Gå til innhold

Baneheia-saken -skyldspørsmål,gjenopptakelse og etterspill. Del 2

Lana01

Anbefalte innlegg

Sweetheaven skrev (1 time siden):

Han har vel blackout han også. 

Vet du forresten hva som skjedde md blodet som ble funnet på sykkelvesken til VK? Hadde vært interessant å høre mer om den og om det er mulig å få den analysert igjen. 

Hvorfor er det så interessant? Sykkelen ble aldri observert i Baneheia (nærmere bestemt ved bommen), slik JHA påsto at den var når drapene skjedde. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

nebbete fugl skrev (34 minutter siden):

Her er faktisk en til som er enige med dere. Ikke mange igjen som mener at VK er skylding nå.

https://www.fvn.no/mening/debattinnlegg/i/3EMBRv/medias-rolle-i-baneheia-saken

Hvem vet om frifinnelse er riktig? Kan hende er det er frifinnelsen som vil bli stående igjen som Norges største justismord?

Takk for linken. Ja, hun setter nok ord på noe sikkert mange faktisk tenker nå. Men disse er kanskje litt forsiktige med å si det høyt offentlig, i en tid preget av skråsikkerhet.

Hvem vet. Kanskje det på et tidspunkt blir oppvask av oppvasken? Baneheia saken har hatt flere punktum tidligere. Det er ikke sikkert dette i 2022 blir det siste.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (3 timer siden):

JHA bør kanskje lære av VK. Si minst mulig og svare unnvikende på det meste. Det er vel den mest effektive strategien...

Tja  det syns nok vk også. Da hadde han vel sluppet å være halve livet i fengsel. 

Hadde jha hold kjeften igjen ville det ikke vært vanskeligere å dømme han uansett. 

Dessuten ville ofrene og pårørende fått en verdig rettsprosess.

Alt dette er vel temmelig ironisk for deg. Det var vel langt unne dette du mente med at jha burde svare unnvikende.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nebbete fugl skrev (53 minutter siden):

Her er faktisk en til som er enige med dere. Ikke mange igjen som mener at VK er skylding nå.

Hvem vet om frifinnelse er riktig? Kan hende er det er frifinnelsen som vil bli stående igjen som Norges største justismord?

Det innlegget er det mest vanvittige jeg har lest på lenge!

«Hvem er disse menneskene som forfekter sine teorier som sannheter? Er ikke dette en så kompleks sak, at den må sees i sin bredeste sammenheng? <snip>

Hvor stor påvirkningskraft har da disse medieoppslagene hatt på rettsvesenet og Gjenopptakelseskommisjonen?

Det er klart at både de og vi har latt oss påvirke av medias propaganda».

^ En kompleks sak som må sees i sin bredeste sammenheng? Da sikter hun nok til denne frasen om «det samlede bevisbildet», som mest av alt har blitt et dårlig forsøk på å gjøre en svak indisierekke om til bevis, i det totale fraværet av noe konkret. Saken er faktisk ganske enkel når man klarer å se objektivt på den, selv om den med tiden kan sies å ha blitt svært omfattende.

Medias propaganda?!? Inntil nylig har jo store deler av media vært ganske så tause rundt saken, selv om man merket at flere innså at de måtte «bytte side» før den svært forventede frifinnelsen kom. Det aller meste som har vært av propaganda i denne saken har jo gått i VKs soleklare disfavør, spesielt i den tidlige fasen.

I lys av den grundige etterforskningen som nå har ledet til frifinnelse er det patetisk å diskreditere den enormt viktige og prisverdige innsatsen som VKs støttespillere har stått for. Uten deres dugnadsarbeid ville han nok fortsatt ha sittet på sin urettmessige forvaringsdom.

Med alt som etterhvert har kommet frem, også i den nye etterforskningen, virker det selvfølgelig lite sannsynlig at RIksadvokatene og Statsadvokaten bare lot seg lure av det VKs støttespillere har skrevet i media...

• Liker 15
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (38 minutter siden):

Takk for linken. Ja, hun setter nok ord på noe sikkert mange faktisk tenker nå. Men disse er kanskje litt forsiktige med å si det høyt offentlig, i en tid preget av skråsikkerhet.

Hvem vet. Kanskje det på et tidspunkt blir oppvask av oppvasken? Baneheia saken har hatt flere punktum tidligere. Det er ikke sikkert dette i 2022 blir det siste.

Det er sant. Det mangler det siste punktumet i dommen til JHA.

Det samme gjelder det siste punktumet i granskingsrapporten Mehl setter i gang.

Endret av Kardemommete
  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, nebbete fugl said:

"Jeg har hverken lest eller hørt noen form for kritikk eller negative kommentarer i forhold til frifinnelsen. Media har vært stille siden. Hvorfor?"

Ja, kom med det da! Kom med motargumenter. Vær konkret.

Hvis man vil ha kritikk av frifinnelsen, så er det bare å lese GKs mindretalls begrunnelse. Det er en grunn til at ingen journalister har videreført de argumentene. Og den grunnen er IKKE mangel på journalister som mente/mener Viggo er skyldig.

Det hadde vært interessant å teste personen som skrev dette innlegget i en enkel quiz om bevisene.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, Callisto83 said:

Kommer pendelen til å svinge frem og tilbake i all fremtid? Som i at det ikke finnes noen sannhet? Eller er pendelen bare på feil side nå, og kommer til å stoppe når den svinger tilbake din foretrukne side? Har du eksempler på andre krimsaker hvor pendelen har svingt frem og tilbake flere ganger?

Kommer ny vitenskap til å bekrefte og avkrefte DNA-funn fra VK annenhver gang, til evig tid? Kommer vi til å avdekke at jorden er universets sentrum igjen?

Endret av winscp
  • Liker 12
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nåja, her kom det et motsvar rimelig raskt : https://www.fvn.no/mening/debattinnlegg/i/9z3oo5/ingjerd-erikssens-innlegg

Det er helt utrolig at Fædrelandsvennen publiserte dette innlegget.
Det er for meg helt åpenbart at Erikssen ikke har satt seg inn i fakta i Baneheia-saken i det hele tatt, hadde hun det, så hadde dette aldri vært skrevet, håper jeg.

Det er på tide å innse at man har tatt feil i 20 år. Det er ingen skam å snu. VK er ikke skyldig i Baneheia drapene uansett hva du måtte mene om han som person. Punktum er satt. Spørsmålet er nå hva som skjer med JHA.

• Liker 10
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (1 time siden):

Blodet på sykkelvesken kunne visst ikke typebestemmes. Sykkelvesken ble ikke sendt inn til undersøkelser før den 10. oktober 2001. Fire måneder etter at VK ble dømt, og nesten halvannet år etter ugjerningene. Blodet på sykkelvesken, "olje flekkene" på jentene, og tydeligvis noen av de siste prøvene sendt inn til nye undersøkelser i 2021, forblir et mysterie.

Spesielt at dette ikke har blitt nevnt flere ganger eller at det har kommet entydig svar på resultatene. Det siste jeg husker som ble nevnt angående saken var at Kripos konkluderte med blodfunn på sykkelvesken til VK. Tro om man får høre mer om dette dersom sakene kommer opp igjen. Ble mordvåpenet funnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sweetheaven said:

Spesielt at dette ikke har blitt nevnt flere ganger eller at det har kommet entydig svar på resultatene. Det siste jeg husker som ble nevnt angående saken var at Kripos konkluderte med blodfunn på sykkelvesken til VK. Tro om man får høre mer om dette dersom sakene kommer opp igjen. Ble mordvåpenet funnet?

Våpenet er ikke funnet. JHA beskrev en "blå morakniv med et hakk", hvis jeg husker rett, men den ble aldri funnet.

Jeg synes det er merkelig at blodet på sykkelvesken skal bli stående som et såkalt åpent spørsmål for enkelte. Jeg gjør ikke særlig mye praktisk arbeid, og jeg har blødd flere ganger i leiligheten min, nok til at det falt mye ned på gulvet. Noe av det kan kanskje finnes i sprekkene mellom parketten. At en fyr som driver mye med sykkelmekking har blod på sykkelvesken, tenker jeg ikke er noe rart.

Spør deg heller hvorfor JHA har lagt igjen så mye DNA på jentene mens VK har lagt igjen null.

Og hva tenker du om akebrettet i Tengs-saken? Vi vil aldri få svar på hvorfor det falt ned. Er det et "åpent spørsmål" hva angår fetterens skyld?

• Liker 12
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

winscp skrev (1 minutt siden):

Våpenet er ikke funnet. JHA beskrev en "blå morakniv med et hakk", hvis jeg husker rett, men den ble aldri funnet.

Jeg synes det er merkelig at blodet på sykkelvesken skal bli stående som et såkalt åpent spørsmål for enkelte. Jeg gjør ikke særlig mye praktisk arbeid, og jeg har blødd flere ganger i leiligheten min, nok til at det falt mye ned på gulvet. Noe av det kan kanskje finnes i sprekkene mellom parketten. At en fyr som driver mye med sykkelmekking har blod på sykkelvesken, tenker jeg ikke er noe rart.

Spør deg heller hvorfor JHA har lagt igjen så mye DNA på jentene mens VK har lagt igjen null.

Og hva tenker du om akebrettet i Tengs-saken? Vi vil aldri få svar på hvorfor det falt ned. Er det et "åpent spørsmål" hva angår fetterens skyld?

Dette blodet, og dette er et åpent spørsmål for alle her, hvis politiet kunne fått domfelt VK for dette blodet ville de da ha holdt det skjult? Med tanke på all prestisje som har stått på spill i denne saken, er det da sannsynlig at politiet bare har oversett dette blodet? Eller er det sannsynlig at de ikke har kunnet slå fast at blodet tilhørte jentene (eller rent av har slått fast at det ikke tilhørte jentene og derfor holdt det skjult, slik andre beviser som kunne frikjenne VK er blitt holdt skjult)?

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sweetheaven skrev (19 minutter siden):

Det er ekstremt mye mer sannsynlig at de flekkene. om det er blod. stammer fra kutt i finga under mekking enn dobbeldrap. jeg skrur 2 biler og fikser det meste hjemme,og kutter meg nærmest ukentlig.

Det er også helt utrolig at det faktum at det er flekker på jentene som ikke er identifisert automatisk skulle dra VK inn i ugjerningene.

Jeg har lurt en stund,men nå er jeg overbevist om at det foregår trolling her.

• Liker 18
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

winscp skrev (4 minutter siden):

Den som ønsker å lese en forvirret katten og musen-lek i avhør med politiet:

Han forteller at han også brukte kniven til å kutte greiner da de skulle skjule jentene, og at kniven da var blodig. Ifølge avhører ble det ikke funnet spor av blod på greinene eller der de var kuttet. Andersen forteller da at han kan ha tørket av kniven, men at han ikke husker dette i dag.
...
I tidligere avhør har han sagt at kniven ble glemt på åstedet, og at de gikk tilbake og hentet den. Nå sier han at dette kan stemme, men at han ikke husker det, han husker heller ikke hva som skjedde med kniven seinere.

https://www.dagbladet.no/pakten-kniven-blackout-1/76346038

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

VKs psykolog får unnskyldning fra Ropstad.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/far-unnskyldning-fra-ropstad-er-fortsatt-rasende/15230490

Psykolog Atle Austad var blant de første som trodde på Viggo Kristiansen, noe som fikk konsekvenser for ham. Nå beklager en av Austads kritikere, men Austad godtar ikke beklagelsen.

Endret av nebbete fugl
  • Liker 11
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sweetheaven skrev (2 timer siden):

Mordvåpenet ble aldri funnet. Akkurat det med sykkelvesken er jo litt spesielt. Jeg lurer på hvorfor politiet den gang brukte så lang tid på sende det inn til undersøkelser. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, nebbete fugl said:

En frifinnelse kan vel per definisjon ikke være et justismord, så det virker ganske åpenbart at hun ikke har fullstendig kontroll på det hun snakker om her.

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

nebbete fugl skrev (2 timer siden):

VKs psykolog får unnskyldning fra Ropstad.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/far-unnskyldning-fra-ropstad-er-fortsatt-rasende/15230490

Psykolog Atle Austad var blant de første som trodde på Viggo Kristiansen, noe som fikk konsekvenser for ham. Nå beklager en av Austads kritikere, men Austad godtar ikke beklagelsen.

Ropstad er en meget inkompetent mann. Dette føyer seg inn i rekka av hans dårlige vurderingsevne. En skam 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fotballjenta skrev (41 minutter siden):

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/her-konfronteres-jan-helge-andersen-med-dna-funnene/15232626/ 

Andersen lar seg intervjue av TV2. Ikke noe nytt, tviholder på sin egen løgn. Dette må da være utrolig dårlig advokatarbeid, iom at Kristiansen har anmeldt Andersen for falsk forklaring? 

I videoklippet blir han altså vist en illustrasjon over hvor på jentene hans DNA er funnet, og får spørsmål om han kan ha forgrepet seg på begge. Han kan kun svare ut ifra det han husker, og mener at det bare den ene.

Så spør journalisten:

- «Hvem av de da?»

Etter minst 15 (!) sekunders tenkepause svarer JHA:

- «Eh, Stine, eller Lena... Jeg husker ikke det nå».

Ikke at det spiller noen rolle hva JHA hevder, men den fremføringen var ikke så veldig overbevisende...

• Liker 12
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...