Vardo21 Skrevet 7. mai #7141 Skrevet 7. mai (endret) Jeg tror helt ærlig at Gjert tror om seg selv at han har vært en god far, og ikke klarer å ta inn over seg hvilke skader han har påført barna sine. Selvopprettelsesinstinktet til oss mennesker er sterkt, og jeg tror den historien barna forteller bryter så til de grader med Gjert sitt bilde av seg selv som far, at han ikke klarer å ta det inn. Det virker også som om mennesker rundt ham heller ikke klarer å forholde seg til disse forskjellige versjonene av ham. For at deres versjon av han skal være sann, så må andres versjoner fornektes. Han kan både være en veldig hjelpsom og snill bror, samtidig som han kan utøve vold mot barna sine - også helt uavhengig av intensjonene. Dette er jo en av grunnene til at vold i nære relasjoner er så skadelig, for man er jo ofte veldig glad i (og avhengig av) den som utøver vold mot en. Det er så forstyrrende for et barn som vokser opp i et slikt miljø, og utfallet speiles ganske likt som i denne søskenflokken, etter min mening. Noen kjemper imot, noen flykter/holder seg unna, og noen er ettergivende og stryker utøver med hårene. Endret 7. mai av Vardo21 Spesifisere 17 2 13
nuskjerdet Skrevet 7. mai #7142 Skrevet 7. mai 11 minutter siden, Sol79 said: Hvilke medier er det som refererer til disse vitnene? Stavnger aftenblad har en mer detaljert direkterapportering av saken enn andre
Jobbermedbarn Skrevet 7. mai #7143 Skrevet 7. mai Sol79 skrev (11 minutter siden): Hvilke medier er det som refererer til disse vitnene? VG har i alle fall et kort resymé, men det står kanskje mer utfyllende andre steder?
Jobbermedbarn Skrevet 7. mai #7144 Skrevet 7. mai nuskjerdet skrev (Akkurat nå): Stavnger aftenblad har en mer detaljert direkterapportering av saken enn andre Ja, nettopp, vi skrev likt👍 1
GeanJenie Skrevet 7. mai #7145 Skrevet 7. mai Vardo21 skrev (27 minutter siden): Jeg tror helt ærlig at Gjert tror om seg selv at han har vært en god far, og ikke klarer å ta inn over seg hvilke skader han har påført barna sine. Selvopprettelsesinstinktet til oss mennesker er sterkt, og jeg tror den historien barna forteller bryter så til de grader med Gjert sitt bilde av seg selv som far, at han ikke klarer å ta det inn. Det virker også som om mennesker rundt ham heller ikke klarer å forholde seg til disse forskjellige versjonene av ham. Han kan både være en veldig hjelpsom og snill bror, samtidig som han kan utøve vold mot barna sine - helt uavhengig av intensjonene. Det er jo en av grunnene til at vold i nære relasjoner er så skadelig, for man er jo ofte veldig glad i (og avhengig av) den som utøver vold mot en. Det er så forstyrrende for et barn som vokser opp i et slikt miljø, og utfallet speiles ganske likt som i denne søskenflokken, etter min mening. Noen kjemper imot, noen flykter/holder seg unna, og noen er ettergivende og stryker utøver med hårene. Dette tror jeg er et godt poeng og vanskelig for folk å forstå. At uansett om Gjert blir dømt eller ikke, er det ofte personer som er vel ansett i nærmiljø og omgangskrets som er helt annerledes med egne barn bak lukkede dører. 17 2
Majer Skrevet 7. mai #7146 Skrevet 7. mai Okei, så moren og begge søstrene til Gjert støtter Gjert. Det samme gjør en av sønnene, og serieskaperne. Friidrettsjefen sier han må beskytte Narve mot Henrik Ingebrigtsen. De søsknene som kritiserer Gjert støtter samtidig Henrik som friidrettsjefen altså mener er skummel. Det er vel dette vi har av fakta hittil? 2
Vardo21 Skrevet 7. mai #7147 Skrevet 7. mai Majer skrev (2 minutter siden): Okei, så moren og begge søstrene til Gjert støtter Gjert. Det samme gjør en av sønnene, og serieskaperne. Friidrettsjefen sier han må beskytte Narve mot Henrik Ingebrigtsen. De søsknene som kritiserer Gjert støtter samtidig Henrik som friidrettsjefen altså mener er skummel. Det er vel dette vi har av fakta hittil? Dette var en spesiell og mangelfull konklusjon. Har du fulgt rettssaken? 21 15
Jentainord Skrevet 7. mai #7148 Skrevet 7. mai Majer skrev (4 minutter siden): Okei, så moren og begge søstrene til Gjert støtter Gjert. Det samme gjør en av sønnene, og serieskaperne. Friidrettsjefen sier han må beskytte Narve mot Henrik Ingebrigtsen. De søsknene som kritiserer Gjert støtter samtidig Henrik som friidrettsjefen altså mener er skummel. Det er vel dette vi har av fakta hittil? Søsknene som «kritiserer» Gjert? I dine fakta må du legge til: 5 søsken forteller om psykisk og fysisk vold Tjørhom og Slokvik og to fysioterapeuter forteller om bekymring angående kjeft og utskjelling fra Gjert. Tjørhom sluttet delvis pga Gjert. En fysioterapeut var bekymret for egen mental helse pga Gjert. Gjert selv innrømmer konsekvent bruk av utestemme og to tilfeller med vold. Tre sigerdøtre bekrefter psykisk vold. Datter valgte å flytte i fosterhjem Lege og far til datters venninne forteller om episoder av utskjelling han har reagert på. og mer… og så må vi huske at alt om Henrik gjelder den voksne Henrik. Barnet Henrik er noe helt annet, OG denne saken gjelder nå lillesøster og Jakob. Det er også ganske mange vitnemål som ikke er referert til. Fostermoren feks. og datters psykolog. Jeg vil tro disse ikke støtter Gjert, men skal ikke spekulere mer i det vi ikke vet. 21 9
lurker Skrevet 7. mai #7149 Skrevet 7. mai Vardo21 skrev (2 timer siden): Det virker også som om mennesker rundt ham heller ikke klarer å forholde seg til disse forskjellige versjonene av ham. For at deres versjon av han skal være sann, så må andres versjoner fornektes. Han kan både være en veldig hjelpsom og snill bror, samtidig som han kan utøve vold mot barna sine - også helt uavhengig av intensjonene. Nettopp - dette er det få som forstår virker det som? Jeg har skrevet det før, men skriver det igjen. Det er nettopp dette det kjente idiomet "Veien til helvete er brolagt med gode intensjoner" handler om. Det virker som mange voksne fortsatt lever i det jeg vil kalle et barns verden, det er finnes snille og slemme mennesker, og den snille er bare snill og den slemme er bare slem. Som voksen bør man forstå at verden er mye mer komplisert ... Å drive med mishandling i nære relasjoner, havner sjelden om at en persom er slem og/eller går inn for å være slem. Det handler om mennesker som for eksempel ikke har fullt utviklet empati, evne til mentalisering, har aggresjonsproblemer, har vokst opp med grenser som samfunnet ellers ikke tenker er greie, har et overutviklet behov for annerkjennelse, oppmerksomhet eller kjærlighet. Og ikke minst: Liten grad av selvinnsikt. De kan være både omsorgsfulle og oppofrende og kan eksellere i andre roller. Men i nære relasjoner har de grenseoverskridende adferd som blir skadelig for andre. S Samfunnet/Rettsvesenet har bestemt at dersom denne skaden blir stor nok, kan vedkommende straffes - helt uavhengig av intensjon. 10 7
Lillemor_Meg Skrevet 7. mai #7150 Skrevet 7. mai (endret) Vardo21 skrev (3 timer siden): Det virker også som om mennesker rundt ham heller ikke klarer å forholde seg til disse forskjellige versjonene av ham. For at deres versjon av han skal være sann, så må andres versjoner fornektes. Han kan både være en veldig hjelpsom og snill bror, samtidig som han kan utøve vold mot barna sine - også helt uavhengig av intensjonene. Det er jo dette som gjør det å leve i voldelige forhold så vanskelig, og ikke minst å komme seg bort fra et voldelig forhold, for det er gode stunder også, ikke bare vonde. De gode stundene veier ikke opp for det vonde, men de er som oftest der. En annen ting er at når voldsutøveren er så "populær" hos andre begynner man etterhvert å tvile på sin egen opplevelse "Hvorfor er det bare jeg som ser det? Er det meg det er noe galt med?" Endret 7. mai av Lillemor_Meg 14 1 1
TigerK Skrevet 7. mai #7151 Skrevet 7. mai (endret) *triggervarsel* For de som strever med å forstå at så mange mennesker tett på familien ikke har sett hverken mishandling eller vold, vil jeg få minne om Christoffer-saken. En 6-åring som ble banket opp så voldsomt og over så lang tid at han til slutt endte opp med å bli drept av sin stefar. På tross av blåmerker, skader og sykehusinnleggelser var det ingen rundt gutten som forsto hva han ble utsatt for. Ikke far, ikke besteforeldrene, ikke skolen, ikke helsevesen. Ikke engang da han ble funnet død, med munn og nese stappet fullt av papir, reagerte samfunnet. Politiet henla saken to (!) ganger, med konklusjon om at den vesle gutten hadde skadet og til slutt drept seg selv! Ingen ville tro at stefar kunne ha utsatt den lille gutten for så grusomme handlinger. Christoffer fortalte aldri en sjel om at han var i ferd med å bli banket i hjel. Selv da han fikk direkte spørsmål om skadene han hadde over hele den lille kroppen. Selv etter at han hadde blitt lagt inn på sykehus med store hodeskader. Det lengste han strakk seg var en uttalelse som lød som følger: «Jeg tenker nok du skjønner det sjøl». https://no.wikipedia.org/wiki/Christoffer-saken Endret 7. mai av TigerK Lagt til triggervarsel 6 29 4
lurker Skrevet 7. mai #7152 Skrevet 7. mai Lillemor_Meg skrev (2 minutter siden): Det er jo dette som gjør det å leve i voldelige forhold så vanskelig, for det er gode stunder også, ikke bare vonde. De gode stundene veier ikke opp for det vonde, men de er som oftest der. Et par venninner av meg har vært i voldelige forhold, der de til en viss grad har hatt forståelse for partnerens handlinger, fordi de ser hvor den voldelige adferden kommer fra. Som for eksempel vonde opplevelser i barndom, mobbing, diagnoser, rusproblematikk eller annet. Gode sider har i starten klart å veie opp for de mørke dagene/hendelsene. De har hatt partnere som har skammet seg enormt og faktisk om unnskyldning og vist ekte anger, men ettersom de ikke har klart å ta tak i problemene eller turt å be om hjelp, har adferden fortsatt. Begge kvinnene har heldigvis klart å bryte ut før det har blitt for alvorlig, men de sitter begge med sår som vanskelig kan leges og som påvirker deres nye forhold. Det skulle ikke forundre meg om dette til en viss grad er tilfelle i denne saken, at Tone har (for) mye forståelse og kjærlighet. Vi kan ikke vite hva Gjert eventuelt har innrømmet og beklaget ovenfor Tone, men som han ikke har evne til å skulle stå for ovenfor barna og andre involverte. Stolthet og skam er sterke følelser. #spekulasjon 11 1
Orly Skrevet 7. mai #7153 Skrevet 7. mai Istapp skrev (6 timer siden): Det er helt greit at du og mange av oss hadde reagert på det, men jeg tror absolutt ikke at vi hadde stevnet inn vedkommende til retten for utsagnet. Det er det heller ingen som har gjort 8
Orly Skrevet 7. mai #7154 Skrevet 7. mai Monkris skrev (6 timer siden): Og at de som farmor og tanter til barna, sitte å legger all «skyld» på barna? Mister all respekt for den siden av familien! Enig, det er faktisk helt ufattelig at de gjør det, for en kjip familie 16
Capri Skrevet 7. mai #7155 Skrevet 7. mai Majer skrev (46 minutter siden): Okei, så moren og begge søstrene til Gjert støtter Gjert. Det samme gjør en av sønnene, og serieskaperne. Friidrettsjefen sier han må beskytte Narve mot Henrik Ingebrigtsen. De søsknene som kritiserer Gjert støtter samtidig Henrik som friidrettsjefen altså mener er skummel. Det er vel dette vi har av fakta hittil? Slokvik forklarte også i retten at Gjert hadde sagt at han ville ødelegge for gutta, og at det var han (Gjert), som var god (trener). Dette er det samme som er forklart i retten tidligere. Synes dette minner mer om en sjalu eks enn en far. Her var det å gjøre noe MOT sine barn for å fremheve seg selv, som dominerte tankene, ikke å gjøre noe for å reparere en relasjon. Det er spesielt å tenke og enda mer spesielt at man sier det til sjefen i friidrettsforbundet. Jentainord skrev (35 minutter siden): Søsknene som «kritiserer» Gjert? I dine fakta må du legge til: 5 søsken forteller om psykisk og fysisk vold Tjørhom og Slokvik og to fysioterapeuter forteller om bekymring angående kjeft og utskjelling fra Gjert. Tjørhom sluttet delvis pga Gjert. En fysioterapeut var bekymret for egen mental helse pga Gjert. Gjert selv innrømmer konsekvent bruk av utestemme og to tilfeller med vold. Tre sigerdøtre bekrefter psykisk vold. Datter valgte å flytte i fosterhjem Lege og far til datters venninne forteller om episoder av utskjelling han har reagert på. og mer… og så må vi huske at alt om Henrik gjelder den voksne Henrik. Barnet Henrik er noe helt annet, OG denne saken gjelder nå lillesøster og Jakob. Det er også ganske mange vitnemål som ikke er referert til. Fostermoren feks. og datters psykolog. Jeg vil tro disse ikke støtter Gjert, men skal ikke spekulere mer i det vi ikke vet. Enig. Så er det ikke minst også lydopptakene som langt på vei bekrefter at "ting" har skjedd, slik at Tone må beskytte alle mot Gjert og dessuten sier at hun ikke har beskyttet I godt nok. 19 1
GeanJenie Skrevet 7. mai #7156 Skrevet 7. mai TigerK skrev (15 minutter siden): For de som strever med å forstå at så mange mennesker tett på familien ikke har sett hverken mishandling eller vold, vil jeg få minne om Christoffer-saken. En 6-åring som ble banket opp så voldsomt og over så lang tid at han tilslutt endte opp med å bli drept av sin stefar. På tross av blåmerker, skader og sykehusinnleggelser var det ingen rundt gutten som forsto hva han ble utsatt for. Ikke far, ikke besteforeldrene, ikke skolen, ikke helsevesen. Ikke engang da han ble funnet død, med munn og nese stappet fullt av papir, reagerte samfunnet. Politiet henla saken to (!) ganger, med konklusjon om at den vesle gutten hadde skadet og til slutt drept seg selv! Ingen ville tro at stefar kunne ha utsatt den lille gutten for så grusomme handlinger. Christoffer fortalte aldri en sjel om at han var i ferd med å bli banket i hjel. Selv da han fikk direkte spørsmål om skadene han hadde over hele den lille kroppen. Selv etter at han hadde blitt lagt inn på sykehus med store hodeskader. Det lengste han strakk seg var en uttalelse som lød som følger: «Jeg tenker nok du skjønner det sjøl». https://no.wikipedia.org/wiki/Christoffer-saken Denne tok meg ned i et veldig sort kaninhull. Det burde vært innført sertifikat og årlige EU-kontroller for foreldre. 6 2
Majer Skrevet 7. mai #7157 Skrevet 7. mai Capri skrev (5 minutter siden): Slokvik forklarte også i retten at Gjert hadde sagt at han ville ødelegge for gutta, og at det var han (Gjert), som var god (trener). Dette er det samme som er forklart i retten tidligere. Synes dette minner mer om en sjalu eks enn en far. Her var det å gjøre noe MOT sine barn for å fremheve seg selv, som dominerte tankene, ikke å gjøre noe for å reparere en relasjon. Det er spesielt å tenke og enda mer spesielt at man sier det til sjefen i friidrettsforbundet. Jeg er enig, men disse brødrene- og særlig dama til Jakob, prøver å ta fra han æren for at de har blitt flinke. Han har nok noen narsissistiske tendenser på linje med disse brødrene. Alle vil ha æren. Typisk egosentrisme å hevde at alt er ens egen fortjeneste 3
TigerK Skrevet 7. mai #7158 Skrevet 7. mai GeanJenie skrev (2 minutter siden): Denne tok meg ned i et veldig sort kaninhull. Det burde vært innført sertifikat og årlige EU-kontroller for foreldre. Vold mot barn er grusomt. La til trigger-varsel, så folk er advart, men egentlig burde alle voksne mennesker i landet bli tvunget til å lese om denne saken. For å skjønne at mange barn faktisk lever under slike forhold. «Du ser det ikke før du tror det» 7 2
Lillemor_Meg Skrevet 7. mai #7159 Skrevet 7. mai (endret) lurker skrev (18 minutter siden): Et par venninner av meg har vært i voldelige forhold, der de til en viss grad har hatt forståelse for partnerens handlinger, fordi de ser hvor den voldelige adferden kommer fra. Som for eksempel vonde opplevelser i barndom, mobbing, diagnoser, rusproblematikk eller annet. Gode sider har i starten klart å veie opp for de mørke dagene/hendelsene. De har hatt partnere som har skammet seg enormt og faktisk om unnskyldning og vist ekte anger, men ettersom de ikke har klart å ta tak i problemene eller turt å be om hjelp, har adferden fortsatt. Begge kvinnene har heldigvis klart å bryte ut før det har blitt for alvorlig, men de sitter begge med sår som vanskelig kan leges og som påvirker deres nye forhold. Det skulle ikke forundre meg om dette til en viss grad er tilfelle i denne saken, at Tone har (for) mye forståelse og kjærlighet. Vi kan ikke vite hva Gjert eve⁸ntuelt har innrømmet og beklaget ovenfor Tone, men som han ikke har evne til å skulle stå for ovenfor barna og andre involverte. Stolthet og skam er sterke følelser. #spekulasjon Det du beskriver er utrolig vanlig, og så utrolig vanskelig å lese. Jeg beklager virkelig at dette blir så personlig, men denne saken har gjort at jeg gjenopplever mye som jeg egentlig er ferdig med. For min del var det min far som var voldelig. Jeg vet bakgrunnen hans, jeg skjønner hvorfor det ble som det ble (personligshetsforstyrrelse), men det hjelper ikke. Utad var han sjarmerende! Alle venninnene mine svermet for ham, selv etter at de fikk vite at han hadde vært voldelig mot familien. "Men han er jo så pen! Han er jo så hyggelig! Han er jo så...." Og slekt og venner, de lo av oss når vi var på besøk hos dem. Når pappa reiste seg og begynte ta på seg skoene spratt vi opp. Vi visste at da hadde vi ca 2 minutter på å gjøre oss klare til å dra. Hvis han måtte vente ett minutt på ossble det helv*** i bilen på vei hjem, og resten av dagen. Det visste ikke de, for dem var det bare komisk. Hvis pappa hadde blitt trukket for retten ville det vært et veldig lite antall som ville bekreftet kjernefamiliens opplevelse. Og jeg forstår det. Slekt og venner hadde jo ikke opplevd han som en tyrann, selv om det var det han var på privaten. Endret 7. mai av Lillemor_Meg 10 22 4
GeanJenie Skrevet 7. mai #7160 Skrevet 7. mai Lillemor_Meg skrev (4 minutter siden): Det du beskriver er utrolig vanlig, og så utrolig vanskelig å lese. Jeg beklager virkelig at dette blir så personlig, men denne saken har gjort at jeg gjenopplever mye som jeg egentlig er ferdig med. For min del var det min far som var voldelig. Jeg vet bakgrunnen hans, jeg skjønner hvorfor det ble som det ble (personligshetsforstyrrelse), men det hjelper ikke. Utad var han sjarmerende! Alle venninnene mine svermet for ham, selv etter at de fikk vite at han hadde vært voldelig mot familien. "Men han er jo så pen! Han er jo så hyggelig! Han er jo så...." Og slekt og venner, de lo av oss når vi var på besøk hos dem. Når pappa reiste seg og begynte ta på seg skoene spratt vi opp. Vi visste at da hadde vi ca 2 minutter på å gjøre oss klare til å dra. Hvis han måtte vente ett minutt på ossble det helv*** i bilen på vei hjem, og resten av dagen. Det visste ikke de, for dem var det bare komisk. Hvis pappa hadde blitt trukket for retten ville det vært et veldig lite antall som ville bekreftet kjernefamiliens opplevelse. Og jeg forstår det. Slekt og venner hadde jo ikke opplevd han som en tyrann, selv om det var det han var på privaten. Dette er grunnen til at jeg blir provosert når folk svarer på en kritikk med "Åja. Men hen er aldri sånn mot meg." En person kan være forskjellig mot forskjellige mennesker. Det finnes folk som ikke klarer å tenke lenger enn sin egen nese. 5 6 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå