Gå til innhold

Team Ingebrigtsen

Mintbird

Anbefalte innlegg

Ann. skrev (2 minutter siden):

Det er urettferdig. Punktum. 
Det er leit det Team I har opplevd. Men historien deres er bare blåbær i sammenligning med hva andre familier har opplevd som aldri får sin rettferdighet prøvd i norsk rettssystem.

Jeg kjenner også veldig godt barn som har opplevd ting som isolert sett nok er verre enn det som beskrives her, og hvor konsekvensene for barna har vært mye alvorligere. Kompleks PTSD og redusert livskvalitet og dårlig fungering. Det har imidlertid aldri ramlet meg inn å mene at det at andre får oppreisning er urettferdig. Det blir litt som de som mener at man ikke kan klage over egne opplevelser fordi det alltid er noen som har hatt det verre. «Det finnes ikke fattigdom i Norge, det er mye verre i Afrika». Det vil alltid være noen som har det verre. Men man bør likevel glede seg over dem som får hjelp. Mener jeg. 

• Liker 24
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

lurker skrev (Akkurat nå):

Ja, du har rett i at det er urettferdig at ikke alle saker kan komme for retten og at mange har opplevd langt verre ting.

Men jeg mener likevel at det de har opplevd, er verdt en rettssak.

Da må de begynne å sortere ut i fra alvorlighetsgrad og bevis, ikke kjendisstatus og formue.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurker skrev (4 minutter siden):

Du må huske at rettsapparatet ikke skal avgjøre om dette har skjedd eller ikke. 

De skal avgjøre hvorvidt det kan regnes som brudd på straffelovens §219 og §282, som gjelder mishandling i nære relasjoner, mot to av sine barn,og i tillegg bevises til en slik grad at han kan straffes for det.

lurker skrev (4 minutter siden):

Du må huske at rettsapparatet ikke skal avgjøre om dette har skjedd eller ikke. 

De skal avgjøre hvorvidt det kan regnes som brudd på straffelovens §219 og §282, som gjelder mishandling i nære relasjoner, mot to av sine barn,og i tillegg bevises til en slik grad at han kan straffes for det.

Ok, takk for opplysningen ang straffeloven. Poenget mitt er at la dem som skal avgjøre skyldsspørsmålet komme frem til en kjennelse. Ser det er en god del av de som deltar i denne tråden allerede har gjort jobben for dem og funnet han skyldig. Tviler sterkt på at noen av dem er kyndige til og uttale seg eller i det hele tatt har grunnlag og rett til og uttale seg om sakens gang. Det er nok ikke alle opplysninger i saken som media har innsyn i og tilgang til da flere enda ikke har fått forklart seg om sitt syn av saken. Intet grunnlag for og uttale meg, men det vil nok komme frem enkelte ting som de som engasjerer seg her inne umulig kan vite om. Igjen siterer jeg "uskyldig til det motsatte er bevist"  Det er fra grunnloven, og det må vi da vel akseptere ?

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurker skrev (1 time siden):

Bistandsadvokaten har uttalt at datteren selv valgte å flytte inn i fosterhjem da hun var 15 år, ettersom hun ikke opplevde at hun fikk lov til å velge bort løpekarrieren.

Hvordan kan man som foreldre være så enormt sta og hjerteløse at man ikke lar sin egen datter velge hva hun vil gjøre med livet? Hvor mange barn skal Gjert ha til å løpe? Herregud.

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes absolutt at man skal ta en diskusjon om ressursbruk og hvilke saker som fremmes og prioriteres.  Med tanke på tidsbruk så er det vel sånn at saker som egentlig er ganske åpenbare med mye bevis på volden er det ikke nødvendig å bruke ukesvis i retten. Mens i saker hvor det mer er snakk om psykisk vold så må man bruke mer tid på bevisførsel. Så jeg tror ikke nødvendigvis antall dager i retten reflekterer hvor alvorlig man tar saken. 

Og jeg håper virkelig at man får mer fokus på familievold, også den psykiske, og at flere kan få sakene sine opp for retten. Og ikke minst at man gjør noe med foreldelsesfristen, sånn at man kan nå gjennom når man er voksen og ikke en del av den psyke familien lengre. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HSV50 skrev (9 minutter siden):

Hvorfor er Jakob og søsteren tapere, om de vinner fram og blir trodd? Jeg lurer virkelig hvordan du kan mene at om man forteller om vold og mishandling i oppveksten, og den man anklager for overgrep blir dømt, er tapere? 

Fordi denne offentlige skittentøyvasken som nå hele nasjonen mesker seg i, kommer til å forfølge dem til evig tid. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Callisto83 skrev (1 minutt siden):

Fordi denne offentlige skittentøyvasken som nå hele nasjonen mesker seg i, kommer til å forfølge dem til evig tid. 

Denne skittentøysvasken var allerede på TV før Jakob var 18 år, vel regissert av Gjert. Her ble hele Norge vitne til tvang, utskjelling og enormt rare utfall mot egne barn.

At Gjert ikke liker fokuset når han selv ikke tjener penger og heder på det, får være Gjert og hans noe gammeldagse fanskare sitt problem.

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (3 minutter siden):

Hendelsene ville forfulgt dem uansett. Det er ikke gitt at rettssaken vil gjøre det verre,

At nasjonen mesker seg i det, er ikke min oppfatning. Det jeg hører rundt meg er at folk prøver å forstå.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (6 minutter siden):

Hva mener du her?

Mener du at guttene ikke skulle fortalt om oppveksten sin, men holdt alt innenfor familien?

Eller mener du at politiet ikke skulle gått til anmeldelse, og ikke etterforsket, da de fikk vite om en sak om mishandling?

• Liker 6
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninaen skrev (14 timer siden):

Les deg opp. Og nei, det gikk ikke bra med alle. Derav arvesynd og generasjonstraumer. I dag vet man også at psykisk vold, inkludert fiendtlighet, er mer skadelig enn fysisk vold, spesielt mot barn. Det er også forskjell på at en forelder klikker en og annen gang, men du ellers vet at personen elsker deg og er en trygg omsorgsperson, og at man lever med konstant utrygghet. Psykisk vold er også trusselen om at noe kan skje, som Jacob har beskrevet. 

Les deg opp ? Vet ikke hvor el hva du leser, men er du sikker på at det du leser er fakta fra sikre kilder ? Da er du unik i tilfelle, for det er vel ingen andre som vet det med 100% sikkerhet. Siden du VET så sikkert hva som har skjedd og ting har utartet seg så hadde vi jo ikke hatt behov for en 7 uker lang rettsak. Det er desverre for deg ikke slik ting fungerer. Hva med og respektere det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurker skrev (1 time siden):

Du må huske at folk kan være virkelige offer selv om det finnes andre som har opplevd verre ting.

Dette er ingen konkurranse.

Nemlig. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gaiana skrev (55 minutter siden):

Skjønner hva du mener, men hvordan kan du være så skråsiker på at alt som har blitt skrevet i media stemmer ?  Og hva er det som gjør at du kan dømme han som skyldig før både han og vitnene som taler til hans fordel har fått forklart seg ? Vi er inne i dag 2 av en syv uker lang rettsak. Du må være ganske unik som vet utfallet av saken allerede nå. At alt som har blitt sagt om han virkelig stemmer. Jeg forsvarer ikke Gjert, men vi er ganske kjappe med og forhåndsdømme her i landet, og vi har har tatt feil før i saker som har vært ganske alvorlige. Vi bør vente til det kommer en kjennelse fra de som avgjør skyldig el ikke skyldig spørsmålet. Alt annet er respektløst over for rettsapparatet og ikke minst den tiltalte. I dette tilfelle Gjert. De kommer nok sannsynligvis med en riktig og rettferdig avgjørelse i skyldspørsmålet, og vi bør være forsiktig med og uttale oss og heller la de som er satt opp som kyndige til og komme med en beslutning. Ingen har rett til og forhåndsdømme den/de tiltalte. Det er respektløst for de som er involverte i saken og hele rettssystemet generelt. 

I dette tilfellet er det MYE verre å hylle eller åpenlyst støtte tiltalte, enn å forhåndsdømme han. Og det får store konsekvenser for andre som lever med vold i nære relasjoner.

Selv om ingen har rett til å forhåndsdømme Gjert, synes jeg det er rart du nevner det, men ikke samtidig nevner hvor galt det er å komme med negative kommentarer om de sannsynlige ofrene. Noen av de var rundt to år da Gjert var voldelige mot dem, så å unnskylde volden med at han var deres trener, gir ingen mening. Vold mot barn skal ALDRI unnskyldes!

Du må forstå at sakene det har blitt tatt feil i før, ikke har hatt 5-6 vitner. Tror du virkelig så mange lyver? I saker som gjelder vold i nære relasjoner snakker ofrene statistisk sett nesten alltid sant. Få lyver om dette.

Det at en tiltalt ikke blir dømt, betyr ikke nødvendigvis at han ikke har gjort det, og at ofrene lyver. Vanligvis skyldes dette at ting er foreldet, eller at det ikke finnes nok bevis.

Å skrive negative ting om sannsynlige ofre i kommentarfelt, eller å tro at ofrene lyver dersom tiltalte ikke dømmes, fører til at færre tør å anmelde.

Endret av Tartufo
  • Liker 6
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (10 minutter siden):

Så du er en av dem som mener slike ting bør holdes innenfor familien? Som mor til et barn med kompleks PTSD etter fysisk og psykisk mishandling kan jeg love at det ikke er lettere å takle for barnet fordi om det ikke ble rettssak av det og det er «holdt innenfor familien». Noe jeg, nå som jeg vet hva som faktisk har skjedd, skulle ønske at det hadde blitt. Som det kunne blitt om jeg hadde svart «ja» da jeg ble spurt om jeg ville anmelde det. Man da trodde jeg det var en out of character hendelse fra et menneske jeg aldri hadde opplevd som annet enn verdens beste far. Jeg kan love deg at det å bli utsatt for psykisk og fysisk vold fra en forelder følger deg «til evig tid» helt uavhengig av hvor mange som vet det.  Og jeg vil tro at å få oppreising i rettsvesenet, og bli trodd, er en lettelse. 

• Liker 6
  • Hjerte 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tartufo skrev (1 minutt siden):

I dette tilfellet er det MYE verre å hylle eller åpenlyst støtte tiltalte, enn å forhåndsdømme han. Og det får store konsekvenser for de som lever med vold i nære relasjoner. Selv om ingen har rett til å forhåndsdømme Gjert, synes jeg det er rart du nevner det, men ikke nevner hvor galt det er å komme med negative kommentarer om de sannsynlige ofrene. Noen av de var rundt to år da Gjert var voldelige mot dem, så å unnskylde volden med at han var deres trener, gir ingen mening. Vold mot barn skal ALDRI unnskyldes!

Du må forstå at sakene det har blitt tatt feil i før, ikke har hatt 5-6 vitner. Tror du virkelig så mange lyver? I saker som gjelder vold i nære relasjoner snakker ofrene statistisk sett nesten alltid sant. Få lyver om dette.

Det at en tiltalt ikke blir dømt, betyr ikke nødvendigvis at han ikke har gjort det, og at ofrene lyver. Vanligvis skyldes dette at ting er foreldet, eller at det ikke er nok bevis.

Å skrive negative ting om sannsynlige ofre i kommentarfelt, eller å tro at ofrene lyver dersom tiltalte ikke dømmes, fører til at færre tør å anmelde.

Du skriver at de var to år da Gjert var voldelige mot dem, Hvordan vet du dette ?  Du vet tydeligvis ting som pr nå er noe av det som skal tas stilling til i form av en rettsak. Det har ikke kommet så langt i retten enda at dette har blitt tatt stilling til og de involverte har uttalt seg. Du må være ganske unik som tydeligvis vet hva som har skjedd. Eller mer korrekt har en mening og tror du vet hva som har skjedd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ann. skrev (23 minutter siden):

Da må de begynne å sortere ut i fra alvorlighetsgrad og bevis, ikke kjendisstatus og formue.

Det kan jo tenkes at denne saken har mange flere bevis enn det en del tilsvarende saker har. En del av barna har jo vært voksne eller nesten voksne under den siste tidsperioden og kan ha dokumentert og observert mer. I tillegg til at det har vært kamerateam, kjærester og andre personer tett på familien som kan ha observert ting. 

Det er dessverre mange saker der man mangler bevis. Og i stedet for å kritisere at denne saken faktisk tas opp kan man jo heller påvirke til at politiet får mer ressurser til å etterforske saker som handler om denne typen ting. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er imidlertid 100% enig i at pressen burde kjent sin besøkstid og at det aldri burde vært et åpent kommentarfelt i noen av de artiklene som er skrevet om saken. Som er årsaken til at jeg i sin tid engasjerte meg i denne tråden - den vanvittige hetsen og mistroen mot søsknene og påstanden om at litt juling har aldri noen hatt vondt av (tvert i mot). 

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1600 skrev (11 minutter siden):

Denne skittentøysvasken var allerede på TV før Jakob var 18 år, vel regissert av Gjert. Her ble hele Norge vitne til tvang, utskjelling og enormt rare utfall mot egne barn.

Dette skriver du i etterpåklokskapens navn. Fram til forholdet begynte å kjølne mellom partene, og spekulasjonene haglet, var dette TV showet visstnok et eksempel på en usedvanlig disiplinert og evnerik familie. Ellers ville NRK aldri publisert det.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet forresten noen hvorfor det deles bilder av Jakob, men ikke Gjert? De er jo begge offentlige i motsetning til søsteren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (12 minutter siden):

De som mesket seg var vel alle som etter at brødrene brøt med faren, måtte kommentere hvor fæle disse brødrene var; karakteristikker av dem som gikk over alle støvleskaft og som gjorde at brødrene kom med en uttalelse om deres side av konflikten. Og offentligheten startet med serien der foreldrene har tatt en avgjørelse/regi om å utlevere hele familien. Serien er jo virkelig til skrekk og advarsel for andre som tenker på det samme og lar penger og berømmelse styre. Jeg tenker at å fortelle om historien sin kan være en del av terapien til søsknene slik saken har utviklet seg og all dritt som er blitt skrevet om dem av voksne (?) mennesker. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diamant20 skrev (Akkurat nå):

Vet forresten noen hvorfor det deles bilder av Jakob, men ikke Gjert? De er jo begge offentlige i motsetning til søsteren. 

Det er ikke lov å ta bilder av en tiltalt i norske straffesaker.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...