AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #41 Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): KLAG KLAG KLAG OG KLAG! Jeg er veldig heldig i min og mine barns barnehage, vi har heldigvis ikke det problemet der men vet mange sliter med det. Eneste muligheten er at foreldre sier ifra, til styrer, fau, foreldremøter, kommuner og andre aktuelle instanser. Anonymkode: a24ce...baa Dette må løftes til politisk hold, å klage til en styrer som er i skvis mellom arbeidsgiver og økonomi og hensyn til medarbeidere hjelper lite. Adressat er kommunestyret, KS, Storting og regjering. Problemet er at å gjøre noe som monner koster altfor mye penger… Anonymkode: 165a0...1ef 2 3
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #42 Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvordan er reglene angående hvor mange ansatte som skal være faktisk tilstede med barna til enhver tid? Som i, greit nok at barnehagen oppfyller kravene med maks antall pr barn i sånn og sånn alder, og minst så og så mange ped-ledere. Men i vår barnehage jobber de litt skiftbasert, som i at det bare er én ansatt første og siste halvtimen bhg er åpen. Det resulterer at det ofte er én ansatt alene med 7-8 barn på en småbarnsavdeling.. Vi er flere foreldre som har reagert på det, at når vi leverer ungen er det en stakkars ansatt som tar imot, og da er alene med alt for mange unger, hvorav veldig mange er helt nye og flere hylgriner og alt er kaos.. I går da jeg leverte sto det en annen mor og sa hun ikke ville gå, for det så jo helt uforsvarlig ut.. Da var det syv unger i rommet, den eldste var 2 år, og fem av dem var nyoppstartede, og tre av dem hylgrein. Og fremdeles tyve minutter igjen til neste ansatte kom på jobb.. Anonymkode: 95c79...116 Vi må dessverre gjøre det slik for å dekke opp hele dagen! Vi roper om mer folk, andre måter å ta ut plantid, møter og diverse, uten at det er en person mindre de timene, osvosvosv. Vi blir ikke hørt. Det er frustrerende, og jeg skjønner deg godt! Dette er ikke barnehagen sin skyld, det er de som bestemmer i landet. De sitter der og syns det er helt ok at det er slik i barnehagene. Anonymkode: 1eeb4...b68 2 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #43 Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi må dessverre gjøre det slik for å dekke opp hele dagen! Vi roper om mer folk, andre måter å ta ut plantid, møter og diverse, uten at det er en person mindre de timene, osvosvosv. Vi blir ikke hørt. Det er frustrerende, og jeg skjønner deg godt! Dette er ikke barnehagen sin skyld, det er de som bestemmer i landet. De sitter der og syns det er helt ok at det er slik i barnehagene. Anonymkode: 1eeb4...b68 Og en ting til. Jeg, som virkelig ELSKER jobben min som barnehagelærer, kjenner at dette orker jeg ikke i mange år til. Håper det kommer til å ordne seg med bemanning veldig snart, dor når Tim og med jeg kjenner at det er for mye, kan jeg tenke meg veldig, veldig mange andre barnehageansatte som ikke orker mer. Dere som foreldre må også være med å rope på endring. Kanskje vi blir hørt til slutt? Anonymkode: 1eeb4...b68 2 3
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #44 Skrevet 24. august 2022 Jeg kan dessverre bare istemme at, ja sånn er det. Jeg leverte selv mitt barn til én ansatt som var alene med flere gråtende små i morges. Før jeg hastet videre for å ta imot barna i min barnehage. Der er jeg alene den første timen, men samarbeider til med storbarnsavdelingen hvor det også er en ansatt. Det hjelper ikke alltid så mye. Vi prøver å levere våre når mellomvakten har kommet og hente før mellomvakten har gått selv. Men det er ikke alltid det er mulig mtp. våre jobber, som i dag. En skulle jo tro at det var like trygt og fint å være i barnehagen hele den tiden den er åpen. Vi trenger en lovendring som sier at bemanningsnormen skal være oppfylt hele barnehagens åpningstid, for sånn er det altså ikke i dag. Anonymkode: 56f01...461 1 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #45 Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hvordan er reglene angående hvor mange ansatte som skal være faktisk tilstede med barna til enhver tid? Som i, greit nok at barnehagen oppfyller kravene med maks antall pr barn i sånn og sånn alder, og minst så og så mange ped-ledere. Men i vår barnehage jobber de litt skiftbasert, som i at det bare er én ansatt første og siste halvtimen bhg er åpen. Det resulterer at det ofte er én ansatt alene med 7-8 barn på en småbarnsavdeling.. Vi er flere foreldre som har reagert på det, at når vi leverer ungen er det en stakkars ansatt som tar imot, og da er alene med alt for mange unger, hvorav veldig mange er helt nye og flere hylgriner og alt er kaos.. I går da jeg leverte sto det en annen mor og sa hun ikke ville gå, for det så jo helt uforsvarlig ut.. Da var det syv unger i rommet, den eldste var 2 år, og fem av dem var nyoppstartede, og tre av dem hylgrein. Og fremdeles tyve minutter igjen til neste ansatte kom på jobb.. Anonymkode: 95c79...116 Ja det er sånn det er. Er en grunn til at barnehageansatte kjemper en kamp for flere på jobb og bemanningsnorm i hele åpningstiden. Men det kjempes for døve ører Anonymkode: bcba7...42c 2 2
Grüner Skrevet 24. august 2022 #46 Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hvordan er reglene angående hvor mange ansatte som skal være faktisk tilstede med barna til enhver tid? Som i, greit nok at barnehagen oppfyller kravene med maks antall pr barn i sånn og sånn alder, og minst så og så mange ped-ledere. Men i vår barnehage jobber de litt skiftbasert, som i at det bare er én ansatt første og siste halvtimen bhg er åpen. Det resulterer at det ofte er én ansatt alene med 7-8 barn på en småbarnsavdeling.. Vi er flere foreldre som har reagert på det, at når vi leverer ungen er det en stakkars ansatt som tar imot, og da er alene med alt for mange unger, hvorav veldig mange er helt nye og flere hylgriner og alt er kaos.. I går da jeg leverte sto det en annen mor og sa hun ikke ville gå, for det så jo helt uforsvarlig ut.. Da var det syv unger i rommet, den eldste var 2 år, og fem av dem var nyoppstartede, og tre av dem hylgrein. Og fremdeles tyve minutter igjen til neste ansatte kom på jobb.. Anonymkode: 95c79...116 Jepp, sånn er det! Bemanningsnormen sier at det skal være 3 barn pr voksen på småbarnsavd og 6 barn pr voksen på storbarnsavd, dvs eksempelvis 3 voksne på en småbarnsavd med 9 barn og 3 voksne på dobbelt så mange storbarn, dvs 18. De ansatte jobber 7,5t hver som må fordeles på hele åpningstiden, dvs at en bhg med lang åpningstid har lengre perioder med dårlig bemanning enn en bhg med kort åpningstid. Det er bare i den såkalte kjernetiden det er full bemanning, dvs ca 9.30 - 14.30. Før 8 og etter 16 er det ofte bare én voksen på avdelingen ettersom de ansatte må dekke hele dagen fra ca 7.00 - 17.00. Så lenge det ikke kommer noen bedre bemanningsnorm, er det slik det må være og ikke så mye den enkelte bhg kan gjøre, annet enn å håpe at ikke så mange blir levert veldig tidlig/hentet veldig sent, når det er dårligst bemanning. 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #47 Skrevet 25. august 2022 Håper du ts, nå har forstått at det er slik det er i alle barnehager rett og slett fordi det ikke er noen annen måte å gjøre det på med de ressursene som Finns. Og foreldrene må på banen for å få endret dette på politisk hold. vi som jobber i bhg er nok dessverre for flinke til å «skjule» overfor foreldre hvor ille det er, later som vi klarer alt osv fordi vi ikke orker klaging på at vi ikke er gode nok. Anonymkode: bcba7...42c 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå