Magnifique Skrevet 25. april #5841 Skrevet 25. april Lawyam skrev (6 minutter siden): Kan være at redd av og til når man får kjeft av sine foreldre, eller andre, hva så? Han tok ikke mot så mange slag nei, han forteller om enkltepisoder i løpet av alle disse årene, noen opplever slikt hver dag. Dette er ikke et voldsregime, det er en familie med seks-sju ungdommer i opposisjon. 6 gutter med kjærester som skal styre huset....og lillesøster... Joda, snakk til dem med pusestemme, og hvis de blir fortalt noe er det 'vold' og urettferdig...Anmeld. Far kjeftet og tok meg i erme ... Men du kan ikke bare ta enkeltepisoder og si at «det ikke var mishandling fordi det var jo kun dette som skjedde og det skjedde bare et par ganger».. Man må se på helheten. Og når en forelder først har gått til det skrittet å bedrive vold, er det også emosjonell mishandling inne i bildet. Det maler seg ikke akkurat et pent bilde av Gjert. Vi vet forøvrig ikke hvor ofte dette skjedde. Det kan være langt flere episoder enn det som har kommet ut, men de velger heller å legge hovedfokus på det som har påvirket dem mest. 16
HSV50 Skrevet 25. april #5842 Skrevet 25. april Chupacabra skrev (14 minutter siden): Hva mener du med at han valgte å spille på media? Gjert ønsket at saken skulle gå for lukkede dører. Mens ungene ville at den skulle gå for åpen dør. Så noen ønsket ikke at folk skulle få detaljene, mens andre mener at folk burde det. Jeg forstår godt hvorfor ungene ville det. Hvis dette hadde gått for lukket dør og Gjert ikke dømmes, kunne han sagt «hva var det jeg sa». Nå kan han ikke det, vi vet at barna overhode ikke har vokst opp i et godt hjem, helt uavhengig av om det er bevist etter loven eller ei. Vi vet nå at Gjert er en hevngjerrig fyr som setter trenerrollen høyere enn det å være far. En far som f.eks. kranglet en time med sønnen om hvilken musikk sønnen skulle høre på når han trente i bassenget. Ok, de var to som kranglet. Men at en voksen mann faktisk er så kontrollfreak at han krangler en time om musikken sier mye. Det er virkelig ikke normalt eller bra å detaljstyre ungene sine i den grad Gjert har gjort. Da handler det om makt og ønske om å bestemme. Og det er virkelig ikke den som presterer på den graden av detaljering som er problemet her. Og ja. Jeg dømmer ham for det. Jeg kommer aldri til å forstå hvordan noen foreldre kan velge bort ungene sine. Aldri, og ikke da heller. 23 8
Lillemor_Meg Skrevet 25. april #5843 Skrevet 25. april (endret) HSV50 skrev (19 minutter siden): Mens ungene ville at den skulle gå for åpen dør. Så noen ønsket ikke at folk skulle få detaljene, mens andre mener at folk burde det. Jeg forstår godt hvorfor ungene ville det. Hvis dette hadde gått for lukket dør og Gjert ikke dømmes, kunne han sagt «hva var det jeg sa». Nå kan han ikke det, vi vet at barna overhode ikke har vokst opp i et godt hjem, helt uavhengig av om det er bevist etter loven eller ei. Vi vet nå at Gjert er en hevngjerrig fyr som setter trenerrollen høyere enn det å være far. En far som f.eks. kranglet en time med sønnen om hvilken musikk sønnen skulle høre på når han trente i bassenget. Ok, de var to som kranglet. Men at en voksen mann faktisk er så kontrollfreak at han krangler en time om musikken sier mye. Det er virkelig ikke normalt eller bra å detaljstyre ungene sine i den grad Gjert har gjort. Da handler det om makt og ønske om å bestemme. Og det er virkelig ikke den som presterer på den graden av detaljering som er problemet her. Og ja. Jeg dømmer ham for det. Jeg kommer aldri til å forstå hvordan noen foreldre kan velge bort ungene sine. Aldri, og ikke da heller. Her må man også ta med i betraktning at Gjert I har innrømmet vold ved to anledninger (slå med håndkle, og dytte), og han har også innrømmet flere verbale overreaksjoner. Han har altså innrømmet vold, men er uenig i at graden av vold er straffbar. Endret 25. april av Lillemor_Meg 17
Snurri Skrevet 25. april #5844 Skrevet 25. april Chupacabra skrev (57 minutter siden): Hva mener du med at han valgte å spille på media? Gjert ønsket at saken skulle gå for lukkede dører. Jeg mener at han var den som startet eksponeringen av familien da flere av anene var mindreårige. Og etter bruddet gikk brødrene ut med en uttalelse om at de ville at han skulle få fokusere på å bare være far og at han ikke skulle trene dem lenger. Her kunne han valgt å holde lav profil. I stedet uttalte han seg til medier flere ganger, og gjorde seg generelt veldig synlig og på måter som var vanskelig for brødrene å forholde seg til. Så toppet det seg med at han stilte opp i podcasten til Abid Raja og kona og kom med sin helt egne versjon av saken, og fremstille seg som offeret i det hele. Det var først etter dette at brødrene skrev kronikken og kom ut med sin versjon. Det var først da andre enn Gjert begynte å prøve å komme med sitt narrativ at han plutselig ikke ville ha medieoppmerksomhet lenger i det som for meg fremstår som et forsøk på å ta tilbake kontrollen. 17 12
Sophia_08 Skrevet 25. april #5845 Skrevet 25. april Istapp skrev (7 timer siden): Lærerne mente også at Jakob hadde en noe brautende fremtreden og var "mye" slik at medelever kunne bli lei seg og/eller reagere. Så han er ikke helt den uskyldige engelen du vil ha det til. Men da parerer du kanskje med at dette har han lært hjemme. Joda, kanskje det. Men det er ikke det som skal bedømmes og føres vitneførsel i saken - det er om det har forekommet vold i nære relasjoner og skadeerstatning vil da være basert på den frykten og usikkerheten barna har hatt som følge av dette. Men viser noe av atferden til brødrene at disse har så mye frykt i seg overfor far/trener G? Her er det særdeles forskjellig oppfatning i denne tråden, slik jeg leser den. De som har forhåndsdømt mener jo samtlige vitnemål som ikke støtter opp under det brødrene med respektive og lillesøster mener er feilaktige, skyldes at G har truet, G har manipulert osv. Som Martins kone oppga i sitt vitnemål så forstod hun ikke hvorfor Martin ikke ble vedkjent sin egen mening og opplevelse. Uskyldig engel? Han var et barn!! Kanskje jeg er forhåndsdømmende og farget av egne opplevelser. Jeg har selv opplevd lignende situasjon i nær familie. To barn ble tatt på dagen av barnevernet, ett barn/ungdom rømte/flyttet til tanten mens siste barnet (som var over 18 da alt raknet) har stått lojalt med foreldrene og legger absolutt ALL skyld på de tre andre barna for at familien gikk i oppløsning 🙁 Foreldrene er fasade-perfekte, aldri gjort en feil i hele sitt liv og hele familien virket utad robuste og lykkelig sammen. Men vi som kjenner de, har levd tett på de, vet hvilket helvete det har vært innenfor husets fire vegger. Å høre "feilfrie" Gjert snakke og forsvare seg, er som å høre min slektning sine forsvarstaler. Det trigger meg noe enormt. 5 15 6
NoaideBiehtar Skrevet 25. april #5846 Skrevet 25. april Lawyam skrev (1 time siden): Ikke med å stikke fingrene opp i ansiktet til den du er redd. Aldri, da har man bare ikke respekt! Hadde hun tatt knyttneven skulle jeg ikke sagt så mye mot, men pekefinger....nope! Hvorfor forventer du at de skal ha respekt for Gjert, hvis de opplever å ha blitt behandlet truende og uten respekt? Veldig nysgjerrig på din faglige begrunnelse her. Respekten for en forelder som du opplever behandler deg dårlig forsvinner som regel. 16 7
HSV50 Skrevet 25. april #5847 Skrevet 25. april Lawyam skrev (7 timer siden): De ser nå ut som om de har klart seg fint alle sammen. Hadde jeg viftet pekefingeren opp under nesen til mine foreldre hadde de også reagert med å prøve å få dem bort, og jeg hadde også gjort det samme, gjerne klasket et håndkle for å få de viftet vekk..., men ikke fortell meg at noen som er redd sine foreldre eller noen gjør slike ting. Det er nemlig det siste man gjør om man har er en man regner som voldelig gjør. Da er du ikke redd. Men nå er det jo Gjert sin påstand at hun gjorde det. Det er ikke slik datteren selv forklarer det. Han sier han dasket etter, og traff en finger. Mens datteren har et merke i ansiktet og sier håndkleet traff der. Så det er to ulike historier. Når du påstår hun stakk en finger i ansiktet på faren da er det farens historie du hører, og tror på. 14 6
Eyr Skrevet 25. april #5848 Skrevet 25. april Tror ikke Tone kommer til å vitne. Vil jo bare støte barna lenger fra seg. 6
Istapp Skrevet 25. april #5849 Skrevet 25. april HSV50 skrev (2 timer siden): Mens ungene ville at den skulle gå for åpen dør. Så noen ønsket ikke at folk skulle få detaljene, mens andre mener at folk burde det. Jeg forstår godt hvorfor ungene ville det. Hvis dette hadde gått for lukket dør og Gjert ikke dømmes, kunne han sagt «hva var det jeg sa». Nå kan han ikke det, vi vet at barna overhode ikke har vokst opp i et godt hjem, helt uavhengig av om det er bevist etter loven eller ei. Vi vet nå at Gjert er en hevngjerrig fyr som setter trenerrollen høyere enn det å være far. En far som f.eks. kranglet en time med sønnen om hvilken musikk sønnen skulle høre på når han trente i bassenget. Ok, de var to som kranglet. Men at en voksen mann faktisk er så kontrollfreak at han krangler en time om musikken sier mye. Det er virkelig ikke normalt eller bra å detaljstyre ungene sine i den grad Gjert har gjort. Da handler det om makt og ønske om å bestemme. Og det er virkelig ikke den som presterer på den graden av detaljering som er problemet her. Og ja. Jeg dømmer ham for det. Jeg kommer aldri til å forstå hvordan noen foreldre kan velge bort ungene sine. Aldri, og ikke da heller. Sønnene og lillesøster er jo tjent med å ha åpen rett, da kan jo dette brukes i den nye tv-serien. Dette blir ala et visst bryllup som ble solgt. Hadde det vært lukket rett kunne man ikke benyttet saken i salgsobjekt-øyemed. Og saken hadde vært et familieanliggende og ikke slik det er blitt nå. Dette er en sak som først og fremt burde vært fikset oppi i konfliktråd eller lignende og ikke i en tingretten over så mange uker. 2 7
Istapp Skrevet 25. april #5850 Skrevet 25. april Lillemor_Meg skrev (2 timer siden): Her må man også ta med i betraktning at Gjert I har innrømmet vold ved to anledninger (slå med håndkle, og dytte), og han har også innrømmet flere verbale overreaksjoner. Han har altså innrømmet vold, men er uenig i at graden av vold er straffbar. Hvilke foreldre har ikke verbale overreaksjoner eller sagt annerledes det er helt normalt å faktisk ha verbale overreaksjoner når man blir sint, redd for noen, frustrert. Jeg har aldri kjeftet så mye og vært så forbanna og språklig dirigerende og kommanderende overfor mine avkom, som når jeg var redd for dem når dem ikke befant seg der de skulle være ved en hendelse. Det gikk mange kuler varmt og at avkommene ble redde meg der og da? Ja, sikkert. Som Martin sa i retten hadde G vært overbeskyttende og vært redd for ungeflokken sin og hatt omsorg for dem. Er det vold å overreagerer? Tja, vi får se hvor retten legger listen. Men legger de listen på nivået om at det er vold, så må sakene som kommer i fremtiden gå i en egen familierett er jeg redd. Tingretten har allerede for lang ventetid for å få gjennomført sakene. Og det vil komme mange vold i nære relasjoner om listen legges på et lavt nivå. 2 4
HSV50 Skrevet 25. april #5851 Skrevet 25. april Istapp skrev (7 minutter siden): Sønnene og lillesøster er jo tjent med å ha åpen rett, da kan jo dette brukes i den nye tv-serien. Dette blir ala et visst bryllup som ble solgt. Hadde det vært lukket rett kunne man ikke benyttet saken i salgsobjekt-øyemed. Og saken hadde vært et familieanliggende og ikke slik det er blitt nå. Dette er en sak som først og fremt burde vært fikset oppi i konfliktråd eller lignende og ikke i en tingretten over så mange uker. Det er din mening. Påtalemyndighetene var helt åpenbart uenige. Eller mener du på fullt alvor at brødrene har så stor makt at de har klart å tvinge gjennom en etterforskning og tiltale, og påvirker dommeren til å tillate åpen rett? Fordi de mener det vil bli bra tv?? Her er det kanskje greit å minne om at søsteren, som også ønsket åpen rett, ikke er en del av serien på Amazon. Og at ingen, heller ikke du, aner noe om hvordan rettssaken framstilles i serien. Morsomt at du har så store fordommer mot at brødrene tjener penger på karrieren sin, men tydeligvis ikke reflekterer over at Gjert sine økonomiske interesser, all den tid han tjente masse penger på å skrive bøker og holde foredrag om treningen av guttene. Så det var altså ok at han profitterte på sønnenes suksess, men skammelig at guttene selv forsøker å få mest mulig ut av det? 32
Majer Skrevet 25. april #5852 Skrevet 25. april Synes det er merkelig at folk er så bastante. Det vi vet er at det har vært dårlig miljø innenfor husets fire vegger, at deler av familien går ut og angriper Gjert, og at deler av familien støtter han Min teori er at mye handler om ego. De fleste liker å føle at de er flinkere enn andre, og at det kun er deres egen fortjeneste. Jeg husker godt hvordan dama til Jakob i siste sesong av Team Ingebrigtsen snakket om at det bare var takket være han selv og ikke Gjert at hadde blitt så god. Sannheten er at han aldri hadde havnet i verdenstoppen uten faren, og at det finnes millioner av mennesker her i verden som kunne blitt enda bedre om de hadde fått de samme mulighetene. Det er ikke tilfeldig at det er de selvsentrerte løpebrødrene som roper høyest, i motsetning til Martin. Så skal det sies at Gjert sannsynligvis også har et stort ego. 2 1 3
Jentainord Skrevet 25. april #5853 Skrevet 25. april Istapp skrev (44 minutter siden): Sønnene og lillesøster er jo tjent med å ha åpen rett, da kan jo dette brukes i den nye tv-serien. Dette blir ala et visst bryllup som ble solgt. Hadde det vært lukket rett kunne man ikke benyttet saken i salgsobjekt-øyemed. Og saken hadde vært et familieanliggende og ikke slik det er blitt nå. Dette er en sak som først og fremt burde vært fikset oppi i konfliktråd eller lignende og ikke i en tingretten over så mange uker. Alle rettssaker er i utgamgspunktet åpne, ingen har bedt om at denne ska være åpen. For å få lukket rett må det søkes om det, men det skal mye til å få lukket. I denne saken er det nok uansett veldig greit for barna at folk får innsikt for å unngå rykter og spekulasjoner, på ett annet nivå enn det som er nå. 19 3
HSV50 Skrevet 25. april #5854 Skrevet 25. april Jentainord skrev (19 minutter siden): Alle rettssaker er i utgamgspunktet åpne, ingen har bedt om at denne ska være åpen. For å få lukket rett må det søkes om det, men det skal mye til å få lukket. I denne saken er det nok uansett veldig greit for barna at folk får innsikt for å unngå rykter og spekulasjoner, på ett annet nivå enn det som er nå. Faktisk et godt poeng. Det er Gjert som ba om noe annet enn det som er vanlig praksis. Så da blir det rart å framstille det som om det er de som ønsket at det ikke skulle gjøres unntak fra regelen som henges ut som problemer her. Pressen er edruelig i sin rapportering, og de delene som ikke skal refereres fordi de er taushetsbelagt, refereres selvfølgelig ikke. 14 8
Callisto83 Skrevet 25. april #5855 Skrevet 25. april HSV50 skrev (1 time siden): Morsomt at du har så store fordommer mot at brødrene tjener penger på karrieren sin, men tydeligvis ikke reflekterer over at Gjert sine økonomiske interesser, all den tid han tjente masse penger på å skrive bøker og holde foredrag om treningen av guttene. Så det var altså ok at han profitterte på sønnenes suksess, men skammelig at guttene selv forsøker å få mest mulig ut av det? Ikke meg du siterer, men jeg mistenker at det er dette du nevner som er en stor del av denne familiekonflikten. Guttene vil ut av familiebedriften. De får smi imens jernet er varmt. Som melk i kjøleskapet, har også idrettsstjerner en ganske begrenset holdbarhetsdato. Derfor tenker jeg at det kanskje var litt uklokt å la dette gå for åpne dører. Prestasjonene deres havner i bakgrunnen for intriger. 3 2
Jentainord Skrevet 25. april #5856 Skrevet 25. april (endret) Callisto83 skrev (26 minutter siden): Ikke meg du siterer, men jeg mistenker at det er dette du nevner som er en stor del av denne familiekonflikten. Guttene vil ut av familiebedriften. De får smi imens jernet er varmt. Som melk i kjøleskapet, har også idrettsstjerner en ganske begrenset holdbarhetsdato. Derfor tenker jeg at det kanskje var litt uklokt å la dette gå for åpne dører. Prestasjonene deres havner i bakgrunnen for intriger. Det hadde vært så mye enklere om de som ønsker å diskutere satt seg inn i det de diskuterte. 1. ALLE rettsaker i tingretten går for åpne dører, OM ikke noen har søkt om å få lukket sak og fått det GODKJENT. I denne saken ble ikke Gjerts søknad om lukket rett godkjent. Ergo: søsknene har ikke bedt om åpen rettssak. 2. Søsknene har tjent penger på familiebedriften, og det samme har Gjert. Guttene sine inntekter på løping har gått inn i selskapet hvor alle er eiere. Gjert derimot har hatt ett eget selskap sammen med Tone som har fått inntektene fra foredrag og bøker, disse pengene ble ikke fordelt på samme måte som inntekter fra løpingen. Hvem virker som den som er mest opptatt av økonomisk vinning her? Mens melka enda har holdbarhet?? Endret 25. april av Jentainord 21 10
Jentainord Skrevet 25. april #5858 Skrevet 25. april MiominMio skrev (1 minutt siden): Faktisk var det et ønske fra barna at saken skulle gå for åpne dører. Gjert og hans forsvar ønsket det ikke. Ja, de ønsket å holde dørene åpne slik som det alltid i utgangspunktet er i saker i tingretten. De er derimot ikke de som avgjorde om den er åpen, eller behandlet søknaden om å lukke den. De ville følge vanlig prosedyre. 19
lurker Skrevet 25. april #5859 Skrevet 25. april MiominMio skrev (4 minutter siden): Faktisk var det et ønske fra barna at saken skulle gå for åpne dører. Gjert og hans forsvar ønsket det ikke. Ja, men det var ikke deres ønske om åpen rett som ble behandlet av retten, det var Gjerts ønske om lukket. Han hadde ikke argumenter som var gode nok for å få det, derfor ble det standard åpen. 13
HSV50 Skrevet 25. april #5860 Skrevet 25. april Callisto83 skrev (26 minutter siden): Ikke meg du siterer, men jeg mistenker at det er dette du nevner som er en stor del av denne familiekonflikten. Guttene vil ut av familiebedriften. De får smi imens jernet er varmt. Som melk i kjøleskapet, har også idrettsstjerner en ganske begrenset holdbarhetsdato. Derfor tenker jeg at det kanskje var litt uklokt å la dette gå for åpne dører. Prestasjonene deres havner i bakgrunnen for intriger. Seriøst?! At vi her snakker om en fin og flott familie, minus disse tre fæle sønnene som ikke vil dele rikdom og berømmelse med faren, og villig ofrer hele familien for å skvise ut den snille, gode faren? Du mener dette handler om tre sønner som ville ha farens 25% av selskapet og dermed har fått med seg lillesøster og storebror for å konstruere en historie om at Gjert har mishandlet dem? En skikkelig utspekulert plan der de også har klart å manipulere politi og rettsvesenet til å kjøre sak for retten? Jeg bøyer meg i støvet for disse gutta, de må jo virkelig ha store evner det kan falle tilbake på når idrettskarrieren er over. Hvordan passer Kristoffer sin mail til produksjonsselskapet inn i dette bildet? Var han også en del av en langsiktig plan om å kvitte seg med Gjert? Ja, for han er jo også en sånn grådig, slem sønn som bare utnytter snille Gjert. Stemmer. Sånn var det. Egentlig var familien Ingebrigtsen en velfungerende familie med en far som ofret alt for sine ekstremt griske, utspekulerte og slemme sønner. Som også har lokket med seg lillesøsteren. Jadda. Avlys rettssaken! 23 19
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå