AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #41 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Det tror jeg ikke på for fem flate øre Anonymkode: 0d4c7...619 Hva er det du ikke tror på? Datteren min gikk til legen da hun var 15 år og spurte om hun kunne få slutte med medisinene, for hun fikk så hjertklapp av dem, legen sa ja, og lærerne merket ikke noe forskjell. I dag er hun i jobb og har familie og er helt normalt fungerende. Selv fikk jeg beskjed at jeg måtte gå på medisiner resten av livet og bli uføretrygdet. En dag var det en som sa at hun syntes jeg var helt fin, hun sa fra til legen at jeg kunne trappe ned og avslutte medisinen. I dag er jeg i jobb og medisinfri. Helt normaltfungerende. Sønnen min er også i jobb og normaltfungerende. Han føler han trenger medisiner, og har selv gått til legen og gjenopptatt sin medisinering. Anonymkode: 80458...c69
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #42 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva er det du ikke tror på? Datteren min gikk til legen da hun var 15 år og spurte om hun kunne få slutte med medisinene, for hun fikk så hjertklapp av dem, legen sa ja, og lærerne merket ikke noe forskjell. I dag er hun i jobb og har familie og er helt normalt fungerende. Selv fikk jeg beskjed at jeg måtte gå på medisiner resten av livet og bli uføretrygdet. En dag var det en som sa at hun syntes jeg var helt fin, hun sa fra til legen at jeg kunne trappe ned og avslutte medisinen. I dag er jeg i jobb og medisinfri. Helt normaltfungerende. Sønnen min er også i jobb og normaltfungerende. Han føler han trenger medisiner, og har selv gått til legen og gjenopptatt sin medisinering. Anonymkode: 80458...c69 Alt du skrev Anonymkode: 0d4c7...619
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #43 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (På 19.8.2022 den 14.32): Synes samfunnet er mer opptatt enn diagnoser enn noen gang. Kommer barn inn på bup for å få hjelp etter mobbing eller lignende, da er det Asperger med engang.. fordi barna sliter sosialt. er barn litt ukonsentrerte eller aktive får de Ritalin og adhd. Jeg begynner å tenke at ingenting er normalt lengre. Alt som ikke er innenfor den A4 boksen som samfunnet forventer og har skapt er ei diagnose. Blir du mobbet? Ja da har du Asperger.. hva med de som mobber? Hvilke diagnose har de? Antisosial personlighetsforstyrrelse? Hva med å heller hjelpe folk som har opplevd dårlige ting? Fremfor å sette en merkelapp på de? En merkelapp hjelper ingen, det bare viser at det er noe galt med deg. Alle barn som blir mobbet blir usikre, redde, innesluttet, og trekker seg tilbake. Dette er bieffekten av mobbing. Skole og ppt er livredde ordet mobbing og skyver heller ansvaret over på eleven selv. Anonymkode: 25390...b5d Det knyter seg i meg når jeg leser det du skriver. Grammatikken er så utrolig dårlig og du er en "kutter". JEG "syns samfunnet er mer opptatt en diagnoser enn noen gang". DET "kommer barn in på BUP" (forkortelser har alltid stor bokstav). "fordi barna sliter sosialt", sier du. Her skal det være KOMMA og ikke to punktum. Ellers er det en grei huskeregel at DET SKAL VÆRE STOR BOKSTAV ETTER PUNKTUM. Det kan være at innholdet i teksten din er det viktigste, men når du skriver på den måten tror jo alle at du er dum, noe jeg jeg tviler på at du er. Du fremstår samfunnsengasjert og deltagende, og da er det så synd at budskapet ditt ødelegges av ekstremt dårlig språkhåndtering. Du er så klart unnskyldt om du er et barn, men ut i fra hva du sier, tror jeg du er voksen. Ja, kall meg rasshøl, men det er virkelig sagt som et råd i beste hensikt. Det kommer til å forandre livet ditt om du skriver riktig. Jeg må uansett sette denne som anonym for å ikke få for mye hat. Anonymkode: 96e4c...3e0 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #44 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (På 21.8.2022 den 11.21): Ja det er kjempelett å få en diagnose. Min eldste datter fikk diagnosen sin bare fordi spesiallæreren hennes trodde hun hadde den diagnosen. Legen fikk datteren min til å tegne en tegning og så på rapporten fra lærerne og vips hadde hun diagnose. I dag er hun voksen, og har ikke brukt medisiner på veldig mange år, jeg tror ikke hun har den diagnosen egentlig. Selv fikk jeg en diagnose i psykiatrien. Jeg kom helt uforvarende inn i psykiatrien for noen år siden. Vips hadde jeg også en diagnose. Er selv uten medisiner i dag. Så jeg tror heller ikke på den diagnosen. Sønnen min fikk også en diagnose veldig lett. Han føler selv at den stemmer, så han har begynt på medisiner igjen i voksen alder. Men jeg syns de bare kaster stort sett en diagnose på folk. Anonymkode: 80458...c69 Øh, nei. Bare nei! For det første, det skal en del til for å "komme inn" i psykiatrien. Man vandrer ikke bare inn, og vipps har man en diagnose. For det andre, å få en diagnose må man utedes. Min utredning var ca 6 måneder. Skjemaer som måtte fylles ut, samtaler, blodprøver - da flere runder. For det tredje, nei ingen barn får en diagnose basert på noen få notater og en tegning. F.eks å bli utredet for adhd må de igjennom tester, foreldre og skolen må fylle ut skjemaer når det kommer til atferd minst 2 ganger med mellomrom, de kommer på skolen for å observere, de har samtaler med foreldrene alene og sammen med barnet, og barnet alene. De har også samtaler med skolen og innhenter journalen fra legen. Vet ikke helt hvem du prøver å lure her, men de som faktisk har en diagnose, voksen som barn, vet at dette er bare tull. Anonymkode: 51640...c74
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #45 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Alt du skrev Anonymkode: 0d4c7...619 Alt jeg skrev var sant. Anonymkode: 80458...c69
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #46 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Øh, nei. Bare nei! For det første, det skal en del til for å "komme inn" i psykiatrien. Man vandrer ikke bare inn, og vipps har man en diagnose. For det andre, å få en diagnose må man utedes. Min utredning var ca 6 måneder. Skjemaer som måtte fylles ut, samtaler, blodprøver - da flere runder. For det tredje, nei ingen barn får en diagnose basert på noen få notater og en tegning. F.eks å bli utredet for adhd må de igjennom tester, foreldre og skolen må fylle ut skjemaer når det kommer til atferd minst 2 ganger med mellomrom, de kommer på skolen for å observere, de har samtaler med foreldrene alene og sammen med barnet, og barnet alene. De har også samtaler med skolen og innhenter journalen fra legen. Vet ikke helt hvem du prøver å lure her, men de som faktisk har en diagnose, voksen som barn, vet at dette er bare tull. Anonymkode: 51640...c74 Både jeg og datteren min og sønnen min har diagnoser, men det er ingen som vet det i dag. Datteren min og jeg er medisinfri I dag. Datteren min har vært medisinfri I 15 år, er i jobb og har familie. Sønnen min går på medisiner , men jeg tror ikke noen vet at han har noen diagnose. Han er i jobb. Selv er jeg også i jobb. Ingen visste om min diagnose den gangen, men den står der, det er sant. Anonymkode: 80458...c69
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #47 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Alt jeg skrev var sant. Anonymkode: 80458...c69 Sier du ja Anonymkode: 0d4c7...619
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #48 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Både jeg og datteren min og sønnen min har diagnoser, men det er ingen som vet det i dag. Datteren min og jeg er medisinfri I dag. Datteren min har vært medisinfri I 15 år, er i jobb og har familie. Sønnen min går på medisiner , men jeg tror ikke noen vet at han har noen diagnose. Han er i jobb. Selv er jeg også i jobb. Ingen visste om min diagnose den gangen, men den står der, det er sant. Anonymkode: 80458...c69 Dessuten vandret jeg nesten bare inn. Jeg ble bare lagt inn helt uten videre av legevakten på akutt psykisk avdeling, bare fordi jeg gjorde en rar ting. Jeg var akutt forvirret og hadde aldri vært I psykiatrien før. 3 mnd etterpå sto det plutselig en diagnose på sykemelding mi til jobben. Så jo den diagnosen kom brått. Men som sagt, ingen i familie eller venner vet om diagnosen, og i dag er jeg ute av psykiatrien og medisinfri. Anonymkode: 80458...c69
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #49 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Både jeg og datteren min og sønnen min har diagnoser, men det er ingen som vet det i dag. Datteren min og jeg er medisinfri I dag. Datteren min har vært medisinfri I 15 år, er i jobb og har familie. Sønnen min går på medisiner , men jeg tror ikke noen vet at han har noen diagnose. Han er i jobb. Selv er jeg også i jobb. Ingen visste om min diagnose den gangen, men den står der, det er sant. Anonymkode: 80458...c69 Skjønner ikke helt hva du vil frem til. Ingenting av det jeg skrev har du svart på. Helt urelevant om dere jobber, tar medisiner eller ikke. Ingen får diagnoser kastet etter seg. Anonymkode: 51640...c74
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #50 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dessuten vandret jeg nesten bare inn. Jeg ble bare lagt inn helt uten videre av legevakten på akutt psykisk avdeling, bare fordi jeg gjorde en rar ting. Jeg var akutt forvirret og hadde aldri vært I psykiatrien før. 3 mnd etterpå sto det plutselig en diagnose på sykemelding mi til jobben. Så jo den diagnosen kom brått. Men som sagt, ingen i familie eller venner vet om diagnosen, og i dag er jeg ute av psykiatrien og medisinfri. Anonymkode: 80458...c69 Nei, diagnosen står ikke på sykemeldingen til jobben 🤣 Nå må du slutte å tulle. Hva var denne rare tingen du gjorde? Hvilken "diagnoser" har dere? Anonymkode: 51640...c74
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #51 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Skjønner ikke helt hva du vil frem til. Ingenting av det jeg skrev har du svart på. Helt urelevant om dere jobber, tar medisiner eller ikke. Ingen får diagnoser kastet etter seg. Anonymkode: 51640...c74 Jeg bare sier at de diagnosene kan de bare ta og gjøre som de vil med, jeg bryr meg ikke. For oss har det bare vært tull. De har gitt oss diagnoser, men det stemmer bare ikke. Anonymkode: 80458...c69
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #52 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, diagnosen står ikke på sykemeldingen til jobben 🤣 Nå må du slutte å tulle. Hva var denne rare tingen du gjorde? Hvilken "diagnoser" har dere? Anonymkode: 51640...c74 Jo faktisk, jeg hadde sendt med der diagnosen sto, arbeidsgiveren min sa det. Anonymkode: 80458...c69
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #53 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jo faktisk, jeg hadde sendt med der diagnosen sto, arbeidsgiveren min sa det. Anonymkode: 80458...c69 Hun visste en diagnose jeg ikke visste. Anonymkode: 80458...c69
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #54 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jo faktisk, jeg hadde sendt med der diagnosen sto, arbeidsgiveren min sa det. Anonymkode: 80458...c69 Da har du sendt med feil. Fortsatt, hvilken diagnoser? Hva gjorde du for å bli lagt inn? Historien din er ikke troverdig for fem flate øre! Synes det er stygt å trolle med. Anonymkode: 51640...c74
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #55 Skrevet 22. august 2022 Jeg gikk rundt ute i 5 timer, når jeg skulle tatt i mot to av barna mine. Naboene ringte politiet da klokka var 23. Politiet fant meg, jeg hadde ingen forklaring på hvorfor jeg gikk ute. Ble sendt på legevakten, som sendte meg til akutt psykisk avdeling. Et par av barna mine hadde adhd. Jeg fikk paranoid psykose. Diagnosen står der ennå, selv om jeg i dag er medisinfri og frisk, men det er ikke tull. Datteren min vet jeg ikke om står at hun har adhd. Hun ble medisinfri for 15 år siden. Anonymkode: 80458...c69
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #56 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg gikk rundt ute i 5 timer, når jeg skulle tatt i mot to av barna mine. Naboene ringte politiet da klokka var 23. Politiet fant meg, jeg hadde ingen forklaring på hvorfor jeg gikk ute. Ble sendt på legevakten, som sendte meg til akutt psykisk avdeling. Et par av barna mine hadde adhd. Jeg fikk paranoid psykose. Diagnosen står der ennå, selv om jeg i dag er medisinfri og frisk, men det er ikke tull. Datteren min vet jeg ikke om står at hun har adhd. Hun ble medisinfri for 15 år siden. Anonymkode: 80458...c69 Jeg visste ikke om den diagnosen, før arbeidsgiveren min sa det. Jeg hadde sendt feil del. Anonymkode: 80458...c69
Mooza Skrevet 22. august 2022 #57 Skrevet 22. august 2022 (endret) AnonymBruker skrev (23 timer siden): hele denne diskusjonen blir jo bare synsing uten linker til statistikk og fakta Anonymkode: 45db3...423 Det er vel ikke noe statistikk på dette? Det er ikke noe om hvor holdbar disse diagnosene egentlig er? Den eneste måten man kan diskutere dette på er faktisk at folk ser at noe som de ikke helt får til å stemmer, og forteller om sine erfaringer. Jeg vet ikke OM det er slik at diagnoser "kastes rundt seg". Det jeg vet er at urolige barn nå oftere får en diagnose enn før. Det er mer normen å oppsøke hjelp hvis poden ikke kan konsentrere seg, som ofte forklares med en diagnose.- som gjerne kan stemme? Hvis vi ser hvor mange som har psykiske problemer i dag vs 30 år siden, så må det være fryktelig mange som ikke fikk diagnose før, eller så er det overdiagnosiering nå. "Mellom 15 og 20 % av barn og unge i Norge har nedsatt funksjon på grunn av psykiske vansker. Hos cirka halvparten av dem, 8 % av barn og unge, er symptomene så mange eller alvorlige at de har en diagnostiserbar psykisk lidelse. For mange er symptomene forbigående, og hver tredje 16–åring vil ha oppfylt de diagnostiske kriteriene for en psykisk lidelse en eller annen gang i løpet av barneårene. " Hver tredje 16 åring har hatt en psykisk lidelse sier de. Etter som jeg forstår er det ikke en stor økning i alvorlige psykiske lidelser som bipolarhet eller schizofreni, men innen ADHD er det en enorm økning. Så kan det jo være at alt slik er veldig underdiagnosiert tidligere? "Dessuten er det viktig å påpeke at de største svingningene i forekomsten av psykiske lidelser ser ut til å gjelde de såkalt mindre alvorlige tilstandene, mens forekomsten av de mest alvorlige tilstandene (for eksempel schizofreni) er konstant. " Det er derimot flere drap og voldsøvelser av de veldig syke, ettersom de har bygget ned tilbudet til disse alvorlige syke. Er det normalt å være litt ukonsentert, vilter, lei seg, trist uten at det er en diagnose? Det er jo mange som lurer på hva som skjer siden alle er blitt psykisk syke! Det er jo ikke så rart at folk spør seg. Jeg snakket med ungdomsskolelærere som er helt sjokkert over hvor mange det er som sliter nå med ulikt. ER det fordi man MÅ ha en diagnose for å få hjelp, eller er det noe i maten? Hva faan skjer liksom? Endret 22. august 2022 av Mooza
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #58 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg visste ikke om den diagnosen, før arbeidsgiveren min sa det. Jeg hadde sendt feil del. Anonymkode: 80458...c69 Jeg kunne skrevet bok om hva som skjedde den gangen, for det var helt forferdelig. Jeg ville bare fortsette livet mitt og komme meg bort, og de mente jeg var veldig syk. Jeg hadde ingenting i psykiatrien å gjøre. Ingen rundt meg ante egentlig hva som skjedde den gangen. Ingen rundt meg vet egentlig hvordan syk de mente jeg var. Det var et mareritt. I dag er jeg ute av psykiatrien og har det godt sammen med familie og venner. Ingen skal noensinne få vite hva som egentlig skjedde den gangen. Anonymkode: 80458...c69
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #59 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Dessuten vandret jeg nesten bare inn. Jeg ble bare lagt inn helt uten videre av legevakten på akutt psykisk avdeling, bare fordi jeg gjorde en rar ting. Jeg var akutt forvirret og hadde aldri vært I psykiatrien før. 3 mnd etterpå sto det plutselig en diagnose på sykemelding mi til jobben. Så jo den diagnosen kom brått. Men som sagt, ingen i familie eller venner vet om diagnosen, og i dag er jeg ute av psykiatrien og medisinfri. Anonymkode: 80458...c69 Du tror nok at ved å skrive det ene drøye innlegg etter det andre skal du være med på overbevise om at det du sier er sant, men effekten av alle innleggene dine gir motsatt effekt. Du surrer deg bare inn i et nett. Anonymkode: 0d4c7...619 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #60 Skrevet 23. august 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Du tror nok at ved å skrive det ene drøye innlegg etter det andre skal du være med på overbevise om at det du sier er sant, men effekten av alle innleggene dine gir motsatt effekt. Du surrer deg bare inn i et nett. Anonymkode: 0d4c7...619 Jeg vet det høres veldig rart ut, det er derfor jeg ikke forteller det til noen i virkeligheten. De ville fått sjokk, men noen vet faktisk at jeg har vært litt i psykiatrien. Ingen snakker om det. Det er helt tabu å snakke om i mine kretser😊 Jeg har ikke fortalt noen om mine barns diagnoser heller. Sånne ting snakkes ikke om det heller. Noen har visst det en gang, men ingen nevner det. Anonymkode: 80458...c69
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå