Gå til innhold

Bemanning i bhg

Fremhevede innlegg

Skrevet
Anonym6789 skrev (19 minutter siden):

De må vel kunne flytte på vaktene ettersom når det er mange barn? Om det er et mønster altså. Her er det en tidligvakt som åpner, en mellomvakt fra 8 og en senvakt fra halv 9. Men de fleste blir levert i 8-8.30 tiden, så er 1-3 barn når vi kommer kl 8

Problemet er jo at flertallet av barna stort sett er i barnehagen lengre enn de ansattes arbeidstid. 

Anonymkode: c5f03...177

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym6789 skrev (21 minutter siden):

De må vel kunne flytte på vaktene ettersom når det er mange barn? Om det er et mønster altså. Her er det en tidligvakt som åpner, en mellomvakt fra 8 og en senvakt fra halv 9. Men de fleste blir levert i 8-8.30 tiden, så er 1-3 barn når vi kommer kl 8

Nei man må jo folk som dekker hele dageb

Anonymkode: 8f882...853

• Nyttig 1
Skrevet
Anonym6789 skrev (20 minutter siden):

Vi prøver vårt aller beste og det er ingen ansatte som ønsker å sitte med alt for mange barn helt alene. Men det er dessverre slik det er. Det blir et valg mellom å være for få voksne for lenge alene på morgenen eller ettermiddagen. 

Anonymkode: 8953b...412

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så det er full bemanning mellom 9:30-14:30

Anonymkode: 3bd59...7b4

Men i den tiden er det plantid, 3xpauser, avdelingsmøter, fravær på andre avdelinger som må fylles, telefoner med div instanser, pedledermøter osv osv. Hos oss er vi fullt bemannet oftest 9.30-11.30. Og så 14.15-14.30.

Anonymkode: c4342...a44

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Problemet er jo at flertallet av barna stort sett er i barnehagen lengre enn de ansattes arbeidstid. 

Anonymkode: c5f03...177

Ja skjønner, trodde bare det kanskje var mindre barn siste timen visst alle blir levert rett etter åpning. Kanskje bare vi som er "heldig" med at mange blir levert seint her

Skrevet

I dag gråt jeg i pausen på jobb. 
vi har tilvenning med mange nye barn og har gått rundt og vært spente på hvem disse nye barna er. Hvordan blir denne barnegruppa, hvilke utfordringer og gleder er det vi skal oppleve dette barnehageåret. Er avdelingen innbydende nok? Mye spente voksne som har ventet på nye spente barn.

men i dag gråt jeg. 
For vi var ikke nok folk.

Jeg har ikke store nok armer til å trøste 4 redde, utrygge 1 åringer som desperat hyler etter mamma og pappa. 
Fordi det var fravær blant personalet igjen.

Vi fikk ikke tak i vikar, igjen.

Usikre foreldre som fortvilede øyne lurer på om det er trygt for barnet deres her, med så få voksne og så mange barn. 
Barna som har gått på avdelingen må konstant vente på at vi får et ledig minutt til dem. Men det får vi jo ikke. 
Barna gråt,

og det gjorde jeg også. 

Anonymkode: 8953b...412

• Liker 2
  • Hjerte 10
  • Nyttig 2
Skrevet

Ja slik er det i fleste barnehager :) Vanligvis skal det være 6 barn per voksen på storbarnsavdelingen, men samtidig er det ikke lagt opp slik at det er flere voksne til stede om flere barn kommer i starten av dagen eller slutten av dagen. Er heller ikke slik at det er nok voksne i løpet av dagen, når det er pauser ol. Jobbet i 4 ulike barnehager, og virker som en standar prakis! 

• Liker 1
Skrevet

Det er helt vanlig.  Desverre. På mandag var jeg alene over én time med 19(!) 5-åringer. Ei falt å slo seg. Jeg fikk ringt mor, som heldigvis kunne komme raskt. Akkurat da mor kom kastet hun opp. Hjernerystelse. Aner ikke hva jeg skulle gjort hvis mor ikke var rett i nærheten 😩

Anonymkode: 38cf0...c03

• Hjerte 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Anonym6789 skrev (1 time siden):

Joda, det kan man. Men på min gruppe (1-2 år), var det 10 barn på plass kl 7.30 i går (åpner 7.15) og 10 barn som ikke var hentet 16.00 ( stenger 16.30). Det går rett og slett ikke opp.

Anonymkode: 21dfd...076

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det er helt vanlig.  Desverre. På mandag var jeg alene over én time med 19(!) 5-åringer. Ei falt å slo seg. Jeg fikk ringt mor, som heldigvis kunne komme raskt. Akkurat da mor kom kastet hun opp. Hjernerystelse. Aner ikke hva jeg skulle gjort hvis mor ikke var rett i nærheten 😩

Dette er jo klart avvik og må meldes. Alvorlighetsgraden vil jo understøttes av skademeldingen, som også må sendes. Merkelig dere ikke stengte? 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er opp til eier hva som er forsvarlig drift. Jeg har jobber i mange barnehager og det du beskriver er normalt. Det blir ofte mer enn 20 min også, om morgen kommer pedleder på mellomvakt kvart på ni og går hjem på mellomvakt kvart på fire. Så da er man alene en time og et kvarter morgen og ettermiddag. 

Anonymkode: c96d7...482

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette er jo klart avvik og må meldes. Alvorlighetsgraden vil jo understøttes av skademeldingen, som også må sendes. Merkelig dere ikke stengte? 

Stenge? De gjør de ikke i min bydel. Har aldri gjort selv om vi har gått med under femti prosent personale. Foreldre vet virkelig ikke hva som foregår.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
gråteper skrev (55 minutter siden):

Ja slik er det i fleste barnehager :) Vanligvis skal det være 6 barn per voksen på storbarnsavdelingen, men samtidig er det ikke lagt opp slik at det er flere voksne til stede om flere barn kommer i starten av dagen eller slutten av dagen. Er heller ikke slik at det er nok voksne i løpet av dagen, når det er pauser ol. Jobbet i 4 ulike barnehager, og virker som en standar prakis! 

Denne organiseringen/turnusen baserer seg på tidligere tider da flere mødre var hjemme/ jobbet redusert. Da ble unger levert sent og hentet tidlig. Systemet kollapser når bortimot alle leverer tidlig og henter sent.

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Denne organiseringen/turnusen baserer seg på tidligere tider da flere mødre var hjemme/ jobbet redusert. Da ble unger levert sent og hentet tidlig. Systemet kollapser når bortimot alle leverer tidlig og henter sent.

Korrekt! Ikke et ideelt system, men dessverre så er det slik. Et ønske om flere ansatte i barnehager har vært etterlengtet lenge. Tror da ikke dette er noe enkelt barnehager (kommunale) kan gjøre noe med, men at man må klage til høyere ledd 😅

• Nyttig 1
Skrevet

Nettopp derfor bemanningen må økes, rovdrift på ansatte og barna får ikke det de trenger. Jeg er pedagogisk leder og har tatt permisjon uten lønn. 

Knuser hjertet mitt at det er sånn i barnehagene. Vi blir urolig glad i barna og det er grusomt vondt å ha det slik som det beskrives i tråden. Jeg har jobbet i ulike barnehager og dette er desverre normalen. Lite vi ansatte får gjort mye er opp til eiere som igjen handler om politikk og økonomi.

Dette er ikke bra for oss som samfunn og må endres på. Barnehagen skal være et trygt sted å være for barna og med slik underbemanning som det til enhver tid er, med i tillegg utslitt personale er ikke bærekraftig 💔

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Klart det blir meldt avvik. Likevel er det ikke uvanlig og jeg har stått ibliknende situasjoner mange ganger. Jeg hadde seinvakt, tidligvakten hadde gått hjem. Så ble mellomvakten (som var en vikar) oppringt av SFO og måtte avgårde å hente eget barn der. Jeg hadde nok ikke vunnet veldig mye tid på å ringe å 19 foreldre mens jeg var alene med alle. Her vi bor er det lange avstander og få som jobber i nærheten. Også litt tilfeldig at ingen ble hentet tidlig den dag, vanligvis er vi litt færre barn så seint på ettermiddagen. Jeg var alene fra kl.15.15 til 17.00, ganske mange ble hentet mellom 16.15 og 16.30.

Vi har jo også en småbarnsavdeling på huset, men der var det 2 ansatte på 9 1- og 2-åringer (mange av dem helt ferske). 3- og 4-åringene går i et annet bygg.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Joda, det kan man. Men på min gruppe (1-2 år), var det 10 barn på plass kl 7.30 i går (åpner 7.15) og 10 barn som ikke var hentet 16.00 ( stenger 16.30). Det går rett og slett ikke opp.

Anonymkode: 21dfd...076

Skjønner. Ja da blir det jo litt vanskelig 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvordan er reglene angående hvor mange ansatte som skal være faktisk tilstede med barna til enhver tid?

Som i, greit nok at barnehagen oppfyller kravene med maks antall pr barn i sånn og sånn alder, og minst så og så mange ped-ledere. 

Men i vår barnehage jobber de litt skiftbasert, som i at det bare er én ansatt første og siste halvtimen bhg er åpen. Det resulterer at det ofte er én ansatt alene med 7-8 barn på en småbarnsavdeling..

Vi er flere foreldre som har reagert på det, at når vi leverer ungen er det en stakkars ansatt som tar imot, og da er alene med alt for mange unger, hvorav veldig mange er helt nye og flere hylgriner og alt er kaos.. 

I går da jeg leverte sto det en annen mor og sa hun ikke ville gå, for det så jo helt uforsvarlig ut.. Da var det syv unger i rommet, den eldste var 2 år, og fem av dem var nyoppstartede, og tre av dem hylgrein. Og fremdeles tyve minutter igjen til neste ansatte kom på jobb..

Anonymkode: 95c79...116

Helt normal praksis. God nok praksis? Langt i fra. 

det er bemanning ut i fra hvor mange barn som går i barnehagen, ikke hvilket klokkeslett de blir levert eller hentet. Som regel flyttes mellomvakta en eller annen vei når en ser hvordan normen for når barna blir hentet eller levert er. 

ulempen med å jobbe i barnehage er det det «bare er en jobb». Vi har vakter på 7,5 timer. Har rett på like mye ferie som alle andre, og samme arbeidsmiljølov å følge. Selv om vi som jobber der også kjenner på at vi ikke strekker til, og skulle ønske vi kunne hjelpe i den ene eller andre enden så skal vi bare være der 7,5 timer til dagen. Ulempen hvis mellomvakta kommer tidligere er at da blir seinvakta aleine lenger. Og det kan nesten være verre å være aleine med 7-8 barn som er trøtte og slitne, og som bare vil hjem. 

i løpet av dagen er det også mye som skjer. Både i form av møter, planleggingstid, pauseavvikling, noen skal kanskje til legen eller tannlegen, sykdom, avspassering, feriedager, folk som jobber redusert osvosv. Vil si at det er sjeldent at det er fullt bemanna i barnehagehverdagen. 

som pedagog og småbarnsmamma så ber jeg til høyere makter at både bemanning (ikke nødvendigvis mer pedagogtetthet, men grunnbemanning) og lønn blir høyere. Og så skulle jeg ønske at vi som jobber i barnehagesektoren hadde vært flinkere til å stå opp og vise hva vi er gode for! 

men det du beskriver med mange gråtende barn, dette er ganske typisk i oppstartfasen. Folk begynner på jobb igjen, og legger kanskje oppstarten til de siste dagene. Det går mer enn 5 dager til tilvenning, og foreldre burde lagt opp til mer tid til dette. Ikke nødvendigvis til å være mer i bhg, men mulighet til å være fleksible med leverings- og hentetidspunkt noen uker. Da hadde ikke tidligvakta trengt å sitte der aleine med 7-8 hylende unger. Hvis noen hdde blitt levert 7, noen 0745, noen 0815 osv i en periode så hadde personalet hatt mulighet til å få jobbet inn de første før neste pulje kom og trenge samme nærhet som de første. Tilvenning krever masse samarbeid med bhg og hjemmet for at den skal være god nok. 

Anonymkode: fa42a...32e

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

KLAG KLAG KLAG OG KLAG!

Jeg er veldig heldig i min og mine barns barnehage, vi har heldigvis ikke det problemet der men vet mange sliter med det. Eneste muligheten er at foreldre sier ifra, til styrer, fau, foreldremøter, kommuner og andre aktuelle instanser.

Anonymkode: a24ce...baa

Skrevet

Det eneste «kravet» foruten bemanningsnormen som gir full bemanning ca. 2-4 timer pr dag er at bemanning skal være «forsvarlig». Det er jo diffust og ikke enkelt når det ikke finnes vikarbudsjett - heller vikarer å oppdrive. Holdt ut i ped.lederjobben i 23 år, i fjor var det nok - aldri mer. Elsker barna og samspillet med dem. Hater stresset om å få dagen til «å gå opp», dekke alle behov, ikke føle seg tilstrekkelig og aldri tid til faglig utvikling. 

3 av 5 vurderer å skifte yrket, søkertalllene til barnehagelærerutdannelsen sank 27 (!)% fra ifjor til i år. Verdens beste bransje er i krise! Trist for barna, foreldre og de dyktige ansatte som holder ut! 💜

https://www.dagsavisen.no/debatt/2022/05/09/bedre-bemanningsnorm-for-barnas-beste/

Anonymkode: 165a0...1ef

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...