Gå til innhold

Man må ikke blande arenaer i livet, alle passer ikke sammen overalt....


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du godtar heller ikke at folk er forskjellige når du anser de som tar andre valg enn deg (blander arenaer) som hjernevasket.

Anonymkode: 2b10e...ff6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når man bor på bygda så er det en naturlig blanding på tvers av arenaer og det syns jeg er helt greit. Har ikke behov for å kjenne en million forsjellige folk, bedre å bli kjent og trygg på få. 

Anonymkode: e547b...a83

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker vest å være i faste grupper og ikke blande så mye, men holder aldri noen utenfor! Aldri! 

Anonymkode: c265b...781

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men da jeg fylte 40 år så hadde jeg stor feiring hvor jeg inviterte barndomsvenner, nyere venner fra ulike vennegjenger, familie osv. Gikk helt fint. Folk flest klarer å samhandle utenfor sin egen sirkel. 

Anonymkode: 2b10e...ff6

Ikke sant. Hva i alle dager gjør mennesker som TS ved merkedager og slik? Det er jo mange anledninger gjennom livet der man samler mange av de man kjenner. Og er man litt ute og spise så sitter det plutselig noen du kjenner der, da er det jo frekt å bare snu i døra, og kleint å sette seg på nabobordet. Eller når man har familie på overnattingsbesøk i jula, og det stadig kommer folk innom med gaver og oppmerksomheter, tar man da bare i mot, og smeller igjen døra? Eller om venninnegjengen møter en kollega på flyplassen på vei hjem fra tur, strener man bare forbi, eller introduserer man og prater litt? Eller din nye svigerinne er bestevenninne med en du også kjenner godt? 

Det var bare noen få eksempler fra det siste året... 

En ting er å trives med å ha tette skodd mellom bekjente. Men jeg forstår bare ikke hvordan det er praktisk mulig?

Anonymkode: 4c7db...377

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ulike personer i min krets jeg ikke ønsker skal treffe hverandre- simpelthen fordi jeg erfarer at enkelte familiemedlemmer tar så mye plass . Hun har satt himmel og jord i bevegelse for å vite hvem jeg henger med. Jeg trenger space som en god venninne gir meg uten at familiemedlemmet tramper inn og raserer alt. Det er så deilig å holde henne utenfor og hun misliker så å bli spilt ut på sidelinjen. Det jeg egentlig gjør er bare å ta vare på meg selv.

Anonymkode: 27267...cf6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har ulike personer i min krets jeg ikke ønsker skal treffe hverandre- simpelthen fordi jeg erfarer at enkelte familiemedlemmer tar så mye plass . Hun har satt himmel og jord i bevegelse for å vite hvem jeg henger med. Jeg trenger space som en god venninne gir meg uten at familiemedlemmet tramper inn og raserer alt. Det er så deilig å holde henne utenfor og hun misliker så å bli spilt ut på sidelinjen. Det jeg egentlig gjør er bare å ta vare på meg selv.

Anonymkode: 27267...cf6

Ja, det er deilig å ha mennesker på forskjellige områder i livet :) 

Ha en venn som bare du møter alene, det er skikkelig avkobling. Jeg har også vært besøksvenn frivillig for eldre, det var spennende.

Anonymkode: fe1a2...892

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Når man bor på bygda så er det en naturlig blanding på tvers av arenaer og det syns jeg er helt greit. Har ikke behov for å kjenne en million forsjellige folk, bedre å bli kjent og trygg på få. 

Anonymkode: e547b...a83

Akkurat det syntes jeg var kjempevanskelig da jeg flyttet til bygda etter å bodd mine første 25 år i Oslo. Jeg var vant til å ikke blande folk fra forskjellige sfærer - ikke fordi jeg hadde noen bevisste tanker rundt det, det bare falt seg naturlig. Vennene mine kjente ikke kollegaene mine, ingen av dem kjente familien min og de vennene jeg sang i kor med traff ikke nødvendigvis ungdomsvennene mine. I tillegg har jeg hele livet hatt mine nærmeste venner på andre skoler, så bestevenninner og klassekamerater har ikke naturlig overlappet - og ingen av oss kjente uansett postmannen eller de som satt i kassa på Rema. På bygda kjente alle hverandre, de jeg jobbet sammen med dukket opp i alle mulige sammenhenger på fritiden, postmannen stakk innom meg på jobb med en privat pakke og jeg kunne aldri fortelle o noe morsomt som hadde skjedd da jeg var i butikken, for alle  var mest opptatt av hvem som hadde vært på jobb da. Jeg har aldri vært så paranoid i mitt liv, og pustet lettet ut da jeg var tilbake i byen anonymitet  hvor jeg har kontroll på hvem som hører til hvor i livet mitt :ler:  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (1 minutt siden):

Akkurat det syntes jeg var kjempevanskelig da jeg flyttet til bygda etter å bodd mine første 25 år i Oslo. Jeg var vant til å ikke blande folk fra forskjellige sfærer - ikke fordi jeg hadde noen bevisste tanker rundt det, det bare falt seg naturlig. Vennene mine kjente ikke kollegaene mine, ingen av dem kjente familien min og de vennene jeg sang i kor med traff ikke nødvendigvis ungdomsvennene mine. I tillegg har jeg hele livet hatt mine nærmeste venner på andre skoler, så bestevenninner og klassekamerater har ikke naturlig overlappet - og ingen av oss kjente uansett postmannen eller de som satt i kassa på Rema. På bygda kjente alle hverandre, de jeg jobbet sammen med dukket opp i alle mulige sammenhenger på fritiden, postmannen stakk innom meg på jobb med en privat pakke og jeg kunne aldri fortelle o noe morsomt som hadde skjedd da jeg var i butikken, for alle  var mest opptatt av hvem som hadde vært på jobb da. Jeg har aldri vært så paranoid i mitt liv, og pustet lettet ut da jeg var tilbake i byen anonymitet  hvor jeg har kontroll på hvem som hører til hvor i livet mitt :ler:  

Jobbet på et sykehus på en liten plass en stund, med kun et spisested der "alle" var fredag kveld, og handlet på den samme butikken. 

Ganske merkelig å se seg rundt; Hun tok abort her om dagen, hun er gravid og bør ikke drikke, han steriliserte seg forrige uke, ja, hun kom inn med et sår vi vurderte å melde videre...

Og de visste jo at hele vårt bord visste, om vi var ute med kollegaer. Og de var sikkert redd for at vi sladret videre, om vi var der med venner eller familie. 

Aldri igjen. 

Anonymkode: 4c7db...377

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noen jeg kun gjør spesifikke ting med(med unntak av ei, hun sliter med sosial angst og jobber med dette). Så her blandes venner, kolleger, og familie på kryss og tvers, mix og match med språk, kultur og nasjonaliteter. Jeg elsker kultur og språk så jeg har mange utenlandske venner både i og utenfor Norge.

Å ikke inkludere folk som faller utenfor av ulike grunner er barnslig, det er sånt som man er ferdig med senest på ungdomsskolen. Som voksen er det forventet at man klarer å omgås mennesker som er forskjellig fra en selv.

Anonymkode: bd184...774

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du må ikke "inkludere" noen fordi de sitter alene, det blir helt feil. Er ikke ditt ansvar å tilfredstille andre. Nå snakker vi i voksenlivet, ikke på en lesesal eller gymtime. 

Jeg ville nok ikke trent lenger med den personen da, ville ikke fått det nødvendige avbrekket. SJansen for at dette skal skje er jo 0,0000000000001%. Så ikke noe å tenke på :)  

Anonymkode: fe1a2...892

Går ut fra at du bor i en ganske stor by, for hvis du bor på et lite sted, der alle kjenner alle, er det ikke mulig å ha det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ti10 skrev (29 minutter siden):

Går ut fra at du bor i en ganske stor by, for hvis du bor på et lite sted, der alle kjenner alle, er det ikke mulig å ha det sånn.

Stemmer, å bo på små steder er helt håpløst. Skjer ingenting, samme menneskene overalt. Du blir tvunget til å bruke tid på mennesker du ikke passer sammen med, lite utvalg av mennesker.

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jobbet på et sykehus på en liten plass en stund, med kun et spisested der "alle" var fredag kveld, og handlet på den samme butikken. 

Ganske merkelig å se seg rundt; Hun tok abort her om dagen, hun er gravid og bør ikke drikke, han steriliserte seg forrige uke, ja, hun kom inn med et sår vi vurderte å melde videre...

Og de visste jo at hele vårt bord visste, om vi var ute med kollegaer. Og de var sikkert redd for at vi sladret videre, om vi var der med venner eller familie. 

Aldri igjen. 

Anonymkode: 4c7db...377

Godt forklart! Vokste selv opp på bygda, flyttet på dagen som 18-åring. Ville vekk fra sladrehelvete, mine foreldre var helt fortvilet når jeg på bursdagen hadde pakket kofferten klart. Mor trodde vi skulle feire, men det passet ikke bussen jeg skulle ta 😂

Anonymkode: fe1a2...892

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Brukar0
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Stemmer, å bo på små steder er helt håpløst. Skjer ingenting, samme menneskene overalt. Du blir tvunget til å bruke tid på mennesker du ikke passer sammen med, lite utvalg av mennesker.

Anonymkode: fe1a2...892

Jeg vokste opp på en liten plass og noen av mine beste venner er folk jeg vokste opp sammen med. Vi treffes alltid når vi begge er en tur på hjemplassen.

Nå bor jeg på en annen liten plass og har ikke opplevd å bli tvunget til å bruke tid på folk jeg ikke passer sammen med her heller.

Endret av Anonym Brukar0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med HI, jeg. Blanding av alle slags venner og bekjente er best i fantasien. Og man skal være ekstremt forsiktig med å blande jobb og vennskap. Jeg er veldig privat, og det blir ofte misforstått av de som har 800 venner på Facebook og snakker høyt om hver lille vinkveld de er på. Siden jeg ikke gjør sånt, tror enkelte at jeg sitter alene døgnet rundt. Jeg synes det er moro å la dem tro det. 

Anonymkode: 0d0cf...a3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har ulike personer i min krets jeg ikke ønsker skal treffe hverandre- simpelthen fordi jeg erfarer at enkelte familiemedlemmer tar så mye plass . Hun har satt himmel og jord i bevegelse for å vite hvem jeg henger med. Jeg trenger space som en god venninne gir meg uten at familiemedlemmet tramper inn og raserer alt. Det er så deilig å holde henne utenfor og hun misliker så å bli spilt ut på sidelinjen. Det jeg egentlig gjør er bare å ta vare på meg selv.

Anonymkode: 27267...cf6

Ja, dette er også et poeng. Noen tar så mye plass uten å innse det selv, og da er det bedre å holde avstand. 

Anonymkode: 0d0cf...a3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo forskjellige folk i forskjellige sfærer, men det er ikke tette skott mellom dem, det er en del flyt. Spesielt blant de nærmeste. 

Har jeg en stor fest så kan jeg også invitere "alle". Man trenger ikke alltid ha en fullstendig homogen gruppe for at en samling skal bli vellykket. Tvert imot.

Anonymkode: 2024d...df7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg er enig med HI, jeg. Blanding av alle slags venner og bekjente er best i fantasien. Og man skal være ekstremt forsiktig med å blande jobb og vennskap. Jeg er veldig privat, og det blir ofte misforstått av de som har 800 venner på Facebook og snakker høyt om hver lille vinkveld de er på. Siden jeg ikke gjør sånt, tror enkelte at jeg sitter alene døgnet rundt. Jeg synes det er moro å la dem tro det. 

Anonymkode: 0d0cf...a3a

Ja, man skal tenke seg godt om når det kommer til jobb og privatlivet. De som er avhører andre må gjerne vite posisjonen sin, handler om usikkerhet.

Vinkveld er jo bare sladder og vås, jeg bruker heller tid på å gjøre noe sammen. 

Anonymkode: fe1a2...892

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonym Brukar0
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er enig med HI, jeg. Blanding av alle slags venner og bekjente er best i fantasien. Og man skal være ekstremt forsiktig med å blande jobb og vennskap. Jeg er veldig privat, og det blir ofte misforstått av de som har 800 venner på Facebook og snakker høyt om hver lille vinkveld de er på. Siden jeg ikke gjør sånt, tror enkelte at jeg sitter alene døgnet rundt. Jeg synes det er moro å la dem tro det. 

Anonymkode: 0d0cf...a3a

Det funger helt fint for min del både å blande venner fra ulike sfærer og å være venner med folk på jobb.

De som har 800 venner på FB legger neppe noe særlig merke til at du ikke legger ut om vinkveldene dine 🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Brukar0
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Ja, man skal tenke seg godt om når det kommer til jobb og privatlivet. De som er avhører andre må gjerne vite posisjonen sin, handler om usikkerhet.

Vinkveld er jo bare sladder og vås, jeg bruker heller tid på å gjøre noe sammen. 

Anonymkode: fe1a2...892

Å være venn med kollegaer er ikke det samme som å avhøre dem 🤦‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym Brukar0 skrev (1 minutt siden):

Det funger helt fint for min del både å blande venner fra ulike sfærer og å være venner med folk på jobb.

De som har 800 venner på FB legger neppe noe særlig merke til at du ikke legger ut om vinkveldene dine 🤷‍♀️

Kom tilbake og fortell hvor godt det funker den dagen en stor konflikt oppstår på jobb, eller en nedbemanning. Altså, du kan selvfølgelig ha mange fine øyeblikk og et godt miljø med folk fra jobben, jeg sier ikke noe på det. Men det er lurt å huske på at når alt kommer til alt, så er de først og fremst profesjonelle samarbeidspartnere og ikke private venner. Jeg har sett flere, inkludert meg selv, få seg en på trynet ved å tro noe annet. 

Anonymkode: 0d0cf...a3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er enig med HI, jeg. Blanding av alle slags venner og bekjente er best i fantasien. Og man skal være ekstremt forsiktig med å blande jobb og vennskap. Jeg er veldig privat, og det blir ofte misforstått av de som har 800 venner på Facebook og snakker høyt om hver lille vinkveld de er på. Siden jeg ikke gjør sånt, tror enkelte at jeg sitter alene døgnet rundt. Jeg synes det er moro å la dem tro det. 

Anonymkode: 0d0cf...a3a

Men hva er det å være privat, i disse dager?

Ting sprer seg alltid. Selv via den mest lojale kollegaen. Jeg har tre personer jeg stoler fullt og helt på, og ellers har jeg ikke store behovet for å dele. Så at kollega snakker med venninne, som snakker med familie, det vil aldri gjøre noen skade uansett.

Så lenge man lever livet etter; alt jeg gjør kan havne på forsiden av VG. 

Men om man har behov for å sladre med alt og alle man kjenner, da forstår jeg jo at man bør holde folk fra hverandre. 

Anonymkode: 4c7db...377

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...