer med Viggo funnet i en eksperimentell DNA-analyse kan være kontaminasjon, det er fullstendig utelukket.

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atheena
Midgard skrev (6 timer siden):

Joda  sånn bortsett av at liken virker meningsløs. Det påståes det er blod, men det kan ikke typebestemmes.

Det er ikke noe de tror, de sier at det er blod, men ikke kan typebestemmes. Så blod er det. 

Det kan være gammelt blod for alt man vet. Ingen som påstår at det har noe med ugjerningene å gjøre nå og det ble vell kanskje et litt for søkt funn slik at det ikke ble omtalt i rapporten til Gjenopptakelseskomisjononen heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...