Gå til innhold

Baneheia-saken -skyldspørsmål,gjenopptakelse og etterspill. Del 2

Lana01

Anbefalte innlegg

Djækklåsst skrev (14 timer siden):

<snip> I motsetning til mange andre overgripere tilstod VK i avhør da han ble konfrontert med påstandene fra jenta, og ba om unnskyldning. Det anses som en formildende omstendighet fremfor å benekte, uten at han noen gang kan gjøre opp for seg. <snip>

Men selv denne innrømmelsen ble vel brukt mot ham. Jeg finner ikke kilden, men er temmelig sikker på at noen uttalte at seksualforbrytere ofte kommer med en delvis innrømmelse i håp om å slippe unna de mest alvorlige anklagene. 

Det har jo som kjent vært gjennomgangstonen at når det gjelder VK så tyder det aller meste på skyld. Som dette med at han ikke deltok i leteaksjonen. Hvis han faktisk hadde deltatt så ville nok det også ha blitt brukt mot ham...

Endret av Lord Friendzone
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

fotballjenta skrev (3 timer siden):

Jeg må innrømme at det blir vanskeligere og vanskeligere å vise forståelse for at de etterlatte tror VK er skyldig. Det er ikke mange løse tråder igjen i selve drapssaken, og man skulle jo tro at deres høyeste ønske er at rett mann får straff. Jeg forventet nesten en uttalelse fra dem om at de nå trodde Viggo var uskyldig da jeg hørte hvor tydelig statsadvokaten sa at VK er uskyldig.

Enten følger de ikke med i det hele tatt på utviklingen av saken, eller så har de så dårlig samvittighet for å ha motarbeidet gjennopptakelsen av saken i alle år at de ikke hæler å innse det.

Uansett burde forsvarsadvokatene rådet dem bedre enn de har gjort til nå. 

Jeg er enig i nesten alt du bidrar med i tråden. Men kan vi ikke la være å diskutere dette med jentenes foreldre? Har 0 problemer med å forstå dem. De har mistet det kjæreste de har, i en av Norgeshistoriens mest bestialske drapssak. Ser at flere skriver i diverse forum at foreldrene regelrett burde be Viggo om unnskyldning. Nei, det burde de ikke gjøre. Det var ikke de pårørende som fikk Viggo dømt. 

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lord Friendzone skrev (6 minutter siden):

Men selv denne innrømmelsen ble vel brukt mot ham. Jeg finner ikke kilden, men er temmelig sikker på at noen uttalte at seksualforbrytere ofte kommer med en delvis innrømmelse i håp om å slippe unna de mest alvorlige anklagene. 

Det har jo som kjent vært gjennomgangstonen at når det gjelder VK så tyder det aller meste på skyld. Som dette med at han ikke deltok i leteaksjonen. Hvis han faktisk hadde deltatt så ville nok det også ha blitt brukt mot ham...

Alt kan brukes imot en person hvis man er forutinntatt nok og bestemt på å bekrefte egne hypoteser om skyld.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (1 minutt siden):

Jeg er enig i nesten alt du bidrar med i tråden. Men kan vi ikke la være å diskutere dette med jentenes foreldre? Har 0 problemer med å forstå dem. De har mistet det kjæreste de har, i en av Norgeshistoriens mest bestialske drapssak. Ser at flere skriver i diverse forum at foreldrene regelrett burde be Viggo om unnskyldning. Nei, det burde de ikke gjøre. Det var ikke de pårørende som fikk Viggo dømt. 

Jeg satt å vurderte om jeg skulle poste det med foreldrene eller ikke kjempelenge, vanligvis holder jeg meg unna. Men hvis du leser den artikkelen som ble postet rett over her fra Dagsavisen ser du hvor problematisk det er med så tette bindinger mellom SSS og sentrale aktører i etterforskningen/gjennopptakelseskommisjonen. 

Jeg er enig i at de ikke trenger beklage til Kristiansen. De har nok blitt like ført bak lyset selv. Men det er alikevel merkelig at de ikke snur i skyldspørsmålet når sannheten dingler rett foran øya deres. 

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fotballjenta skrev (1 minutt siden):

Jeg satt å vurderte om jeg skulle poste det med foreldrene eller ikke kjempelenge, vanligvis holder jeg meg unna. Men hvis du leser den artikkelen som ble postet rett over her fra Dagsavisen ser du hvor problematisk det er med så tette bindinger mellom SSS og sentrale aktører i etterforskningen/gjennopptakelseskommisjonen. 

Jeg er enig i at de ikke trenger beklage til Kristiansen. De har nok blitt like ført bak lyset selv. Men det er alikevel merkelig at de ikke snur i skyldspørsmålet når sannheten dingler rett foran øya deres. 

De er nok på gli. de trenger en tydeliggjøring i form av rettsak og dom mot JHA.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nasse Nøff skrev (1 time siden):

Beklager for et ubehagelig spørsmål, men klarer virkelig en mann alene å først voldta og så drepe TO jenter? Hvorfor klarte ikke en av dem å løpe? Eller ble de drept først? 

Jeg er enig i at bevisene tyder på at VK er uskyldig, og mener ikke med spørsmålet å indikere noe annet, men jeg klarer bare ikke helt å se det for meg. 

Vel, du kan lese om drapet på Jacob Wetterling. Der hadde morderen kontroll på 3(!) gutter før han lot to av de gå. Hvorfor stakk de ikke av alle sammen? Hvorfor la de seg ned alle tre slik morderen beordret de til? Hvorfor skriker og slåss ikke alle kvinner som blir overfalt og voldtatt?

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hannah80 skrev (8 minutter siden):

de har jobbet aktivt mot gjenopptagelsen. Det må det være lov å diskutere.

• Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bindersen skrev (Akkurat nå):

Vel, du kan lese om drapet på Jacob Wetterling. Der hadde morderen kontroll på 3(!) gutter før han lot to av de gå. Hvorfor stakk de ikke av alle sammen? Hvorfor la de seg ned alle tre slik morderen beordret de til? Hvorfor skriker og slåss ikke alle kvinner som blir overfalt og voldtatt?

Fight, flight, freeze

Mange som ikke kjenner til sistnevnte. Det merkes i alle debatter vedrørende seksuelle overgrep.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fotballjenta skrev (1 minutt siden):

Joda, jeg ser den:) Og det minner meg om Birgitte Tengs-saken. At foreldrene hennes fremdeles tror at det er fetteren. Får vondt i magen når jeg leser stygge kommentarer om foreldrene hennes i diverse kommentarfelt. Det er jo nettopp nå, at han har blitt frikjent. Ikke rart at de har trodd at han har vært skyldig, når til og med politiet og hele apparatet rundt mente det. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sweetheaven skrev (55 minutter siden):

Fordi det er ikke deres oppgave. Det er derfor man har et rettsapparat. Når det er sagt så tenk deg selv om du hadde vært nær pårørende og hadde hatt en sterk magefølelse på noe annet. Uten bevis så blir det verre, men følelsen forsvinner ikke av den grunn. Hva som er ro og heling for deg er ikke nødvendigvis det samme for andre. 

Andersen har tidligere forklart at den ene jenta stod og så på alt som skjedde med venninna si. 

For Andersen er så troverdig og sammenfallende i sine forklaringer at vi kan tro på det utsagnet? Satt ikke han i følge seg selv med ryggen til? Eller hadde blackout? Han vet utmerket god hva som skjedde, og i hvilken rekkefølge, men der kommer han aldri til å innrømme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucille skrev (1 minutt siden):

de har jobbet aktivt mot gjenopptagelsen. Det må det være lov å diskutere.

Men de har jo trodd at han har vært skyldig. Slik som majoriteten i Norge har trodd. Syns ikke de pårørende skal lastes for det. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvillingsjel skrev (3 minutter siden):

Fight, flight, freeze

Mange som ikke kjenner til sistnevnte. Det merkes i alle debatter vedrørende seksuelle overgrep.

Nettopp. Jeg fatter og begriper ikke at det skal være vanskelig å forstå for enkelte. 

Er jo en drøss med saker verden rundt hvor det har vært èn gjerningsmann som har tatt kontroll over flere voksne. Klart at man klarer det med to småjenter også..

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvillingsjel skrev (7 timer siden):

De som har stått for dette, da AP, Mevåg m.m, bør gå ut i media og beklage. Det er helt utrolig at de ikke er mer ydmyke enn som så. Er det for skamfullt å innse at de har begått en feil?

Jeg tror de tenker at de bevarer æren ved å holde på sitt og ikke innrømme at de tar feil. Selvom det står mye mer respekt av å innrømme og beklage en feil man har gjort.

Lurer på om de vil holde på sitt for alltid, eller om de på et eller annet tidspunkt vil innrømme feilen?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hannah80 skrev (3 minutter siden):

Joda, jeg ser den:) Og det minner meg om Birgitte Tengs-saken. At foreldrene hennes fremdeles tror at det er fetteren. Får vondt i magen når jeg leser stygge kommentarer om foreldrene hennes i diverse kommentarfelt. Det er jo nettopp nå, at han har blitt frikjent. Ikke rart at de har trodd at han har vært skyldig, når til og med politiet og hele apparatet rundt mente det. 

Hannah80 skrev (1 minutt siden):

Men de har jo trodd at han har vært skyldig. Slik som majoriteten i Norge har trodd. Syns ikke de pårørende skal lastes for det. 

Det er litt annerledes med Tengssaken. For det første hadde de jo den falske tilståelsen.

VK har derimot insistert på sin uskyld fra første stund. Hvorfor skal de pårørende, eller noen i det hele tatt?,  få motarbeide en domfelt persons rettmessige kamp for å renvaske seg innenfor det systemet som vårt lovverk gir?

Men det som er så spesielt med de pårørende i Baneheiasaken, er at Ada Sofie Austegard og Stine Sofie-stiftelsen har blitt en aktør med makt til å uttale seg og bli hørt. I artikkelen fra Dagsavisen som er sitert lenger bak i tråden er det beskrevet hvordan de påvirker pressen. Stine Sofie-stiftelsen gir høringsuttalelser til lovforslag i straffepleien.

Og med slik makt kommer et helt annet ansvar enn vi vanligvis ville krevd av de pårørende i slik sak.

• Liker 15
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager for et ubehagelig spørsmål, men klarer virkelig en mann alene å først voldta og så drepe TO jenter? Hvorfor klarte ikke en av dem å løpe? Eller ble de drept først? 

Jeg er enig i at bevisene tyder på at VK er uskyldig, og mener ikke med spørsmålet å indikere noe annet, men jeg klarer bare ikke helt å se det for meg. 

Jentene kan ha frosset fullstendig av at JHA plutselig begynte å opptre truende, de kan ha blitt slått i svime, eller for den del drept før overgrepene fant sted. Jentene hadde ingen kutt på armer eller hender, som ofre for knivstikking vanligvis har, og det kan også tyde på at de hadde klær dratt over øynene.

Hendelsesforløpet som retten la til grunn gå uansett ut på at VK kontrollerte begge jentene mens JHA stort sett satt der lamslått og med ryggen til. Det er jo merkelig at de mente VK skulle være i stand til å kontrollere to jenter pluss sin svære kamerat, samtidig som de mente at JHA *ikke* skulle klare å kontrollere begge jentene alene.

JHA har sannsynligvis bare satt Viggos navn på sine egne handlinger. Hvis man kutter ut observatøren så stemmer hendelsesforløpet bedre med at det var én gjerningsmann.

Det er også eksepsjonelt uvanlig at to personer går sammen om denne type forbrytelse. FBI hadde aldri hørt om et slikt tilfelle:

«Det spesielle er at drapene er begått av to gjerningsmenn og at ofrene er to småjenter som ble utsatt for massive seksuelle overgrep før de ble knivdrept på en spesiell måte».

FBI interessert i barnedrapene, Dagbladet, 29. september 2000

• Liker 7
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ramona1970
CaspertheGh0st skrev (1 time siden):

Jeg prøver å la meg overbevises av at VK er uskyldig, men jeg synes det er merkelig at han sto så fast på at JHA var hos han kl 19.30 i så lang tid under avhør før han endret forklaring om at det må ha vært senere og at han bommet… så skråsikker k så lang tid på akkurat det klokkeslettet som tilfeldigvis samsvarer med når ugjerningene ble gjort?

Han har visst sagt at han var helt sikker fordi han hadde sett på klokka og husket det klokkeslettet.

Det er det eneste som skurrer for min del, og som gir meg en følelse av at han også har løyet med vilje for å dekke over sin og/eller JHA sin ugjerning …. Vet ikke hva dere tenker?

Hvis han hadde løyet for å dekke over noe så hadde han vel aldri syklet opp i Baneheia den dagen? Og snakket med noen der i tillegg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Ramona1970

De lette først etter en gjerningsmann, fordi det ikke var spor av mer enn en på åstedet, og fordi det vanligvis er bare en gjerningsmann i slike saker: https://www.nrk.no/norge/riksadvokat-mener-viggo-kristiansen-er-uskyldig_-peker-pa-en-gjerningsmann-i-baneheia-1.16151117

FBI ble interessert i saken når politiet hadde bestemt seg for at det var to, dette var nemlig ekstremt uvanlig: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/goVkJ/stoettes-av-fbi-ekspert-kun-en-gjerningsmann

Det er lett å ha kontroll  på to barn. Man trenger bare å si at hvis du løper/skriker så dreper jeg venninna di. Det var også tegn på at de var bundet, han kan ha slått ut en av dem, og de kan ha blitt voldtatt etter de var drept.
Åstedet var også nøye valgt ut, slik at det ville være vanskelig for dem å flykte.
Fortellingen til JHA påstår også at VK hadde kontroll på både han og jentene, men det stusset man ikke på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergknapp skrev (9 minutter siden):

Jeg tror de tenker at de bevarer æren ved å holde på sitt og ikke innrømme at de tar feil. Selvom det står mye mer respekt av å innrømme og beklage en feil man har gjort.

Lurer på om de vil holde på sitt for alltid, eller om de på et eller annet tidspunkt vil innrømme feilen?

Det kommer vel an på hvilket miljø man tilhører. RMI har blitt stilt i et dårlig lys, og det begynner å ramle skjeletter ut av skapet der og særlig når Khrono tar opp saken siden RMI faktisk har vært en del av UiO. https://khrono.no/rettsmedisinsk-institutt-sviktet-i-baneheia-saken-mener-eks-direktor-ballo/727437

Bente Mevåg ligger med 51 publikasjoner på Researchgate https://www.researchgate.net/profile/Bente-Mevag-2 og 24 resultater i CRISTIN https://app.cristin.no/search.jsf?t=bente mevåg&type=result

Undres hva medforfatterne tenker nå?

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ramona1970 skrev (4 minutter siden):

De lette først etter en gjerningsmann, fordi det ikke var spor av mer enn en på åstedet, og fordi det vanligvis er bare en gjerningsmann i slike saker: https://www.nrk.no/norge/riksadvokat-mener-viggo-kristiansen-er-uskyldig_-peker-pa-en-gjerningsmann-i-baneheia-1.16151117

FBI ble interessert i saken når politiet hadde bestemt seg for at det var to, dette var nemlig ekstremt uvanlig: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/goVkJ/stoettes-av-fbi-ekspert-kun-en-gjerningsmann

Det er lett å ha kontroll  på to barn. Man trenger bare å si at hvis du løper/skriker så dreper jeg venninna di. Det var også tegn på at de var bundet, han kan ha slått ut en av dem, og de kan ha blitt voldtatt etter de var drept.
Åstedet var også nøye valgt ut, slik at det ville være vanskelig for dem å flykte.
Fortellingen til JHA påstår også at VK hadde kontroll på både han og jentene, men det stusset man ikke på..

Det stemmer jo ikke med etterforskningen dersom VK sier JHA kom kl 19:30 og etterforskningen sier at drapene skjedde mellom kl 19-20. Det tar tid å skjule spor og komme seg tilbake også. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

minimymlen skrev (3 minutter siden):

Det kommer vel an på hvilket miljø man tilhører. RMI har blitt stilt i et dårlig lys, og det begynner å ramle skjeletter ut av skapet der og særlig når Khrono tar opp saken siden RMI faktisk har vært en del av UiO. https://khrono.no/rettsmedisinsk-institutt-sviktet-i-baneheia-saken-mener-eks-direktor-ballo/727437

Bente Mevåg ligger med 51 publikasjoner på Researchgate https://www.researchgate.net/profile/Bente-Mevag-2 og 24 resultater i CRISTIN https://app.cristin.no/search.jsf?t=bente mevåg&type=result

Undres hva medforfatterne tenker nå?

Takk for utfyllende info! Ikke så gøy å bli assosiert med Mevåg nå, nei. Folk kan jo begynne å lure på om forskningsresultatene er til å stole på også…

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...