Gå til innhold

Hvordan gjør jeg det med bankkort/kredittkort


MiniMjau

Anbefalte innlegg

Vi er 2 som skal på 2 måneders tur til Sør-Amerika. Sjansen for å bli robbet er ganske høy, så jeg sitter å funderer på hva som er smarte forhåndsregler å ta vedrørende bankkort, kredittkort osv, og hva jeg skal gjøre om jeg/vi evt blir fratatt kort(ene).

Jeg vet selvfølgelig at jeg skal ha med telefonnummrene for å sperre, og at jeg skal ha kortet på et sikkert sted hele tiden.Men hva om uhellet er ute?

Jeg har tenkt å ha med Skandiabankenkortet også bruke nettbanken til å sette over litt og litt penger til kort-kontoen. Om kortet da blir stjelt så rissikerer jeg ikke å miste mer en de kronene som står inne på kontoen. Men hvis kortet blir stjelt må jeg jo ha nytt kort?! Min reisekompanjong skal også ha med seg bankkort og kredittkort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lurt å sette over litt og litt til kort-konto ja!

Et alternativ er å bruke kredittkort på alt utenom kontantuttak, for HVIS uhellet da skulle være ute, så tømmer de ikke din personlige konto. Bedre at de tømmer en kredittkort-konto. Banken vil i ettertid ta seg av misbruket (når du anmelder det ved hjemkomst, evt før), men du slipper å miste alle sparepengene dine...

Det kan ta mange måneder før 'magnetstripen blir skimmet' - så ikke sikkert det blir tømt noe av kontoen før du er hjemme igjen, og da kan det som sagt være greit at en evt kredittkort-konto tømmes istf lønnskontoen.

Så jeg er tilhenger av å bruke kredittkort når jeg reiser utenlands, og bare mitt eget kort på selve kontantuttakene (pga høye gebyrer på uttak med kredittkort).

Jeg har også feriert rundt omkring i Brasil/Argentina, men var heldigvis ikke uheldig. Hadde alltid bare ett kort på meg, det andre gjemte jeg 'godt' på hotellet (vel, en tyv hadde kanskje funnet det uansett!?!).

Et nødkort kan man nok få innen 24 t såfremt du ikke er midt inne i Amazonas...Men det koster nok ca 1000 kr å få utstedt (hør evt m banken din).

GOD TUR :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, Skandiabanken har ikke nødkort, men den andre banken jeg bruker til lønnskonto/lån har nødkort-tjeneste.... men de har gebyr på utenlandsuttak, men noe må en vel ofre. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å belage seg på nødkort/nødkontanter ville jeg ikke gjort.

En god idè er at kun en av dere har med kort ut. En lur ting(som sikkert høres litt rart ut) er å ha kortet i BH`en feks.

Du kan bruke sånn bagasjelapphenger, putt kortet inni og heng det rundt stroppen.

Virker nok teit men er bedre enn å stå på andre siden av jorda uten kort og penger.

Forøvrig kan du sperre kortene dine på dette nr:

80030250

eller

22214055(utenlandsnr, er ikke alltid du kommer gjennom på 800 nr fra utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å ha med meg et vanlig VISA og et kredittkort. Etter at nettbank ble alminnelig tilgjengelig de fleste steder, pleier jeg å overføre litt og litt til VISA-kontoen. Da slipper jeg at alle pengene mine forsvinner hvis jeg f.eks. skulle bli regelrett truet til å ta ut penger. Skulle jeg bli ranet, vil det være penger igjen på konto som jeg evt. kan overføre til reisefølgets konto hvis det skulle gå helt galt. Jeg pleier også, så langt det er mulig, å unngå å ha begge kortene på meg samtidig.

På ordentlig usikre steder, unngår jeg kortbruk overhodet. (Et kredittkort vil være et signal om at du faktisk har verdier tilgjengelig). Jeg har i stedet et lite beløp i små sedler krøllet ned i lommen og viser aldri frem at jeg faktisk har mer penger. Gullsmykker, dyr klokke etc. legger jeg igjen hjemme og jeg bruker konsekvent billige t-skjorte/jeans/sko osv. uten logoer av noe slag.

Det har gått helt fint til nå, og jeg har aldri vært utsatt for noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk et tips som var ganske smart her om dagen. Men det krever at man har et gammelt kort eller to som er utgått på dato. Da lager man seg en pengebok med de kortene som ikke virker, litt kontanter og noen kvitteringer/bilder sånn at den ser ekte ut. Man kan gjerne bruke penger fra denne pengeboken til å betale småting, det blir ofte observert hvor man oppbevarer penger og kort når man betaler. Om man blir robbet gir man fra seg denne pengeboka i stede for å gi fra seg det ekte kortet som man selvfølgelig har på et lurt sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...