Callisto83 Skrevet 21. oktober 2022 #1181 Del Skrevet 21. oktober 2022 Hank Amarillo skrev (2 timer siden): Nederst ligger link til 30s uttalelse fra statsadvokaten og 25s fra riksadvokaten. https://www.riksadvokaten.no/document/riksadvokaten-ber-om-frifinnelse-for-viggo-kristiansen/ Takk for at du delte. Etter og ha lest begge uttalelsene sitter jeg egentlig igjen med at denne saken ikke er over. Det var egentlig meget lite nytt, bortsett fra at VK har fått MYE tvil til gode i den nye etterforskningen.. (Skulle faktisk ikke forundre meg om pendelen kommer til å svinge tilbake på VK igjen på et tidspunkt i fremtiden.) 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissLucy Skrevet 21. oktober 2022 #1182 Del Skrevet 21. oktober 2022 Tvillingsjel skrev (5 minutter siden): Selvfølgelig ønsker de ikke å ha noen løse tråder hengende i luften. De ønsker antagelig også full oppklaring i saken. men saken er jo oppklart nå. Det kom jo og meget tydelige signaler om at saken vil bli gjenopptatt til ugunst for Andersen. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hank Amarillo Skrevet 21. oktober 2022 #1183 Del Skrevet 21. oktober 2022 (endret) Callisto83 skrev (6 minutter siden): Takk for at du delte. Etter og ha lest begge uttalelsene sitter jeg egentlig igjen med at denne saken ikke er over. Det var egentlig meget lite nytt, bortsett fra at VK har fått MYE tvil til gode i den nye etterforskningen.. (Skulle faktisk ikke forundre meg om pendelen kommer til å svinge tilbake på VK igjen på et tidspunkt i fremtiden.) Med tvil formoder jeg du mener at statsadvokaten ser ut til å synes at den såkalte indisierekken er bare tøv? Jeg vil ikke kalle det tvil, bare sunn fornuft. Noe som dessverre har vært en mangelvare i vurderingen av indisierekken. Endret 21. oktober 2022 av Hank Amarillo 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliquis Skrevet 21. oktober 2022 #1184 Del Skrevet 21. oktober 2022 3 minutter siden, Callisto83 said: Takk for at du delte. Etter og ha lest begge uttalelsene sitter jeg egentlig igjen med at denne saken ikke er over. Det var egentlig meget lite nytt, bortsett fra at VK har fått MYE tvil til gode i den nye etterforskningen.. (Skulle faktisk ikke forundre meg om pendelen kommer til å svinge tilbake på VK igjen på et tidspunkt i fremtiden.) Det stemmer jo det. Lite nytt, og han burde vært frikjent for lenge siden. 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kardemommete Skrevet 21. oktober 2022 #1185 Del Skrevet 21. oktober 2022 Callisto83 skrev (17 minutter siden): Takk for at du delte. Etter og ha lest begge uttalelsene sitter jeg egentlig igjen med at denne saken ikke er over. Det var egentlig meget lite nytt, bortsett fra at VK har fått MYE tvil til gode i den nye etterforskningen.. (Skulle faktisk ikke forundre meg om pendelen kommer til å svinge tilbake på VK igjen på et tidspunkt i fremtiden.) Hvor finner du tvilen? kan du komme med et konkret eksempel ? hva tilsier at pendelen vil svinge mot VK ? 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lord Friendzone Skrevet 21. oktober 2022 #1186 Del Skrevet 21. oktober 2022 Callisto83 skrev (25 minutter siden): Etter og ha lest begge uttalelsene sitter jeg egentlig igjen med at denne saken ikke er over. Det var egentlig meget lite nytt, bortsett fra at VK har fått MYE tvil til gode i den nye etterforskningen.. (Skulle faktisk ikke forundre meg om pendelen kommer til å svinge tilbake på VK igjen på et tidspunkt i fremtiden.) Tvil skal som kjent komme tiltalte til gode - dessverre kom det 20 år for sent for Viggos del. Han måtte være skyldig uansett, så gjennomgangstonen ble utrolig nok «kan ikke utelukke», istedenfor «bevist ut over enhver rimelige tvil». Det stemmer forsåvidt at de nye bevisene burde ha vært ganske overflødige, da grunnlaget for gjenåpning har vært til stede i minst 12 år. Men et viktig element er hvordan svake bevis ble opphauset og presentert for retten. Mobilbeviset ble praktisk talt ignorert, mens et verdiløst DNA-bevis la selve premisset for den skandaløse dommen, sammen med JHAs elendige og skreddersydde forklaring. Viggo er uskyldig, og er endelig ute av denne vanvittige saken. Det er ikke noe å lure på. 13 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bendie Skrevet 21. oktober 2022 #1187 Del Skrevet 21. oktober 2022 Callisto83 skrev (23 minutter siden): Takk for at du delte. Etter og ha lest begge uttalelsene sitter jeg egentlig igjen med at denne saken ikke er over. Det var egentlig meget lite nytt, bortsett fra at VK har fått MYE tvil til gode i den nye etterforskningen.. (Skulle faktisk ikke forundre meg om pendelen kommer til å svinge tilbake på VK igjen på et tidspunkt i fremtiden.) Hva tenker du om uttalelsene til statsadvokaten? Han var tydelig på at avgjørelsen ikke levnet noen tvil om at VK er uskyldig. Han kunne ikke uttrykt seg tydeligere. og når det gjelder de de tre hoved elementene. Det er ingen dna funn fra VK, derimot var dna funn i mot JHA styrket. Mobilbeviset støtter VK forklaring og JHA forklaring har ingen troverdighet og er motstridene mot bevisene, som foreligger. For de som støtter JHA din versjon kunne ikke dagen ha vært svartere. Dette er som forventet for de realistiske, men får de hardnakkede må det vært en strek i regningen 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ramona1970 Skrevet 21. oktober 2022 #1188 Del Skrevet 21. oktober 2022 Callisto83 skrev (31 minutter siden): Etter og ha lest begge uttalelsene sitter jeg egentlig igjen med at denne saken ikke er over. Det var egentlig meget lite nytt, bortsett fra at VK har fått MYE tvil til gode i den nye etterforskningen.. (Skulle faktisk ikke forundre meg om pendelen kommer til å svinge tilbake på VK igjen på et tidspunkt i fremtiden.) Selvsagt er ikke Baneheia-saken over, etterforskningen av JHA fortsetter. Og tvil var det jo ikke ifølge Riksadvokaten, så her er det ikke noe tvil som har kommet han til gode. Hvis pendelen skulle svinge i VK's retning igjen, så måtte man funnet at mobilbeviset ikke eksisterer lenger, og/eller at JHA plutselig kommer med en troverdig forklaring som involverer VK. Vanskelig å se at noe av det kommer til å skje. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bendie Skrevet 21. oktober 2022 #1189 Del Skrevet 21. oktober 2022 Bettys skrev (På 10.9.2022 den 19.23): Hvem andre enn VK glemte at de hadde vært i Baneheia drapsdagen? Meg bekjent tok noen feil av tidspunkt og hvilke dager de gjorde observasjoner. Jeg har ikke hørt om andre enn VK som glemte at han hadde vært i Baneheia. Så rart da statsadvokaten ikke anså dette som vesentlig. Trolig fordi dette ikke vektlegges, fordi det er allmenkjent at vitner husker feil. 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 21. oktober 2022 #1190 Del Skrevet 21. oktober 2022 kraftwerk skrev (På 10.9.2022 den 22.58): VK visste ikke at en grov forbrytelse fant sted en gang, han hørte noe så vidt på radioen, men fikk det ikke helt med seg (drapsdagen). Og han visste ikke at det var i Baneheia. Dette var en helt vanlig dag, han visste ingenting? Hvorfor skal det være så merkelig? Hadde han sett på nyhetene før han skulle hente nøkler i Baneheia hadde mye vært annerledes. Da hadde han visst at 2 jenter var forsvunnet der oppe, og mest sannsynlig husket dagen - når han ble spurt. Hvis han ikke var delaktig i drapene så er det jo ikke så rart at han ikke husker det heller? 13 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 21. oktober 2022 #1191 Del Skrevet 21. oktober 2022 Lana01 skrev (På 11.9.2022 den 23.37): Jeg tenker det handler mer om prinsipp, en penger. VK vil trolig få flere titalls millioner i erstatning fra staten, så pengene er vel ikke det viktigst. Prinsippet er at han må betale erstatning, for noe han ikke har gjort. Tenker at staten for ta den regningen, iom at JHA ikke har midlene. Det er det eneste rette. De har feilet, og det er ikke rett at man skal betale for en forbrytelse man er uskyldig i. Håper man nå ser på lovverket i forhold til dette Det er jo helt vanvittig hvis han må betale ut erstatning hvis han frikjennes. Hvis han er uskyldig dømt, får heller de som har begått justismordet betale erstatning til jentenes familier. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
winscp Skrevet 21. oktober 2022 #1192 Del Skrevet 21. oktober 2022 Det er absurd hvordan engasjementet fordeles. Det at Viggo ikke skal få et gram sympati, ser ut til å være mye viktigere enn å få dømt en som brutalt har voldtatt og drept to barn med kniv. Vi er ett steg nærmere å få domfelt riktig mann for denne forbrytselsen i dag. 25 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
totti_1 Skrevet 21. oktober 2022 #1193 Del Skrevet 21. oktober 2022 (endret) Hvorfor kan ikke JHA få forvaring? Ikke at jeg ønsker det, men han kvalifiserte den gang da. Endret 21. oktober 2022 av totti_1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kardemommete Skrevet 21. oktober 2022 #1194 Del Skrevet 21. oktober 2022 totti_1 skrev (Akkurat nå): Hvorfor kan ikke JHA få forvaring? JHA kan få forvaring. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millimani Skrevet 21. oktober 2022 #1195 Del Skrevet 21. oktober 2022 Callisto83 skrev (5 timer siden): Det jeg opplever som veldig trist i dag, er hva jentene sine foreldre sitter igjen med. Hva blir veien videre nå? Får de lagt dette bak seg? Det gjør de jo ikke, det er klart det preger dem resten av livet. Den ene mammaen har innsett at livet må gå videre, hun har vært "klar" hele tiden, men tanken på å ikke få det sanne svaret preger henne. Den andre mammaen har kjempet sitt livs kamp for barns rettssikkerhet. Den ene pappaen klarte ikke se bilder av jenta si før det var gått ni år. Den andre pappaen slet med skyldfølelse, holdt seg unna media, og gjorde ting han likte å gjøre for å tankene vekk. Slik var det for noen år tilbake, og slik er det vel enda. Men angående dagen i dag, det var gjerne den du mente... Det blir vel som i mitt forrige avsnitt. Veien blir til mens man går, og du må lage den veien selv. Vanligvis. Viggo sitter jo også igjen med en god del. Hva skjer med JHA nå? Han må jo tiltales for drapet på Lena, hun kan ikke stå uten drapsmann som saken er nå. Men det må jo være tilstrekkelig med bevis nå, og JHA må jo bare se at videre etterforskning ender med tiltale. Lord Friendzone skrev (5 timer siden): TV2s korrespondent i Kristiansand sier at Arne Pedersen har slått av telefonen... Den må gjerne være avslått til han selv blir arrestert. Skjønt, egentlig er han vel "arrestert" for en god stund siden 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
totti_1 Skrevet 21. oktober 2022 #1196 Del Skrevet 21. oktober 2022 Kardemommete skrev (1 minutt siden): JHA kan få forvaring. Steike. Takk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nebbete fugl Skrevet 21. oktober 2022 #1197 Del Skrevet 21. oktober 2022 (endret) 57 minutter siden, Callisto83 said: (Skulle faktisk ikke forundre meg om pendelen kommer til å svinge tilbake på VK igjen på et tidspunkt i fremtiden.) Virkelighetsfjern "ønsketenkning". Nå er det på tide å innrømme man har tatt feil. Endret 21. oktober 2022 av nebbete fugl 18 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
askefast Skrevet 21. oktober 2022 #1198 Del Skrevet 21. oktober 2022 Lord Friendzone skrev (1 time siden): Er jo enig med deg, og jeg har selv vært temmelig oppgitt over hvordan bistandsadvokatene - sannsynligvis i samråd med de etterlatte - har gjort sitt beste for å tviholde på forestillingen om at det absolutt måtte være to gjerningsmenn. Men flere har jo uttalt at det ikke er noen automatikk i at JHA blir tiltalt for det andre drapet, selv etter VKs frifinnelse. Så mye av bekymringen deres stammer nok fra denne usikkerheten - at det ene drapet formelt sett kan forbli uoppklart. I 20 år har de også forholdt seg til at dommen var riktig, og fra det ståstedet kan jeg forstå at de umiddelbart blir ganske rystet av dagens dramatiske vending. Nå har de etterlatte fått noe nytt å fordøye. Riksadvokaten leverte riktignok overraskende klar tale rundt bevisene og JHAs rolle, så jeg tror heller ikke det er særlig grunn til bekymring for videre straffeforfølgelse eller sakens endelige oppklaring. Enig! Jeg bet meg merke i at riksadvokaten kommenterte forklaringen til Jan Helge. At den ikke var troverdig, og ikke stemte med funn i saken. Jeg tenker at dette var litt strategisk sagt. Når man pulveriserer Jan Helge sin forklaring, så blir det ikke bare lettere å få ham dømt, men også å få han siktet og dømt for falsk forklaring. Det er jo på sin plass at Jan Helge nå ikke bare får to ekstra år, men også får flere år for falsk forklaring. Det skal svi å få andre uskyldig dømt, tenker jeg. Jan Helge kommer til å få store problemer i retten, med å forklare seg. Alt han har sagt,og som verken stemmer, samt der han forteller ulike versjoner om samme ting, kommer til å bli krevende for han. Denne gangen er det han som skal drives fra skanse til skanse. Og det blir så vanskelig for ham å svare,at retten kommer til å være overbevist utover enhver tvil,om at han er en løgnhals! 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millimani Skrevet 21. oktober 2022 #1199 Del Skrevet 21. oktober 2022 Kardemommete skrev (4 minutter siden): JHA kan få forvaring. Det håper jeg virkelig at han får. Han skulle aldri vært utenfor murene etter dommen 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lord Friendzone Skrevet 21. oktober 2022 #1200 Del Skrevet 21. oktober 2022 Lord Friendzone skrev (5 timer siden): TV2s korrespondent i Kristiansand sier at Arne Pedersen har slått av telefonen... Millimani skrev (3 minutter siden): Den må gjerne være avslått til han selv blir arrestert. Han gjør nok lurt i å ha telefonen avslått, for da blir det vanskeligere å spore hans bevegelser. Men man vet jo aldri helt når det gjelder disse mystiske basestasjonene på Sørlandet 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg