Gå til innhold

Team Ingebrigtsen

Mintbird

Anbefalte innlegg

Istapp skrev (6 minutter siden):

Eh, nei! Ikke å bygge på tomtegrensen til foresatte - i en by. På landet muligens ja, men ikke i et etablert boligstrøk i en by. Da flytter du som regel utenfor synsvidden og noe lengre unna. Spesielt når du må se deg over skulderen i frykt.

Det er et kjempefint og greit byggefelt. Skjønner de godt der. Dessuten ville de kansje ha oversikt ift moren og minste broren. De fant drømmetomten, kansje sett på den over lang tid....ikke godt å vite sikkert. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Callisto83 skrev (2 timer siden):

Overhode ikke sammenlignbart. Familien Ingebrigsten ble sannsynligvis fotfulgt av et helt kamerateam over flere år for å klippe sammen det seerne fikk se på skjermen gjennom 5 sesonger, fra 2016 - 2021. Under covid nedstengningen i 2020 flyttet disse også inn i boligen deres.. Jeg vil overhode ikke kalle det verdiløst i denne sammenheng.

Forsvarene omtaler realityserien som en dokumentar og hevder i prinsippet at det som ikke er filmet kan ikke ha skjedd, men det oppfatter jo de fleste at er feil.

Produksjonsselskapet ble til og med advart av eldste sønn om at det nettopp skjedde ting i hjemmet, som ikke var bra. Den advarselen er dokumentert og viser at mye kan skje som et kamerateam ikke får med seg eller som de lukker øynene for.

Jakob sa også i retten i dag at serien ikke er en «24-7, flue på veggen»-innspilling av alt som skjer. 

Alt dette betyr selvsagt ikke at Elden & co ikke vil bruke feelgoodserien for alt den er verdt, og hevde at den dokumenterer at Gjert ikke kan ha begått noe straffbart.

• Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capri skrev (23 minutter siden):

Forsvarene omtaler realityserien som en dokumentar og hevder i prinsippet at det som ikke er filmet kan ikke ha skjedd, men det oppfatter jo de fleste at er feil.

Produksjonsselskapet ble til og med advart av eldste sønn om at det nettopp skjedde ting i hjemmet, som ikke var bra. Den advarselen er dokumentert og viser at mye kan skje som et kamerateam ikke får med seg eller som de lukker øynene for.

Jakob sa også i retten i dag at serien ikke er en «24-7, flue på veggen»-innspilling av alt som skjer. 

Alt dette betyr selvsagt ikke at Elden & co ikke vil bruke feelgoodserien for alt den er verdt, og hevde at den dokumenterer at Gjert ikke kan ha begått noe straffbart.

Og det er jo ikke en feelgood-serie i praksis heller. Men forsvarerne må gjerne tro det… den viser en dysfunksjonell familie, forsøkt framstilt som «spesiell, som det må være for å oppnå resultater»

• Liker 7
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninaen skrev (1 minutt siden):

Og det er jo ikke en feelgood-serie i praksis heller. Men forsvarerne må gjerne tro det… den viser en dysfunksjonell familie, forsøkt framstilt som «spesiell, som det må være for å oppnå resultater»

Det har du rett i. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istapp skrev (4 timer siden):

Og dersom du som barn og ungdom har hatt en slik opplevelse, hvor ville du som ung voksen bosatt deg når du selv etablerte deg? I umiddelbar nærhet med din voldelige far som du fryktet hele tiden? 

Tomter finnes det nok av rundt i fylket, men brødrene (J og H) har bosatt seg mer eller mindre på foreldrenes tomtegrense. Da er du ikke så innmari redd for hvem som bor i nabolaget. Du kikker ikke over skulderen hele tiden når du tar en slik vurdering.

Jeg opplevde kontroll, fysisk og psykisk mishandling først i voksen alder. "Verden" ble veldig liten, og selv flere år etterpå så kan jeg jeg flashbacks når jeg beveger meg utenfor "lovlige" områder og det er en form for programmering som gjør det veldig slitsomt å oppholde seg andre steder. Det er snakk om å oppleve en form for kontroll, det å ikke provosere frem reaksjoner eller å ha en viss oversikt over hva som skjer. Om noe, så tenker jeg det at de har bosatt seg i umiddelbar nærhet underbygger historien til brødrene.

• Liker 11
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotballfluen skrev (9 timer siden):

Det er meget spesielt at Nordås fremdeles tror at søsknene lyver og at Gjert snakker sant...

Enig, jeg klarer ikke skjønne meg på tankegangen hans, skuffende at han ikke tar avstand nå når ting har kommet frem 

• Liker 16
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hallepalle2 skrev (5 timer siden):

Fordi et menneske med kjennskap til vold ikke hadde uttalt seg som du gjør. 

At du kjenner til dem betyr bare det. Du vet ikke mer om hva som har foregått i familien enn noen andre. Har du kanskje barn som er fraløpt av Ingebrigtsens siden du er så på hugget?

Godt skrevet den øverste linjen der !

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, i diverse kommentarfelt tidligere (når dette "rullet ut") så var Gjert ofte en hedersmann og burde vunnet priser. Ikke så mange slike oppfatninger lenger.

Endret av Sicktrip
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sicktrip skrev (23 minutter siden):

Jøss, i diverse kommentarfelt i tidligere, så var Gjert ofte en hedersmann og burde vunnet priser. Ikke så mange slike oppfatninger lenger.

Leser dessverre fortsatt en del kommentarer om at de må tåle såpass for å bli så gode. Og at sønnene burde være takknemlig. De er drittsekker. Og at det heier på Gjert. Men kanskje litt mindre enn tidligere, kanskje

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istapp skrev (5 timer siden):

Joda. Men du mener da at manipulering har vært så kalkulerer at den aldri har sivet ut - ikke den minste antydning? Og det på en så profilert familie? Og da kun rettet mot noen og ikke andre familiemedlemmer?

Sjargong og tonefall i familien er som bryggesjauere, det kan nok G angre på nå - det synes godt i tvserien. Men denne Sjargongen benyttes også av løperbrødrene og tildels deres koner, jf. den nye serien. 

Ordskiftet har vært høyt og det har gått noen kuler varmt - i alle retninger.

1. Aldri har sivet ut? Det er jo ganske tydelig i serien at det foregår manipulasjon og ugrei behandling av barn. Og ja, det er helt vanlig at det kun rammer noen familiemedlemmer. 

2. Du er rapportert for ryktespredning. Nei, du kan faktisk ikke "forbeholde deg retten til" udokumenterte påstander om det ene og det andre. Det er ikke relevant. 

• Liker 13
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istapp skrev (6 timer siden):

Bygdedyret får du gjerne kalle meg, for alt du vet er jeg kanskje familiemedlem, lærer, vitne eller annet. Jeg forbeholder meg retten til å skrive at jevngamle i området ikke kalle søsteren for en heltinne nettopp for at jeg vet det er de som har hatt vonde erfaringer i sin skolehverdag og på trening. Hvordan jeg vet dette? Mitt barn har opplevd dette selv. Skal mobbing unnskyldes? Her er det ikke bare ett svin på skogen, men også avkom av svinet.

Istapp skrev (6 timer siden):

Det er ikke påvist og dømt at hun har fått bank i eget hjem. J sa i dag i retten, at han hadde fått 10-20 slag i hodet, han hadde blitt sparket når han lå på alle fire, likevel er treningsregimet fulgt opp 110%. 

Har to brødre unnsluppet alt og ikke sett noe? 

En mor som beskrives som omsorgsfull, ville hun ikke forsvart og vært omsorgsfull og tatt kampen? 

Du må huske at det er politi som har levert anmeldelsen, ingen av barna. 

Det er veldig rart at du er så naiv at fordi du ikke har sett mishandlingen så tror du at den ikke har skjedd. Man slår ikke barna foran verken kamera eller folk ellers. 

Jacob hadde for øvrig en sannsynlig og hjerteskjærende forklaring på hvordan han/de ble så gode til tross for/på grunn av regimet i hjemmet. 

• Liker 24
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virrevirrevapp skrev (6 timer siden):

Selvfølgelig er det ikke dom, hun har jo ikke rukket å vitne en gang ennå.

Det er vanlig at voldsutsatte er "flinke".

Den yngste broren er bare 10 år. 

Han er eller blir 12

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer så veldig på hva som foregår i hodet til moren. Er hun hjernevasket etter å ha vært sammen med Gjert siden hun var 17? Er hun livredd ham? Har han mishandlet henne? Jacob sa vel at "mor får lett blåmerker". Eller har hun vært enig i fars sjuke måte å oppdra barn på? Hun er jo egentlig en selvstendig dame, som har gjort gode penger på frisørsalonger, og bygget seg en karriere samtidig som hun har fått så mange barn.

Veldig spent på om vi noen gang får høre hennes historie. For meg er det helt merkelig at hun ikke har tatt barnas side for mange år siden, og forlatt den mannen. 

Endret av Viki6
  • Liker 16
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hallepalle2 skrev (29 minutter siden):

Du må huske at det er politi som har levert anmeldelsen, ingen av barna. 

Det er veldig rart at du er så naiv at fordi du ikke har sett mishandlingen så tror du at den ikke har skjedd. Man slår ikke barna foran verken kamera eller folk ellers. 

Jacob hadde for øvrig en sannsynlig og hjerteskjærende forklaring på hvordan han/de ble så gode til tross for/på grunn av regimet i hjemmet. 

Nettopp. 
Det sentrale i denne saken er ikke om J og andre har klart seg i bra i livet mht prestasjoner og derfor burde legge det bak seg. Å legge det bak seg er ingen enkel sak, fordi det følger deg resten av livet. Brutte relasjoner er i tillegg en konsekvens i dette tilfellet. 

Ingen barn skal oppleve det J beskriver. Saken dreier seg om anklager om vold i nære relasjoner, og det som belyses er eksempler på hvordan det skjedde og hva det har gjort med barna. 

Det skal bli interessant å høre far sin forklaring i neste uke… 

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotballfluen skrev (9 timer siden):

Om mitt barn hadde beskrevet sin barndom med meg som forelder slik som Jakob beskrev i dag, hadde jeg skammet meg dypt og inderlig, ikke slått ut med hendene og ristet på hodet. Altså, hva faen er dette for oppførsel av en forelder? Uavhengig om han har gjort dette eller ikke, så sitter sønnen hans og beskriver sin opplevelse. Gjert kan ikke si at den er feil, selv om han er uenig i tolkningen. Han kan ikke selv bestemme at han ikke oppleves som kontrollerende og skremmende. 

Enig

Hadde jeg vært faren hadde jeg sagt noe sånt: Jeg er så utrolig lei meg for at dere føler at jeg har vært så forferdelig stygg mot dere. Jeg er så umåtelig glad i dere, og at jeg har pådratt dere så mange vonde opplevelser er jeg forferdelig lei meg for. 

Selv om jeg ikke opplever at jeg har mishandlet dere, så er jeg så forferdelig lei meg for at det er sånn dere har opplevd det. Jeg kan dessverre ikke skru tiden tilbake og gjøre om, men dere skal vite at jeg ikke har ment å påføre dere den frykten og all den lidelsen dere sitter igjen med. Unnskyld, unnskyld, unnskyld.

Endret av exictence
  • Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istapp skrev (7 timer siden):

Det er ikke påvist og dømt at hun har fått bank i eget hjem. J sa i dag i retten, at han hadde fått 10-20 slag i hodet, han hadde blitt sparket når han lå på alle fire, likevel er treningsregimet fulgt opp 110%. 

En mor som beskrives som omsorgsfull, ville hun ikke forsvart og vært omsorgsfull og tatt kampen? 

Mora har nettopp uttalt til KK at hun er konfliktsky så trolig enkel å kontrollere.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror fullt og helt på barnas historie. Så sterke de er som står fram med dette, håper det kan hjelpe andre å fortelle også. Jeg har aldri sett serien, men følger med på friidrett og har sett hvordan Gjert og brødrene har fremstått i konkurranser, intervjuer o.l.  Har også lest i media og i tråden her inne. Når saken kom fram, tenkte jeg at jeg skulle se en episode. NRK hadde avpublisert, så jeg plukket en tilfeldig episode fra tilfeldig sesong som fortsatt lå på Youtube. Mitt inntrykk her holdt. Dette er ikke underholdning. Slik Gjert oppfører seg...slik snakker man ikke til voksne barn, eller til noen. Hvordan kan NRK mene at dette er underholdning? De har et etisk ansvar, særlig når de fikk det varselet fra Kristoffer. Og dette ble sendt i flere sesonger. Alt for seertallene. 

Jeg snakket med en venninne om dette, som jeg anser som oppegående. Hun har sett alle sesongene og sa, jo, det er jo underholdende å se hvordan de ble gode, bla bla. Også sier hun: "Jeg syns jo de takler Gjert ganske bra". Ja, det er nettopp det. Gjennom barndom og oppvekst har brødrene, og søsteren, lært seg hvilke teknikker de skal bruke, hva de skal si, gjøre, hvordan de skal fremstå, for å gjøre ting levelig. Jeg er oppvokst med en psykisk syk mor, aldri vold, men utrygt og helt uforutsigbart, man visste aldri når hun klikket. Jeg hadde massevis av teknikker for å få henne blid igjen, visste hva jeg skulle si for å få ting noenlunde på rett kjøl igjen Jeg var 8-9 år gammel, og slik skal ikke en barndom være. Jeg kjenner meg igjen i alt Jacob forteller, minus volden. Men det psykiske kan være like tungt. Uansett om det finnes nok beviser til å få Gjert dømt eller ikke, er jeg full av vonde følelser for denne mannen. Tenk å behandle barna sine slik. Og moren, er hun helt kuet av ham? Hun har også sviktet fullstendig. 

• Liker 19
  • Hjerte 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HSV50 skrev (10 timer siden):

Det er etter hvert en del eksempler på familier som er blitt dokumentert hvor det i ettertid har kommet fram at under fasaden var ting alt annet enn bra. For det første vil mye være regissert, for det andre vil man aldri oppførte seg som normalt med fremmede i hus eller når man blir filmet. For det tredje er det jo en hel haug som blir vist som får mange til å mer enn heve øyenbrynene mht å tenke at dette er IKKE normal familiedynamikk og oppførsel fra en far. F.eks. da Jakob ikke fikk stå sammen med venner på 17. mai. Og måten han pratet til dem som om de var idioter. Måten datteren ble behandlet på og snakket ned når hun var fornøyd med egen innsats. 

Disse eksemplene er det treneren G som har stått for. Den kombinasjonen av far og trener er hele problemet. En trener, som hjelper utøveren med å nå sine mål om verdensseier, må beskytte dem fra smitte, gi tydelige tilbakemeldinger og rett og slett pushe. Hører det hele tiden fra de som er trenere for barn og ungdommer rundt meg.

NiceOrNothing skrev (9 timer siden):

Enig . Respektløs oppførsel i retten. Men det går jo KUN i hans disfavør . En omtenksom og omsorgsfull  person ville aldri sittet sånn . Rart at han ikke blir instruert av sin egen advokat om å opptre respektfullt under vitneavhør . Det er det minste man skal kunne forvente av en far / forelder/tiltalt i en familievoldssak. 

Jeg har selv sittet i retten og blitt beskyldt for uriktige handlinger. Den frustrasjonen er så sterk at det er akkurat slik man reagerer. Man himler med øynene og vifter med armene, for det er uforståelig. Det er skummelt, at alle tilskuerne hører, og skal tro på (det er jo i retten), en historie som er helt usann. 

Man unskylder ikke noe man ikke har gjort, og man skal aldri unskylde andres følelser. Så hva gjør man da.. 

Kardemommete skrev (7 timer siden):

Der kom den ja ! "Er fra området, kjenner saken godt" Bygdedyret reiser hodet.

Kjenner en person som skal vitne i denne saken. Kjenner også en som alltid har vært svært tett på søster, som burde vitne.

Eh. Bosette seg helt inntil foreldrene er helt normalt.

Nei, finnes ikke normalt i byer i Rogaland. 

Det er da helt vanlig å bosette seg tett innpå foreldrene. Uavhengig by eller land. Ingebrigsten holder til i et ganske landlig villastrøk på Lura litt nord for Sandnes.  

Barna har ingen grunn til å frykte Gjert lengre. Du skal se at det er Gjert som til slutt flytter..  De er nå voksne og har tydeligvis klart å få det de har blitt utsatt for på avstand. 

At de har valgt å bosette seg der de har er ikke noe bevis for Gjerts uskyld. 

Digresjon, men landlig på Lura?? Det er jo bare tett med boliger, industri og næringsbygg der. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istapp skrev (7 timer siden):

Ikke uvanlig at i en søskenflokk har noen av søskenene bedre forhold til voldelig forelder .  Vi må og huske på at det ikke har vært barnas valg å ta dette til retten . Men påtalemyndigheten. Alle levende individ har rett til å vokse opp og leve uten vold og trusler . Det er særlig viktig at de som hevder seg utsatt for vold,  blir hørt og beskyttet av samfunnet . Om mor er sterk , svak , hjernevasket ,kuet eller bare feig får vi kanskje aldri svaret på. Men fem av syv barn forteller en historie som ikke er særlig rosenrød . La det bli opp til retten å bestemme hva som er rett / feil , hva hvermannsen mener og føler og tror er helt irrelevant . 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stay skrev (50 minutter siden):

Disse eksemplene er det treneren G som har stått for. Den kombinasjonen av far og trener er hele problemet. En trener, som hjelper utøveren med å nå sine mål om verdensseier, må beskytte dem fra smitte, gi tydelige tilbakemeldinger og rett og slett pushe. Hører det hele tiden fra de som er trenere for barn og ungdommer rundt meg.

Jeg har selv sittet i retten og blitt beskyldt for uriktige handlinger. Den frustrasjonen er så sterk at det er akkurat slik man reagerer. Man himler med øynene og vifter med armene, for det er uforståelig. Det er skummelt, at alle tilskuerne hører, og skal tro på (det er jo i retten), en historie som er helt usann. 

Man unskylder ikke noe man ikke har gjort, og man skal aldri unskylde andres følelser. Så hva gjør man da.. 

Kjenner en person som skal vitne i denne saken. Kjenner også en som alltid har vært svært tett på søster, som burde vitne.

Nei, finnes ikke normalt i byer i Rogaland. 

Digresjon, men landlig på Lura?? Det er jo bare tett med boliger, industri og næringsbygg der. 

Beklager, men det å bosette seg tett på foreldre er ikke uvanlig selv i en by i Rogaland.

Nå bor jeg i Stavanger og tar av og til en avstikker ned på Lura Turistheim for litt solid bondekost, og jeg vil ikke kalle det området en by, selv om det er bor mye folk der. Industrien ligger hovedsaklig oppe på Forus eller nærmere Sandnes/nede ved fjorden. Ja, Sandnes har bystatus, men det er vel mer pga antall mennesker som bor der. Urbant er det ikke, og det er også et stykke fra Sandnes Sentrum til Lura..  De bor i et Villastrøk, eller "boligfelt" som vi kalte det på landet der jeg vokste opp.

Endret av Kardemommete
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...