Istapp Skrevet 26. mars #3881 Del Skrevet 26. mars Brødre og søsters advokater hevder at TV-serien ikke er bilder av virkeligheten, noe tiltaltes advokater mener er feil og at TV-serien gjenspeiler godt et bilde av familiens virke der og da. Hva er det vi seere får høre fra realityserier når tvfolk og kameraer følger tett opp deltakere? Jo, at dess hyppigere kamera er tilgjengelig og hverdagslivet utspilles, så glemmer deltakerne at det foregår en filming. Hverdagslivet, aktiviteter, samtaler, livet det foregår der og da uten tanke for at det faktisk tapes og gjøres opptak. Denne familien har levd med kamerafolk innpå seg over år, hvorfor tror vi da at de greier til enhver tid å ha livet foran kamera og et totalt annet bakenfor kamera uten at noe har kommet til synet av det "virkelige livet i familien"? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kardemommete Skrevet 26. mars #3882 Del Skrevet 26. mars Istapp skrev (5 minutter siden): Brødre og søsters advokater hevder at TV-serien ikke er bilder av virkeligheten, noe tiltaltes advokater mener er feil og at TV-serien gjenspeiler godt et bilde av familiens virke der og da. Hva er det vi seere får høre fra realityserier når tvfolk og kameraer følger tett opp deltakere? Jo, at dess hyppigere kamera er tilgjengelig og hverdagslivet utspilles, så glemmer deltakerne at det foregår en filming. Hverdagslivet, aktiviteter, samtaler, livet det foregår der og da uten tanke for at det faktisk tapes og gjøres opptak. Denne familien har levd med kamerafolk innpå seg over år, hvorfor tror vi da at de greier til enhver tid å ha livet foran kamera og et totalt annet bakenfor kamera uten at noe har kommet til synet av det "virkelige livet i familien"? Nå kommer vel strengt tatt Gjert ikke helt bra ut på skjermen i den serien... 20 29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Doris Becker Skrevet 26. mars #3883 Del Skrevet 26. mars VitaSana skrev (4 timer siden): Jeg opplevde kontroll, fysisk og psykisk mishandling først i voksen alder. "Verden" ble veldig liten, og selv flere år etterpå så kan jeg jeg flashbacks når jeg beveger meg utenfor "lovlige" områder og det er en form for programmering som gjør det veldig slitsomt å oppholde seg andre steder. Det er snakk om å oppleve en form for kontroll, det å ikke provosere frem reaksjoner eller å ha en viss oversikt over hva som skjer. Om noe, så tenker jeg det at de har bosatt seg i umiddelbar nærhet underbygger historien til brødrene. Dette er veldig vanlig. Ofrene kommer i et avhengighetsforhold til sin overgriper. Etter år med en syklus av vold og forsoning, manipulasjon. Vanskelig å bryte en slik syklus. Noe som ofte benyttes som "forsvar" av overgriper. Der de prøver å legge skyldfølelsen på sine ofre. Feks dette at de har bosatt seg i nærheten. Etter hva jeg nå hører så bærer de på store traumer, der de ennå antagelig føler på stor forvirring og er sårbare. Dette er deres hjemsted også. Blir som å si "hvorfor blir du værende" til kvinner og menn i voldelige forhold. Kun mennesker som ikke kjenner til denne destruktive dynamikken kan si noe sånt. Uvitenhet. 19 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eyr Skrevet 26. mars #3884 Del Skrevet 26. mars Det er vell ikke greit å diskutere I her med tanke på at hun ikke ønsker å være en offentlig person. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orly Skrevet 26. mars #3885 Del Skrevet 26. mars Istapp skrev (38 minutter siden): Brødre og søsters advokater hevder at TV-serien ikke er bilder av virkeligheten, noe tiltaltes advokater mener er feil og at TV-serien gjenspeiler godt et bilde av familiens virke der og da. Hva er det vi seere får høre fra realityserier når tvfolk og kameraer følger tett opp deltakere? Jo, at dess hyppigere kamera er tilgjengelig og hverdagslivet utspilles, så glemmer deltakerne at det foregår en filming. Hverdagslivet, aktiviteter, samtaler, livet det foregår der og da uten tanke for at det faktisk tapes og gjøres opptak. Denne familien har levd med kamerafolk innpå seg over år, hvorfor tror vi da at de greier til enhver tid å ha livet foran kamera og et totalt annet bakenfor kamera uten at noe har kommet til synet av det "virkelige livet i familien"? G kommer ikke heldig ut av serien , det er det mange som mener 16 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Embla82 Skrevet 26. mars #3886 Del Skrevet 26. mars Ann. skrev (21 timer siden): Jeg er uenig. Det har blitt ønsket mer fokus på dette i åresvis. I en bunke på 100 mapper med familievold, velges det kanskje en ut for å statuere et eksempel og resten går bosset som henlagt. Det å være en del av en familie med langt alvorligere familievold og beviser enn Team I er ganske opprørende. Dette fremmer ikke mer fokus. Snarere forskjellen på kong Salomo og Jørgen hattemaker. Her er det flere godt voksne barn som ikke har hatt en rettsak og heller ikke har mulighet til det fordi saken deres er foreldet. Fordelen til de yngste her er at de har eldre søsken som har det hele godt nok på avstand til å tenke klart. De har tatt opptak og dermed skaffet en del bevis, og de er mange som kan backe hverandres historier. Mange som opplever vold i hjemmet har ikke den type støtteapparat rundt seg. Det handler ikke nødvendigvis om hvem de er. Det er mer Gjert som har skutt seg selv i foten ved å få så mange barn med så stort aldersspenn. Plutselig er det voksne som vet hva de yngre går gjennom, og som er klare for å sette ned foten. 7 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snurri Skrevet 26. mars #3887 Del Skrevet 26. mars Det er skikkelig tynn suppe Forsvaret forsøker å koke her..! «Du sa det var 15-30 minutter, nå sier du 5-10, om den hendelsen da du var 7 år, i 2008!» Forsvaret spør fortsatt om hendelsen på nyåret i 2008. – Fra du beskriver at du blir utsatt for vold. Hvor lenge varer den episoden? – Mellom fem og ti minutter, kanskje. – I avhør så sier du at den pågikk i 15 til 30 minutter. Er det riktig? – Jeg synes det er vanskelig å huske nøyaktig hvor lenge det var. Jeg husker bare at jeg frøs til og forsøkte å gjøre meg liten. Der og da føltes det veldig lenge, og at det aldri tok slutt. (Tv2.no) 14 5 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
1600 Skrevet 26. mars #3888 Del Skrevet 26. mars (endret) Istapp skrev (1 time siden): Brødre og søsters advokater hevder at TV-serien ikke er bilder av virkeligheten, noe tiltaltes advokater mener er feil og at TV-serien gjenspeiler godt et bilde av familiens virke der og da. Hva er det vi seere får høre fra realityserier når tvfolk og kameraer følger tett opp deltakere? Jo, at dess hyppigere kamera er tilgjengelig og hverdagslivet utspilles, så glemmer deltakerne at det foregår en filming. Hverdagslivet, aktiviteter, samtaler, livet det foregår der og da uten tanke for at det faktisk tapes og gjøres opptak. Denne familien har levd med kamerafolk innpå seg over år, hvorfor tror vi da at de greier til enhver tid å ha livet foran kamera og et totalt annet bakenfor kamera uten at noe har kommet til synet av det "virkelige livet i familien"? Du kan ikke sammenligne en realityserie hvor kamera følger deltagerne 24/7 med at kamerafolk har vært med familien Ingebrigtsen i sporadiske perioder over noen år. Det er ikke det samme. Kan vi slutte å nedtone det Gjert har gjort nå? Eller tror du virkelig kamerateamet var med Ingebrigtsenfamilien i 3 år i strekk? Endret 26. mars av 1600 13 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hallepalle2 Skrevet 26. mars #3889 Del Skrevet 26. mars Istapp skrev (1 time siden): Brødre og søsters advokater hevder at TV-serien ikke er bilder av virkeligheten, noe tiltaltes advokater mener er feil og at TV-serien gjenspeiler godt et bilde av familiens virke der og da. Hva er det vi seere får høre fra realityserier når tvfolk og kameraer følger tett opp deltakere? Jo, at dess hyppigere kamera er tilgjengelig og hverdagslivet utspilles, så glemmer deltakerne at det foregår en filming. Hverdagslivet, aktiviteter, samtaler, livet det foregår der og da uten tanke for at det faktisk tapes og gjøres opptak. Denne familien har levd med kamerafolk innpå seg over år, hvorfor tror vi da at de greier til enhver tid å ha livet foran kamera og et totalt annet bakenfor kamera uten at noe har kommet til synet av det "virkelige livet i familien"? Gjert viste seg da virkelig å være ute av kontroll i mange av klippene. Jeg så ikke så mange episoder, men en scene som har brent seg fast var da datteren skulle ut og løpe i nabolaget. Da var han helt hysterisk, fordi hun kom til å bli voldtatt og han ville ikke at hun skulle løpe alene. I fullt dagslys i nærmiljøet i lille Sandnes. Måten han snakket til Fillip som skulle flytte til Oslo var heller ikke normal, han sa rett ut at da kom han til å miste kontrollen. Jeg syns ikke at serien er til fordel for tiltalte i denne saken. 21 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zenhouse Skrevet 26. mars #3890 Del Skrevet 26. mars Viki6 skrev (2 timer siden): Jeg lurer så veldig på hva som foregår i hodet til moren. Er hun hjernevasket etter å ha vært sammen med Gjert siden hun var 17? Er hun livredd ham? Har han mishandlet henne? Jacob sa vel at "mor får lett blåmerker". Eller har hun vært enig i fars sjuke måte å oppdra barn på? Hun er jo egentlig en selvstendig dame, som har gjort gode penger på frisørsalonger, og bygget seg en karriere samtidig som hun har fått så mange barn. Veldig spent på om vi noen gang får høre hennes historie. For meg er det helt merkelig at hun ikke har tatt barnas side for mange år siden, og forlatt den mannen. Jeg begynte på boken hennes i går, ble interessert i å vite hvordan hun beskriver livet deres sammen som en familie. Kjenner det er litt vanskelig nå å ikke lese ting mellom linjene når hun beskriver Gjert. Uansett veldig spesielt å lese om ei som er så familiekjær, og så vite at hun har mistet all kontakt med de fleste barna sine idag. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Annah Skrevet 26. mars #3891 Del Skrevet 26. mars Zenhouse skrev (16 minutter siden): Jeg begynte på boken hennes i går, ble interessert i å vite hvordan hun beskriver livet deres sammen som en familie. Kjenner det er litt vanskelig nå å ikke lese ting mellom linjene når hun beskriver Gjert. Uansett veldig spesielt å lese om ei som er så familiekjær, og så vite at hun har mistet all kontakt med de fleste barna sine idag. Hvordan beskriver hun ham? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LillaGorilla<3 Skrevet 26. mars #3892 Del Skrevet 26. mars siesta skrev (10 timer siden): Jeg kommer også fra "området " . Når saken slo ned ble jeg ikke sjokkert. Men trist er det . Dette. Vi er flere. Uten at jeg tenker si så mye mer- jeg tror på de 5 barna. Uten tvil. 13 10 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sveits35 Skrevet 26. mars #3893 Del Skrevet 26. mars Elden skal jo liksom være en magiker. Lest igjennom det som har skjedd i retten i morgentimene. Nedlatende meldinger på telefon, møter i hagen... ++ Utspørringen fra forsvarer graver jo grøfta til Gjert enda dypere. 12 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kardemommete Skrevet 26. mars #3894 Del Skrevet 26. mars Med "er fra området kjenner saken godt" Mente jeg at selv om man er fra Sandnes/Lura gjør ikke det at man sitter med fasiten på hva som har skjedd.... Eller kan påberobe seg en bedreviter rolle. 7 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HSV50 Skrevet 26. mars #3895 Del Skrevet 26. mars Stay skrev (2 timer siden): Disse eksemplene er det treneren G som har stått for. Den kombinasjonen av far og trener er hele problemet. En trener, som hjelper utøveren med å nå sine mål om verdensseier, må beskytte dem fra smitte, gi tydelige tilbakemeldinger og rett og slett pushe. Hører det hele tiden fra de som er trenere for barn og ungdommer rundt meg. Jeg har selv sittet i retten og blitt beskyldt for uriktige handlinger. Den frustrasjonen er så sterk at det er akkurat slik man reagerer. Man himler med øynene og vifter med armene, for det er uforståelig. Det er skummelt, at alle tilskuerne hører, og skal tro på (det er jo i retten), en historie som er helt usann. Man unskylder ikke noe man ikke har gjort, og man skal aldri unskylde andres følelser. Så hva gjør man da.. Kjenner en person som skal vitne i denne saken. Kjenner også en som alltid har vært svært tett på søster, som burde vitne. Nei, finnes ikke normalt i byer i Rogaland. Digresjon, men landlig på Lura?? Det er jo bare tett med boliger, industri og næringsbygg der. Gjert kan ikke henge alt han har gjort på trenerrollen. For Gjert var først og fremst far. Til unger som hadde rett på et normalt liv og ikke bare bli dyrket fram som idrettsmaskiner. Og det var der det skar seg med datteren også, til slutt. Hun ville leve normalt, ikke bare trene og bli enda en fjør i hatten til Gjert. Og visst kan man unnskylde at man har påført seg på en måte som får andre til å føle seg som en dritt. Psykisk mishandling er like ille som fysisk. Og psykisk mishandling er mishandling av andres følelser. og alle kjenner noen. Jeg kjenner noen som tror fullt og fast på det som fortelles, basert på deres kjennskap til saken. Som Sa hen støttet søsknene lenge før kronikken der de fortalte sin historie (men som selv aldri har snakket konkret om hva hen visste). 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kardemommete Skrevet 26. mars #3896 Del Skrevet 26. mars Svarer på hvorfor han bor i nærheten av faren 10:13 Yasmin Sunde Hoel DEL Gjert Ingebrigtsens forsvarer spør Jakob A. Ingebrigtsen om dette med at han to ganger har bosatt seg i nærheten av faren. Da han var 18 år, flyttet han ut av familiehjemmet og inn i en leilighet 300 meter unna, sammen med kjæresten. – Det var så langt jeg turte å strekke det, for jeg følte at jeg definitivt trengte samtykke fra mine foreldre, selv om jeg var myndig. Jeg var redd for at tiltalte skulle sabotere for livet mitt. Han hadde mye kontroll over økonomi, trening og ting som betydde mye for meg. – Ville du ikke bo i den leiligheten, var det ikke frivillig? Da skjønner jeg ikke. Mulig jeg er treig? Hvorfor bosetter du deg 300 meter unna hvis du er redd for Gjert? spør Reisvang. – Det tror jeg at jeg har svart på, sier Jakob Ingebrigtsen. – Det svarte han på i sted, sier dommeren, før Jakob Ingebrigtsen sier at han kan svare igjen: – Jeg følte at jeg var under kontroll og under en enorm belastning. Jeg turte ikke å tenke på andre alternativer. Jeg var fortsatt under så mye oppsyn. Han hadde kontroll av økonomien min, bestilling av flybilletter, konkurranser, trening. – I dag bor du syv hundre meter unna. Har han noe kontroll over deg i dag? spør Gjert Ingebrigtsens forsvarer Reisvang. – Ikke i dag. Da jeg kjøpte denne eiendommen var jeg i samme situasjon. – Hvorfor er du der i dag? – Det er et godt spørsmål. Jeg kjører i dag inn fra en annen side av Lura, men jeg har en sterk tilknytning til mine søsken. Alle bor i det området. Det er der jeg er oppvokst, det er der jeg har mine venner, og tilknytningen til de folkene er nok til at jeg fortsatt bor der, samtidig som jeg klarer å skjerme meg og redusere kontakten fra det som jeg frykter. 11 7 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ninaen Skrevet 26. mars #3897 Del Skrevet 26. mars Det er en tydelig endring i kommentarfeltene nå. Det er godt å se. 12 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lurker Skrevet 26. mars #3898 Del Skrevet 26. mars Ninaen skrev (Akkurat nå): Det er en tydelig endring i kommentarfeltene nå. Det er godt å se. Det er godt å høre! Hvilke steder er dette? Facebook for eksempel? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 26. mars #3899 Del Skrevet 26. mars (endret) Som en som ble utsatt for grov vold av min eksmann; jeg bosatte meg nært ham i starten ikke bare av frykt, men også fordi det var enklere å vite hvor jeg hadde ham. Det var enklere å forholde seg til. Etterhvert gikk det over til stahet og sinne; hvorfor skal jeg flytte når det er han som har vært idiot? Og det kan jo være flere grunner som gjør at man bor så nærme. Det kan både handle om traumer og traumebånd, men også det å stå opp for seg selv og faktisk ikke la seg bli skremt bort. Tøffe disse brødrene og søsteren, all respekt til de som tør å stå opp og si far i mot. De må ha hatt det helt forjævlig. Edit: Skulle vært anonym, men jeg får stå for det jeg skriver. Endret 26. mars av Anglofil 9 29 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HSV50 Skrevet 26. mars #3900 Del Skrevet 26. mars Ninaen skrev (9 minutter siden): Det er en tydelig endring i kommentarfeltene nå. Det er godt å se. Jeg synes fremdeles at det ikke burde vært åpne kommentarfelt. Jeg begriper ikke poenget med at forlik skal få øse ut eder og galle. Det er mange som burde beskyttes mot seg selv. Og det gjelder ikke bare denne saken, men fryktelig mange saker. 9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå