Gå til innhold

Team Ingebrigtsen

Mintbird

Anbefalte innlegg

Istapp skrev (3 timer siden):

Brødre og søsters advokater hevder at TV-serien ikke er bilder av virkeligheten, noe tiltaltes advokater mener er feil og at TV-serien gjenspeiler godt et bilde av familiens virke der og da. Hva er det vi seere får høre fra realityserier når tvfolk og kameraer følger tett opp deltakere? Jo, at dess hyppigere kamera er tilgjengelig og hverdagslivet utspilles, så glemmer deltakerne at det foregår en filming. Hverdagslivet, aktiviteter, samtaler, livet det foregår der og da uten tanke for at det faktisk tapes og gjøres opptak. Denne familien har levd med kamerafolk innpå seg over år, hvorfor tror vi da at de greier til enhver tid å ha livet foran kamera og et totalt annet bakenfor kamera uten at noe har kommet til synet av det "virkelige livet i familien"?

Jeg gjentar meg selv i flere innlegg, men er engasjert og synes ikke det går an å insinuere at flere av "barna" (nå voksne) umulig kan fortelle sannheten, så lenge de har hatt kamera rundt seg hjemme. Som om det er lett for dem å vitne og lett for dem å lyve der de sitter noen meter fra Gjert, med Elden ved siden av.

Tilføyelse: Som skrevet i går, er det jo nettopp feil fremstilling av Team Ingebrigtsen som fikk eldstemann tii å varsle produksjonsselskapet. 

I eposten fremgår det at bildet som tegnes av Gjert spesielt og familielivet generelt er «så langt fra sannheten som det er mulig å komme», og at folk ikke ville ha sett på serien dersom de visste den ekte sannheten. Varslingen ble forklart med at det foregikk ting i familien som «ikke er bra».

Endret av Capri
Tilføyelse
  • Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

HSV50 skrev (29 minutter siden):

Jeg synes fremdeles at det ikke burde vært åpne kommentarfelt. Jeg begriper ikke poenget med at forlik skal få øse ut eder og galle. Det er mange som burde beskyttes mot seg selv. Og det gjelder ikke bare denne saken, men fryktelig mange saker. 

Det er jeg helt enig i altså! Bare godt å se at det er en endring i det minste. Så lenge de er åpne.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annah skrev (1 time siden):

Hvordan beskriver hun ham?

Som en fighter og en som sto opp i mot autoriteter. En som ikke hadde lagt seg flat for kongen en gang om Gjert mente at han selv hadde rett. Tvang seg omtrent med på ferietur da Tone var 17 ( hennes ord), hun tror det var fordi han var redd for å miste henne. Han var selvsikker og hun følte seg trygg med ham. Men også en som tok alle bestemmelser, også ang jobb og økonomi. og ga seg aldri enten det var avslag på en jobbsøknad eller å få snakket ned en trafikk bot. 

• Liker 7
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

J oppgir i retten, at han ikke har sett at G har utøvd vold mot sine søsken. Han forteller at faren bommet rettet mot en av brødrene - den av brødrene som støtter G. 

Ut fra den kronikken som først fikk pressen i gang med å publisere, så har jeg lest den på nytt. Den er skrevet, opplever jeg, som at J, F og H har sett og opplevd hverandres utsettelse av det G er anklaget for. Muligens vil dette endres når hele søskenflokken har vitnet ferdig. J har ikke sett, det kan jo F eller H ha gjort. 

Som i serien så beskrives det jo i retten også, at det går en kule varmt i familien begge og alle veien. Dette er jo noe som er beskrevet også fra treningssamlinger jf. H som tok ut kjeft på Narve i bordsetning, men også i ny TV-serie ser man ordslenging mellom deltakerne. En sjargong flere reagerer på, men som noen har som normalt. Temperatur, temperament osv. Vanlig hos noen, andre kan reagere på akkurat det samme på en negativ måte. 

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istapp skrev (18 minutter siden):

J oppgir i retten, at han ikke har sett at G har utøvd vold mot sine søsken. Han forteller at faren bommet rettet mot en av brødrene - den av brødrene som støtter G. 

Ut fra den kronikken som først fikk pressen i gang med å publisere, så har jeg lest den på nytt. Den er skrevet, opplever jeg, som at J, F og H har sett og opplevd hverandres utsettelse av det G er anklaget for. Muligens vil dette endres når hele søskenflokken har vitnet ferdig. J har ikke sett, det kan jo F eller H ha gjort. 

Som i serien så beskrives det jo i retten også, at det går en kule varmt i familien begge og alle veien. Dette er jo noe som er beskrevet også fra treningssamlinger jf. H som tok ut kjeft på Narve i bordsetning, men også i ny TV-serie ser man ordslenging mellom deltakerne. En sjargong flere reagerer på, men som noen har som normalt. Temperatur, temperament osv. Vanlig hos noen, andre kan reagere på akkurat det samme på en negativ måte. 

Igjen, jeg gjentar dette fordi du tydeligvis ikke leste dette første gangen. Det er foreldrene som har oppdratt disse barna. Det er de som har lagt den tonen, som har ført til skriking, krangling og hvis Gjert blir siktet, vold.

Nå går som sagt advokatene til Gjert ut med argumenter som virker som de langt på vei innrømmer vold, men at det ikke er nok til mishandling. Hvor lenge skal du forsvare Gjerts vold?

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istapp skrev (10 minutter siden):

Hvis du hører podcasten hvor Kristoffer forteller sin historie så vil du se at Kristoffer forteller om konkrete voldsepisoder han har vært vitne til. Jakob er mye yngre enn brødrene. Og alle hadde flyttet ut da treningen ble intensivert overfor søsteren. Så det er logikk i det som sies. 

Og jeg tror at de aller fleste som har vært utsatt for vold i familien kan vitne om at vold ikke er noe som skjer for andres øyne.  Det er f.eks. tilfeller hvor bare et barn blir utsatt for seksuelle overgrep, i skjul, uten at noen vet det. Og i et hjem hvor det er mer regelen enn unntaket med kjefting og skriking og det du omtaler som temperatur kan det være vanskelig å skille ting fra hverandre og man får høyere terskel for hva som er spinngalt og ikke. Det er terskler som forskyves.

Og jeg synes Jakob setter fingeren på noe essensielt. En 11-åring har ikke forutsetning for å vite hva han gjør når han går med på å bli verdens beste, og hva det vil koste. Og kanskje nettopp derfor bør ikke foreldre være trenere for så unge barn, om de ikke evner å se at barnet også trenger et normalt liv ved siden av treningen. Det er heller ikke unormalt at barn som er ekstremt dedikerte finner ut at de ønsker et vanlig liv og ikke vil satse på idretten, i den alderen søsteren ønsket å slutte med friidrett på høyt nivå. Jeg har et familiemedlem som spilte en lagidrett på høyt nivå, som var på satsningslaget til en klubb på høyeste nivå. Som bestemte seg ut av det blå for å spille på lokallaget for å kunne spille med venner som ikke var like gode. Foreldrene opplevde det som en sorg - de mistet jo et idrettsnettverk de hadde vært en del av i mange år. Men måtte jo respektere at barnet ikke ville satse lengre. For det er jo det foreldre skal gjøre - forsikre seg om at det er det barnet virkelig vil, og så la barnet få velge selv. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ninaen skrev (1 time siden):

Det er en tydelig endring i kommentarfeltene nå. Det er godt å se.

Men fortsatt en del som støtter G synes jeg og mener barna er utakknemlige og at de burde tåle såpass for å bli god

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istapp skrev (26 minutter siden):

Kan jo hende de er farget av oppveksten sin og da er jo den type sjargong dessverre normalisert hos dem…

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns Jakob forklarer godt hvorfor tv-serien ikke er pålitelig i forhold til å forklare hvordan realiteten var. Det er jo helt grusomt å tenke på at dette satt vi og så på som lørdagsunderholdning. Veldig tankevekkende generelt i forhold til hvordan foreldre velger å legge ut om barna sine i medier (her tenker jeg særlig på influensere). 

– Her tror jeg vi tydelig kan se en tydelig endring hos meg, Filip og Henrik når han ringer. Det er hele problemet med Team Ingebrigtsen, at det blir fremstilt på en humoristisk måte, ting som vi har opplevd. 

– Du visste det ble filmet, var du ikke redd for at Gjert skulle se det på tv og kjefte mer? spør Reisvang.

– Her er vi ungdommer som går og kjøper oss hamburger, og det fremprovoseres av kamerateamet som vil at tiltalte skal ringe og terrorisere oss, og så blir det fremstilt som komisk. 

... 

– Jeg tror situasjonen ville vært annerledes om det ikke var kamerateam der. Jeg tror responsen ville vært veldig annerledes, sier Jakob A. Ingebrigtsen.

– Mye endret seg når kamerateamet var til stede. Når de filmer blir det fremstilt på en mer humoristisk og koselig måte. Vi opplevde det helt annerledes.

https://www.vg.no/sport/i/OoBMg3/ingebrigtsen-saken-jakob-ingebrigtsen-grillet-i-retten?pinnedEntry=55476

• Liker 7
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orly skrev (31 minutter siden):

Men fortsatt en del som støtter G synes jeg og mener barna er utakknemlige og at de burde tåle såpass for å bli god

Absolutt, poenget mitt var at andelen som støtter G har gått dramatisk ned. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninaen skrev (2 timer siden):

Det er en tydelig endring i kommentarfeltene nå. Det er godt å se.

Jeg ser ingen åpne kommentarfelt? 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istapp skrev (1 time siden):

Hva er agendaen din her? Rettssaken pågår og det som har kommet frem til nå er ganske grusomt. Tiltalte vil få sin sjans til å snakke, så hvorfor har du så stort behov for å ufarliggjør handlingene hans? 

• Liker 17
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NoaideBiehtar skrev (40 minutter siden):

Jeg syns Jakob forklarer godt hvorfor tv-serien ikke er pålitelig i forhold til å forklare hvordan realiteten var. Det er jo helt grusomt å tenke på at dette satt vi og så på som lørdagsunderholdning. Veldig tankevekkende generelt i forhold til hvordan foreldre velger å legge ut om barna sine i medier (her tenker jeg særlig på influensere). 

Ja, tankevekkende at influenser Elisabeth selv deler den stakkars babyen fritt frem på snap for penger. 

De som er så misfornøyde med oppdragelsen til far og svigerfar bør kanskje se seg selv i speilet. Tenker nå IKKE på vold og mishandling selvfølgelig, men deling i sosiale medier, og en far (J) som er enormt mye fraværende p.g.a. trening og reising. Om løpingen ikke var hans egen motivasjon (han vet ikke), hvorfor ikke legge opp nå og ta vare på familien sin heller?

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anglofil skrev (2 timer siden):

Som en som ble utsatt for grov vold av min eksmann; jeg bosatte meg nært ham i starten ikke bare av frykt, men også fordi det var enklere å vite hvor jeg hadde ham. Det var enklere å forholde seg til. Etterhvert gikk det over til stahet og sinne; hvorfor skal jeg flytte når det er han som har vært idiot? 

Og det kan jo være flere grunner som gjør at man bor så nærme. Det kan både handle om traumer og traumebånd, men også det å stå opp for seg selv og faktisk ikke la seg bli skremt bort.

Tøffe disse brødrene og søsteren, all respekt til de som tør å stå opp og si far i mot. De må ha hatt det helt forjævlig.

Edit: Skulle vært anonym, men jeg får stå for det jeg skriver.

🙏❤️ Gjenkjennelig. I det hele tatt er veldig mye av det Jakob har fortalt gjenkjennelig. Jeg håper det etterhvert kommer fagfolk som vitner og som kan fortelle hvordan disse mekanismene i mishandling og fryktbaserte relasjoner utspiller seg. Så et kort intervju med den ene forsvaren til Gjert i stad, hun som spurte ut Jakob og hun burde lytte ekstra nøye da for å si det sånn. Neida, forstår at hennes jobb er å så tvil om det Jakob fortalte, men det hun sier er standard det folk som ikke forstår noe av disse mekanismene, uttaler. 

Og er så enig med deg; full av beundring for søsknene, står så respekt av det de gjør. Jeg har selv vitnet i en lignende sak som er nær relasjon med meg, og det er noe av det verste jeg har gjort og jeg var voksen og ikke et direkte offer. De er så beundringsverdige tøffe🙏

Endret av Jobbermedbarn
  • Liker 8
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stay skrev (5 minutter siden):

Ja, tankevekkende at influenser Elisabeth selv deler den stakkars babyen fritt frem på snap for penger. 

De som er så misfornøyde med oppdragelsen til far og svigerfar bør kanskje se seg selv i speilet. Tenker nå IKKE på vold og mishandling selvfølgelig, men deling i sosiale medier, og en far (J) som er enormt mye fraværende p.g.a. trening og reising. Om løpingen ikke var hans egen motivasjon (han vet ikke), hvorfor ikke legge opp nå og ta vare på familien sin heller?

Om E og J er dårlige foreldre gjør ikke det Gjert til en god far.

• Liker 11
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stay skrev (16 minutter siden):

Det der har ingen ting med problemstillingen i rettssaken å gjøre.

• Liker 19
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
lurker skrev (17 minutter siden):

Det der har ingen ting med problemstillingen i rettssaken å gjøre.

Neida. Det var bare et svar til en annen kommentar her. En tanke og et perspektiv.

Vold er ikke greit, men hvor mange foreldre har ikke kjeftet på barna sine når de kommer med løgner, ikke kommer hjem til avtalt tid og ikke følger regler? Foreldre bestemmer over barn, og det gjøres på x antall forskjellige måter.

Jeg er selv redd for min datter når hun er ute, selv om det bare er i nabolaget.. redsel utgir seg ofte som sinne. Jeg mener at krangling og høylytte diskusjoner er ganske vanlige i en familie..... Jeg aksepterer ikke vold, men denne saken er litt tynn. Blir spennende å se utfall.

Samtidig på nyhetene nå meldes det om saken fra Bergen, DET er alvorlig sak. Og det ønskes straff på bare litt over 2 år der.. noe urettferdig oppmerksomhet her p.g.a. status.

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stay skrev (6 minutter siden):

Neida. Det var bare et svar til en annen kommentar her. En tanke og et perspektiv.

Vold er ikke greit, men hvor mange foreldre har ikke kjeftet på barna sine når de kommer med løgner, ikke kommer hjem til avtalt tid og ikke følger regler? Foreldre bestemmer over barn, og det gjøres på x antall forskjellige måter.

Jeg er selv redd for min datter når hun er ute, selv om det bare er i nabolaget.. redsel utgir seg ofte som sinne. Jeg mener at krangling og høylytte diskusjoner er ganske vanlige i en familie..... Jeg aksepterer ikke vold, men denne saken er litt tynn. Blir spennende å se utfall.

Samtidig på nyhetene nå meldes det om saken fra Bergen, DET er alvorlig sak. Og det ønskes straff på bare litt over 2 år der.. noe urettferdig oppmerksomhet her p.g.a. status.

Denne saken er litt tynn? Begrunn. 

I et hjem med regler, men uten psykisk og fysisk vold, så vil reglene være klare retningslinjer og forventninger, 24/7, 365 dager i året. Det både Jakob og lillesøsteren beskriver, er et hjem hvor reglene varierte ut i fra far sitt humør, dette er et klassisk tegn på voldelige foreldre, enten det er psykisk eller fysisk vold. Vil også påpeke at alt før et "men" egentlig mister all mening, du kan like gjerne bare skrive  "hvor mange foreldre har ikke kjeftet på barna sine når de kommer med løgner, ikke kommer hjem til avtalt tid og ikke følger regler? Foreldre bestemmer over barn, og det gjøres på x antall forskjellige måter."

Det som fremkommer i denne rettssaken er alt annet enn litt krangling og høylytte diskusjoner. Det er psykisk terror, aldri vite hva man kommer hjem til, hvilket toneleie man vil høre på telefonen, aldri vite om det som fikk voldsutøver til å le i går, vil få han til å bli rasende i dag, aldri vite om man vil bli fullstendig ignorert, skreket til, eller om det kommer en fysisk avstraffelse. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stay skrev (9 minutter siden):

Nei, krangling og høylytte diskusjoner er ikke vanlig i alle familier. Mitt barn har kompleks PTSD blant annet basert på opplevelser med uforutsigbarhet, høylydt skriking og krangling mellom voksne og fra voksne til barn ( i tillegg til oppdragervold (ris, fastholding, innelåsing etc.). Barnet tåler nå ikke høye stemmer, det gir flashback og angst. Som foreldre bør man forstå hvor skremmende det kan være for et barn med en voksen som tårner over deg, rasende og med høylytt stemme. Voksne skal være trygge. At barn mister kontrollen er naturlig, voksne skal ha lært å kontrollere seg. 

• Liker 9
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stay skrev (13 minutter siden):

Det som er beskrevet i retten i går og i dag er ikke normal familiekrangling. Det er latent vold i utstrakt grad, og fiendtlighet. Som er svært skadelig. Barneoppdragelsen har heldigvis kommet lenger siden for 50-100 år siden. Problemet er lav kunnskap om særlig latent vold og psykisk vold. Vi som har vokst opp i denne type «regime» vet godt forskjellen på det du beskriver, og det vi selv har vokst opp i. Det handler om kommunikasjon, om å vite at man er elsket, om totalbelastning over tid, om voksnes evne til egen følelsesregulering og hvem som bærer ansvaret for hvem sine følelser.

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...