anonym 4545 Skrevet 15. mai #7821 Skrevet 15. mai GeanJenie skrev (33 minutter siden): jo mer virker det som om hun har bidratt aktivt til fryktregimet i hjemmet. "Spenstig" spekulasjon. 4 1
GeanJenie Skrevet 15. mai #7822 Skrevet 15. mai anonym 4545 skrev (1 minutt siden): "Spenstig" spekulasjon. Sarkasme fører ikke til så veldig spenstige diskusjoner i hvert fall 2 2
Ninaen Skrevet 15. mai #7823 Skrevet 15. mai Sugar&Spice skrev (1 time siden): Fysisk vold er alltid også psykisk vold. Men psykisk vold kan eksistere uten fysisk vold. (Litt flåsete sagt: alle toyotaer er biler, men ikke alle biler er toyota). I enhver situasjon med fysisk vold vil det også foreligge psykisk vold - latent vold. Når kommer neste slag? Vil jeg dø av dette? Hvordan skal jeg ta vare på barna? Jeg kan ikke dra fra mannen min og la han ha barna 50% alene, etc etc. Alt som ligger før, under og etter slagene er den psykiske volden. Det er DENNE volden som er så enormt skadelig for mennesket, fordi den ødelegger deg fra innsiden. De fysiske slagene kan drepe deg, ja, misforstå meg rett! Aaah, men den psykiske volden… DEN er skadelig på helt andre nivåer! Jeg er oppvokst med psykisk vold. Jeg har ikke et språk for hvordan det har påvirket meg. Jeg har ikke funnet ord for min oppvekst (men jeg jobber med saken). Men sitatet til Jacob i dag, det satte spor i meg. For INGEN har sagt dette høyt før. Men det er den største sannheten jeg har hørt i mitt liv! "Det er flaut å være offer for familievold". Det er som om han skjøt en pil rett inn i mitt sorteste indre, og sprakk hull på en bylle av skam inni meg som aldri noen har anerkjent - og som han lar eksistere i meg. Og jeg ser han. Jeg hører han. Jeg er han. Kronikken hans var enormt befriende for meg. For mange vil Jacob Ingebrigtsen være en idrettsutøver i verdensklasse. For meg vil han også alltid være verdens såreste, ærligste, modigste mann som taler sin voldsutøver midt i mot. Offentlig. Jeg er målløs. (ps: jeg mener ikke at det skal være flaut å være offer for familievold. Optimalt skal det ikke være det. Men fy faen, jeg skammer meg. Så jævlig. Så flau jeg er for å være et voldsoffer! Derfor er sitatet en sannhet FOR MEG, selv om jeg skulle ønske at det ikke var sånn det var. Jeg mener ikke at voldsofre skal skamme seg. Men vi er mange som gjør det allikevel…) Ville bare gi 🎯🎯🎯 til dette. 6
nuskjerdet Skrevet 15. mai #7824 Skrevet 15. mai 15 minutter siden, Eloise12345 said: Jeg synes at denne saken er bare trist. Rettsaken splitter familien helt. Alle skal si sannheten i retten om hvordan de opplevde det. Det er slik rettsystemet fungerer. Men spørsmålet er om alle sier sannheten. Det er en annen sak. Og spørsmålet: hva har man å vinne på å lyve i en slik sak? For Gjert så er det for å ikke havne i fengsel 11 4
anonym 4545 Skrevet 15. mai #7825 Skrevet 15. mai GeanJenie skrev (17 minutter siden): Sarkasme fører ikke til så veldig spenstige diskusjoner i hvert fall Helt korrekt. Hadde nok blitt enda spenstigere diskusjoner hvis noe hadde spekulert tilsvarende om de voksne barna. 3 1
velociraptor Skrevet 15. mai #7826 Skrevet 15. mai anonym 4545 skrev (1 time siden): Helt korrekt. Hadde nok blitt enda spenstigere diskusjoner hvis noe hadde spekulert tilsvarende om de voksne barna. dem har det vel vært mange av i denne tråden? 10
anonym 4545 Skrevet 15. mai #7827 Skrevet 15. mai velociraptor skrev (3 minutter siden): dem har det vel vært mange av i denne tråden? Sikkert mange spekulasjoner, men ikke "på nivå": Medvirkning til straffbare handlinger. 2 2
Jentainord Skrevet 16. mai #7828 Skrevet 16. mai Okey? Så det å påstå at barna ikke snakker sant, er ikke å spekulere i straffbare handlinger? Det finnes lover og straffer for å falsk anklage andre. 13 3
Hallepalle2 Skrevet 16. mai #7829 Skrevet 16. mai Callisto83 skrev (14 timer siden): Jeg får veldig vondt av Tone. Hun er fanget mellom barken og veden, og det var garantert ikke slik hun så for seg at det kom til å bli med familien sin. Dette påvirker sikkert hennes forhold til barnebarna også. For ikke å snakke om det medietrykket de nå står i. Trist det hele. Jeg synes også Jakob sin kronikk var rørende fin. Jeg kjenner jeg ikke er helt klar til å gjøre Jakob Ingebrigsten til "poster boy" for vold og mishandling i oppveksten, men jeg har forståelse for at det de har gått igjennom har vært veldig krevende. Den eller de som hjalp han med å skrive den fikk sagt det på en fin måte synes jeg. Jeg har ikke det minste vondt av henne. Hun er ikke mellom noen ting, hun har valgt side og med det valgt bort relasjonen til fem av sine barn pluss nesten alle barnebarn. Hva mener du med at Jakob er posterboy for mishandling? Nettrollet skrev (13 timer siden): Den oppdragelsen de har fått var vel slik T og G selv vokste opp, uten tanke om hvor skadelig det er. Kontrollerende og krenkende oppdragelse var vanlig før. Jeg vet ikke om psykisk vold anses som like ille som fysisk vold, men man skjønner jo at barns har tatt skade når de velger å ta avstand fra sine egne foreldre. Uavhengig av voldsaspektet så lurer jeg på hva som fikk T og G til å få 7 barn?!? De kan ikke hatt sjans til å følge alle opp godt nok. Ser for meg det er enklest å være mer en logistikken enn en varm og nær forelder når du oppdrar 7 enn 1-2. Så gamle er de ikke! De er på samme alder som meg og det var absolutt ikke vanlig med verken kontrollerende eller krenkende oppdragelse på 60 og 70 tallet. Jeg syns at man skal slutte å prøve å finne forklaringer og unnskyldninger for et ektepar som har valgt en skadelig oppdragerform. 11 6
Hallepalle2 Skrevet 16. mai #7830 Skrevet 16. mai Eloise12345 skrev (7 timer siden): Jeg synes at denne saken er bare trist. Rettsaken splitter familien helt. Alle skal si sannheten i retten om hvordan de opplevde det. Det er slik rettsystemet fungerer. Men spørsmålet er om alle sier sannheten. Det er en annen sak. Og spørsmålet: hva har man å vinne på å lyve i en slik sak? Det er vel ingen som ikke syns at hele saken er trist? Hva man har å vinne på å lyve? For de fornærmede ser jeg ingen grunn til å lyve, men for tiltalte og kone så er det jo både økonomiske grunner og ikke minst omdømme de skal leve videre med. Blir han dømt skyldig så risikerer han både fengsel og økonomisk erstatning, tipper at det er noe å lyve for, for slike mennesker. 14 6
TigerK Skrevet 16. mai #7831 Skrevet 16. mai Eloise12345 skrev (7 timer siden): Jeg synes at denne saken er bare trist. Rettsaken splitter familien helt. Alle skal si sannheten i retten om hvordan de opplevde det. Det er slik rettsystemet fungerer. Men spørsmålet er om alle sier sannheten. Det er en annen sak. Og spørsmålet: hva har man å vinne på å lyve i en slik sak? Det er handlingene barna har vært utsatt for som er årsaken til at familien er splittet, og ikke rettssaken. 29 14
velociraptor Skrevet 16. mai #7832 Skrevet 16. mai TigerK skrev (27 minutter siden): Det er handlingene barna har vært utsatt for som er årsaken til at familien er splittet, og ikke rettssaken. Dette!!! Så utrolig viktig! 15 4
Jentainord Skrevet 16. mai #7833 Skrevet 16. mai Ikke så overrasket over at Jakob hadde en nydelig sluttreplikk, heller ikke overrasket over at G sin heiagjeng vil plukke i stykker denne også. For disse ordene satt, og det er revnende likegyldig om han har fått hjelp til å formulere. De fleste ville fått hjelp til et slikt offentlig «brev». Men ordene er jo hans, det er hans tanker. Eller mener dere at det endres på budskapet om noen hjelper til med slike viktige skriv? Nei. Og det jeg synes var enda viktigere enn kronikken, er ordene han sa om forsvaret: «Forhandlingene har fått opprivende konsekvenser. Forsvarerne må angripe min troverdighet, men strategien er lik det min far har. Jeg vet hva jeg har opplevd.» Sandnesposten 15. mai. 10 4 7
Sugar&Spice Skrevet 16. mai #7834 Skrevet 16. mai Jentainord skrev (2 minutter siden): Ikke så overrasket over at Jakob hadde en nydelig sluttreplikk, heller ikke overrasket over at G sin heiagjeng vil plukke i stykker denne også. For disse ordene satt, og det er revnende likegyldig om han har fått hjelp til å formulere. De fleste ville fått hjelp til et slikt offentlig «brev». Men ordene er jo hans, det er hans tanker. Eller mener dere at det endres på budskapet om noen hjelper til med slike viktige skriv? Nei. Og det jeg synes var enda viktigere enn kronikken, er ordene han sa om forsvaret: «Forhandlingene har fått opprivende konsekvenser. Forsvarerne må angripe min troverdighet, men strategien er lik det min far har. Jeg vet hva jeg har opplevd.» Sandnesposten 15. mai. Disse ordene BRENNER. Og nettopp derfor er de så viktige! Og riktige! 13 5
Lupiner Skrevet 16. mai #7835 Skrevet 16. mai TigerK skrev (1 time siden): Det er handlingene barna har vært utsatt for som er årsaken til at familien er splittet, og ikke rettssaken. Denne kommentaren syns jeg er ekstremt viktig. At det blir en sak, enten i retten eller bare problemer sosialt, når man har gjort noe alvorlig galt mot andre er slik det bør være. Det er ikke offerets feil at det blir "styr". Handlinger og valg har konsekvenser, og det er ikke den som er utsatt for noe som har ansvaret for dette. 12 6
timbar Skrevet 16. mai #7836 Skrevet 16. mai Krimskrans skrev (12 timer siden): Forskjell på å få en venninne til å lese gjennom og å få hjelp av en profesjonell pr rådgiver eller advokat. Hørt om omdømmebygging? Jf. brødrene sin kronikk som var skrevet av Espen Skoland i NPG Kronikken er fin den. Hadde bare vært mer troverdig om det var Jakobs egne ord. Må jo være Jakobs ord, selv om han muligens har fått hjelp til å skrive den. Poenget er vel at dette er noe han selv står for. 8
Jobbermedbarn Skrevet 16. mai #7837 Skrevet 16. mai (endret) anonym 4545 skrev (9 timer siden): Helt korrekt. Hadde nok blitt enda spenstigere diskusjoner hvis noe hadde spekulert tilsvarende om de voksne barna. Mener du at det kan sammenlignes det ansvaret en mor har for at et hjem skal være trygt som et barn har? Håper jeg misforstår deg her. Jeg ser du nå skriver voksne barn, men hendelsen fra tiltalen er mens de var barn. Endret 16. mai av Jobbermedbarn 12
timbar Skrevet 16. mai #7838 Skrevet 16. mai (endret) Nettrollet skrev (14 timer siden): Har vokst opp med begge deler, og konstant frykt for svært krenkende vurderinger/uttalelser om/til meg og grov vold. For meg var den fysiske volden uten tvil verst. Jeg frykta for å dø hver gang det skjedde. Ord gjorde meg vondt, men jeg frykta ikke å dø av å høre at jeg var uønsket, ubrukelig, udugelig o.lign. Sorry avsporing. P.S. Ikke mening å bagatellisere noens opplevelser, men en deling av mine erfaringer. Jeg hadde en venninne for mange år siden som opplevde at moren gjentatte ganger fortalte henne at hun var uønsket, at det var hennes feil at hun måtte gifte seg med faren etc. Hun tok livet sitt da hun var 20 år Får frysebyer bare jeg tenker på at en mor kan si noe slikt til et barn. Hvorvidt det var fysisk vold inne i bilde vet jeg ikke. Så psykisk vold kan virkelig få grusomme konsekvenser. Endret 16. mai av timbar 3 11
Bacteria Skrevet 16. mai #7839 Skrevet 16. mai Tiara07 skrev (På 14.5.2025 den 20.03): Kjenner en som ble mobbet på skolen. Det var det 15 barn mot 1. Jeg vet hvem som hadde rett…. Jeg velger ikke side, men disse sammenlikningene trenger ikke å ha noe å si! Ellers vil jeg si det nå er lynsjestemning her inne mot Elden og alle som har noe å si som kan virke mot barnas forklaring. Det nevnes «at folk må le av»…, alt forsvaret sier blir møtt med hånlige kommentarer her inne… Meget voksent… 🙄 Har som sagt ikke valgt side, men å prøve å nyansere ting litt for å lage perspektiv og se ting fra flere sider for å få et rettferdig og riktig bilde av saken (blir sikker halshugd siden jeg kaller det saken og ikke mishandlingen…), så blir alle slike normale og nødvendige perspektiv bare ledd av og møtt av hånlige kommentarer og «sette-deg-på-plass»-mentalitet! Noen her inne vil overhodet ikke høre på noen som helst som har noe positivt å si om foreldrene eller som kan forsvare/forklare ting. Er veldig glade for at dere er KG-dommere og ikke dommere i virkeligheten, for den mobbingen dere utøver overfor folk som ikke er enig, eller som faktisk ER enig, men prøver å se ting fra flere sider før en bestemmer seg, er bare flaut! Noen her inne prøver å herske over alle andre! 🙈🙈 Vil ikke si så mye, annet enn at det er tydelig at flere her har vokst opp med vold og jævlige forhold og dermed leser og skriver seg selv inn i denne saken. Tenker mitt om måten de svarer andre på her, og hvor de ev kan ha lært det. Sorry 🫣 3 3
Nettrollet Skrevet 16. mai #7840 Skrevet 16. mai timbar skrev (35 minutter siden): Jeg hadde en venninne for mange år siden som opplevde at moren gjentatte ganger fortalte henne at hun var uønsket, at det var hennes feil at hun måtte gifte seg med faren etc. Hun tok livet sitt da hun var 20 år Får frysebyer bare jeg tenker på at en mor kan si noe slikt til et barn. Hvorvidt det var fysisk vold inne i bilde vet jeg ikke. Så psykisk vold kan virkelig få grusomme konsekvenser. Jeg tviler ikke på det. Men som andre har skrevet bedre enn jeg kan i tråden her, så innebærer grov vold også psykisk vold. Såkalt mild oppdragervold er noe helt annet. Det virker som de som har hengt seg opp i at "psykisk vold er verst" glemmer at grov og sadistisk vold også innebærer psykisk og latent vold. Jeg har opplevd begge deler og har aldri forstått meg på uttrykket "psykisk vold er verst". 2 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå