AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #1 Skrevet 21. august 2022 Vekta har økt noe hinsidig de siste par årene. Jeg har lagt på meg ca 20kg faktisk. Noe drastisk må gjøres. Kan denne menyen se noe ok ut? 0630: banan. Ca 100 kcal. 0730 - 0830: Stor smoothie. Ca 400kcal 1130: to-tre knekkebrød med smør, kjøttpålegg og tomat/agurk/paprika. Ca 300 kalorier 1500: yoghurt med granola. Kanskje noen bær på toppen. 300 kalorier. 1730: middag, fisk/kjøtt/kylling med potet/ris/pasta, saus og grønnsaker. Mellom 500 - 700 kalorier. 2100: kanskje en yoghurt? En proteinshake? Tomatsuppe? Ett knekkebrød med peanøttsmør, eller egg? 100 kalorier til 300 kanskje? Ser denne menyen grei ut som et utkast og utgangspunkt for hverdagen? Da vil jeg ligge på 1800 kalorier til 2000 kalorier daglig. Etter ulike kroppsanalyser og verktøy på nett ligger min BMR på mellom 1800 - 2000. Jeg skal i tillegg prøve å sykle til jobb på fine dager. Har elsykkel så blir ikke så mye trening, men noe. Iflg pulsklokka vil det gi meg 250-300 kcal per dag jeg sykler. Si jeg sykler 2-3 dager uken. Jeg skal passe min søsters hund en stund fremover. Hun skal operere og blir noe rehabilitering etterpå. Så det blir nok en måned eller to i hvert fall. Iflg diverse kalkulatorer og pulsklokker vil det gi meg ca 500kalorier daglig. Dvs ila uken vil jeg da spise det som tilsvarer min basalforbrenning, og ikke gå opp i vekt pga mat. Så med sykling og tur vil jeg ha kalori underskudd på ca 4000 kalorier i uken, og gå ned ca 0,5kg. I tillegg vil jo selvsagt annen bevegelse også komme til gode. I helgene hvis det skal være noe kos har jeg også tid til å gå ekstra turer med hunden, lengre og mer krevende. Samtidig viktig at jeg teller litt kalorier nå i starten ved appen MFA. Få kontroll og oversikt. ... Også har jeg forsøkt å søke litt angående smoothier.. det er vel denne jeg er mest usikker på. Og ønsker tilbakemeldinger på smoothien på alle punkter, eller andre forslag. 1. 80 gram frukt, enten en smiothieblanding med ananas mango og banan, 40/40 ananas mango eller 30 gram ananas, 30 gram mango og en halv banan. Litt avhengig hva jeg har kjøpt, har liggende og tilbud. 51 kalorier 2. Blåbær 80gram. 41 kalorier 3. Spinat. 45-50 gram. Ca 10 kalorier. Alle overnevnte er frosne. 4. 1dl juice, og resten vann. Ca 40-50 kcal 5. En porsjon proteinpulver. 117 kcal 6. Litt ingefær. Ca 15 kcal 7. 40gr vanilje yoghurt uten sukker 30kcal 8. 15gr chiafrø. 66 kcal 9. 8gr honning. 27 kcal Ca 400 kcal. Noen tanker ? Anonymkode: 082a7...72d
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #2 Skrevet 21. august 2022 Jeg tenker at du innen 11.30 har fått i deg ca 800 kalorier der mesteparten virker til å være sukker og karbohydrater tidlig på morgenen. Frukt og bær inneholder mye fruktsukker, og det er mye tomme kalorier slik jeg ser det. Om du skjønner? Anonymkode: 0c78c...8b9 13 6
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #3 Skrevet 21. august 2022 31 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tenker at du innen 11.30 har fått i deg ca 800 kalorier der mesteparten virker til å være sukker og karbohydrater tidlig på morgenen. Frukt og bær inneholder mye fruktsukker, og det er mye tomme kalorier slik jeg ser det. Om du skjønner? Anonymkode: 0c78c...8b9 Ingen tomme kalorier her. Frukt og bær er bra kilder til vitaminer og mineraler. Karbohydrater er det heller ingenting i veien med. Det vil dessuten gjøre sykkelturene om morgenen lettere. Eneste jeg tenker er at det kan bli ensidig, særlig på middagsfronten med kjøtt, ris, og saus. Variasjon er viktig! Anonymkode: 8a6b3...0c7 2
Danseskjørt Skrevet 21. august 2022 #4 Skrevet 21. august 2022 Jeg ville sløyfet bananen kl 0630 og heller hatt den i smoothien, samt drøye frokosten så lenge du klarer. Samtidig er det viktig å få i seg nok mat tidlig på dagen sånn at du ikke overspiser på kvelden. 8
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #5 Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ingen tomme kalorier her. Frukt og bær er bra kilder til vitaminer og mineraler. Karbohydrater er det heller ingenting i veien med. Det vil dessuten gjøre sykkelturene om morgenen lettere. Eneste jeg tenker er at det kan bli ensidig, særlig på middagsfronten med kjøtt, ris, og saus. Variasjon er viktig! Anonymkode: 8a6b3...0c7 Det er ikke det at det er noe i veien med karbohydrater, men fruktsukker og karbohydrater blir omgjort til sukker i kroppen, og hvis jeg var deg ville jeg heller spist kokte egg til frokost. Stappfull av vitaminer og proteiner, mindre kaloerier og mer mat, samt minsket inntak av sukker fra frukt bær og juice. Du spurte om tanker om smoothien, så det er mine 2 cents Anonymkode: 0c78c...8b9 10 5
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #6 Skrevet 21. august 2022 Dropp bananen og halver innholdet i smoothien. Trenger du de knekkebrødene? Jeg synes dette var veldig mye mat, og veldig mye sukker og tomme karbohydrater. Anonymkode: 31e4b...3e7 8
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #7 Skrevet 21. august 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: Ingen tomme kalorier her. Frukt og bær er bra kilder til vitaminer og mineraler. Karbohydrater er det heller ingenting i veien med. Det vil dessuten gjøre sykkelturene om morgenen lettere. Eneste jeg tenker er at det kan bli ensidig, særlig på middagsfronten med kjøtt, ris, og saus. Variasjon er viktig! Anonymkode: 8a6b3...0c7 Hvis kaloritelling funker for deg, så gjør det. Hvis ikke vil jeg anbefale både lavkarbo og periodisk faste. Å spise seks måltider daglig er ganske heftig, og de aller fleste vil oppleve at protein og fett metter mye bedre enn karbohydrater. Alt dette hyppige sukkerinntaket går også fort ut over tannhelsen. Variasjon er ikke så viktig i og for seg, så lenge du får i deg næringen du trenger. At vi ikke orker tanken på å spise det samme til middag to dager på rad er bare moderne luksus. Anonymkode: 6b40b...7ee 3 5
Mamajune11 Skrevet 21. august 2022 #8 Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Vekta har økt noe hinsidig de siste par årene. Jeg har lagt på meg ca 20kg faktisk. Noe drastisk må gjøres. Kan denne menyen se noe ok ut? 0630: banan. Ca 100 kcal. 0730 - 0830: Stor smoothie. Ca 400kcal 1130: to-tre knekkebrød med smør, kjøttpålegg og tomat/agurk/paprika. Ca 300 kalorier 1500: yoghurt med granola. Kanskje noen bær på toppen. 300 kalorier. 1730: middag, fisk/kjøtt/kylling med potet/ris/pasta, saus og grønnsaker. Mellom 500 - 700 kalorier. 2100: kanskje en yoghurt? En proteinshake? Tomatsuppe? Ett knekkebrød med peanøttsmør, eller egg? 100 kalorier til 300 kanskje? Ser denne menyen grei ut som et utkast og utgangspunkt for hverdagen? Da vil jeg ligge på 1800 kalorier til 2000 kalorier daglig. Etter ulike kroppsanalyser og verktøy på nett ligger min BMR på mellom 1800 - 2000. Jeg skal i tillegg prøve å sykle til jobb på fine dager. Har elsykkel så blir ikke så mye trening, men noe. Iflg pulsklokka vil det gi meg 250-300 kcal per dag jeg sykler. Si jeg sykler 2-3 dager uken. Jeg skal passe min søsters hund en stund fremover. Hun skal operere og blir noe rehabilitering etterpå. Så det blir nok en måned eller to i hvert fall. Iflg diverse kalkulatorer og pulsklokker vil det gi meg ca 500kalorier daglig. Dvs ila uken vil jeg da spise det som tilsvarer min basalforbrenning, og ikke gå opp i vekt pga mat. Så med sykling og tur vil jeg ha kalori underskudd på ca 4000 kalorier i uken, og gå ned ca 0,5kg. I tillegg vil jo selvsagt annen bevegelse også komme til gode. I helgene hvis det skal være noe kos har jeg også tid til å gå ekstra turer med hunden, lengre og mer krevende. Samtidig viktig at jeg teller litt kalorier nå i starten ved appen MFA. Få kontroll og oversikt. ... Også har jeg forsøkt å søke litt angående smoothier.. det er vel denne jeg er mest usikker på. Og ønsker tilbakemeldinger på smoothien på alle punkter, eller andre forslag. 1. 80 gram frukt, enten en smiothieblanding med ananas mango og banan, 40/40 ananas mango eller 30 gram ananas, 30 gram mango og en halv banan. Litt avhengig hva jeg har kjøpt, har liggende og tilbud. 51 kalorier 2. Blåbær 80gram. 41 kalorier 3. Spinat. 45-50 gram. Ca 10 kalorier. Alle overnevnte er frosne. 4. 1dl juice, og resten vann. Ca 40-50 kcal 5. En porsjon proteinpulver. 117 kcal 6. Litt ingefær. Ca 15 kcal 7. 40gr vanilje yoghurt uten sukker 30kcal 8. 15gr chiafrø. 66 kcal 9. 8gr honning. 27 kcal Ca 400 kcal. Noen tanker ? Anonymkode: 082a7...72d Smoothiene dine er jo latterlige?! Dropp yoghurt, juice, HONNING?! Frukt/bær/grønnsaker og vann. Det holder. 6 5
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #9 Skrevet 21. august 2022 Uansett er dette enorme mengder mat iløpet av en dag. Jeg lurer på hva du spiser til vanlig?🫣😅 Og du trenger ikke honning eller yoghurt i smoothies kjære deg, ikke chiafrø eller juice heller. Dropp det og hold deg til frukt bær grønnsaker og vann. 🥳🙋🏽♀️ Anonymkode: d6a3c...693 6 1
Mamajune11 Skrevet 21. august 2022 #10 Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Vekta har økt noe hinsidig de siste par årene. Jeg har lagt på meg ca 20kg faktisk. Noe drastisk må gjøres. Kan denne menyen se noe ok ut? 0630: banan. Ca 100 kcal. 0730 - 0830: Stor smoothie. Ca 400kcal 1130: to-tre knekkebrød med smør, kjøttpålegg og tomat/agurk/paprika. Ca 300 kalorier 1500: yoghurt med granola. Kanskje noen bær på toppen. 300 kalorier. 1730: middag, fisk/kjøtt/kylling med potet/ris/pasta, saus og grønnsaker. Mellom 500 - 700 kalorier. 2100: kanskje en yoghurt? En proteinshake? Tomatsuppe? Ett knekkebrød med peanøttsmør, eller egg? 100 kalorier til 300 kanskje? Ser denne menyen grei ut som et utkast og utgangspunkt for hverdagen? Da vil jeg ligge på 1800 kalorier til 2000 kalorier daglig. Etter ulike kroppsanalyser og verktøy på nett ligger min BMR på mellom 1800 - 2000. Jeg skal i tillegg prøve å sykle til jobb på fine dager. Har elsykkel så blir ikke så mye trening, men noe. Iflg pulsklokka vil det gi meg 250-300 kcal per dag jeg sykler. Si jeg sykler 2-3 dager uken. Jeg skal passe min søsters hund en stund fremover. Hun skal operere og blir noe rehabilitering etterpå. Så det blir nok en måned eller to i hvert fall. Iflg diverse kalkulatorer og pulsklokker vil det gi meg ca 500kalorier daglig. Dvs ila uken vil jeg da spise det som tilsvarer min basalforbrenning, og ikke gå opp i vekt pga mat. Så med sykling og tur vil jeg ha kalori underskudd på ca 4000 kalorier i uken, og gå ned ca 0,5kg. I tillegg vil jo selvsagt annen bevegelse også komme til gode. I helgene hvis det skal være noe kos har jeg også tid til å gå ekstra turer med hunden, lengre og mer krevende. Samtidig viktig at jeg teller litt kalorier nå i starten ved appen MFA. Få kontroll og oversikt. ... Også har jeg forsøkt å søke litt angående smoothier.. det er vel denne jeg er mest usikker på. Og ønsker tilbakemeldinger på smoothien på alle punkter, eller andre forslag. 1. 80 gram frukt, enten en smiothieblanding med ananas mango og banan, 40/40 ananas mango eller 30 gram ananas, 30 gram mango og en halv banan. Litt avhengig hva jeg har kjøpt, har liggende og tilbud. 51 kalorier 2. Blåbær 80gram. 41 kalorier 3. Spinat. 45-50 gram. Ca 10 kalorier. Alle overnevnte er frosne. 4. 1dl juice, og resten vann. Ca 40-50 kcal 5. En porsjon proteinpulver. 117 kcal 6. Litt ingefær. Ca 15 kcal 7. 40gr vanilje yoghurt uten sukker 30kcal 8. 15gr chiafrø. 66 kcal 9. 8gr honning. 27 kcal Ca 400 kcal. Noen tanker ? Anonymkode: 082a7...72d Hva skal du med proteinpulver foresten? Du skriver ikke du skal trene hard styrke 3 ganger i døgnet? Proteinpulver/shakes/sjokolade er svindel, ingen trenger det. Og for 117kcal burde du hvertfall droppe det. 7
Mamajune11 Skrevet 21. august 2022 #11 Skrevet 21. august 2022 Ts hør her, det enkle er ofte det beste. Spis mindre posjoner, drikk smoothies når du craver noe søtt, drikk mye vann. Dropp snop! Da er mye gjort. 6 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #12 Skrevet 21. august 2022 Dette er jo hinsides mye mat, og særlig frukt og sukker, gjennom en dag. Jeg er 60 kg på 170, og trener 5-7 timer i uka. Spiser tre måltid om dagen dagen. Liten skål gresk yoghurt med granola til frokost. Fritatta på tre egg og grønnsaker til lunsj. 200g laks, wokede grønnsaker, litt rømme eller hoisinsaus, til middag. En normal dag, akkurat hva jeg spiser varierer selvfølgelig mye, men komponentene er like (mye grønnsaker, god proteinkilde, litt fett) I tillegg, du oppsummerer det som for deg er en normaldag/hverdag. Du har vel gjerne også helgedager med taco eller pizza, en lat frokost, besøk, eller dessert på restaurant. Og det hender vel også du drikker kalorier, som ikke er med i budsjettet ditt overhodet. Anonymkode: 0ba75...be7 9 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #13 Skrevet 21. august 2022 5 minutter siden, Mamajune11 said: Hva skal du med proteinpulver foresten? Du skriver ikke du skal trene hard styrke 3 ganger i døgnet? Proteinpulver/shakes/sjokolade er svindel, ingen trenger det. Og for 117kcal burde du hvertfall droppe det. Proteinpulver er såvisst ikkje svindel. Høgt inntak av protein under vektnedgang minsker tap av muskelmasse. Ellers einig i neste innlegget ditt, gjer det så enkelt som mogleg. Eg starta personleg ikkje å telle makroar før eg var 35kg ned frå startvekt. Ta nokre få enkle grep, som å kutte ned på godis, hald på det i eit par veker, så tar du enda eit grep om det trengs - f.eks. trapp opp treininga, eller bytt til magrere meieriproduktar. I mi erfaring funka det aldri å leggja opp eit megakomplisert opplegg i starten, kun p gradvis leggja om livsstilen. Anonymkode: 8a6b3...0c7 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #14 Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Uansett er dette enorme mengder mat iløpet av en dag. Jeg lurer på hva du spiser til vanlig?🫣😅 Og du trenger ikke honning eller yoghurt i smoothies kjære deg, ikke chiafrø eller juice heller. Dropp det og hold deg til frukt bær grønnsaker og vann. 🥳🙋🏽♀️ Anonymkode: d6a3c...693 Chiafrø er en fin kilde til fiber,sunne fettkilder som omega 3,kalsium og antioksidanter så det er ingen grunn til at Ts skal droppe dette. Anonymkode: e7e7f...53e 1 1
-venter- Skrevet 21. august 2022 #15 Skrevet 21. august 2022 Jeg lager smoothie til frokost ganske ofte. Inneholder bringebær, eple, banan, appelsin, kokosmelk og tre egg. Spiser denne i ellevetiden. Holder da til middag 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #16 Skrevet 21. august 2022 Proteinpulver er ikke det verste man kan få i seg og kan være nyttig om man av en eller annen grunn ikke får i seg nok gjennom maten. Men tenk hvor mye mettere du blir og hvor mye mer næring du får i deg hvis du dekker behovet med ordentlig mat. Metthet kommer ikke bare av nok protein og fett og at magen fylles opp, men også av tilstrekkelige mengder vitaminer, mineraler osv. Som altså finnes i ordentlig mat. Hvis man fokuserer på å spise næringsrikt vil mengden regulere seg selv i større grad: man blir sulten når man trenger næring/energi og mett når behovet er dekket. Men appetitten påvirkes også av hvordan du pleier å spise, så å gå fra f.eks seks til tre måltider daglig kan være litt ukomfortabelt de første dagene. Anonymkode: 6b40b...7ee 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #17 Skrevet 21. august 2022 Du spiser jo hele tiden… kroppen får jo ikke tid til å forbrenne noe når du dytter nedpå så mye. Holder lenge med 3 måltider per dag. Anonymkode: 8948c...db4 10
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #18 Skrevet 22. august 2022 22 hours ago, AnonymBruker said: Uansett er dette enorme mengder mat iløpet av en dag. Jeg lurer på hva du spiser til vanlig?🫣😅 Og du trenger ikke honning eller yoghurt i smoothies kjære deg, ikke chiafrø eller juice heller. Dropp det og hold deg til frukt bær grønnsaker og vann. 🥳🙋🏽♀️ Anonymkode: d6a3c...693 En smoothie på frukt, grønnsaker og vann er absolutt ikke mettende. Ts skal ha dette som frokost. Hvis man bare skal ha frukt og grønt i smoothien er det bedre å spise det uten å mose det til smoothie, så kroppen har litt å jobbe med. Ville prøvd å redusere innholdet i smoothien litt. Ikke både frø, yoghurt, juice og honning hver gang... Jeg pleier å ha i egg og chiafrø. Med proteinpulver i holder det med frøene. At folk kaller frukt og grønt for tomme kalorier er jo helt latterlig. Det er masse næring! Du ts foreslår 3 måltider hver dag som inneholder yoghurt, ville nok redusert litt på yoghurt. Og droppet banan til frokost. Anonymkode: d9cb7...667 1
Mrs Robinson Skrevet 22. august 2022 #19 Skrevet 22. august 2022 Vanvittig mange måltider per dag,blodsukkeret ditt vil gå som en jojo. Kutt ned på antall måltider, mye lettere å overspise på mange, små måltider enn få, store 6 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #20 Skrevet 22. august 2022 Dette er myyyyye mat😆 Jeg spiser halvparten av dine kalorier per dag, og går kun ned 500-700g i uken. Anonymkode: a98d0...d0c 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå