Gå til innhold

Baneheia-saken -skyldspørsmål,gjenopptakelse og etterspill. Del 2


Lana01

Anbefalte innlegg

Et høyaktuelt tema som fortjener en ny tråd

-sannheten om hva som skjedde i Baneheia

Agder politiet, påtalemyndighetene, Gjenopptakelse kommisjonen , sakkyndige, pressen, og andre med innflytelse, og deres påvirkning og maktmissbruk,under etterforskning, rettssakene og gjenopptakelse begjæringer .Hva vil etterforskningen avdekke og konkludere med?  Tiltaler?

Sannheten om JHA, hva skjedde, ny tiltale, etterforskning og avdekning av nye strafferettslige forhold

Viggo Kristiansen frikjennelse?  og erstatningskrav ?

Mange lurer på den nye skjebnen til Viggo Kristiansen og Jan Helge Andersen

Håper vi kan holde denne tråden fri for regelbrudd, og unngår at tråden stenges, nok engang

 

  • Liker 15
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Artikkel fra Fædrelandsvennen i går. JHA sin forsvarer, Svein Holden, sier at han er "fullstendig trygg" på at det ikke blir ny tiltale mot 41 åringen. (LINK)

Skal bli spennende å se hva som skjer til høsten.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (12 minutter siden):

Artikkel fra Fædrelandsvennen i går. JHA sin forsvarer, Svein Holden, sier at han er "fullstendig trygg" på at det ikke blir ny tiltale mot 41 åringen. (LINK)

Skal bli spennende å se hva som skjer til høsten.

Tenker det er et spill for pressen. Har ikke lest artikkelen(låst) , men utifra det sitatet

 JHA er allerede siktet  for draper for Lena. Jeg tror på gjenåpningen av saken mot JHA og det er også sannsynlig  at det tas ut tiltale for falsk forklaring.

Ja det blir en spennende høst

  • Liker 16
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannvittig dårlig arbeid av A.P og co under etterforskningen. Nok en ting som Oslo politiet har etterforsket, nemlig mulig drapsvåpen i saken, som Agder politiet ikke så seg bryet med å etterforske videre

Hvordan er det mulig??? 

Etter at Oslo politidistrikt tok over Baneheia-etterforskningen for halvannet år siden, ba de om en sakkyndig uttalelse om mulige drapsvåpen i saken.

Konklusjonen er at seks, muligens syv, av knivene som politiet har beslaglagt, er utformet slik at de potensielt kan være brukt til å drepe jentene.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/horte-pa-andersen-sjekket-ikke-mulig-drapsvapen/15037773/?fbclid=IwAR3M-sayBemwhAUAr2QyG7h693fQebvskxZZSBFeUGcHYj-0EyuDA5OHdB0

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (20 minutter siden):

Vannvittig dårlig arbeid av A.P og co under etterforskningen. Nok en ting som Oslo politiet har etterforsket, nemlig mulig drapsvåpen i saken, som Agder politiet ikke så seg bryet med å etterforske videre

Hvordan er det mulig??? 

Etter at Oslo politidistrikt tok over Baneheia-etterforskningen for halvannet år siden, ba de om en sakkyndig uttalelse om mulige drapsvåpen i saken.

Konklusjonen er at seks, muligens syv, av knivene som politiet har beslaglagt, er utformet slik at de potensielt kan være brukt til å drepe jentene.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/horte-pa-andersen-sjekket-ikke-mulig-drapsvapen/15037773/?fbclid=IwAR3M-sayBemwhAUAr2QyG7h693fQebvskxZZSBFeUGcHYj-0EyuDA5OHdB0

"Da Jan Helge Andersen ble pågrepet i september 2000, beskrev han drapsvåpenet i avhør. Politiet stolte så mye på forklaringen at de droppet å undersøke en høyst relevant kniv."

Førsteklasses politiarbeid...

"dette trenger vi ikke undersøke for den tiltalte har sagt det er sånn"

  • Liker 22
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (51 minutter siden):

Vannvittig dårlig arbeid av A.P og co under etterforskningen. Nok en ting som Oslo politiet har etterforsket, nemlig mulig drapsvåpen i saken, som Agder politiet ikke så seg bryet med å etterforske videre

Hvordan er det mulig??? 

Etter at Oslo politidistrikt tok over Baneheia-etterforskningen for halvannet år siden, ba de om en sakkyndig uttalelse om mulige drapsvåpen i saken.

Konklusjonen er at seks, muligens syv, av knivene som politiet har beslaglagt, er utformet slik at de potensielt kan være brukt til å drepe jentene.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/horte-pa-andersen-sjekket-ikke-mulig-drapsvapen/15037773/?fbclid=IwAR3M-sayBemwhAUAr2QyG7h693fQebvskxZZSBFeUGcHYj-0EyuDA5OHdB0

Og enda verre blir det når man leser dette: 

https://baneheiasaken.com/2021/03/21/drapsvapenet/

Hva ER det som har foregått nede i Kristiansand? 

 

Takk for ny tråd. Er dessverre redd jeg bidro til å stenge den forrige med min helikopterfantasi (den er ihvertfall slettet), og jeg skal være mer forsiktig her. 


  • Liker 11
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

fotballjenta skrev (13 minutter siden):

Og enda verre blir det når man leser dette: 

https://baneheiasaken.com/2021/03/21/drapsvapenet/

Hva ER det som har foregått nede i Kristiansand? 

 

Takk for ny tråd. Er dessverre redd jeg bidro til å stenge den forrige med min helikopterfantasi (den er ihvertfall slettet), og jeg skal være mer forsiktig her. 

 

Ja Agder politiet har blitt fullstendig avkledd i denne saken. De som en gang klappet seg selv på brystet, "for god etterforskning"  kan skjemme seg dypt og inderlig. . 

Er dette drapsvåpenet? Mye kan tyde på det. 

Hos Jan Helge er det en kniv som aldri ble funnet, en grønn militærkniv. Hvorfor ble ikke dette grundigere gjennomsøkt og spurt om? Var man så overbevist og blendet av DNA at man ikke lenger gadd å gjøre skikkelige undersøkelser?

God beskrivelse også , på hvorfor det må være en drapsmann.

 

  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ramona1970

Personlig tviler jeg på at han har kastet kniven i Baneheia eller et eller annet tilfeldig sted i nærheten. Eller er dette vanlig? Personlig hadde jeg tatt med meg kniven hjem, og så gått ned til sjøen senere og kastet den der. Ikke sikkert han kvittet seg med den før han skjønte han var kommet i søkelyset en gang. Og jeg tror en militærkniv er mye mer sannsynlig enn en vanlig brukskniv, i og med at han var opptatt av drapsteknikk, hadde en egen teknikk for å skjule dem osv. Dette virker som en "operasjon" for han, og da måtte han jo hatt en passende kniv.

Men selvsagt må man sjekke alle kniver, merkelig at de ikke gjorde det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ramona1970 skrev (7 minutter siden):

Personlig tviler jeg på at han har kastet kniven i Baneheia eller et eller annet tilfeldig sted i nærheten. Eller er dette vanlig? Personlig hadde jeg tatt med meg kniven hjem, og så gått ned til sjøen senere og kastet den der. Ikke sikkert han kvittet seg med den før han skjønte han var kommet i søkelyset en gang. Og jeg tror en militærkniv er mye mer sannsynlig enn en vanlig brukskniv, i og med at han var opptatt av drapsteknikk, hadde en egen teknikk for å skjule dem osv. Dette virker som en "operasjon" for han, og da måtte han jo hatt en passende kniv.

Men selvsagt må man sjekke alle kniver, merkelig at de ikke gjorde det..

I utgangspunktet ville jeg nok ha tenkt det samme som deg, spesielt hvis jeg bodde i nærheten av åstedet. Jeg er også enig i at JHAs valg av kniv trolig var bevisst, og at både drapsteknikk og forspilling av våpenet var planlagt.

Men i dokumentarserien (episode 2) uttaler Sarah Thirkell følgende:

Sitat

It is very unusual for an offender to take a knife away with them completely. They would normally discard it somewhere close to the crime scene.

 

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lord Friendzone skrev (44 minutter siden):

I utgangspunktet ville jeg nok ha tenkt det samme som deg, spesielt hvis jeg bodde i nærheten av åstedet. Jeg er også enig i at JHAs valg av kniv trolig var bevisst, og at både drapsteknikk og forspilling av våpenet var planlagt.

Men i dokumentarserien (episode 2) uttaler Sarah Thirkell følgende:

 

Ja  og derfor en den grønne militær kniven , veldig aktuelt som drapsvåpen Helt klart en kniv som kunne passe inn til formålet. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville vel bare hjulpet JHA sin sak at rett kniv dukket opp og ble undersøkt for spor.

Verdt å merke seg at VK jobbet som renovasjonsmedarbeider (aka søppeltømmer) på den tiden, så den kniven kan potensielt være borte vekk for lengst.

Det står litt mer om knivbeviset på side 232 i Gjenopptagelsesrapporten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (1 minutt siden):

Det ville vel bare hjulpet JHA sin sak at rett kniv dukket opp og ble undersøkt for spor.

Verdt å merke seg at VK jobbet som renovasjonsmedarbeider (aka søppeltømmer) på den tiden, så den kniven kan potensielt være borte vekk for lengst.

Det står litt mer om knivbeviset på side 232 i Gjenopptagelsesrapporten.

Ville det det? Hvis den grønne militærkniven er drapsvåpenet. Hadde det blitt langt vanskeligere for både JHA  og politiet og overbevise retten , om at VK  var hovedmann og JHA ble tvunget til å delta

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ramona1970
Callisto83 skrev (7 minutter siden):

Det ville vel bare hjulpet JHA sin sak at rett kniv dukket opp og ble undersøkt for spor.

Verdt å merke seg at VK jobbet som renovasjonsmedarbeider (aka søppeltømmer) på den tiden, så den kniven kan potensielt være borte vekk for lengst.

Det står litt mer om knivbeviset på side 232 i Gjenopptagelsesrapporten.

Jeg kan ikke skjønne hvordan det skulle hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Callisto83 said:

Det ville vel bare hjulpet JHA sin sak at rett kniv dukket opp og ble undersøkt for spor.

Verdt å merke seg at VK jobbet som renovasjonsmedarbeider (aka søppeltømmer) på den tiden, så den kniven kan potensielt være borte vekk for lengst.

Det står litt mer om knivbeviset på side 232 i Gjenopptagelsesrapporten.

Bare hvis han snakker sant om Viggos deltagelse, men siden han handlet alene så vil det ikke hjelpe Jan Helge å finne rett kniv og undersøke den.

Jeg vet ikke hvilken relevans det har at Viggo er renovasjonsarbeider for at Jan Helges drapsvåpen er borte. Jeg har aldri jobbet med søppeltømming, men jeg kan forsvinne en kniv så den aldri blir funnet. Jeg kan faktisk få en kniv til ikke å eksistere lenger. 

  • Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ramona1970 skrev (3 minutter siden):

Jeg kan ikke skjønne hvordan det skulle hjelpe?

For hvis JHA snakker sant om at VK var med og har brukt kniven, kunne den muligens undersøkes for spor?

Fant forresten en eldre nyhetsartikkel fra 2001, når VK blir spurt ut om en kniv som forsvant fra bua hans: (BT)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Callisto83 skrev (24 minutter siden):

For hvis JHA snakker sant om at VK var med og har brukt kniven, kunne den muligens undersøkes for spor?

Fant forresten en eldre nyhetsartikkel fra 2001, når VK blir spurt ut om en kniv som forsvant fra bua hans: (BT)

Ja dette er interessant 

Istedenfor å konfrontere Andersen om manglende funn på denne kniven, opprettholdt politi- og påtalemyndigheten en uriktig fortelling om at kniven ikke var funnet og at de ikke festet lit til Viggo Kristiansens forklaring om kniven.

https://viggokristiansen.wordpress.com/2019/07/02/sensasjonelle-nye-opplysninger-i-baneheia-saken-politiet-holdt-skjult-at-det-jan-helge-andersen-sa-var-mordvapenet-hadde-blitt-funnet/

Både politi og påtalemyndighet opprettholder en falsk fortelling om at kniven ikke var funnet?

Hvordan stiller lovverket seg til at aktor "lyver" i utspørringen av tiltalte. Han har selvsagt lest saksdokumentene, allikevel spør han ut VK om en kniv, som er sjekket ut av saken Det er så mye i i denne saken at jeg har ikke ord. 

Dette er nok sikkert foreldet, men burde helt klar fått en  konsekvens

 

Endret av Lana01
  • Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Callisto83 said:

For hvis JHA snakker sant om at VK var med og har brukt kniven, kunne den muligens undersøkes for spor?

Fant forresten en eldre nyhetsartikkel fra 2001, når VK blir spurt ut om en kniv som forsvant fra bua hans: (BT)

Quote

Dahl: - Så ble det opplyst at det var gjort DNA-funn. Et hårstrå på åstedet. Hva tenkte dere?

Kristiansen: - Jan Helge kom med en forklaring at et slikt hår jo kunne bli fraktet til åstedet av en fugl. Det snakket vi om.

Så det var Jan Helge som snakker om at fugler kunne fraktet hår til åstedet. Jeg mener noen påsto at det var Viggo som hadde foreslått dette, eller husker jeg feil?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ramona1970
Callisto83 skrev (13 minutter siden):

For hvis JHA snakker sant om at VK var med og har brukt kniven, kunne den muligens undersøkes for spor?

Fant forresten en eldre nyhetsartikkel fra 2001, når VK blir spurt ut om en kniv som forsvant fra bua hans: (BT)

Hvordan kan det være spor på kniven, om det ikke er funnet spor etter VK på jentene eller på åstedet?

Ja denne kniven var jo både funnet og sjekket ut når han ble utspurt om den, som Lana01 skriver over...enda mer slett politiarbeid. Virkelig trist at denne myten om en forsvunnet kniv fra VK's verktøyskasse fortsatt lever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (9 minutter siden):

Ja dette er interessant 

Istedenfor å konfrontere Andersen om manglende funn på denne kniven, opprettholdt politi- og påtalemyndigheten en uriktig fortelling om at kniven ikke var funnet og at de ikke festet lit til Viggo Kristiansens forklaring om kniven.

https://viggokristiansen.wordpress.com/2019/07/02/sensasjonelle-nye-opplysninger-i-baneheia-saken-politiet-holdt-skjult-at-det-jan-helge-andersen-sa-var-mordvapenet-hadde-blitt-funnet/

Foreslår man leser side 232 - 235 i Gjenopptagelserapporten som jeg nevnte lengre opp. Her blir dette diskutert. Den kniven de fant på plenen utenfor, matchet ikke drapsvåpenet slik JHA beskrev, men den matchet heller ikke kniven som VK sa han hadde funnet på søppelfyllingen og tatt med seg hjem. Som da tydeligvis var borte når politiet gjorde ransakelse(?)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...