Sveits35 Skrevet 8. april #5261 Del Skrevet 8. april Venno skrev (2 minutter siden): Er det bare jeg som undrer meg over at Henrik valgte å flytte hjem og bo i kjellerleiligheten da de bygde hus? Dersom frykten hadde vært så reel som de sier så hadde jeg aldri i livet tatt med meg kone og barn og flyttet inn i samme hus, samme hvor økonomisk gunstig det hadde vært! Av det jeg har lest så synes jeg datters vitnemål har vært det mest nyanserte, mens sønnene virker litt hevngjerrige. At de ikke har hatt en lett barndom er lett å forstå, men om det er nok til å dømme G.... jeg har mine tvil. Datteren har vel heller ikke hatt en konto han kunne grafse i heller… 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ninaen Skrevet 8. april #5262 Del Skrevet 8. april Venno skrev (11 minutter siden): Er det bare jeg som undrer meg over at Henrik valgte å flytte hjem og bo i kjellerleiligheten da de bygde hus? Dersom frykten hadde vært så reel som de sier så hadde jeg aldri i livet tatt med meg kone og barn og flyttet inn i samme hus, samme hvor økonomisk gunstig det hadde vært! Av det jeg har lest så synes jeg datters vitnemål har vært det mest nyanserte, mens sønnene virker litt hevngjerrige. At de ikke har hatt en lett barndom er lett å forstå, men om det er nok til å dømme G.... jeg har mine tvil. Tja, jeg bodde hjemme hver eneste sommerferie i mange år. Det var bare sånn. Man er i en boble, helt til den sprekker, det er vanskelig å forklare. 27 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capri Skrevet 8. april #5263 Del Skrevet 8. april Istapp skrev (38 minutter siden): Ja, du har heeellllt sikkert mer peiling og innsikt i dette enn adv. Elden. Han har kun innsikt i papirgrunnlaget og gjør jo dette for første gang. Elden har utvilsomt peiling. Han forsøker i dette tilfellet å snakke bort det faktum at Gjert uten samtykke forsynte seg med 500 000 av bedriftskontoen til aksjeselskapet han eide sammen med løperbrødrene. Henrik omtalte dette som utbytte, noe Elden tok tak i og snakket om at dette ikke er å regne som utbytte og dermed at Henrik mangler regnskapsforståelse. Men so what, Gjert forsynte seg med en halv million uten samtykke fra brødrene, samme om det kalles utbytte, underslag eller noe annet. 15 1 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orly Skrevet 8. april #5264 Del Skrevet 8. april Venno skrev (18 minutter siden): Er det bare jeg som undrer meg over at Henrik valgte å flytte hjem og bo i kjellerleiligheten da de bygde hus? Dersom frykten hadde vært så reel som de sier så hadde jeg aldri i livet tatt med meg kone og barn og flyttet inn i samme hus, samme hvor økonomisk gunstig det hadde vært! Av det jeg har lest så synes jeg datters vitnemål har vært det mest nyanserte, mens sønnene virker litt hevngjerrige. At de ikke har hatt en lett barndom er lett å forstå, men om det er nok til å dømme G.... jeg har mine tvil. Det er åpenbart at du ikke har erfaring med vold i nære relasjoner og de har også forklart hvorfor det ble gjort 23 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HerKommerMummi Skrevet 8. april #5265 Del Skrevet 8. april Jeg ble utsatt for grov psykisk vold og fysisk vold fra min mor som lite. Hun sa at hun skulle ønske jeg var død, at jeg var dum, stygg, truet med å drepe dyrene mine, og at det var flaut å ha et datter som var et mobbeoffer. Jeg er i dag godt voksen og bor 50 meter fra huset hennes. Det føles trygt å ha henne nærme meg. Hun legger meg for hat et par ganger i året fremdeles. Men det er jeg så vant til. Det går greit. Er bare glad for å ha mer kontroll nå enn da jeg var barn. 4 38 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Istapp Skrevet 8. april #5266 Del Skrevet 8. april Orly skrev (2 minutter siden): Det er åpenbart at du ikke har erfaring med vold i nære relasjoner og de har også forklart hvorfor det ble gjort Det er åpenbart at du ikke forstår at H med sin familie utnytter en far og en mor i egen økonomisk vinning her og at de ikke hadde gjort dette om det skyldes frykt. Da hadde de heller bosatt seg midlertidig hos K og hans familie, som ikke er langt unna der Hs tomt var. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orly Skrevet 8. april #5267 Del Skrevet 8. april Istapp skrev (4 minutter siden): Det er åpenbart at du ikke forstår at H med sin familie utnytter en far og en mor i egen økonomisk vinning her og at de ikke hadde gjort dette om det skyldes frykt. Da hadde de heller bosatt seg midlertidig hos K og hans familie, som ikke er langt unna der Hs tomt var. For en tullete kommentar fra deg, ikke uventet fra den kanten. 21 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 8. april #5268 Del Skrevet 8. april Istapp skrev (6 minutter siden): Det er åpenbart at du ikke forstår at H med sin familie utnytter en far og en mor i egen økonomisk vinning her og at de ikke hadde gjort dette om det skyldes frykt. Da hadde de heller bosatt seg midlertidig hos K og hans familie, som ikke er langt unna der Hs tomt var. Som @Orly skriver, åpenbart at du ikke forstår vanlige reaksjoner på vold i oppveksten... Synes Henrik forklarte seg veldig godt, det er normalt fordi det er normalt (når man vokser opp med det). 26 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Avispapir Skrevet 8. april #5269 Del Skrevet 8. april Hallepalle2 skrev (21 timer siden): Jeg er så sjokkert over mor og kone i denne saken. Hun møter opp hver dag med lunsj til mannen som er siktet for å ha terrorisert familien gjennom tiår. Om han ikke blir kjent skyldig er det uansett ingen tvil om at han ikke har vært noen god far. Han var med Monsen på tur og da ble det sagt at han var så kresen i maten at han måtte ha med mat kona hadde laget. Det er sikkert derfor han verken kan spise på kafé eller ha med niste til lunsj. Bortskjemt tyrann. https://tv.nrk.no/serie/monsen-paa-villspor/sesong/4/episode/MUHU04000321 Vedrørende mat, han høres ut som han har sterkt kontrollbehov og det vil ikke være helt usannsynlig at en person med stort kontrollbehov har ocd. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 8. april #5270 Del Skrevet 8. april Pippi Lotta skrev (57 minutter siden): Om det er slik at den ikke voldelige forelldren også risikerer fengsel om den ikke går "fort nok", så vil det jo bli enda vanskeligere å gå! Høres ut som en helt meningsløs retspraksis å døme noen for slikt, som bare ville ført at folk ble enda mer rede for å gå fra en voldelig partner! Om Tone blir dømt for å ikke "beskyte godt nok" så må vi skrove om loverket. Der har du et veldig godt poeng. Igjen så er det ikke sikkert T har vært vitne til så mye vold, de har beskrevet at den ene kom inn døra idet den andre gikk på jobb. Det vanlige i slike saker er vel at den andre forelderen også er et offer. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 8. april #5271 Del Skrevet 8. april (endret) Venno skrev (58 minutter siden): Er det bare jeg som undrer meg over at Henrik valgte å flytte hjem og bo i kjellerleiligheten da de bygde hus? Dersom frykten hadde vært så reel som de sier så hadde jeg aldri i livet tatt med meg kone og barn og flyttet inn i samme hus, samme hvor økonomisk gunstig det hadde vært! Av det jeg har lest så synes jeg datters vitnemål har vært det mest nyanserte, mens sønnene virker litt hevngjerrige. At de ikke har hatt en lett barndom er lett å forstå, men om det er nok til å dømme G.... jeg har mine tvil. Jeg reiser enda på ferie til min mor. Tar med ungene gjør jeg og. Det betyr ikke at barndommen min var noe bra. Det betyr bare.. at hun er moren min og at jeg er vant til at det er sånn.. Jeg regner med hun oppfører seg nå.. jeg tro og håper.. ett eller annet… skjønner det ikke helt selv.. Jeg ser jo at det er galskap. Likevel gjør jeg det. Endret 8. april av BobbySocks 4 31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønnastar Skrevet 8. april #5272 Del Skrevet 8. april Helt ubegripelig for meg at kona ikke er tiltalt for medvirkning. Hun er åpenbart ikke et offer for volden hans, da hadde hun benyttet sjansen til å gå fra ham nå. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ninaen Skrevet 8. april #5273 Del Skrevet 8. april BobbySocks skrev (10 minutter siden): Jeg reiser enda på ferie til min mor. Tar med ungene gjør jeg og. Det betyr ikke at barndommen min var noe bra. Det betyr bare.. at hun er moren min og at jeg er vant til at det er sånn.. Jeg regner med hun oppfører seg nå.. jeg tro og håper.. ett eller annet… skjønner det ikke helt selv.. Jeg ser jo at det er galskap. Likevel gjør jeg det. Traumebånd… de er foreldrene våre. Og det er nesten umulig å forstå mekanismene uten å ha opplevd det (eller ha inngående fagkunnskap og erfaring med denne type problematikk). «Hvorfor kutter du ikke kontakter med alt det grusomme hen har gjort mot deg?!» Fordi hen er forelderen min, fordi hen prøver på sitt forkvakla vis, fordi jeg er voksen og får ikke endret oppveksten, fordi jeg også synes synd på hen, fordi….fordi det er bare sånn… Min forelder forsto nok til slutt det G ikke er i nyhetene av: alt som var å tape, inkl å bli ensom og alene som gammel. Og at noe kan man tross alt gjøre selv om man ikke kan endre fortida. 11 5 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JustAsking Skrevet 8. april #5274 Del Skrevet 8. april BobbySocks skrev (4 minutter siden): Jeg reiser enda på ferie til min mor. Tar med ungene gjør jeg og. Det betyr ikke at barndommen min var noe bra. Det betyr bare.. at hun er moren min og at jeg er vant til at det er sånn.. Jeg regner med hun oppfører seg nå.. jeg tro og håper.. ett eller annet… skjønner det ikke helt selv.. Jeg ser jo at det er galskap. Likevel gjør jeg det. Vi er mange med ymse bakgrunner her, som veldig raskt ser forskjell på innleggene i tråden. Hvem som skjønner og hvem som er langt ute på viddene. Hvorfor skulle f.eks. søsknene være de som må flytte langt unna eget hjemmemiljø og kanskje bo langt unna hverandre og de minste søsknene? De regnet vel med de som godt voksne vil klare å forsvare seg og sine hvis det skulle gå så langt at Gjert truer dem på hjemmebane. Utrolig tynt grunnlag å så tvil om, og det vet Elden også. Man skjønner at de må avhøre de to løperne Gjert trener nå, men snakk om å fordreie hele perspektivet. Intern familiedynamikk endrer seg i det sekundet det er andre personer til stede. Ikke ett ord de to sier betyr det samme som at det ikke har skjedd, det barna forklarer, og ingen utenfor familien vil kunne forstå. Man vet at ulike barn i samme familie kan oppleve barndom ulikt (Vigdis Hjorth og søsteren f.eks), men når samtlige nå voksne beskriver ca samme opplevelse så er det helt åpenbart ikke noe som er funnet på for underholdningens skyld. 13 3 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sol Rampelyset Skrevet 8. april #5275 Del Skrevet 8. april Tråden er ryddet for sitater og skjermdumper uten kilde. Sol, admin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lucille Skrevet 8. april #5276 Del Skrevet 8. april Istapp skrev (2 timer siden): Og til alle dere som rakker ned, er det ingen mulighet for at Tmor faktisk ser at her er ting tatt ut av proposisjoner i det som blir formidlet av ungene? Hva mener du? De er bare vitner som svarer på spørsmålene de får. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 8. april #5277 Del Skrevet 8. april Pippi Lotta skrev (2 timer siden): Om det er slik at den ikke voldelige forelldren også risikerer fengsel om den ikke går "fort nok", så vil det jo bli enda vanskeligere å gå! Høres ut som en helt meningsløs retspraksis å døme noen for slikt, som bare ville ført at folk ble enda mer rede for å gå fra en voldelig partner! Om Tone blir dømt for å ikke "beskyte godt nok" så må vi skrove om loverket. Jeg tror ikke Tone kan bli dømt, det er vel mer i tilfeller hvor mor f.eks. tillater mannen å voldta eller selge barna etc., eller ser på livstruende vold uten å gripe inn. Jeg håper Gjert blir dømt, selv om det helt klart finnes mye verre vold, fordi det blir feil å alltid skulle sammenligne med at det kunne vært verre og det han har gjort er ille nok, det vil sette en god presedens mot psykisk vold, selv om vi selvsagt ikke snakker om vold ala Christoffer-saken eller Alvdal-saken. Venno skrev (1 time siden): Er det bare jeg som undrer meg over at Henrik valgte å flytte hjem og bo i kjellerleiligheten da de bygde hus? Dersom frykten hadde vært så reel som de sier så hadde jeg aldri i livet tatt med meg kone og barn og flyttet inn i samme hus, samme hvor økonomisk gunstig det hadde vært! Av det jeg har lest så synes jeg datters vitnemål har vært det mest nyanserte, mens sønnene virker litt hevngjerrige. At de ikke har hatt en lett barndom er lett å forstå, men om det er nok til å dømme G.... jeg har mine tvil. Hva tror du er grunnen til at kvinner flytter hjem fra krisesentre til sin voldelige partner, gjentatte ganger? At kvinner blir sammen igjen med sin voldelige partner, selv etter vold som er så grov at det fører til sykehusinnleggelser? Tenker du det er fordi volden og frykten ikke er reell? Jeg klarer ikke å forstå tankegangen din her. Istapp skrev (1 time siden): Det er åpenbart at du ikke forstår at H med sin familie utnytter en far og en mor i egen økonomisk vinning her og at de ikke hadde gjort dette om det skyldes frykt. Da hadde de heller bosatt seg midlertidig hos K og hans familie, som ikke er langt unna der Hs tomt var. Flere har forklart deg hvorfor du tar feil ang dette. 10 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VitaSana Skrevet 8. april #5278 Del Skrevet 8. april Venno skrev (1 time siden): Er det bare jeg som undrer meg over at Henrik valgte å flytte hjem og bo i kjellerleiligheten da de bygde hus? Dersom frykten hadde vært så reel som de sier så hadde jeg aldri i livet tatt med meg kone og barn og flyttet inn i samme hus, samme hvor økonomisk gunstig det hadde vært! Av det jeg har lest så synes jeg datters vitnemål har vært det mest nyanserte, mens sønnene virker litt hevngjerrige. At de ikke har hatt en lett barndom er lett å forstå, men om det er nok til å dømme G.... jeg har mine tvil. Jeg opplevde en kraftig angst da jeg forlot en voldelig partner. Noe av overlevelses"strategien" hadde så lenge vært å gå rundt og observere hva som trigget og hvordan humøret bygget seg opp. Det var omtrent som å vente på tordenvær, og jeg kjente hvor trykket stemningen var før det smallt. Har man levd i mange år med å vite at det alltid kommer et utbrudd, så er det utfordrende å ikke ha en form for kontroll. Kroppen og hodet er så innstilt på at noe farlig kommer til å skje, men man har ikke lenger muligheten til å forberede seg. For meg er det overhodet ikke merkelig at han valgte å bo i kjelleren. Som en eldre bror kan jeg også tenke meg at han følte et ansvar for yngre søsken? I tillegg som andre har nevnt, så har man en annen følelse av hva som er normalt. Jeg var voksen da jeg møtte vold i nær relasjon og fikk store utfordringer med å sette grenser, med å føle ansvar for at en annen skulle ha det ok. Skammen over at jeg tillot det, behovet for å skjule det og beskytte en som selv hadde det vondt. Følelsen av at jeg var sterk nok til å ikke miste meg selv. At jeg bare trengte litt mer tid til å avslutte på rett måte, at jeg trengte litt mer tid til å klare å sette meg selv først. Samvittigheten tilsa at jeg måtte avslutte på en ok måte, men samtidig var det noe av det jeg var mest redd for - fordi jeg ikke visste hvilken reaksjon det ville gi. Jeg får så vondt av at barn vokser opp med det og ikke kjenner til noe annet (min partner hadde selv vonde opplevelser i bagasjen som gjorde at jeg følte det var synd på ham. Man blir utrolig forvirret i tankene, og det føles feil uansett hva man velger å gjøre. 6 15 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Caniggia Skrevet 8. april #5279 Del Skrevet 8. april JustAsking skrev (54 minutter siden): Vi er mange med ymse bakgrunner her, som veldig raskt ser forskjell på innleggene i tråden. Hvem som skjønner og hvem som er langt ute på viddene. Hvorfor skulle f.eks. søsknene være de som må flytte langt unna eget hjemmemiljø og kanskje bo langt unna hverandre og de minste søsknene? De regnet vel med de som godt voksne vil klare å forsvare seg og sine hvis det skulle gå så langt at Gjert truer dem på hjemmebane. Utrolig tynt grunnlag å så tvil om, og det vet Elden også. Man skjønner at de må avhøre de to løperne Gjert trener nå, men snakk om å fordreie hele perspektivet. Intern familiedynamikk endrer seg i det sekundet det er andre personer til stede. Ikke ett ord de to sier betyr det samme som at det ikke har skjedd, det barna forklarer, og ingen utenfor familien vil kunne forstå. Man vet at ulike barn i samme familie kan oppleve barndom ulikt (Vigdis Hjorth og søsteren f.eks), men når samtlige nå voksne beskriver ca samme opplevelse så er det helt åpenbart ikke noe som er funnet på for underholdningens skyld. Enig, og denne eskstreme drillingen på fasade, hemmelighold og sosial isolering, forklarer jo på en plausibel måte at familien har sett helt annerledes ut fra utsiden enn fra innsiden.. 14 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Istapp Skrevet 8. april #5280 Del Skrevet 8. april velociraptor skrev (11 minutter siden): Jeg tror ikke Tone kan bli dømt, det er vel mer i tilfeller hvor mor f.eks. tillater mannen å voldta eller selge barna etc., eller ser på livstruende vold uten å gripe inn. Jeg håper Gjert blir dømt, selv om det helt klart finnes mye verre vold, fordi det blir feil å alltid skulle sammenligne med at det kunne vært verre og det han har gjort er ille nok, det vil sette en god presedens mot psykisk vold, selv om vi selvsagt ikke snakker om vold ala Christoffer-saken eller Alvdal-saken. Hva tror du er grunnen til at kvinner flytter hjem fra krisesentre til sin voldelige partner, gjentatte ganger? At kvinner blir sammen igjen med sin voldelige partner, selv etter vold som er så grov at det fører til sykehusinnleggelser? Tenker du det er fordi volden og frykten ikke er reell? Jeg klarer ikke å forstå tankegangen din her. Flere har forklart deg hvorfor du tar feil ang dette. Flere her er ikke rettssakkyndige og eier konklusjoner - egen sak betyr ikke "verdensmester" i forståelse av problematikken. Sjekk opp rettsdommer som foreligger på eksisterende, likelydende problematikk eller det finnes knapt, men samme tema vold i nære relasjoner. Der foreligger presedens for hvordan rettssakkyndige uttaler seg og hvilke dommer som er tidligere gitt. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå