Orly Skrevet i går, 17:07 #5001 Del Skrevet i går, 17:07 Angel75 skrev (53 minutter siden): Nei, jeg trenger ikke hjelp. Har et fint forhold til mine barn jeg. De er trygge på meg, har et åpent forhold til de og de er ikke redde for meg. Har snakket med de om alt. Jeg er langt i fra en perfekt foreldre, jeg gjør feil som foreldre og kommer til å feile, jeg er kun et menneske. Sier det igjen, denne tråden er det visst bare feilfrie foreldre eller tør de ikke si noe annet. Denne tråden går over stokk og stein! Nå må du gi deg, det handler ikke om å være feilfri, det handler om å ikke gjøre noe som er i mot Norges lover. Men ja enig forsvarerne går over stokk og stein for å ikke innse realitetene og at Gjert har gått langt over det som er normalt. Man er ikke feilfri fordi man ikke er voldelig mot egne barn 5 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angel75 Skrevet i går, 17:19 #5002 Del Skrevet i går, 17:19 Orly skrev (9 minutter siden): Nå må du gi deg, det handler ikke om å være feilfri, det handler om å ikke gjøre noe som er i mot Norges lover. Men ja enig forsvarerne går over stokk og stein for å ikke innse realitetene og at Gjert har gått langt over det som er normalt. Man er ikke feilfri fordi man ikke er voldelig mot egne barn Nå må DU gi deg! Jeg forsvarer ikke Gjert, så legg ikke ord i min munn takk! 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chupacabra Skrevet i går, 17:30 #5003 Del Skrevet i går, 17:30 Orly skrev (22 minutter siden): Nå må du gi deg, det handler ikke om å være feilfri, det handler om å ikke gjøre noe som er i mot Norges lover. Men ja enig forsvarerne går over stokk og stein for å ikke innse realitetene og at Gjert har gått langt over det som er normalt. Man er ikke feilfri fordi man ikke er voldelig mot egne barn Enhver er uskyldig inntil det motsatte er bevist. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet i går, 17:32 #5004 Del Skrevet i går, 17:32 Angel75 skrev (11 minutter siden): Nå må DU gi deg! Jeg forsvarer ikke Gjert, så legg ikke ord i min munn takk! Nei nå får du gi deg! Hvorfor snaker du om "perfekte foreldre", om det ikke er for å forsvare Gjert? Man trenger virkelig ikke være perfekt for å ungå vold og overvåkning mot barna sine! 12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orly Skrevet i går, 17:34 #5005 Del Skrevet i går, 17:34 Pippi Lotta skrev (2 minutter siden): Nei nå får du gi deg! Hvorfor snaker du om "perfekte foreldre", om det ikke er for å forsvare Gjert? Man trenger virkelig ikke være perfekt for å ungå vold og overvåkning mot barna sine! Nettop, takk! 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet i går, 17:37 #5006 Del Skrevet i går, 17:37 Pippi Lotta skrev (1 minutt siden): Nei nå får du gi deg! Hvorfor snaker du om "perfekte foreldre", om det ikke er for å forsvare Gjert? Man trenger virkelig ikke være perfekt for å ungå vold og overvåkning mot barna sine! Finnes INGENTING imellom perfekt og feilfri kontra psykisk og fysisk voldelig 😅 Altså, det henger ikke på greip. Ungene har samsvarende oppfatning av hans væremåte og atferd. Flesteparten har opplevd voldsepisoder og langvarig psykisk vold. Men Gjert «har aldri ever». Det er nå en ting. Men det merkelige er at han andre løpefyren GIDDER å uttale seg? Hvordan i gransksuen skal man kunne vite noe om andres oppvekst hjemme? Han må jo være eksepsjonelt korttenkt. 9 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angel75 Skrevet i går, 17:37 #5007 Del Skrevet i går, 17:37 Pippi Lotta skrev (1 minutt siden): Nei nå får du gi deg! Hvorfor snaker du om "perfekte foreldre", om det ikke er for å forsvare Gjert? Man trenger virkelig ikke være perfekt for å ungå vold og overvåkning mot barna sine! Jeg blir ikke med på mer avsporing! Legg ikke ord i min munn! Så gi deg selv! Du får heller lese hva jeg skriver og ikke finne på noe i din fantasi! Er det noen som det er synd på her så er det barna. Men jeg er ikke med på lynsjestemning eller stiller diagnose! 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet i går, 18:30 #5008 Del Skrevet i går, 18:30 lurker skrev (4 timer siden): Jeg tror ingen lyver her. De ulike oppfatningene skyldes den menneskelige faktoren; få av oss klarer fullt ut å se egne tilkortkommenheter og ta ansvar for de. Jo mer graverende ting vi har gjort, jo vanskeligere blir det å stå for det. I tillegg sliter mange med mentalisering, som Larsen tok opp. For met virker det tydelig fra hva Gjert har forklart, at han tenker at dersom hans intensjon ikke var å være slem, da kan han ikke ha gjort noe slemt. Men som idiomet sier: "Veien til helvete er brolagt med gode intensjoner." Det er jeg veldig enig i. Tviler ikke på at G har gjort ugreie ting med ungene sine, men veldig usikker på om intensjonen hans har vært ond. De som utfører slik «mild» vold mot dem de er glad i (ingen vold er mild i den forstand, men bruker dette adjektivet for å skille mellom handlinger som er beskrevet i tiltalen og skambank/mer alvorlig vold) vil alltid streve med å integrere det de har gjort, da det står i så sterk kontrast til selvoppfattelsen. Det virker som G ser på seg selv som oppegående og ordentlig, og slik fremstår han jo egentlig også. Han sier at han tar avstand til vold, er motstander av våpen ol. Det med mentalisering har jeg aldri helt skjønt hva som menes med… kan du forklare det kanskje? 🙏 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angel75 Skrevet i går, 18:34 #5009 Del Skrevet i går, 18:34 Bacteria skrev (2 minutter siden): Det er jeg veldig enig i. Tviler ikke på at G har gjort ugreie ting med ungene sine, men veldig usikker på om intensjonen hans har vært ond. De som utfører slik «mild» vold mot dem de er glad i (ingen vold er mild i den forstand, men bruker dette adjektivet for å skille mellom handlinger som er beskrevet i tiltalen og skambank/mer alvorlig vold) vil alltid streve med å integrere det de har gjort, da det står i så sterk kontrast til selvoppfattelsen. Det virker som G ser på seg selv som oppegående og ordentlig, og slik fremstår han jo egentlig også. Han sier at han tar avstand til vold, er motstander av våpen ol. Det med mentalisering har jeg aldri helt skjønt hva som menes med… kan du forklare det kanskje? 🙏 Enkelt forklart er mentalisering å forstå sine egne og andres følelser, tanker og motiver. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet i går, 18:36 #5010 Del Skrevet i går, 18:36 Angel75 skrev (1 minutt siden): Enkelt forklart er mentalisering å forstå sine egne og andres følelser, tanker og motiver. Tusen takk, var det jeg trodde det var. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lurker Skrevet i går, 18:39 #5011 Del Skrevet i går, 18:39 Bacteria skrev (2 minutter siden): Det med mentalisering har jeg aldri helt skjønt hva som menes med… kan du forklare det kanskje? 🙏 Det er kort fortalt evnen til å se seg selv utenfra og andre innenfra. Altså klare å se hvordan handlingene dine og ordene sine ser ut utenfra, og hvordan de kan kjennes inni andre personer. Står mer om det her: https://sml.snl.no/mentalisering Jeg synes Gjert i sine vitnemål har vist liten evne til å forstår at selv om handling X føles grei for ham, så kan det hende at det for den andre personen føles veldig ugreit. Han har også vært veldig bastant på at han vet hva andre tenker i visse situasjoner. For eksempel det at eneste grunnen til at Kristoffer syntes det var vanskelig å få et søsken, måtte være at det ble mindre arv. Og at Jakob nok satt hjemme og jublet mens Henrik var hos Gjert og fortalte ham at de ville si ham opp som trener. 11 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kollontaj Skrevet i går, 18:41 #5012 Del Skrevet i går, 18:41 Bacteria skrev (10 minutter siden): Det er jeg veldig enig i. Tviler ikke på at G har gjort ugreie ting med ungene sine, men veldig usikker på om intensjonen hans har vært ond. De som utfører slik «mild» vold mot dem de er glad i (ingen vold er mild i den forstand, men bruker dette adjektivet for å skille mellom handlinger som er beskrevet i tiltalen og skambank/mer alvorlig vold) vil alltid streve med å integrere det de har gjort, da det står i så sterk kontrast til selvoppfattelsen. Det virker som G ser på seg selv som oppegående og ordentlig, og slik fremstår han jo egentlig også. Han sier at han tar avstand til vold, er motstander av våpen ol. Det med mentalisering har jeg aldri helt skjønt hva som menes med… kan du forklare det kanskje? 🙏 Man trenger da ikke ha ond intensjon for å utføre vold og mishandling. 7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lurker Skrevet i går, 18:44 #5013 Del Skrevet i går, 18:44 Kollontaj skrev (Akkurat nå): Man trenger da ikke ha ond intensjon for å utføre vold og mishandling. Nei, og det er det mange har vanskelig for å forstå tror jeg. Jeg tror det er sjelden det er onde intensjoner bak, det er vel mest hvis man er sadist? 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet i går, 19:16 #5014 Del Skrevet i går, 19:16 lurker skrev (26 minutter siden): Nei, og det er det mange har vanskelig for å forstå tror jeg. Jeg tror det er sjelden det er onde intensjoner bak, det er vel mest hvis man er sadist? Trenger ikke være sadist, narsissister/psykopater fex er «onde» i den forstand at de ikke bare har vanskelig for å sette seg inn i andres følelser, de skjønner hva andre føler men driter i det fordi de kun ser egen vinning. Tror de fleste skjønner at man kan utøve vold, tvang og kontroll selv om man har en «god» intensjon. Jeg kjenner veldig godt til det, jeg kan fex ikke tvangsdusje de demente pasientene mine selv om intensjonen er god, da vil jeg bli voldsutøver og lovbryter. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Friluftsdame Skrevet i går, 19:17 #5015 Del Skrevet i går, 19:17 (endret) Jeg forstår veldig godt det Jakob sier, og jeg kjenner meg igjen. Jeg forstår det Kristoffer sier, og kjenner meg igjen. Og jeg forstår det datteren sier, og jeg forstår. Gjert mener at han har gjort så godt han kunne, og ikke hatt dårlige intensjoner. Men at det i noen tilfeller med datteren har gått over styr, og det beklager han. Overfor sønnene beklager han ingenting og er fiendtlig til det de forteller. Uansett hvordan denne saken ender, mener jeg den belyser godt hva en oppvekst med en kontrollerende, sint og uforutsigbar forelder gjør med et barn. Noen ganger har sinnet resultert i fysisk vold. For mitt vedkommende resulterte det i mer fysisk vold enn hva de opplevde. Imidlertid var den psykiske og usynlige volden over tid den verste. Forsøk å forstå.. Det Jakob beskriver er for meg veldig troverdig. Han beskriver akkurat det jeg selv har erfart: At selv om du er blitt en maskin som leverer, så er du skadet av oppveksten med disse rammevilkårene. Jeg og er svært vellykket utad. Jeg og er usikker inni meg. Og jeg sliter med å ha tillit til andre. At Gjert har vært kontrollerende tenker jeg det hersker liten tvil om. At han har vært en sint, kontrollerende og hissig far likeså. Han har gitt biler o.l. under sterke kontraktsfestede vilkår for å opprettholde kontroll og muligens i et forsøk på å være snill - det er dokumentert. Men å være snill, Gjert, det dreier seg ikke om penger. Det dreier seg om betingelsesløs kjærlighet. Det har jeg ikke sett et snev av. At vi alle er gode nok som den vi er. Uten prestasjoner og medaljer. Og penger. Kjærlighet kan ikke måles i penger og prestasjoner. Endret i går, 19:22 av Friluftsdame 13 8 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 23 timer siden #5016 Del Skrevet 23 timer siden Angel75 skrev (8 timer siden): Er alle perfekte foreldre her inne som aldri har trødd feil, som aldri har skreket til sitt barn, eller tatt for hardt i armen. Man er ikke barnemishandler for det. Snakker ikke ifht til denne saken, men generelt. Er man en «perfekt» forelder bare man unngår å skrike eller være fysiske med barna? Jeg gjør masse feil, men nei jeg hverken skriker eller tar hardt tak i ungen min (med mindre hen er på vei til å løpe utfor et stup eller lignende). Lucille skrev (7 timer siden): Man er ikke overmenneskelig perfekt selv om man aldri har skreket eller tatt et barn hardt i armen heller. Jeg kan med hånden på hjertet si at det har jeg aldri gjort, selv om jeg har temperament og ganske kort lunte, og sikkert har vært sur og sint og urimelig mange ganger. Men kjefting og skriking til barna? Nei. Til mannen kanskje, men aldri til barna. Nettopp! Angel75 skrev (3 timer siden): Nei, jeg trenger ikke hjelp. Har et fint forhold til mine barn jeg. De er trygge på meg, har et åpent forhold til de og de er ikke redde for meg. Har snakket med de om alt. Jeg er langt i fra en perfekt foreldre, jeg gjør feil som foreldre og kommer til å feile, jeg er kun et menneske. Sier det igjen, denne tråden er det visst bare feilfrie foreldre eller tør de ikke si noe annet. Denne tråden går over stokk og stein! Igjen, man er virkelig ikke «feilfri» selv om man ikke oppfører seg som Gjert. Mintie skrev (3 timer siden): Å foreslå å lete opp IP-adressen til noen ser jeg på som en trussel. Ellers siterer jeg ikke av en grunn, jeg tenker at de det gjelder skjønner det selv. Ufine svar og trusler som den jeg nå har nevnt fører til ekkokammer. Det er ikke en trussel å stille spørsmål ved om KG er forpliktet til å gi IP-adressen til politiet om noen skriver at de utsetter barna sine for vold. Det er et spørsmål. Jeg har ikke truet med å søke opp ip-adressen, sånt aner jeg ikke hvordan man gjør. 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NiceOrNothing Skrevet 23 timer siden #5017 Del Skrevet 23 timer siden Kollontaj skrev (1 time siden): Man trenger da ikke ha ond intensjon for å utføre vold og mishandling. Nei, men man må mangle vesentlig innsikt og empati i offerets opplevelse av det. Det er ingen «menneskerett « å diktere og mishandle . 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NiceOrNothing Skrevet 23 timer siden #5018 Del Skrevet 23 timer siden lurker skrev (1 time siden): Det er kort fortalt evnen til å se seg selv utenfra og andre innenfra. Altså klare å se hvordan handlingene dine og ordene sine ser ut utenfra, og hvordan de kan kjennes inni andre personer. Står mer om det her: https://sml.snl.no/mentalisering Jeg synes Gjert i sine vitnemål har vist liten evne til å forstår at selv om handling X føles grei for ham, så kan det hende at det for den andre personen føles veldig ugreit. Han har også vært veldig bastant på at han vet hva andre tenker i visse situasjoner. For eksempel det at eneste grunnen til at Kristoffer syntes det var vanskelig å få et søsken, måtte være at det ble mindre arv. Og at Jakob nok satt hjemme og jublet mens Henrik var hos Gjert og fortalte ham at de ville si ham opp som trener. Syns han driver med projeksjon i utstrakt grad. Han konkurrerer mer med sønnene sine, derfor er han mer uforsonlig mot dem. Da de har blitt både bedre , flottere , snillere og mer suksessfull enn han selv. 7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Japp Skrevet 11 timer siden #5019 Del Skrevet 11 timer siden Det er ikke normalt at en far vil gjøre livet til barna sine vanskelig fordi barna ikke vil ha han som trener lenger,men vil ha han som far (ref opptak) Det er ikke normalt å si at en av barna (J) ikke har rett til å fortsette som idrettsutøver etter de har brutt med han som trener Det er ikke normalt å mene at en samtale med et av barna (H), er provosert og rigget. Det er ikke normalt å gi barna sine dårlig samvittighet ved å bryte som trener med å si at da blir jeg arbeidsledig, da har jeg ingenting. Det er ikke normalt å beskylde barna for karakterdrap fordi de ikke ønsker far som trener lenger. Det er ikke normalt av en far å prøve bortforklare slag med håndkle i ansiktet, med å si at datteren har en hudsykdom. Det er ikke normalt at en far sitter å rister på hodet og blir irritert når barna forteller sin opplevlse av barndommen. Det er ikke normalt å si at er av barna dine har livlig fantasi når han snakker om vonde hendelser fra barndommen. Det er ikke normalt å overhodet ikke ta innover seg barnas opplevelse av barndommen. Det er ikke normalt å stort sett komme med dårlig karakteristikker av barna sine. Det er ikke normalt å ha en så rigid skriftlig kontrakt på at et barn får bruke en bil. Selv om noen av punktene er ok, så er det noe med hele opplevelsen av den kontrakten. Det er ikke normalt at man ikke har mulighet til å begå en liten "feil" før nøklene inndras, og at det er faren som ved tvil har siste ord. Det er ikke normalt å mene at det er barna som har presset far og vært ufine i følge far, samtidig som man ser en slik type kontrakt. Jeg kunne fortsatt med mange flere ting som ikke er normalt. Det som derimot ER normalt er barnas behov for rettferdighet for dårlig behandling i barndommen. Nå er de voksne, mange med egne barn, noe som kan gjøre at de forstår enda bedre hvilken dårlig behandling de har opplevd i sin egen barndom. 12 2 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NiceOrNothing Skrevet 10 timer siden #5020 Del Skrevet 10 timer siden Japp skrev (28 minutter siden): Det er ikke normalt at en far vil gjøre livet til barna sine vanskelig fordi barna ikke vil ha han som trener lenger,men vil ha han som far (ref opptak) Det er ikke normalt å si at en av barna (J) ikke har rett til å fortsette som idrettsutøver etter de har brutt med han som trener Det er ikke normalt å mene at en samtale med et av barna (H), er provosert og rigget. Det er ikke normalt å gi barna sine dårlig samvittighet ved å bryte som trener med å si at da blir jeg arbeidsledig, da har jeg ingenting. Det er ikke normalt å beskylde barna for karakterdrap fordi de ikke ønsker far som trener lenger. Det er ikke normalt av en far å prøve bortforklare slag med håndkle i ansiktet, med å si at datteren har en hudsykdom. Det er ikke normalt at en far sitter å rister på hodet og blir irritert når barna forteller sin opplevlse av barndommen. Det er ikke normalt å si at er av barna dine har livlig fantasi når han snakker om vonde hendelser fra barndommen. Det er ikke normalt å overhodet ikke ta innover seg barnas opplevelse av barndommen. Det er ikke normalt å stort sett komme med dårlig karakteristikker av barna sine. Det er ikke normalt å ha en så rigid skriftlig kontrakt på at et barn får bruke en bil. Selv om noen av punktene er ok, så er det noe med hele opplevelsen av den kontrakten. Det er ikke normalt at man ikke har mulighet til å begå en liten "feil" før nøklene inndras, og at det er faren som ved tvil har siste ord. Det er ikke normalt å mene at det er barna som har presset far og vært ufine i følge far, samtidig som man ser en slik type kontrakt. Jeg kunne fortsatt med mange flere ting som ikke er normalt. Det som derimot ER normalt er barnas behov for rettferdighet for dårlig behandling i barndommen. Nå er de voksne, mange med egne barn, noe som kan gjøre at de forstår enda bedre hvilken dårlig behandling de har opplevd i sin egen barndom. Godt oppsummert 👏👏👏 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå