Pippi Lotta Skrevet 8. april #5161 Del Skrevet 8. april tvertimot skrev (9 timer siden): Nå går vi alle inn i det som er nytt med blanke ark, altså uerfaren og fersk. Klart at i starten vet man ikke nødvendigvis hva man kan komme til å like og fortsette med, og hva man gir opp... For Gjert sin del, tenker neppe han i starten så for seg at han skulle ha slik suksess som trener, ei heller at det skulle komme til å bety såpass mye for han som det kom til å gjøre. Jeg visste heller ikke at jeg skulle bli god på ski da jeg startet med det... Mark Knopfler er god å spille gitar og spiller naturlig nok mye, men det startet jo ikke slik og gitarspillingen betydde nok ikke like mye for han i starten som det gjør nå... Sagt med andre ord så utvikler en interesse seg, i hvert fall når man opplever mestring og har enorm suksess. At Gjert vil fortsette som trener nå, tenker at han nok føler han har mye å bidra med og at det er naturlig at han trekkes mot det... Huske på at hans metoder for å gjøre noen gode, altså treningsopplegget, det er genialt... Men klart, som person og hvordan han er kjeftesmelle blir ganske feil og der er han i hvert fall ikke flik (i hvert fall ikke når det gjelder egne barn, tenker at han nok er noe mer distansert som trener for andre). Så den menneskelige biten, det er ikke Gjert like flink til (lite pedagogisk), han kjefter i stedet for å velge mer konstruktive kommunikasjonsformer, det er ikke riktig. Nei "vi går ikke in i det med blanke ark", Gjert har vert trener i årevis.... Så han vitner om alle årene og ikke bare begynelsen, når han sier at det ikke handler om det sportslige for han. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemor_Meg Skrevet 8. april #5162 Del Skrevet 8. april Istapp skrev (8 timer siden): https://www.dagbladet.no/nyheter/vanskelig-a-forsta-skrekkbildet/82936948 Her viser det seg at det er avsendt brev, som ikke har kommet så tydelig fram tidligere. "Onkel" av barna, Gs svoger også bosatt i nabolaget, men i tillegg rektor ved barnas skole. Det skremmer meg litt at en fagperson, som en rektor bør være, er så lite oppdatert på det psykologiske aspektet rundt fysisk og psykisk vold i hjemmet at han føler han kan konkludere som han gjør. På helt generelt grunnlag kan jeg si at jeg gjennom jobben min har sett voldsutsatte barn bli tilbaketrukne, som han beskriver, men også opplevd de som har blitt ekstremt utagerende og provoserende, også mot voldsutøveren. Jeg har til og med sett barn som har blitt utsatt for seksuell vold bli ekstremt vulgære og seksuelt provoserende i sin fremtoning og kommunikasjon, både generelt, men også mot voldsutøveren. ----------------------------------- Men over til brevet som det er lenket til. Jeg kjenner at jeg har tusen spørsmål her, som jeg håper blir besvart på et senere tidspunkt. Men i mellomtiden håper jeg noen kan besvare et teknisk spørsmål fra meg. Sitat Svogeren skriver at i hans tid som rektor fikk han aldri noen bekymringsmelding om mistanke om voldsbruk i familien Ingebrigtsen, og understreker at han ville ha varslet dersom det hadde skjedd. Når svoger/rektor sender et slikt brev: selv om han uttaler seg som privatperson, bryter han da ikke taushetsplikten sin så lenge han bruker informasjon han har fått kjennskap til gjennom sitt arbeid? https://www.norsklektorlag.no/info/taushetsplikt-i-skolen/ Sitat Alle lektorer, adjunkter og lærere ansatt i offentlige skoler har full taushetsplikt om alt de får kjennskap til om andres personlige forhold gjennom sitt arbeid. Dette er lovbestemt i opplæringsloven § 15-1, som viser til forvaltningslovens bestemmelser om taushetsplikt for offentlig ansatte. 15 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jobbermedbarn Skrevet 8. april #5163 Del Skrevet 8. april Lillemor_Meg skrev (24 minutter siden): Det skremmer meg litt at en fagperson, som en rektor bør være, er så lite oppdatert på det psykologiske aspektet rundt fysisk og psykisk vold i hjemmet at han føler han kan konkludere som han gjør. På helt generelt grunnlag kan jeg si at jeg gjennom jobben min har sett voldsutsatte barn bli tilbaketrukne, som han beskriver, men også opplevd de som har blitt ekstremt utagerende og provoserende, også mot voldsutøveren. Jeg har til og med sett barn som har blitt utsatt for seksuell vold bli ekstremt vulgære og seksuelt provoserende i sin fremtoning og kommunikasjon, både generelt, men også mot voldsutøveren. ----------------------------------- Men over til brevet som det er lenket til. Jeg kjenner at jeg har tusen spørsmål her, som jeg håper blir besvart på et senere tidspunkt. Men i mellomtiden håper jeg noen kan besvare et teknisk spørsmål fra meg. Når svoger/rektor sender et slikt brev: selv om han uttaler seg som privatperson, bryter han da ikke taushetsplikten sin så lenge han bruker informasjon han har fått kjennskap til gjennom sitt arbeid? https://www.norsklektorlag.no/info/taushetsplikt-i-skolen/ Jeg er enig med deg i at her kan det absolutt stilles spørsmål om taushetsplikten. Dessuten det at han legger til at da ville han ha varslet… Hvorfor må han legge til det? Det er jo en selvfølge, og ikke minst en plikt som rektor! 11 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
1600 Skrevet 8. april #5164 Del Skrevet 8. april (endret) Lillemor_Meg skrev (48 minutter siden): Det skremmer meg litt at en fagperson, som en rektor bør være, er så lite oppdatert på det psykologiske aspektet rundt fysisk og psykisk vold i hjemmet at han føler han kan konkludere som han gjør. På helt generelt grunnlag kan jeg si at jeg gjennom jobben min har sett voldsutsatte barn bli tilbaketrukne, som han beskriver, men også opplevd de som har blitt ekstremt utagerende og provoserende, også mot voldsutøveren. Jeg har til og med sett barn som har blitt utsatt for seksuell vold bli ekstremt vulgære og seksuelt provoserende i sin fremtoning og kommunikasjon, både generelt, men også mot voldsutøveren. ----------------------------------- Men over til brevet som det er lenket til. Jeg kjenner at jeg har tusen spørsmål her, som jeg håper blir besvart på et senere tidspunkt. Men i mellomtiden håper jeg noen kan besvare et teknisk spørsmål fra meg. Når svoger/rektor sender et slikt brev: selv om han uttaler seg som privatperson, bryter han da ikke taushetsplikten sin så lenge han bruker informasjon han har fått kjennskap til gjennom sitt arbeid? https://www.norsklektorlag.no/info/taushetsplikt-i-skolen/ Soleklart brudd på taushetsplikten ja. Håper advokatene til barna tar denne videre. Han jobber vel nå som rådgiver til kommunalsjef oppvekst i Time kommune, så han burde kunne svare på hvorfor han brøt taushetsplikten. Endret 8. april av 1600 11 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ninaen Skrevet 8. april #5165 Del Skrevet 8. april 1600 skrev (12 minutter siden): Soleklart brudd på taushetsplikten ja. Håper advokatene til barna tar denne videre. Han jobber vel nå som kommunalsjef oppvekst i Time kommune, så han burde kunne svare på hvorfor han brøt taushetsplikten. Tipper «forklaringa» vil være «jeg har ikke gitt opplysninger, jeg har avkrefta, derfor er ikke taushetsplikten brutt». Som er bullshit altså. Men skremmende mange i både skole og helsevesenet skjønner faktisk ikke hva taushetsplikten faktisk betyr. Skremmende mange har f.eks en oppfatning om at «alle som er ansatt innen samme sektor i kommunen kan jeg snakke fritt med om elever/pasienter»…nei…Og den at man ikke gir spesifikke opplysninger er også en klassiker. Håper noen tar tak i dette brevet, også for å gi et klart signal og påminner til ansatte der ute som slumser med taushetsplikten 9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lucille Skrevet 8. april #5166 Del Skrevet 8. april Lillemor_Meg skrev (58 minutter siden): Det skremmer meg litt at en fagperson, som en rektor bør være, er så lite oppdatert på det psykologiske aspektet rundt fysisk og psykisk vold i hjemmet at han føler han kan konkludere som han gjør. På helt generelt grunnlag kan jeg si at jeg gjennom jobben min har sett voldsutsatte barn bli tilbaketrukne, som han beskriver, men også opplevd de som har blitt ekstremt utagerende og provoserende, også mot voldsutøveren. Jeg har til og med sett barn som har blitt utsatt for seksuell vold bli ekstremt vulgære og seksuelt provoserende i sin fremtoning og kommunikasjon, både generelt, men også mot voldsutøveren. ----------------------------------- Men over til brevet som det er lenket til. Jeg kjenner at jeg har tusen spørsmål her, som jeg håper blir besvart på et senere tidspunkt. Men i mellomtiden håper jeg noen kan besvare et teknisk spørsmål fra meg. Når svoger/rektor sender et slikt brev: selv om han uttaler seg som privatperson, bryter han da ikke taushetsplikten sin så lenge han bruker informasjon han har fått kjennskap til gjennom sitt arbeid? https://www.norsklektorlag.no/info/taushetsplikt-i-skolen/ Det var min første tanke og, at han bryter taushetsplikten. Det andre poenget som springer en i øynene, er at en bekymringsmelding om vold i et hjem vil vel typisk gå til barnevernet, og ikke rektor, så hva vet han om det egentlig? 12 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zenhouse Skrevet 8. april #5167 Del Skrevet 8. april Har nå sett episoden med Gjert da han gikk tur med Monsen. Igjen så nevner han sin egen oppvekst uten far, og det store ansvaret han følte på ovenfor mor ( og søster?). Han brukte tid på dette i podcasten med Avis og Raja også, og dette var jo noe som åpenbart var sterkt for ham å snakke om da han avgav fri forklaring i begynnelsen av rettsaken. Ingen tvil om at han har mye å jobbe og bearbeide her. En annen ting som slår meg er den enorme trangen han har til å ha kontroll. Sammen med Monsen gikk det jo konstant i : «er dette trygt, er det noen risiko i å gjøre dette, jeg oppsøker ALDRI risiko.» Nevner igjen flyskrekken sin ( vet han har slitt med båt også). Igjen kommer dette med å ikke ha kontroll selv, det må være slitsomt å ha det slik. Nærmest sykelig. Og er noe jeg i utgangspunktet ville hatt sympati for. Men ikke slik han som voksen har løst dette. Som Henrik sier idag, Gjert har ikke vært en far, men mer som en kaptein som har styrt skuta. Han har hatt en nevrotisk trang til å ha kontroll på alt og alle, som muligens kommer fra et sted som kan forstås noe, men aldri unnskyldes. Ubegripelig at han nekter så blankt for alt, ( bortsett fra de to «milde» tilfellene. Kanskje enda mer ubegripelig at han tilsynelatende virker så uberørt av spesielt sønnene sine vonde opplevelse av barndom. Gråter av sin egen oppvekst, men ikke av deres… 21 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
refill Skrevet 8. april #5168 Del Skrevet 8. april https://www.tv2.no/nyheter/ingebrigtsen-rettssaken/#/l5lre/67f4ce010cc42eec076c049a/tone-ingebrigtsen-i-retten-datteren-syns-det-er-dumt Hvorfor gjør hun dette. Er det han som vil det? Hun som vil forberede seg? Hun må jo skjønne hvor usikker det gjør datteren.. 9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lurker Skrevet 8. april #5169 Del Skrevet 8. april refill skrev (6 minutter siden): https://www.tv2.no/nyheter/ingebrigtsen-rettssaken/#/l5lre/67f4ce010cc42eec076c049a/tone-ingebrigtsen-i-retten-datteren-syns-det-er-dumt Hvorfor gjør hun dette. Er det han som vil det? Hun som vil forberede seg? Hun må jo skjønne hvor usikker det gjør datteren.. For en fæl situasjon. De fleste 18-åringer som er fornærmet i en straffesak opplever støtte fra moren sin, og mange mødre er med i rettssalen. Her er det ikke bare null støtte, men moren støtter i tillegg den tiltalte og er med ham til rettshuset ... Det hadde vært interessant å tilbragt en time inne i morens hode 🤯 21 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Viki6 Skrevet 8. april #5170 Del Skrevet 8. april Skjønner meg ikke på de som mener at dette har vært en normal oppvekst for de 7 barna. Det har jo vært omfattende psykisk vold, og ikke en akseptabel barndom i det hele tatt. Den fysiske volden har muligens ikke vært av verste sort (selvfølgelig ikke akseptabel), men psykisk vold er ofte mer skadelig. Noen hevder at Jacob og Henrik ikke har noen god oppførsel som voksne, men skjønner ikke folk at en slik oppvekst påvirker på en dårlig måte? Noen lærer seg å ta igjen med en tøff tone, som Jacob og Henrik, mens Filip virker mer konfliktsky og redd. Syns det er flott at hvertfall to av brødrene har fått seg sterke og tøffe damer som ikke lar seg overkjøre(kjenner ikke til de andre konene). Tipper det kan være utfordrende å håndtere skadene etter en slik barndom. 15 1 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
1600 Skrevet 8. april #5171 Del Skrevet 8. april refill skrev (11 minutter siden): https://www.tv2.no/nyheter/ingebrigtsen-rettssaken/#/l5lre/67f4ce010cc42eec076c049a/tone-ingebrigtsen-i-retten-datteren-syns-det-er-dumt Hvorfor gjør hun dette. Er det han som vil det? Hun som vil forberede seg? Hun må jo skjønne hvor usikker det gjør datteren.. Til dere som forsvarer Gjert, er dette en ok måte å holde på? Sitat Statsadvokaten spør nå om håndkle-episoden, der Gjert Ingebrigtsen etter tiltalen skal ha slått datteren i ansiktet med et vått håndkle to ganger. Henrik Ingebrigtsen forteller at han var alene på rommet på treningsleir i spanske Sierra Nevada da kona Liva ringte og fortalte om en hendelse hjemme i Sandnes. – Liva ringte og fortalte hva som hadde skjedd. «Nå har han gått over streken, sa hun. Nå er det ingen vei tilbake». Vi hadde nådd en grense. Han forteller videre om at N.N (den fornærmede lillesøsteren, journ.anm) hadde dratt hjem til kona hans – som hadde låst døra. – Det er hun glad for i dag, sier han, og forteller at Gjert Ingebrigtsen kom og banket på døren og skrek. Om han bare er snill og misforstått, hvorfor følger han etter datteren sin til andres hus og fortsetter sin truende oppførsel der? 6 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lin Skrevet 8. april #5172 Del Skrevet 8. april Er Tone til stede i rettssalen, eller bare på tinghuset? Trodde ikke hun kunne være i salen om hun skal vitne senere? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
refill Skrevet 8. april #5173 Del Skrevet 8. april lin skrev (Akkurat nå): Er Tone til stede i rettssalen, eller bare på tinghuset? Trodde ikke hun kunne være i salen om hun skal vitne senere? Tinghuset. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lucille Skrevet 8. april #5174 Del Skrevet 8. april refill skrev (1 time siden): https://www.tv2.no/nyheter/ingebrigtsen-rettssaken/#/l5lre/67f4ce010cc42eec076c049a/tone-ingebrigtsen-i-retten-datteren-syns-det-er-dumt Hvorfor gjør hun dette. Er det han som vil det? Hun som vil forberede seg? Hun må jo skjønne hvor usikker det gjør datteren.. jeg forstår ikke dette? Er hun tilstede inne i rettssalen, eller sitter hun på gangen utenfor? Hun har jo ikke lov å være tilstede i retten før hun evt har vitnet selv. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lurker Skrevet 8. april #5175 Del Skrevet 8. april Lucille skrev (3 minutter siden): jeg forstår ikke dette? Er hun tilstede inne i rettssalen, eller sitter hun på gangen utenfor? Hun har jo ikke lov å være tilstede i retten før hun evt har vitnet selv. Hun kjører ham angivelig dit på morgenen og henter ham når det er ferdig. I tillegg kommer hun med lunsj til ham. I går ble hun med inn og Gjert viste henne rettssalen. Hun hadde lov til å se seg rundt der, men kan ikke være der når retten er satt. Jeg synes det er et underlig valg å ikke bare holde seg helt unna av hensyn til datteren 🤯 17 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kålrota Skrevet 8. april #5176 Del Skrevet 8. april Det er som om Gjert og Tone ikke innser alvoret i saken? Utrolig lite fintfølende og tonedøv oppførsel. 20 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 8. april #5177 Del Skrevet 8. april Jeg vil påstå at det åpenbart er et psykologisk spill. Skape en fasade for andre om at ikke alle går mot Gjert. Og et stikk mot barna. Kanskje til og med en maktdemonstrasjon. Hadde de to vært påskrudd hadde hun holdt seg unna. 16 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HSV50 Skrevet 8. april #5178 Del Skrevet 8. april Morsomt nok er det Henrik, som har blitt fremstilt som arkitekten bak konflikten og den største kranglefanten og jævelen, som fremstår som den som er mest forsonlig overfor Gjert. Som virker som den som var mest opptatt av å bevare et fars forhold til ham. Mye mer enn Fillip i går. Han er tydelig på hva som har pågått, men står støtt i at de ønsket å redde forholdet til Gjert ved å fjerne ham som trener. Og det er også interessant å se at alle ungene forteller sin historie. Ikke en samstemt, prikklik historie. 18 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Jentainord Skrevet 8. april Populært innlegg #5179 Del Skrevet 8. april HSV50 skrev (10 minutter siden): Morsomt nok er det Henrik, som har blitt fremstilt som arkitekten bak konflikten og den største kranglefanten og jævelen, som fremstår som den som er mest forsonlig overfor Gjert. Som virker som den som var mest opptatt av å bevare et fars forhold til ham. Mye mer enn Fillip i går. Han er tydelig på hva som har pågått, men står støtt i at de ønsket å redde forholdet til Gjert ved å fjerne ham som trener. Og det er også interessant å se at alle ungene forteller sin historie. Ikke en samstemt, prikklik historie. Jeg tenker Henrik har vært den som har tatt kampene for alle, en ansvarlig og ressurssterk mann. Tilsynelatende uten å tenke på sitt eget navn og rykte, for han hat virkelig blitt skyteskive når han egentlig bare har vært den som handler når det har vært nødvending, for søsknene sine og seg selv. All respekt til han. Jeg håper mediene plukker opp akkurat dette som du plukket opp, litt oppresinig til Henrik hadde vært på sin plass. 26 1 29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K_mb Skrevet 8. april #5180 Del Skrevet 8. april Snublefot62 skrev (13 minutter siden): Jeg vil påstå at det åpenbart er et psykologisk spill. Skape en fasade for andre om at ikke alle går mot Gjert. Og et stikk mot barna. Kanskje til og med en maktdemonstrasjon. Hadde de to vært påskrudd hadde hun holdt seg unna. Svært mulig. Datteren er ung, sårbar og står midt i en enorm påkjenning uten støtte av sin mor. For meg som mor er det helt ubegripelig at en mor kan opptre på denne måten mot sitt eget barn. 27 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå