Gå til innhold

Baneheia-saken -skyldspørsmål,gjenopptakelse og etterspill. Del 2

Lana01

Anbefalte innlegg

nebbete fugl skrev (3 minutter siden):

Det er altså to kvinner som har stort skyld for det tok så lang tid før Kristiansen fikk gjennopptatt saken; Bente Mevåg, og Siv Hallgren i Gjenopptakelseskommisjonen. Det er også påfallende å se hvor hatske kvinner er mot Kristiansen selv etter at han er frikjent, på Facebook, Twitter og her, selv lovgivende politikere på Stortinget: https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/hoyre-politiker-onsket-viggo-kristiansen-dit-pepperen-gror-jeg-gikk-for-langt/15207914

Man tenker sitt.

Man har nok å ta av i denne saken , både kvinner og menn.

Når det gjelder sist nevnte, burde hun trekke seg fra partiet. Hate fulle ytringer, er alvorlig, og bør ikke blandes inn med et politisk verv. Hun risikerer også å bli anmeldt,  Den meldingen var stygg, og dessuten setter hun en diagnose på han , som verken er riktig eller er hennes sted å stadfeste. 

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Callisto83 skrev (1 time siden):

Jepp. Denne frifinnelsen vil utvilsomt bli en gavepakke til andre overgripere og kriminelle, og gjøre det langt verre for barn og andre sårbare ofre i saker hvor det blir ord mot ord, og spørsmål om å bli trodd. For det er ikke tekniske bevis i alle slike saker dessverre.

Og hvorfor skulle man i det hele tatt samarbeide med politiet i avhør nå? Bare nekt, nekt, nekt. Ingen kan ta deg i løgn når det har gått 20 år, i motsetning til de som har forklart seg tidligere. Skulle en slik person være skikkelig uheldig og ha en bestevenn som tyster slik at det likevel blir en dom, så kan man i tillegg bli mangemillionær etter noen år..

Helt sykt Spør du meg.

Jeg er enig at det er for mange sedelighets forbrytere som går fri. det er som du sier ofte ord mot ord. når det gjelder overgrepene mot jenta blir ikke VK frikjent for disse. han har innrømmet det. 

Nå er det sånn at det er masse tekniske bevis i Baneheia saken og den vil bli løst. JHA blir tiltalt og dømt for det som står igjen der og saken vil bli oppklart. mot VK finnes det ikke tekniske bevis. JHA forklaring er ikke troverdig i det hele tatt.

VK har da samarbeidet med politiet i den nye etterforskningen og han har blitt avhørt. han nekter fordi han ikke har noe med det å gjøre. Han er nå også frikjent.

Man kan bli tatt i løgn 20 år etter. jmf det som skjer med JHA som etter å ha blitt forelagt nye DNA bevis nå har blackout og demens når han ikke lenger kan lyve seg ut av problemene sine. 

Mangemillionær etter noen år høres litt vel lettvint ut. I VKs tilfelle har han sonet 21 år for noe han ikke har gjort og ble ikke forbigått som norges mest hatede mann før Breivik dukket opp.............

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lill :) skrev (1 time siden):

Det betyr at foreldrene til Stine Sofie må igjennom en ny rettssak igjen. Tragisk. 

Ja det er tragisk. de bør rette noen uvennlige tanker i retning Arne Pedersen,Asbjørn Hansen,Geir Arne Hansen,Bente Mevåg, Siv Hallgren og tidligere ledere/medlemmer av gjenopptalgeses kommisjonen. bl.a

For ikke å glemme JHA.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, nebbete fugl said:

Det er altså to kvinner som har stort skyld for det tok så lang tid før Kristiansen fikk gjennopptatt saken; Bente Mevåg, og Siv Hallgren i Gjenopptakelseskommisjonen. Det er også påfallende å se hvor hatske kvinner er mot Kristiansen selv etter at han er frikjent, på Facebook, Twitter og her, selv lovgivende politikere på Stortinget: https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/hoyre-politiker-onsket-viggo-kristiansen-dit-pepperen-gror-jeg-gikk-for-langt/15207914

Man tenker sitt.

Var en fyr som ble slått ned på bar av en annen mann fordi han snakket for høyt om at Viggo ikke skulle vært dømt på så svake bevis (han hadde rett).

Har til gode å høre om kvinner som har slått ned folk over denne saken. Hvis vi først skal bedrive cherry-picking, mener jeg.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fotballjenta skrev (4 timer siden):

Ja, jeg håper alle leser den artikkelen der, for det er virkelig sjokkerende lesning. Da jeg leste om det i går regnet jeg med at flere medier slang seg på, men er ganske stille. 

Hun bør aldri ha en lederstilling eller ansvar for noe igjen! 

Her er TV 2 på banen

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/en-titt-i-fryseren-endret-hele-baneheia-saken/15210448/

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lana01 skrev (6 minutter siden):

Fint gjort av Ballo for all del, men dette:

– Hvis ingen hadde gjort det, ville han (Kristiansen, red.anm.) jo ikke blitt frikjent. Det biologiske materialet var helt avgjørende for at man skulle komme til den konklusjonen, sier Ballo.

er nå tøv. Man hadde ikke trengt nye DNA-prøver for å frikjenne VK. At DNA-bevisene fra rettsakene ikke holdt mål visste man uavhengig av dette. Det er fraværet av bevis som frikjenner VK. Samt at man har mobilbeviset.

Men det kan bli avgjørende for at man nå kan få dømt JHA, riktignok.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste jeg litt lenger oppi her at tråden skal slettes?

Hvorfor det tenker jeg, det er da fortsatt mange ting som vil komme frem fremover nå. Erstatning, etterforskning av JHA, når VK blir frifunnet etc!

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CMHuser skrev (Akkurat nå):

Leste jeg litt lenger oppi her at tråden skal slettes?

Hvorfor det tenker jeg, det er da fortsatt mange ting som vil komme frem fremover nå. Erstatning, etterforskning av JHA, når VK blir frifunnet etc!

Tråden er nattestengt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Hank Amarillo said:

Fint gjort av Ballo for all del, men dette:

– Hvis ingen hadde gjort det, ville han (Kristiansen, red.anm.) jo ikke blitt frikjent. Det biologiske materialet var helt avgjørende for at man skulle komme til den konklusjonen, sier Ballo.

er nå tøv. Man hadde ikke trengt nye DNA-prøver for å frikjenne VK. At DNA-bevisene fra rettsakene ikke holdt mål visste man uavhengig av dette. Det er fraværet av bevis som frikjenner VK. Samt at man har mobilbeviset.

Men det kan bli avgjørende for at man nå kan få dømt JHA, riktignok.

Uenig. Mobilbeviset og fravær av andre bevis skulle i en ideell verden ført til frifinnelse, men på grunn av lynsjestemning ble ikke bare bevisbyrden snudd for Viggo slik at han måtte bevise sin uskyld; Han beviste sin uskyld, men selv ikke det holdt. De siste DNA-analysene med 0 treff på Viggo og ørten på Jan Helge har nok vært avgjørende.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Lana01 said:

TV 2 var lørdag kveld, før intervjuet med Ballo, i kontakt med Bente Mevåg. Da ble hun gjort oppmerksom på at det ville bli rettet kritikk mot henne.

– Hans uttalelser får stå for hans regning, skriver hun i en SMS.

Søndag ble Mevåg forelagt den konkrete kritikken fra Ballo, men denne henvendelsen har hun ikke besvart.

Lurer på hvordan det er å kunne være så arrogant, fordi du vet du slipper unna med det. Hun vil aldri få noen etterspill for dette, så hun kan bare trekke på skuldrene og snu ryggen til, og fortsette med dagen sin. Lurer på om hun har samvittighet overhodet?

• Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lord Friendzone skrev (57 minutter siden):

Foreldrene til Lena, som Tvillingsjel nevner.

Etter at gjenåpningen ble et faktum har de etterlatte hatt et veldig sterkt ønske om en ny hovedforhandling i retten. Bistandsadvokat Audun Beckstrøm har uttalt at det ville være «sjokkerende» dersom det ikke ble ny tiltale og rettssak mot VK.

Rettssak blir det nok, men den blir heldigvis mot riktig mann denne gangen. Forhåpentligvis vil de etterlatte innse at rettferdigheten endelig har seiret.

Se Beckstrøms debatt mot Jahr i lenken (fra cirka fem minutter):

Viggo Kristiansen løslates, Dagsnytt 18, 31. mai 2021

Får frysninger av idiotien til han i grå skjorte som diskuterer med Jahr der! "Nå er det jo slik at Jan Helge sier....."     - "Så du tror på ham?" - kontrer hun programlederen 🙄

Er dette virkelig folk som har fagkunnskap om dette?!? Han tosken sitter og diskuterer og klamrer seg til "bevis" som har blitt debunket for flere år siden!

Bare det at en forfatter og tidligere journalist sitter i et studio og kler "eksperter" kliss nakne i beste sendetid, skremmer livsskiten utav meg! Og det mener jeg ikke diskreditt mot Jahr. Mannen har nå egenhendig nærmest sørget for oppklaring av to av de værste drapssakene i norsk historie! Han er lynintelligent. Men dette er jo en jobb han ikke burde vært belastet med.

Callisto83 skrev (1 time siden):

Jepp. Denne frifinnelsen vil utvilsomt bli en gavepakke til andre overgripere og kriminelle, og gjøre det langt verre for barn og andre sårbare ofre i saker hvor det blir ord mot ord, og spørsmål om å bli trodd. For det er ikke tekniske bevis i alle slike saker dessverre.

Og hvorfor skulle man i det hele tatt samarbeide med politiet i avhør nå? Bare nekt, nekt, nekt. Ingen kan ta deg i løgn når det har gått 20 år, i motsetning til de som har forklart seg tidligere. Skulle en slik person være skikkelig uheldig og ha en bestevenn som tyster slik at det likevel blir en dom, så kan man i tillegg bli mangemillionær etter noen år..

Helt sykt Spør du meg.

Det du skriver her er regelrett perverst!

Poenget med en rettstat ER jo nettopp at man ALDRI skal dømmes hvor det er ord mot ord! Har du ikke fått med deg et fnugg av hva rettsikkerhet handler om eller har du relasjoner til noen av de som førte saken mot Viggo i 2001?? Det MÅ kunne bevises utover enhver tvil at man har begått en ugjerning for å få en dom! End of story!

Påtalemyndighetene MÅ sitte på håndfaste beviser for å felle en gjerningsperson. Forstår du det konseptet? Eller stenger følsene dine all rasjonell tankegang ute? Så får du håpe for din del at du ikke har en venn som plutselig en dag anklager deg for barnedrap for da hadde du måtte ro baklengs med argumentene dine.

For argumentets skyld, la oss ta logikken din og sette den ut i et praktisk eksempel: se for deg at en random fyr i ditt nærområde er lysten på en sum penger. Han vet hvem du er fra ungdomskoletiden og syntes du var en dritt. Han finner deg på facebook og vet at du deltok på en fest for noen år siden. Så ringer han inn en anmeldelse til politiet om at du voldtok ham analt med en dildo på den festen. Han har god fantasi og en fortreffelig evne til å overbevise andre med historiene sine. Hva tror du at du hadde tenkt om den pågående rettsaken dersom rettsprinsippet ditt om at ord mot ord og hvem som høres mest troverdig ut skal gå seirende ut? Du forstår at det hadde fungert svært dårlig??

• Liker 18
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lill :) skrev (3 timer siden):

Overhodet ikke. Opplever det som ganske spesielt at man «rasjonaliserer» , og «bagatelliserer»  VK sine tidligere handlinger. Justismord eller ei, han har gjort uopprettelig skade på ofrene sine. Av respekt for disse så er denne « hvitvaskingen» av VK motbydelig å bevitne. 

VK har sonet straffen for de overgrepene, som han angrer på, og som han etter alle solemerker er behandlet og rehabilitert for. Siden vi lever i et moderne, opplyst samfunn, og ikke et middelaldersamfunn, så har vi valgt et system og en straffepleie som har rehabilitering av forbryteren blant sine viktigste mål. Det er en vakker målsetning som det selvfølgelig ikke er lett å oppfylle i alle (de fleste...) saker, men akkurat i dette tilfellet så tyder alt på at man har oppfylt det målet når det gjelder de forbrytelsene VK faktisk har begått.

Jeg synes det er deprimerende å lese alle disse lynsj ham-innleggene. Det viser i beste fall en lav innsikt i prinsippene som den norske straffepleien bygger på, og i verste fall en middelaldersk øye-for-øye-tankegang som vi kjenner best fra land vi ikke ønsker å sammenligne oss med.

Faktum er at VK, i tilegg til å sone for en forbrytelse han IKKE har begått, faktisk har sonet ferdig + mottatt behandling og rehabilitering i forhold til den forbrytelsen som han HAR begått.

Hva ER problemet deres med å gi en person som har sonet og gjort opp for seg, en ny sjanse? 

• Liker 7
  • Hjerte 3
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lord Friendzone skrev (1 time siden):

<snip> Se Audun Beckstrøms debatt mot Jahr i lenken (fra cirka fem minutter):

Viggo Kristiansen løslates, Dagsnytt 18, 31. mai 2021

Thanos skrev (13 minutter siden):

Får frysninger av [bistandsadvokat Beckstrøm] som diskuterer med Jahr der! "Nå er det jo slik at Jan Helge sier....."     - "Så du tror på ham?" - kontrer hun programlederen 🙄

Er dette virkelig folk som har fagkunnskap om dette?!? Han tosken sitter og diskuterer og klamrer seg til "bevis" som har blitt debunket for flere år siden!

Bare det at en forfatter og tidligere journalist sitter i et studio og kler "eksperter" kliss nakne i beste sendetid, skremmer livsskiten utav meg! Og det mener jeg ikke diskreditt mot Jahr. Mannen har nå egenhendig nærmest sørget for oppklaring av to av de værste drapssakene i norsk historie! Han er lynintelligent. Men dette er jo en jobb han ikke burde vært belastet med.

Ja, de fleste blir totalt avkledd av Jahr, inkludert fagfolk som egentlig burde bruke en journalist / forfatter som skurefille.

Det verste av alt er at Beckstrøm er tidligere etterforsker med lang fartstid:

«Audun Beckstrøm ble Master i rettsvitenskap ved Universitetet i Oslo i 2017. Han ble uteksaminert fra Politihøgskolen i 1995. Fra 1995 – 2017 jobbet han i Oslo politidistrikt, hovedsakelig som etterforsker på alvorlige straffesaker. Han har bred erfaring med strafferett, både i etterforskningsfasen og i retten».

Audun Beckstrøms profil, Advokat Henjum

• Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
MissLucy skrev (25 minutter siden):

VK har sonet straffen for de overgrepene, som han angrer på, og som han etter alle solemerker er behandlet og rehabilitert for. Siden vi lever i et moderne, opplyst samfunn, og ikke et middelaldersamfunn, så har vi valgt et system og en straffepleie som har rehabilitering av forbryteren blant sine viktigste mål. Det er en vakker målsetning som det selvfølgelig ikke er lett å oppfylle i alle (de fleste...) saker, men akkurat i dette tilfellet så tyder alt på at man har oppfylt det målet når det gjelder de forbrytelsene VK faktisk har begått.

Jeg synes det er deprimerende å lese alle disse lynsj ham-innleggene. Det viser i beste fall en lav innsikt i prinsippene som den norske straffepleien bygger på, og i verste fall en middelaldersk øye-for-øye-tankegang som vi kjenner best fra land vi ikke ønsker å sammenligne oss med.

Faktum er at VK, i tilegg til å sone for en forbrytelse han IKKE har begått, faktisk har sonet ferdig + mottatt behandling og rehabilitering i forhold til den forbrytelsen som han HAR begått.

Hva ER problemet deres med å gi en person som har sonet og gjort opp for seg, en ny sjanse? 

Jeg har til gode å se de innleggene med lynsje stemning du referer til hvis det er på KG du henviser til. Det mange reagerer på er at denne mannen som satt inne i 20 år, og som ble behandlet i 20 år for seksuelle overgrep av barn skal fremstilles som en «uskyldsren» part. Som jeg skrev tidligere, det er ofrene hans som betaler prisen for det han har gjort, selv om han er er «rehabilitert». Jeg har henvist til hvor dårlig rehabilitering av overgripere fungerer, men dette er ryddet som brudd på forumreglene. Det er grove handlinger han har gjort, ikke nasking på butikken. Jeg mener at det er klart at han må få oppreisning for justismordet, men der stopper det for min del. Jeg har sett altfor nært hva overgrep gjør med barn til at han får utelukkende sympati. Barna får nemlig ikke en «ny sjanse» 

Endret av Lill :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Ramona1970
Vingemutter skrev (1 time siden):

Lurer på hvordan det er å kunne være så arrogant, fordi du vet du slipper unna med det. Hun vil aldri få noen etterspill for dette, så hun kan bare trekke på skuldrene og snu ryggen til, og fortsette med dagen sin. Lurer på om hun har samvittighet overhodet?

Og hvis dette stemmer er hun vel beskyttet av hekseringen sin også: 

"Ballo bekymret seg også over et uformelt, kvinnelig nettverk som hadde dannet seg på tvers av ordinære strukturer. Disse kvinnene markerte samhold ved å gå med en liten, blå dusk i håret.

– De kalte seg heksene. Jeg visste at de møttes og gjorde interne avtaler. Det er mye av det samme som man har kritisert lukkede organisasjoner som frimurerlosjen for, der man forvalter makt ut fra forståelse av at man skal tjene hverandre i vel så stor grad som samfunnets interesser, sier Ballo."
https://www.politiforum.no/baneheia/villedet-om-baneheia-i-retten/229702

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lord Friendzone skrev (49 minutter siden):

Ja, de fleste blir totalt avkledd av Jahr, inkludert fagfolk som egentlig burde bruke en journalist / forfatter som skurefille.

Det verste av alt er at Beckstrøm er tidligere etterforsker med lang fartstid:

«Audun Beckstrøm ble Master i rettsvitenskap ved Universitetet i Oslo i 2017. Han ble uteksaminert fra Politihøgskolen i 1995. Fra 1995 – 2017 jobbet han i Oslo politidistrikt, hovedsakelig som etterforsker på alvorlige straffesaker. Han har bred erfaring med strafferett, både i etterforskningsfasen og i retten».

Audun Beckstrøms profil, Advokat Henjum

Takk.

Den informasjonen gjør meg bare enda mer frustrert og pissredd! Det er altså disse folkene som etterforsker og dealer med rettsikkerheten vår 🤮

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

miss~Audrey skrev (29 minutter siden):

Forstår ikke dette med at har man sonet så er man ferdig og fri. Hva med ofrene? De blir aldri ferdig. Psykopater kan aldri bli friskmeldt de bare lærer seg å si de rette tingene. 

Det er følsene dine som hindrer deg i å forstå det. Det er veldig enkelt å forstå når du legger dem til side og fokuserer på fakta.

Har du noensinne gjort noe komplett idiotisk mot noen i din tidlig ungdom som du gjerne skulle hatt omgjort? Bruk hodet og tenk litt over hva et menneske kan. Alle kan gjøre forferdelige ting og seinere forstå hvor galt det er og angre bittert! Man skal ikke straffes til man dør av én grov feil man gjorde når man var ung og idiot!

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (5 timer siden):

Ble i det hele tatt VKs gjenlevende ofre kontaktet av politiet i Oslo i den nye etterforskningen? Jeg har forståelsen av at de undersøkte sakene som gjaldt JHA nøye.

Hva har de med Baneheiasaken å gjøre? Tror du de sitter på informasjon om hvor VK befant seg den dagen? 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...