Gå til innhold

Er Vestfold-dialekten stygg/annerledes?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er bosatt i Barcelona hvor jeg har moett andre nordmenn fra diverse steder som er blitt en del av min omgangskrets her. 
For litt siden hadde vi en venninnekveld hvor et par av dem reagerte paa at jeg sa 'ho' istedenfor 'hun/hu' paa oestlandsk. Dette eskalerte etterhvert til aa omhandle 'et/en hamster' og 'et/en strikk'. Jeg er forvirret da det er foerste gangen noen har kommentert slikt paa min dialekt, (visste faktisk ikke at jeg hadde en foer naa). 

Saa, er (dagens, ikke 50-aaringenes) vestfold/Sandefjordsdialekt annerledes fra vanlig oestlandsk?  

Anonymkode: 4de34...a1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er "vanlig østlandsk"? Jeg (trønder) har slektninger i tenårene i flere byer på østlandet, bl.a. i Tønsberg. Nyanseforskjeller på dialektene, men ikke noe spesielt med dialekten til de fra Tønsberg. 

Anonymkode: 469a6...64f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan enkelt installere norsk tastatur på mobilen/pc'n din, det tar 2-3 minutter. Når du har installert det, tar det 1-5 sekunder å bytte fram og tilbake mellom tastaturspråk. Bare å google "install norwegian keyboard windows/iphone/android"

Anonymkode: 0b6d1...ed0

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fortsatt forskjell på dialektene rundt omkring på Østlandet, selvom forskjellene blir mindre og mindre. Jeg synes det er kjipt at det er greit å kommentere på dialekten til folk. Mitt inntrykk er at det er spesielt greit å plukke på østlandsdialekter som er litt annerledes en oslodialekta. Hvorfor gjøres det? Folk skjønner hva som menes når en sier «ho», så hva er vitsen med å påpeke det? Det er ubehagelig når noen kommenterer på hvordan en snakker.

Virker som endel vil strømlinjeforme hvordan vi snakker. Men uff så kjedelig det blir hvis det høres ut som alle på Østlandet kommer fra Oslo!

Vestfolddialekta er kjempekoselig. Hold på den:-)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det subtile forskjeller mellom de forskjellige byene i Vestfold. Larviksdialekta f. eks. kan ofte virke litt hardere eller "negativ" i flyten fremfor f. eks. Tønsberg eller opp mot Sande.

Jeg sier forøvrig også "ho" istedet for "hu". Driver moren min til vanvidd, så er nok hovedsaklig trass fra min side.

Det finnes kun en dialekt som er tilnærmet lik bokmål. Den kalles standard østnorsk, og det er de færreste som stadig snakker den. En tante som flyttet til USA fra Østfold på 60-tallet en gang har standard østnorsk som dialekt. Og den høres utrolig pen ut. Mye penere og "ren" i uttalelsen enn en dialekt fra vestfold har klart å spytte ut,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det eneste jeg reagerer på med Vestfold-dialekt er at de sier "de" i stedet for "dem". 

Anonymkode: 28c3f...8c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så mye igjen av Vestfold-dialekten da? Særlig blant de yngre i nordre del av Vestfold synes jeg de snakker omtrent som i Oslo.

Anonymkode: 9dc6e...168

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker Vestfold-dialekt, den er hverken rar eller stygg ;) Det er dessverre færre og færre blant de unge som snakker dialekt. Jeg er 36, virker som om min generasjon er de siste :( Barna mine høres ut som om de kommer fra Oslo vest, dessverre. Aner ikke hvorfor det blir sånn, foreldrene, besteforeldrene, mange av lærerne og foreldrenes venner osv. snakker dialekt. Men ikke ungene.

Det er også en klasseforskjell - langt flere fra arbeiderklassen snakker dialekt enn middelklassen. Spesielt i manuelle yrker som håndverkere snakker de fleste dialekt, også de yngre.

Anonymkode: 92e5d...d74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd i Vestfold og la aldri merke til det. Men syns vestkant-dialekten i Oslo er fæl. Er selv fra Vestlandet.

Anonymkode: 4c4e7...aa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 19.8.2022 den 22.37):

Jeg er bosatt i Barcelona hvor jeg har moett andre nordmenn fra diverse steder som er blitt en del av min omgangskrets her. 
For litt siden hadde vi en venninnekveld hvor et par av dem reagerte paa at jeg sa 'ho' istedenfor 'hun/hu' paa oestlandsk. Dette eskalerte etterhvert til aa omhandle 'et/en hamster' og 'et/en strikk'. Jeg er forvirret da det er foerste gangen noen har kommentert slikt paa min dialekt, (visste faktisk ikke at jeg hadde en foer naa). 

Saa, er (dagens, ikke 50-aaringenes) vestfold/Sandefjordsdialekt annerledes fra vanlig oestlandsk?  

Anonymkode: 4de34...a1c

Jeg er fra Drammen og jeg hører når noen er fra Tønsberg, Sandefjord osv. Vi sier hu, dere ho. Vi sier biler og båter, dere sier bilær og båtær.. Vi sier snakkes, dere sier snakkas.. 

Anonymkode: 719cd...2eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...