Gå til innhold

Baneheia-saken -skyldspørsmål,gjenopptakelse og etterspill. Del 2

Lana01

Anbefalte innlegg

Så dukket alle trollene som ‘kjenner JHA’ godt, har ‘gått på skole med VK’ og som mener at det er mye værre å frifinne noen for drap som ikke er begått enn det er at JHA slapp ut før tiden, er funnet med pedofilt overgrepsmateriale på pcen nylig og som nå lyver så det renner av ham. Visse miljøer i Kristiansand og rundt AP er nå i fullgir for å diskreditere alt og alle som mener vi skal ha en rettsstat basert på bevis og ikke magefølelse. 

• Liker 14
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde ikke lest dette fra TV2 ennå. 13 prikker kan avgjøre Baneheia-saken (tv2.no)

Det er enkle grå silhuetter med prikker som viser hvor Andersens DNA ble funnet.

Det gir meg noen bilder i hodet som er svært ubehagelige. Den ene jenta har DNA spor på begge hendene. Noe som fikk meg til å tenke at hun var ved bevissthet og prøvde å kjempe imot.

Det er utrolig grusomt.

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonobilis

Jeg har forståelse for at denne er tung å svelge for foreldrene. Svaret i saken er derimot såre enkelt nå. Det var én gjerningmann. Han har sonet for det ene drapet og fått en slags 2-for-1 rabatt. Han bør sone en ny runde. Case closed.

https://www.nrk.no/sorlandet/riksadvokaten-ber-om-frifinnelse-av-viggo-kristiansen--her-er-reaksjonene-1.16147531

Screenshot_20221021_161632.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, nebbete fugl said:

Dagbladet er og blir en søppelavis.

Definitivt. Og bildet lever i beste velgående. Noe smått gjennomgående at de fortsetter "jakten" på Viggo 🙈

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fotballjenta skrev (2 timer siden):

Takker også faktisk @Callisto83for å ha holdt oss på alerten. Jeg håper du har det bra idag til tross for at til og med riksadvokaten mener du tar feil. Jeg håper også at etterhvert som saken mot JHA begynner å rulle at du får svar på dine ubesvarte spørsmål. 

Takk til dere alle som har debattert! Det mener jeg. Selv om jeg personlig tror at vi nå har fått Norges svar på OJ Simpson frifinnelsen, så har det vært veldig interessant å diskutere denne saken med dere. 

Det jeg opplever som veldig trist i dag, er hva jentene sine foreldre sitter igjen med. Hva blir veien videre nå? Får de lagt dette bak seg?

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, dette er sikkert en beleilig avsporing for dere som idag ble stående igjen på feil side av gjerdet. dere lykkes uansett ikke i å skjule for det faktum at vi idag sitter her med norges verste justismord. en fullstendig avkledning av det verste som fins i den norske folkesjela, nemlig inkompetanse og flau skråsikkerhet bygd på den nevnte manglende kompetanse. politi og påtalemyndigheter, samt media, som grunnet litenhet og manglende refleksjoner puttet en uskyldig mann i fengsel. norge, eller alabama, same shit. 

• Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Callisto83 said:

Det jeg opplever som veldig trist i dag, er hva jentene sine foreldre sitter igjen med. Hva blir veien videre nå? Får de lagt dette bak seg?

Bistandsadvokatene har jo vært klare på at riksadvokaten må ta stilling til om Jan Helge Andersens sak skal gjenopptas. Riksadvokaten var også tydelig på at etterforskningen mot Andersen ikke er ferdig, så dette må jo være den naturlige veien videre. Forhåpentligvis er det tilstrekkelig med bevis for å gjenoppta og ta ut tiltale i den saken.

• Liker 11
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (8 minutter siden):

Takk til dere alle som har debattert! Det mener jeg. Selv om jeg personlig tror at vi nå har fått Norges svar på OJ Simpson frifinnelsen, så har det vært veldig interessant å diskutere denne saken med dere. 

If the teledata and DNA dont fit - you must aquit.

Bistandsadvokatene og de pårørende har tilgang til alt av etterforskningsdokumenter, mye av svarene ligger vel der, om bistandsadvokatene setter seg ned med de pårørende og går i gjennom de.

Ytterligere enn det så er vel det eneste som gjenstår er spørsmålet om hvorvidt det taes ut tiltale mot JHA. Hva oddsen er for det kan man jo spekulere i. Men man noterer seg at riksadvokaten sier det eneste beviset mot VK er JHAs vitnemål. Virker ikke som han er så imponert over den såkalte indisierekka kanskje da, så da går det kanskje fort mot tiltale. Men vi får se.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (12 minutter siden):

Takk til dere alle som har debattert! Det mener jeg. Selv om jeg personlig tror at vi nå har fått Norges svar på OJ Simpson frifinnelsen, så har det vært veldig interessant å diskutere denne saken med dere. <snip>

Etter dagens avgjørelse og bekreftelser kan man ikke engang ta et ørlite forbehold om at lekkasjene var ensidige. Faktisk tror jeg hver eneste av dem vil vise seg å ha vært sanne.

Nå vet vi helt sikkert at det ikke er funnet det minste spor etter «hovedmannen VK» på ofrene eller åstedet. Han hadde ingenting med ugjerningene å gjøre. Det finnes helt enkelt ikke grunnlag for å hevde noe annet.

• Liker 17
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (21 minutter siden):

Det er trist for foreldrene å ikke få en avslutning. 

La meg si det sånn at jeg håper den av de to som lyver en dag forteller hele sannheten. Jeg tror kanskje det en den eneste måten å få en fullstendig avslutning.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne saken er det blitt mange offer, og kun  1 person  sitter med  svaret  i denne  brutale saken, og det er Jan Helge Andersen. Hvordan denne fyren har greidd å manipulere rettforhandlingen, og dratt  en uskykdig person inn i denne saken er det mange som reiser spørsmål om. Jan Helge Andersen har begått  voldtekt tidligere, men saken blei henllagd , og lagd  i en skuff. Hvilke motiv Andersen har hatt for å trekke V. Kristiansen inn i saken igjennstår å sjå.  

Kanskje grunn til å tru  at J,H. Andersen har hatt folk innenfor politiet / rettsapperatet som har vert innhabile, og burde vert tatt utav saken. Mobilbruken var V: Kristiansen var eit at de fellende bevis på at han ikkje var i Baneheia på det akuelle tidsromet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært aktiv i denne tråden, men den opprinnelige Baneheia tråden. Ønsker å takke alle som har bidratt til interessante debatter gjennom de siste årene og månedene. Jeg tror vi har mange påloggede personer her inne som trolig kunne ha bistått med nyttige synspunkt og refleksjoner i den videre prosessen. Denne saken er så forferdelig trist. Tenk at vi har flere ofre i saken utover jentene og deres familier.

Nå må vi tørre å granske politiutdanningen og alle de rettslige leddene som er til for å hindre at folk dømmes feilaktig.

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ryddet for kommentar til slettet innhold. Mynona, mod.

Ser at også Inge D. Hanssen erkjenner at han tok feil (dog noe halvhjertet). Han har jo hatt noen av de verste kommentarene fra medias side i denne saken. Blir interessant å se hvem andre som erkjenner tilsvarende. Og hvem som ikke gjør det.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/innrommer-at-han-tok-feil-storste-rettsskandalen-siden-krigen/15206620/

Ellers vet vi at VGs dekning, spesielt siden Jahrs bok i 2017, har vært helt elendig. Her gjør tidligere VG-kommentator «Joffen» Jacobsen en god selvransakelse, og vi får et lite innblikk i interne forhold i VG:

https://www.dn.no/uten-filter/rettssikkerhet/jus/politikk/en-dag-for-skam-og-dyp-anger/2-1-1339261

Endret av Mynona
  • Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evnti skrev (2 minutter siden):

I denne saken er det blitt mange offer, og kun  1 person  sitter med  svaret  i denne  brutale saken, og det er Jan Helge Andersen. Hvordan denne fyren har greidd å manipulere rettforhandlingen, og dratt  en uskykdig person inn i denne saken er det mange som reiser spørsmål om.

Svaret er nok at politiet har manipulert seg selv, fordi de kom til konklusjonene sine om VK lenge før de fikk JHA til å «bekrefte» sine teorier.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evnti skrev (Akkurat nå):

I denne saken er det blitt mange offer, og kun  1 person  sitter med  svaret  i denne  brutale saken, og det er Jan Helge Andersen. Hvordan denne fyren har greidd å manipulere rettforhandlingen, og dratt  en uskykdig person inn i denne saken er det mange som reiser spørsmål om. Jan Helge Andersen har begått  voldtekt tidligere, men saken blei henllagd , og lagd  i en skuff. Hvilke motiv Andersen har hatt for å trekke V. Kristiansen inn i saken igjennstår å sjå.  

Kanskje grunn til å tru  at J,H. Andersen har hatt folk innenfor politiet / rettsapperatet som har vert innhabile, og burde vert tatt utav saken. Mobilbruken var V: Kristiansen var eit at de fellende bevis på at han ikkje var i Baneheia på det akuelle tidsromet. 

Du gjør noe jeg burde ha gjort mye tidligere, noe jeg klasker meg i pannen nå for at jeg ikke har tenkt på tidligere.

Å se dette fra "den andre gjeningsmannens" side.

Sett fra den andre gjerningsmannens side så vet vedkommende godt om overgrepene VK tidligere begått. Vedkommende kan da ha lett for å tenke at ved å "tilstå" og anklage "vennen" (VK) for å være den som ledet alt sammen, den som var hovedpersonen, så kan en få en lettere fengselsstraff enn om en blir tatt for å være alene gjerningsperson. Da er det lett å ta det valget for å få mindre enn 21 år bak murene. En som har manglende empati har også lett for å ty til offerrolle, spille offer.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå henger jeg sikkert langt etter her, men hvorfor er det påtalemyndighetene(usikker på om det er riktig) som avgjør om han blir frifunnet eller ikke? Kan de bestemme noe annet enn hva riksadvokaten har sagt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CMHuser skrev (2 minutter siden):

Nå henger jeg sikkert langt etter her, men hvorfor er det påtalemyndighetene(usikker på om det er riktig) som avgjør om han blir frifunnet eller ikke? Kan de bestemme noe annet enn hva riksadvokaten har sagt?

Riksadvokaten er påtalemyndigheten.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank Amarillo skrev (1 minutt siden):

Riksadvokaten er påtalemyndigheten.

Hvem er det de venter på da, som har siste ordet og fullfører det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...