AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #1 Skrevet 19. august 2022 Synes samfunnet er mer opptatt enn diagnoser enn noen gang. Kommer barn inn på bup for å få hjelp etter mobbing eller lignende, da er det Asperger med engang.. fordi barna sliter sosialt. er barn litt ukonsentrerte eller aktive får de Ritalin og adhd. Jeg begynner å tenke at ingenting er normalt lengre. Alt som ikke er innenfor den A4 boksen som samfunnet forventer og har skapt er ei diagnose. Blir du mobbet? Ja da har du Asperger.. hva med de som mobber? Hvilke diagnose har de? Antisosial personlighetsforstyrrelse? Hva med å heller hjelpe folk som har opplevd dårlige ting? Fremfor å sette en merkelapp på de? En merkelapp hjelper ingen, det bare viser at det er noe galt med deg. Alle barn som blir mobbet blir usikre, redde, innesluttet, og trekker seg tilbake. Dette er bieffekten av mobbing. Skole og ppt er livredde ordet mobbing og skyver heller ansvaret over på eleven selv. Anonymkode: 25390...b5d 3 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #2 Skrevet 19. august 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Synes samfunnet er mer opptatt enn diagnoser enn noen gang. Kommer barn inn på bup for å få hjelp etter mobbing eller lignende, da er det Asperger med engang.. fordi barna sliter sosialt. er barn litt ukonsentrerte eller aktive får de Ritalin og adhd. Jeg begynner å tenke at ingenting er normalt lengre. Alt som ikke er innenfor den A4 boksen som samfunnet forventer og har skapt er ei diagnose. Blir du mobbet? Ja da har du Asperger.. hva med de som mobber? Hvilke diagnose har de? Antisosial personlighetsforstyrrelse? Hva med å heller hjelpe folk som har opplevd dårlige ting? Fremfor å sette en merkelapp på de? En merkelapp hjelper ingen, det bare viser at det er noe galt med deg. Alle barn som blir mobbet blir usikre, redde, innesluttet, og trekker seg tilbake. Dette er bieffekten av mobbing. Skole og ppt er livredde ordet mobbing og skyver heller ansvaret over på eleven selv. Anonymkode: 25390...b5d Seriøst? Tror du virkelig at det er så lett å få en diagnose. Det er ikke det. Anonymkode: a8230...461 7 4
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #3 Skrevet 19. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Seriøst? Tror du virkelig at det er så lett å få en diagnose. Det er ikke det. Anonymkode: a8230...461 Jo det er det virkelig. mange barn får adhd, og på et senere tidspunkt var det ikke adhd likevel.. Det er ekstremt mye feildiagnostisering, og det er det viktigste når barn kommer inn på bup. Anonymkode: 25390...b5d 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #4 Skrevet 19. august 2022 Nå skal diagnoser settes på alle. Er du lei deg, vipps så er du deprimert. Oppfører ungen din seg som en drittunge, vipps så har den adhd. Er ungen redd for ting, vipps så har barnet autisme. Liker ungen din å leke alene, vipps så har den asperger. Er du redd for ting, vipps så har du en fobi. Er du trett og slite, vipps så har du me og slik kan jeg fortsette. Jeg tror hver eneste nordmann har fått tildelt sin egen diagnose for tiden. Anonymkode: 2c706...4b4 3
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #5 Skrevet 19. august 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nå skal diagnoser settes på alle. Er du lei deg, vipps så er du deprimert. Oppfører ungen din seg som en drittunge, vipps så har den adhd. Er ungen redd for ting, vipps så har barnet autisme. Liker ungen din å leke alene, vipps så har den asperger. Er du redd for ting, vipps så har du en fobi. Er du trett og slite, vipps så har du me og slik kan jeg fortsette. Jeg tror hver eneste nordmann har fått tildelt sin egen diagnose for tiden. Anonymkode: 2c706...4b4 Det du snakker om her er selv diagnostisering. Heldigvis er det litt strengere kriterier for disse diagnosene i helsevesenet. Anonymkode: 51640...c74 10 3
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #6 Skrevet 19. august 2022 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Jo det er det virkelig. mange barn får adhd, og på et senere tidspunkt var det ikke adhd likevel.. Det er ekstremt mye feildiagnostisering, og det er det viktigste når barn kommer inn på bup. Anonymkode: 25390...b5d Kilder takk! Anonymkode: 0d4c7...619 3 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #7 Skrevet 19. august 2022 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Det du snakker om her er selv diagnostisering. Heldigvis er det litt strengere kriterier for disse diagnosene i helsevesenet. Anonymkode: 51640...c74 Dette!! Anonymkode: a8230...461 3
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #8 Skrevet 19. august 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det du snakker om her er selv diagnostisering. Heldigvis er det litt strengere kriterier for disse diagnosene i helsevesenet. Anonymkode: 51640...c74 Det er det absolutt ikke. jeg jobber med barn og ser veldig ofte barn som sliter pga mobbing blir diagnostisert når de kommer på bup. Anonymkode: 25390...b5d 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #9 Skrevet 19. august 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nå skal diagnoser settes på alle. Er du lei deg, vipps så er du deprimert. Oppfører ungen din seg som en drittunge, vipps så har den adhd. Er ungen redd for ting, vipps så har barnet autisme. Liker ungen din å leke alene, vipps så har den asperger. Er du redd for ting, vipps så har du en fobi. Er du trett og slite, vipps så har du me og slik kan jeg fortsette. Jeg tror hver eneste nordmann har fått tildelt sin egen diagnose for tiden. Anonymkode: 2c706...4b4 Alle hadde fått en diagnose om de kom innom en spesialist. Jeg har sittet i såpass mange møter med fagfolk. Traumer? Aspergers? Adhd? Sosial angst? Det florerer av slike uttrykk på møtene. De føler seg smarte når de kommer med slike uttrykk og får gjerne respons tilbake som; der sier du det, det kan faktisk stemme.. det har jeg ikke tenkt på. Dette er elever som har hatt en vanskelig periode, i ettertid blomstrer de når de kommer seg videre og gjør det bra både faglig og sosialt. Anonymkode: 25390...b5d 1
Topsi Skrevet 19. august 2022 #10 Skrevet 19. august 2022 Problemet er jo, hvis du skal ha hjelp av spesialisthelsetjenesten så må du ha en diagnose. Kommer ikke utenom det, såvidt jeg har skjønt 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #11 Skrevet 19. august 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Det er det absolutt ikke. jeg jobber med barn og ser veldig ofte barn som sliter pga mobbing blir diagnostisert når de kommer på bup. Anonymkode: 25390...b5d Sa vet du sikkert også at barn uten diagnose ikke får noe hjelp. Anonymkode: 3c01d...5a1 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #12 Skrevet 19. august 2022 Egentlig ikke verdt å kommentere... Men det høres ut som du tror det bare er å komme inn på bup å bestille en diagnose. Jeg har også erfaring fra bup. Ingen diagnosejeger, men jeg skal gjøre alt jeg kan for at barna mine får den oppveksten de fortjener, å da også den hjelper de trenger og fortjener å få så tidlig som mulig. Jeg vet veldig godt hva adhd, som enkelte ser på som BARE, kan føre til. De deler ikke ut diagnoser i hytt og pine, utredningen er et lite helvete og veldig invaderende. Men jeg nekter å la min 2. klassing falle ut av skolen fordi JEG er sta, å absolutt ikke skal ha noen diagnose på han om det er tilfelle. Sette han på medisiner? Ikke sikkert det er noe alternativ nå, på lenge eller i det hele tatt. Eldste har adhd, å vil ikke gå på medisiner. Det er ikke bare medisiner, medisiner, medisiner. Men vite hva man har å jobbe med. Både for foreldrene, men også barnet selv. Men dessverre, en diagnose i skolen utløser masse hjelp som de har krav på. Det er synd, for man må jo ikke ha en diagnose for å ha behov for litt ekstra hjelp og støtte, eller behov for annen læringsmåte. Så jeg syns ner synd på de som faller mellom alt. Men én ting er sikkert, å det er at jeg utreder heller barnet mitt som har vansker, for å hvertfall utelukke, enn å la være. Det kan skape mye trøbbel for det barnet senere. Bare fordi foreldrene er sta. Anonymkode: 6e218...c34 2 2
Jane Eyre Skrevet 19. august 2022 #13 Skrevet 19. august 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jo det er det virkelig. mange barn får adhd, og på et senere tidspunkt var det ikke adhd likevel.. Det er ekstremt mye feildiagnostisering, og det er det viktigste når barn kommer inn på bup. Anonymkode: 25390...b5d Det er en sjanse for at disse barna har traumer. Fint at de får hjelp, men det er jo egentlig foreldrene som bør hjelpes. Barn er ofte symptombærere. 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #14 Skrevet 19. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Egentlig ikke verdt å kommentere... Men det høres ut som du tror det bare er å komme inn på bup å bestille en diagnose. Jeg har også erfaring fra bup. Ingen diagnosejeger, men jeg skal gjøre alt jeg kan for at barna mine får den oppveksten de fortjener, å da også den hjelper de trenger og fortjener å få så tidlig som mulig. Jeg vet veldig godt hva adhd, som enkelte ser på som BARE, kan føre til. De deler ikke ut diagnoser i hytt og pine, utredningen er et lite helvete og veldig invaderende. Men jeg nekter å la min 2. klassing falle ut av skolen fordi JEG er sta, å absolutt ikke skal ha noen diagnose på han om det er tilfelle. Sette han på medisiner? Ikke sikkert det er noe alternativ nå, på lenge eller i det hele tatt. Eldste har adhd, å vil ikke gå på medisiner. Det er ikke bare medisiner, medisiner, medisiner. Men vite hva man har å jobbe med. Både for foreldrene, men også barnet selv. Men dessverre, en diagnose i skolen utløser masse hjelp som de har krav på. Det er synd, for man må jo ikke ha en diagnose for å ha behov for litt ekstra hjelp og støtte, eller behov for annen læringsmåte. Så jeg syns ner synd på de som faller mellom alt. Men én ting er sikkert, å det er at jeg utreder heller barnet mitt som har vansker, for å hvertfall utelukke, enn å la være. Det kan skape mye trøbbel for det barnet senere. Bare fordi foreldrene er sta. Anonymkode: 6e218...c34 En diagnose står på papiret, og følger barnet. Ja selv om det utløser ressurser er det feil Anonymkode: 25390...b5d
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #15 Skrevet 19. august 2022 1 av 100 har jo faktisk autisme. Anonymkode: 8103f...d57
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #16 Skrevet 19. august 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): 1 av 100 har jo faktisk autisme. Anonymkode: 8103f...d57 Ja det stemmer, men på en skole med 270 elever er det 7-8 elever med Aspergers.. en skal aldri utrede en elev som står i en «traume» blir mobbet for autisme eller andre diagnoser, nettopp fordi mobbing og ettervirkninger av det er ganske like symptomer på andre diagnoser. De vil trekke seg inn i skallet sitt, bli usikker. Anonymkode: 25390...b5d
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #17 Skrevet 19. august 2022 Jane Eyre skrev (1 time siden): Det er en sjanse for at disse barna har traumer. Fint at de får hjelp, men det er jo egentlig foreldrene som bør hjelpes. Barn er ofte symptombærere. Nei det er jeg ikke enig i. I noen tilfeller ja. Men det er mye dårlig skolemiljø rundt om, og det er mobbing både på skolen og digitalt, og mange foreldre er fortvilte. Lærere griper ikke inn og har ikke ressurser. Dette ser jeg da jeg jobber på skole. Barn er veldig stygge med hverandre, og det er mye skjult Anonymkode: 25390...b5d
Silva Pluvialis Skrevet 19. august 2022 #18 Skrevet 19. august 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Ja det stemmer, men på en skole med 270 elever er det 7-8 elever med Aspergers.. en skal aldri utrede en elev som står i en «traume» blir mobbet for autisme eller andre diagnoser, nettopp fordi mobbing og ettervirkninger av det er ganske like symptomer på andre diagnoser. De vil trekke seg inn i skallet sitt, bli usikker. Anonymkode: 25390...b5d Enig. Er det mye traumeproblematikk bør man ikke sette diagnoser som ADHD eller autisme, da dette kan forveksles. Det er veldig mange som blir henvist til BUP pga mistanke om ADHD og får en slik diagnose, og så er det kanskje egentlig ikke ADHD, men bare en diagnose som gis fordi den er "stueren" å gi til barn. Autisme og ADHD er liksom greit å gi. Hvorfor ofte er det barn får PTSD-diagnose, for eksempel? Sjeldent. Jeg skjønner at man ikke kan sette personlighetsforstyrrelse på barn, men andre diagnoser? Angst, depresjon, dissosiative lidelser, PTSD osv kan gis.
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #19 Skrevet 19. august 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Seriøst? Tror du virkelig at det er så lett å få en diagnose. Det er ikke det. Anonymkode: a8230...461 Jo, det er faktisk ikke noe problem. Jeg er 100% sikker på at jeg kunne ha forfalsket på meg angst og depresjon, til og med de litt mer alvorligere diagnoser enn det. Anonymkode: d24b1...caf 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #20 Skrevet 19. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jo, det er faktisk ikke noe problem. Jeg er 100% sikker på at jeg kunne ha forfalsket på meg angst og depresjon, til og med de litt mer alvorligere diagnoser enn det. Anonymkode: d24b1...caf Svarer du «riktig» på de spørsmålene du får på skjema, så får en diagnose. Jeg var selv hos psykolog for 5 år siden og hadde flyskrekk.. første samtale fikk jeg beskjed om at jeg hadde agorafobi.. 😅 kom meg over flyskrekken.. Når fokuset blir å sette et stempel og ikke behandle så blir det mye Anonymkode: 25390...b5d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå